• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

immo site realo

Metteko

Lid
Lid geworden
27 jun 2012
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik vroeg mij af, wat vinden jullie nu van die immo site die zoveel in het nieuws komt? 

http://beta.realo.com/

Mijn persoonlijke mening: ik sta er vooral van te kijken hoe ze het klaargespeeld hebben... Wel een beetje creepy om op die manier hele straten te zien. Maar op zich kan het wel een fantastische tool zijn voor mensen die wat zoeken. (tik bijvoorbeeld gewoon eens een dorp in zonder verdere specificaties)

Ok, dat gedoe met hoeveel buitenlanders er wonen had er misschien niet in gehoeven. Maar heel West-Vlaanderen kleurt al in 1 kleur terwijl er bij mijn weten toch grote verschillen zijn. Dus zo precies werkt het nu ook weer niet en misschien is het wat overroepen in het nieuws. 

Of wat vinden jullie? 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dat van die buitenlanders: behalve in grote steden met een aanzuigeffect voor migranten zijn de meeste allochtonen gewoon Belg. Dus op dat vlak zal het weinig belang hebben.
Wanneer ik hier in de omgeving Roeselare bekijk, dan zijn daar amper vreemdelingen, maar ik weet dat sommige stratenblokken daar niet bijzonder blank zijn.
Mij kan dat overigens niets schelen en ik zou veel liever een gezonde mix zien dan zo'n getto's, maar statistieken zijn ok maar wat ze zijn.

Je kan wel inzoomen op de kaart en dan veranderen de kleurtjes toch redelijk in detail hoor. Tot op straatniveau. zelfs de ene kant van de straat tov de andere kant is soms een ander kleurtje (van weergave op de kaart, niet van mensen).

Hier eens geprobeerd voor mijn buurt: veel jonge gezinnen, met hoog inkomen en hogere opleiding, geen vreemdelingen, weinig singles, weinig grote gezinnen, amper werkzoekenden

Duh, dat weet ik ook wel. Midden in een provinciestadje met grondprijzen van 250/m2 en  zelfs 350/m2 hier in het centrum en met op wandelafstand twee centrumsteden met een goed OCMW en gettostraten waar al het andere volk naartoe zuigt.

 

Hier en daar klopt er wel iets niet: onze havenzone, waar alleen maar bedrijven gelegen zijn en helemaal geen bewoning is, daar zijn blijkbaar enorm veel werkzoekenden...
Als daar al iemand woont, dan is het een bedrijfsleider die bij zijn fabriek woont. In tegensteling tot de realo-site denk ik niet dat dit hoofdzakelijk laaggeschoolde singles met een laag inkomen zijn.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
concurrent voor immoweb, maar de 'extra info' is vrij nutteloos, en absoluut niet correct.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
En een andere bedenking die ik me daarbij maak: Je kan dan wel zien hoe de situatie vandaag (min of meer) is, maar wat zal ze binnen 5 of 10 jaar zijn?

Buurten veranderen snel. Een kleine (al dan niet foute of gewilde) ingreep door de overheid, vaak in infrastructuur of bereikbaarheid, en een buurt gaat naar de haaien of bloeit op.

Je kent toch het mopje van die marokkaan (of gelijk wat: marginaal, homo, ... ieder etiketje kan - dat is typisch aan dit soort dwaze moppen) die een huis koopt in een mooie wijk en tegen zijn buren zegt: mijn huis is twee keer zo veel waard als dat van jullie. Ah ja, waarom? Jullie wonen naast een Marokkaan en ik niet.

Alles verandert voortdurend.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_

concurrent voor immoweb, maar de 'extra info' is vrij nutteloos, en absoluut niet correct.

Maar qua marketingstunt en goedkope reclame kan het wel tellen!

Ik had nog nooit van hen gehoord... 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Much ado about nothing...

Scholen: In de buurt hebben we een grote BuSO, staat er niet op.
De buurtwinkel op de hoek staat er niet op.
Het tankstation met proxy delhaize is niet te vinden.
Eten, 't frituur hier wat verder staat er niet op
Medisch: De dokterspraktijk in 't straat is onbestaande op de kaart.
Gemiddeld inkomen: De sociale woonwijk achter ons staat hoger aangeschreven qua inkomen dan onze straat. Zou me héél sterk verbazen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hier ook al gezien: een straat met allemaal grote jaren 70, jaren 80 villa's op gigantisch grote percelen: lage inkomens.

Die mensen zijn intussen met pensioen, en hebben dus een laag inkomen.
Het waren zelfstandigen uit de goeie ouwe tijd: goed geboerd, maar amper pensioen (en ook amper moeten bijdragen indertijd vergeleken met nu). Echter wel een hele dikke spaarboek bij bank Delen/Degroof/VanBreda/... (en het is hen gegund)

Met statistieken kan je alles bewijzen, zegt men wel eens. Volgens realo zijn dat allemaal arme mensen.

 
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
Amai die extra info is onzin. En dat zeg ik niet omdat ik in een '2nd most lower educated people'-wijk woon.  *biggrin*

En iemand enig idee hoe ze aan de waarden van de huizen die niet te koop staan komen? (Als je helemaal inzoomt komt die erop voor een groot deeel van de huizen.)

 

Maar huizen te koop zien als bolleke op een kaart vind ik wel zeer interessant en zou ik zeker gebruiken moest ik op zoek zijn naar een huis.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door D I Y
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_

concurrent voor immoweb, maar de 'extra info' is vrij nutteloos, en absoluut niet correct.

Maar qua marketingstunt en goedkope reclame kan het wel tellen!

Ik had nog nooit van hen gehoord...

ik had er ook nog nooit van gehoord tot op dit forum,.
 

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
1.089
Waarderingsscore
1
Punten
38
Zelfs de kerk bij ons heeft een prijs (kerkhof inbegrepen).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dit kan voor mij echt niet door de beugel.

Ik heb helemaal geen behoefte om de omgeving te beoordelen, te weten of mijn buren veel verdieners zijn of niet, of er toevallig andere nationaliteiten naast me wonen. Of er singles of laaggeschoolden of jonge gezinnen mijn buren zijn.

Ik vind dat mijn rechten op privacy ernstig geschonden zijn door het plaatsen van een raming van de prijs en van de verhuurprijs van mijn woning maar ook die van jouw. Niemand heeft hier zaken mee en wat de gevelbreedte, perceeloppervlakte er mee te maken heeft is me een raadsel.

Ik heb dan ook geprotesteerd tegen deze schending van mijn privacy.

Ik roep dan ook iedereen op die met deze gang van zaken oneens is om te protesteren en te eisen dat deze gegevens van jouw woning worden weggehaald ( als ze niet te koop staat)

U kunt bellen met Veerle Coppens 0293912913

Mailen at feedback@realo.com

Of schrijven naar

Ferdinand Lousbergskaai 106/20
B-9000 Gent, België
 

 

Om in regel te zijn met BIforum

Luk Vrebosch

Tuinarchitect

Boudewijnlaan 7

2243 Pulle zandhoven

 

 
 
Lid geworden
24 apr 2015
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb je dan ook klacht ingediend bij google maps omdat er een luchtfoto van je huis online staat?

En bij geopunt, omdat daar ook perceelsgrootte, breedte, bebouwde oppervlakte en nog veel meer opstaat?

En tegen de overheid die dit soort statiestieken publiceert?

etc...

Het is toch redelijk duidelijk dat de geschatte prijzen op realo lukraak gegokt zijn op basis van enkele sterk vereenvoudigde algoritmes. Anders heb ik net een koopje gedaan, en is het huisje dat ik nu nog huur wel schandalig duur voor wat het is...

Maar het moet je uiteraard vrij staan om de info online te laten wissen...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
luk, ze zullen zelf opperen dat het gewoon het aggregeren van reeds publiek beschikbare informatie betreft, zelf hebben ze geen informatie (*). Dat maakt het niet de facto legaal (het is niet omdat je voordeur open is, dat iedereen mag binnenwandelen), maar ze zullen je klacht mogelijks doorverwijzen naar de instantie die de oorspronkelijke informatie publiceert. Onze minister van telecommunicatie aka wonderboy De Croo is het vrees ik daar mee eens, getuige zijn uitspraken gisteren dat "alles wat niet verboden is, toegestaan is" (in de context: zelfs als het gevoelig ligt... het ging daar wel over prepaid SIM kaarten).

(*) - Ze hebben het verdorie slim aangepakt: hun algoritme doet een voorspelling van de waarde van je huis, en uiteraard kijkt iedereen naar wat er op zijn eigen huis staat. Niet akkoord? Dan kan je een nieuwe waarde doorgeven. En daar begint het natuurlijk -- hiermee zijn ze in staat hun algoritme te optimaliseren, en dan begint hun informatie wél af te wijken van de publiek beschikbare informatie... 

Misschien ook belangrijk te weten: de gepubliceerde informatie is geen persoonlijke informatie, ook al tonen ze het op die manier! Ze weten heus niet wie in welk huis exact een werkloze woont, of hoeveel je buurman verdient, of welke diploma's die knappe overbuurvrouw al dan niet heeft. Ze presenteren de 'ruwe' (coarse-grained) informatie die daarover bestaat gewoon op een slimme manier. Ok, informatie over perceelbreedte is gewoon een schatting op basis van de kadastrale kaarten, etc...  Je kan ze eigenlijk hoogstens van misleiding betichten doordat ze het als persoonlijk & accuraat voorstellen, terwijl het gewoon een algoritme is dat er een guestimate uitspuwt. In die context is het moeilijk om je persoonlijk aangesproken te voelen als het over privacy schendingen gaat.
 

Persoonlijk vind ik het much ado about nothing, en ik las vandaag een interessant opiniestuk hierover, met voor mij als meest opvallende uitspraak:

"Zal deze informatie mij dan weerhouden om de woning te kopen gezien ik niet graag in een buurt met veel werklozen woon? Of integendeel zal dat mij er precies toe aanzetten het huis te kopen. Immers waar veel werklozen zijn, zijn ook mensen overdag thuis. Dit in tegenstelling tot residentiële slaapwijken waar de bewoners massaal 's morgens hun residenties verlaten om die slechts 's avond na een helse Brusselse of Antwerpse pendeltocht opnieuw te betrekken. Dit geeft natuurlijk vrij veld aan 'wijkbezoekers' met minder nobele bedoelingen. [...] Dus laat de informatie zo nauwkeurig, volledig en objectief mogelijk zijn en laat eenieder dan invullen welke conclusies hij daaraan wenst te koppelen. Ander voorbeeld: het huis bevindt zich naast de school. Mooi meegenomen, zegt het jonge koppel met kinderen. Niet voor ons, zegt het ouder stel dat het gekrijs van de kinderen op de speelplaats liever kwijt dan rijk is. So what?"

Ik ben ook van mening dat iemand die niet naast een school wil wonen, dat zelf zal opzoeken. Dat iemand die zich verheven voelt boven het plebs, wel zelf weet in welke chichi wijk ze moeten gaan wonen. Dat er nu een instrument is dat het makkelijker maakt om die informatie op te zoeken, vind ik persoonlijk niet erg. Informatie is nog geen discriminatie.

Eerlijk gezegd, volgens mij hoor je er over 6 maanden niets meer over... overaanbod immosites (en dat zijn ze zo halvelings wel en niet), en wie wil er nu écht deze informatie hebben? Kan me niet voorstellen dat je daar veel reclameinkomsten ofzo mee kan halen... Met al de reclame in de media nu wel, maar als de storm is gaan luwen? Dunno... 
 
Lid geworden
24 apr 2015
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Niet akkoord? Dan kan je een nieuwe waarde doorgeven. En daar begint het natuurlijk -- hiermee zijn ze in staat hun algoritme te optimaliseren...

En hoeveel mensen die van plan zijn hun huis de komende jaren misschien te verkopen gaan de huisprijzen in de buurt kunstmatig gaan opkrikken?

Optimaliseren, of net nog minder betrouwbaar maken... 

Maar net zoals je het recht hebt om je huis te blurren op street view (wat je meteen ook het label "heeft iets te verbergen" oplevert), moet realo uiteraard toelaten dat eigenaren hun info laten verwijderen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Dieter_
moet realo uiteraard toelaten dat eigenaren hun info laten verwijderen.

Ik denk dat net daar de catch zit: ze hebben geen informatie over een bepaalde eigenaar. Ze laten het alleen maar lijken alsof dat zo is.
 

ken50x

Lid
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
111
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik snap al die heisa niet. Alle informatie komt van de overheid met x aantal jaren vertraging. Een zeer goede stunt van het immokantoor. Men zou de overheid , de politiekers, met de vinger moeten wijzen dat ze de privacy van de burgers schenden.

Als ik interesse heb voor iets zal ik wel ter plaatse gaan kijken naar de verkeersdrukte, nabijheid van grootwarenhuizen en zaken waar ik belang aan hecht en dit op het huidig ogenblik. De situatie nu kan immers zeer vlug veranderen zoals iemand hiervoor reeds zegde.

Voer voor politiekers die in plaats van zich bezig te houden met de economische problemen zich nu willen profileren.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Het gaat me over het feit dat info, die inderdaad al jarenlang aanwezig is , zomaar graduit wordt verspreid.

Als ik kadasterplannen opvraag, digitaal of niet- zie ik ook alle info van alle eigenaars en duik ik nog dieper erin dan krijg ik heel de historie van het pand.

Het wezenlijk verschil is dat ik hiervoor aktief uit men pijp moet komen en realo maakt dit openbaar en gooit die gegevens te grabbel.

Wat is het volgende?

Welke politieker woont er in je straat?

Wie stemt er links of rechts of averrechts?

Is het een witteboordcrimineel of een kinderlokker?

Waar leg je de grens?

Voor mij, hier en niet verder.

 

Soit, ik heb antwoord gekregen op mijn aanmaning om de gegevens te verwijderen.

En dit is gebeurt.

Nog niet helemaal zoals ik had verwacht maar ik krijg hier in iedergeval geen mensen meer die zeggen: ik koop het voor dit bedrag, want dat staat zo vermeld op realo.

luk

 
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Bij de nieuwbouwwoningen is het precies of de prijs van de bouwgrond is er niet bijgeteld.

Als er dan hier en daar een woning te koop tussenstaat dan valt het nogal op dat een identiek huis (dat niet te koop staat) er net naast, 120k minder waard is. Supervilla's van rond het miljoen euro staan soms gewoon aan 400k op de kaart.

Bij mij zit men er zelfs een volle are naast, wat betreft perceeloppervlakte.

Dit is voor mij het bewijs dat ze niet echt correcte info hebben van de overheid (het moet een slecht algoritme zijn die op basis van een slechte scan probeert oppervlakte te berekenen met grote afwijking op de grafische schaal)

Anyway, het is eens goed lachen!

Een krot van de 2de wereldoorlog dat nog nooit werd gerenoveerd staat soms duurder dan een nieuwbouw er net naast!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan