• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Impact akoestische beglazing en dikte PVC-profiel

Lid geworden
1 okt 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar nu is het tijd om ook zelf eens een vraag te stellen :)

Voor onze (gerenoveerde) woning uit 1971 zijn mijn vriendin en ik op zoek naar PVC nieuwe ramen voor de bovenverdieping (later volgt de benedenverdieping). We hebben enkele offertes opgevraagd, en uiteindelijk blijven er nog 2 dealers over. Beide dealers verkopen ramen van Deceuninck (dealer 2 eerder Inoutic, dochterbedrijf van deceuninck, maar dat lijken met de nieuwe Elegant-serie dezelfde ramen te gaan worden).

Omdat we aan een drukkere weg (N-weg met 70km/u) wonen, hebben we beiden gevraagd rekening te houden met akoestische beglazing. Beide offertes liggen bij elkaar in de buurt (< 1000 euro verschil), maar toch zijn er enkele verschillen:

Dealer 1
- Profiel: Zendow#neo Premium
--> 5-kamer profiel zonder derde middendichting

- Beglazing: 6/15/44.2
--> asymmetrische veiligheidsbeglazing, zonder extra akoestische folie tussen de 2 lagen glas van 4mm

Dealer 2
- Profiel: Deceuninck Elegant
--> Nieuw 6-kamer profiel met extra derde middendichting van deceuninck dat de Zendow-reeks moet gaan vervangen. Omdat de vorige producten van deze dealer niet van de Zendow reeks waren, maar de Eforte- en Arcade-profielen van Inoutic (Deceuninck-dochterbedrijf), heb ik wat schrik dat deze profielen mogelijks niet uit 'dezelfde fabriek' als de Zendow-profielen en later ook de Elegant-profielen van Deceuninck komen. Zit hier mogelijks in kwaliteitsverschil in?

- Beglazing: 6/15/44.2i
--> asymmetrische veiligheidsbeglazing, mét extra akoestische folie tussen de 2 lagen glas van 4mm (demping van 44dB volgens de dealer)

Gevoelsmatig gaat onze voorkeur uit naar dealer 1 (deceuninck preferred partner, uitleg, duidelijkheid, ...), maar toch wringt het met het feit dat bij dealer 2 én het profiel én de beglazing beter lijken te zijn. Vandaar dus deze 2 vragen:

- Heeft deze extra stap in beglazing (-> de akoestische folie) veel impact? Of zitten we hier al op het niveau dat je eerder het geluid langs de muren zal binnenkrijgen dan langs de ramen en heeft dit dus weinig extra toegevoegde waarde? Dealer 1 raadde ons aan dit niet te doen, omdat de meerprijs de extra demping niet zou rechtvaardigen.

- Min of meer dezelfde vraag over de dikte van het profiel (de extra kamer en middendichting): heeft deze veel impact op thermische en akoestische isolatie? Of maakt dit voor een 'ademende' woning uit 1971 niet veel uit?

Dealer 1 kan ook wel de nieuwere Elegant-profielen krijgen, maar deze kunnen waarschijnlijk pas rond april 2021 geplaatst worden (ik vermoed omdat Deceuninck, en niet enkel hun dochter, dan ook gestart zal zijn met de productie).

Bedankt voor jullie antwoorden!

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.242
Punten
113
problemen met akoestiek komen niet DOOR het raam, glas, maar de overgang tussen raam en wand

zorg ervoor dat deze goed is uitgevoerd, luchtdicht, geïsoleerd, ... en 99% van de problemen zijn weg.

Lid geworden
1 okt 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan zei:
problemen met akoestiek komen niet DOOR het raam, glas, maar de overgang tussen raam en wand

zorg ervoor dat deze goed is uitgevoerd, luchtdicht, geïsoleerd, ... en 99% van de problemen zijn weg.

Bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad ook al meermaals gelezen dat dit vaak belangrijker is dan de ramen zelf. Dus volgens jou is het veiligheidsglas glas zonder akoestische folie al ruim voldoende in onze situatie, op voorwaarde dat het schrijnwerk goed geplaatst wordt?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Zoals Stefan zegt, het gros van lawaai komt via de openingen tss muur en profiel binnen. 
neem de goedkopere offerte maar besteedt wat je uitspaart aan een firma die luchtdichting van schrijnwerk doet. 
en dan echt een firma die dat doet he, zeer zeker niet de ramenplaatser. 

brj

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
24
Punten
8
Bij mijn weten worden er in België (nog) geen profielen van Inoutic verwerkt en gebeurt dit allemaal in Polen. Er zijn verschillende bedrijven die de naamsverandering van Inoutic naar Deceuninck handig misbruiken om de herkomst van hun product te verbergen. De enige fabrikant die op grote schaal profielen afkomstig van Inoutic verwerkt is Profel, en dat doen ze ook vooral omdat dit goedkoper uitkwam dan zelf een fatsoenlijk nieuw profiel te ontwikkelen.

Wat beglazing betreft strooit men je even goed zand in de ogen. Een samenstelling van 6/15/44.2A geeft een Rw+Ctr waarde van 33dB.

Mijn keuze zou snel gemaakt zijn, doe mij dan maar dealer 1 die je wel voorziet in een correcte uitleg en een juiste prijs. Dealer 2 lijkt me met cijfers te goochelen en neemt een -veel- grotere marge op zijn materiaal gezien er toch een aanzienlijke kloof qua kostprijs is tussen Deceuninck en Inoutic.

Bijlagen

• knipsel.png
    knipsel.png
    211 KB · Weergaven: 3
Lid geworden
1 okt 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
brj zei:
Bij mijn weten worden er in België (nog) geen profielen van Inoutic verwerkt en gebeurt dit allemaal in Polen. Er zijn verschillende bedrijven die de naamsverandering van Inoutic naar Deceuninck handig misbruiken om de herkomst van hun product te verbergen. De enige fabrikant die op grote schaal profielen afkomstig van Inoutic verwerkt is Profel, en dat doen ze ook vooral omdat dit goedkoper uitkwam dan zelf een fatsoenlijk nieuw profiel te ontwikkelen.

Wat beglazing betreft strooit men je even goed zand in de ogen. Een samenstelling van 6/15/44.2A geeft een Rw+Ctr waarde van 33dB.

Mijn keuze zou snel gemaakt zijn, doe mij dan maar dealer 1 die je wel voorziet in een correcte uitleg en een juiste prijs. Dealer 2 lijkt me met cijfers te goochelen en neemt een -veel- grotere marge op zijn materiaal gezien er toch een aanzienlijke kloof qua kostprijs is tussen Deceuninck en Inoutic.

We neigen inderdaad naar dealer 1 omdat het daar allemaal wat duidelijker is en we zeker zijn dat ze met deceuninckproducten werken. Dealer 2 afficheert ook wel deceuninck voor hun Eforte, Arcade en Elegant-producten, maar die eerste 2 zijn na wat opzoekingswerk duidelijk van Inoutic.

Nu, is er ook een duidelijk kwaliteitsverschil aangezien de prijs volgens jou ook een pak goedkoper is?

Wat betreft de 6/15/44.2-beglazing van dealer 1 en het ontbreken van een middendichting in de Zendow#neo premium ramen: heb je ervaring of deze beglazing volstaat op voorwaarde dat de ramen voldoende luchtdicht geplaatst worden?

brj

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
24
Punten
8
crevem zei:
brj zei:

We neigen inderdaad naar dealer 1 omdat het daar allemaal wat duidelijker is en we zeker zijn dat ze met deceuninckproducten werken. Dealer 2 afficheert ook wel deceuninck voor hun Eforte, Arcade en Elegant-producten, maar die eerste 2 zijn na wat opzoekingswerk duidelijk van Inoutic.

Nu, is er ook een duidelijk kwaliteitsverschil aangezien de prijs volgens jou ook een pak goedkoper is?

Wat betreft de 6/15/44.2-beglazing van dealer 1 en het ontbreken van een middendichting in de Zendow#neo premium ramen: heb je ervaring of deze beglazing volstaat op voorwaarde dat de ramen voldoende luchtdicht geplaatst worden?

Is er een kwaliteitsverschil? Wat mij betreft wel. Inoutic is een verderzetting van het Thyssenprofiel en dat stond tien jaar geleden gekend als regelrechte brol. Ik vermoed dan ook dat dat voor Deceuninck de motivatie is geweest om te participeren, zij konden ook wel een goedkoop B-merk gebruiken.

De beglazing die dealer 1 voorstelt gaat in jouw geval, dus enkel met omgevingsgeluid van een steenweg en geen snelwegen of treinverkeer, ruim volstaan. Een middendichting heeft een beperktere invloed op geluidswering en zou ik bijgevolg niet laten doorwegen in een beslissing. Bovendien is de hoogte van de middendichting bij veel profielfabrikanten aan de te hoge kant, wat bij opengaande ramen veel sneller voor een klemmend gevoel zal zorgen.

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar wie dealer 2 is. Mag je me eventueel per PM laten weten...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan