• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Immo liet ons geen contract ondertekenen

Lid geworden
3 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goedemorgen,

Eind januari 2018 komt onze woning te koop te staan, willen het eerst zelf verkopen, maar helaas in de gladde praatjes van een van de immo kantoren getrapt.
Wij lieten onze woning trouwens door 3 verschillende schatten o.a. ook een erkende schatter voor de bank.

Dus toch maar via de immo.
Hij liet ons NOOIT een contract ondertekenen, niks ... 
Alles verliep zeer traag, de foto's kwam hij wel snel nemen, maar tot alles online kwam (na 14 dagen pas op Immoweb, na 2 maanden pas op Immovlan, ... tot het bord aan onze woning kwam ging er ook bijna 14 dagen voorbij, terwijl hij in z'n gladde praatjes zei dat als we met hem zouden verkopen, onze woning binnen de 24u te koop zou staan. 
We kregen ook een account op zijn eigen website om in te loggen.
Bij gegevens staat daar "exclusief", terwijl hij ons daar ook nooit iets over gezegd heeft of iets op papier getoond, noch laten ondertekenen heeft!
Hij stuurde de documenten van onze woning wel per mail door naar onze notaris. 
We hebben dus trouwens ook geen weet van hoe lang we "vast" hangen aan hem?

Nu komt het dus, in die meer dan 2 maand tijd is hij met 1 kijker langs gekomen.
Die deden een belachelijk laag bod die wij uiteraard niet aanvaardden, om dan van de Immo te horen, "Ik zou het toch in overweging nemen, aangezien ik niet weet wanneer de volgende geïnteresseerde zal komen". 
Niet gedaan dus.
Sindsdien deed hij véél beloftes, "zal het hier online plaatsen, daar", ... 
Hij beloofde ons in februari een sticker aan ons raam, zou besteld zijn toen ...
2 weken terug komt hier een man die sticker hangen, als we vragen wanneer hij die bestelling kreeg, kregen we te horen "eergisteren"... 
Alle ja, alleen maar ergernissen dus.

We hebben het heft in eigen handen genomen.
Zelf op diverse sites geplaatst waar de Immo het niet deed.
Meteen resultaat; zaterdag een kijker gehad die ons de vraagprijs wil geven.
Vanavond komen deze mensen langs om alles te bespreken. 
Ze willen dit bod ook op papier bevestigen, onder opschortende voorwaarden van de lening. 

Nu is de vraag, kan de Immo ons iets maken?
Wat moeten we zetten in de  compromis? 
Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en reactie,

Ga eens langs een notaris, je hebt die toch nodig en hij/zij kan de verkoop ook volledig opvolgen.

Meestal hebben ze daar ook wel wat juristen lopen die je met je specifieke probleem zullen helpen.

Je hebt wel degelijk een overeenkomst (zij het een mondelinge) en de feiten bevestigen dat ook (foto’s op website, plakkaten aan het huis,...). Rond de exclusiviteit staat er echter niets op papier.

Je zorgt er in elk geval beter voor dat de overeenkomst met de makelaar verbroken is eer je zelf aan de slag gaat.

Of als je een goed bod hebt, aanvaard het en handel het verder af via die makelaar. Dat piekt een beetje omdat je het gevoel hebt dat hij zijn commissie niet verdient, mazr het zal veel miserie (en kosten) besparen achteraf.

de feiten spreken voor zich, je habt alles toegelaten zodat de immo het kon verkopen.

Mondeling is ook een  contract, en dit wordt door de feiten bekrachtigd.

Maar, je hebt geen algemene voorwaarden ondertekend,......

Tevens heeft hij een deel van zijn beloftes niet nagekomen, echte kan jij niet bewijzen wat zijn beloftes waren.

Het feit dat je geen contract hebt ondetekend, zou je kunnen helpen om het per direct op te zeggen zonder gevolgen.

Maar best even wettelijk advies opvragen.

Je kan toch een 'mondeling' akkoord hebben met een makelaar waarbij hij de kans krijgt om een koper te vinden en waarbij jij daarnaast ook nog vrij blijft om een koper te vinden ! Je kan dat zelfs met meerdere makelaars hebben.

Dat er dus een 'mondeling' akkoord is kan door de feiten worden aangetoond maar volgens mij zegt dat niets over de duur of de excusiviteit ervan. In ieder geval kan worden aangetoond dat de huidige kandidaat koper niet via de makelaar is gekomen of rondgeleid.

De notaris hierover aanspreken lijkt mij het beste idee !

Goedemorgen

Bedankt voor jullie reacties.

Vandaag gaan we horen bij de notaris... Want de kandidaat kopers willen o.a.
een compromis onder voorwaarde dat hun woning eerst verkocht is.
Een beetje domper op de feestvreugde. 

Hoeveel tijd geef je hen? Wat als we ondertussen nog kandidaten krijgen.. 
Moeten we het risico nemen, ze geven de prijs die we willen, maar wij kunnen veel tijd verliezen... 
En ons huis is nog klein beschrijf, als de koop dan toch niet doorgaat en het is vb.al juni dan is een andere koper de mogelijkheid voor klein beschrijf kwijt... 

Het is aan jullie om akkoord te gaan met hun voorwaarden of net niet.

Een koper na juni, weet dat hij in een ander systeem valt van registratiekosten, dus dat is geen argument.

Je kan onderhandelen, en zelf voorwaarden stellen.

Er is zoiets als een overbruggingskrediet. Uitstel van afbetaling,..... maar dat zijn oplossingen die de koper moet zoeken. Je kan ze er wel over informeren.

Ik zou niet met die voorwaarde akkoord gaan. Kans op afspringen is veel te groot. Misschien een bedrag er laten inzetten van bv 10k als vergoeding bij niet doorgaan verkoop . Dat verplicht hun om zich in te zetten om hun woning te verkopen binnen de termijn.

Bedankt.

Dat is het nu net, ze zeggen dat hun bank geen overbruggingskredieten meer toewijst..?! 

En ze kunnen ons ook geen voorschot betalen.
Ze kunnen ook de notariskosten niet betalen, daarom willen ze eerst hun woning verkopen. Maar ja, wij zijn natuurlijk geen bank hé..

Denk dat we idd niet akkoord zullen gaan, de kans dat wij teveel tijd verliezen is groot.
Eens benieuwd wat de notaris vanmiddag zal zeggen. 

Er is maar 1 bank in 't land?

Maar goed, niet op de feiten voorop lopen. Luister eerst naar je notaris, die mensen hebben daar massa's ervaring mee en zullen veel beter kunnen inschatten of het zaakje stinkt of niet.

Persoonlijk zou ik niet akkoord gaan met die opschortende voorwaarde verkoop woning. Zoals jullie aangeven kan je hier enorm veel tijd met verliezen. Ik ga hun rekening niet maken maar als uw kopers zelf geen voorschot kunnen betalen ziet dit er niet rooskleurig uit.

Woning twee maand te koop en dan iemand die plots de vraagprijs biedt... lijkt mij ofwel dom van hun ofwel in de hoop dat die opschortende voorwaarde op deze manier aanvaardt wordt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan