• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Impact velux zolderkamer op berekening vermogen Airco

Fredman

Lid
Lid geworden
4 jun 2007
Waarderingsscore
21
Punten
18
Ik ben er ondertussen uit om onze airco op zolder te láten plaatsen ipv zelfbouwpakket (goedkoper en betere opties op garantie, zie ander topic). Wat me alleen nog niet helder is, is welk vermogen te kiezen. Dit is de setting:
- zolderkamer van 27m2 groot en plafond voor ruime helft op 2,6m hoog. Ik kom uit op een 65m3 wanneer ik rekening hou met de helling van het dak/plafond (en 70m3 wanneer ik daar geen rekening mee hou)
- dak geïsoleerd met 18cm houtwol, maar...
- er zijn 2 grote Fakro dakvensters van elk 1,4m2 gericht naar WZW en 1 gevelraam van 1m2 gericht op Z
- doel van airco is koelen in de zomer (wordt daar nu snikheet in zomer) en occasioneel verwarmen in de winter (gebruik zolder als studeerkamer)

Ik las dat je een airco best niet over-dimensioneert om het pendelen te voorkomen en daarom ook het minimale koel- en warmtevermogen van de unit in het oog moet houden voor wanneer je de airco op laag vermogen laat draaien. De ME MSZ-AY units die in mijn offerte staan hebben als minimaal koel en verwarmvermogen respectievelijk 0,9 / 1,0 voor de 2,5kW en 1,1 / 1,3 voor de 3,5kW variant.

De rekentools die ik gebruik sturen me voor een volume van 65m3 richting een 2,5kW (ongeacht specificaties van min. vermogen), maar ik stel me dus de vraag of ik daarmee de grote raamoppervlakte van mijn veluxen voldoende in rekening breng? Ik weet uiteraard dat ik mijn fakro's best van de zon afscherm in de zomer (rolluik kost per dakvenster echter meer dan die airco...) en dat doe ik weliswaar minimaal met goedkope screen aan binnenkant, ... maar daar zit volgens mij kern van probleem inzake keuze vermogen niet. Voor te koelen zal zowel een 2.5 als 3.5 toestel zelden op minimaal vermogen werken.

Ik denk dus vooral aan het onderbouwen van een gekozen vermogen voor de wintersituatie, waar ik de zolder vermoedelijk op een relatief lage minimale temperatuur wil zetten (bv. 15 à 16 graden) om van daaruit occasioneel te verwarmen wanneer ik ze gebruik om te studeren. Dat zal betekenen dat de unit dan geregeld op minimale stand draait. Ik vroeg me dan af of een minimaal vermogen van 1,3 (bij single unit van 3,5kW) niet te hoog is. Of maakt de aanwezigheid van 3,8m2 raamoppervlakte die keuze tóch verantwoord?

Voor de installatieprijs moet ik het niet laten (amper 100€ verschil), gaat meer om comfort en verbruik. Afweging/discussie is misschien wat mierenneukerij maar als ik de topics lees over L/L warmtepompen is het net inzake comfort blijkbaar toch belangrijk om puntjes op de i te zetten.

Ik denk dat het niks uitmaakt aan comfort en verbruik. Waarmee ik bedoel dat er veel andere parameters wel een grotere invloed gaan hebben op comfort en verbruik dan het verschil tussen beide varianten.
Je kan langs de buitenkant van je dakvensters ook een goedkope zonnewerende doek plaatsen, hopelijk heb je die al? Brengt veel meer op dan langs binnen.

Dat ik voor zomer maatregelen kan/moet nemen is zeker. Heb zonnewerende doek gehad maar met die Fakro's van 180cm lang waren die geen lang leven beschoren - ze pakten te veel wind waardoor er speling op het oprolsysteem kwam te zitten. Een folie is een optie, maar ik dacht dat effect daar ook beperkt van was.

Eigenlijk gaat mijn vraag meer over dat minimum vermogen en het al dan niet pendelen wanneer ik er in de winter een minimum temperatuur wil houden - en of ik met zulke grote glasoppervlakte een factor moet toevoegen bij de berekening van vermogen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan