• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ik zoek een boom

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Even de situatie schetsen. 

We zitten met een relatief kleine tuin. Achter de woning is er een terras van 3,5 m, en daar achter ca 8 m gazon om te eindigen met een ligusterhaag. Links en rechts een tuinhuis en een plantenborder. 

Om wat meer schaduw te krijgen zoek ik een hoogstammige boom die in het gazon komt te staan en dus het terras niet omhoog gaat duwen. Bijkomende info: terras ligt 15 cm lager dan gazon. 

De grond is hier een goede leem, waarom geen plassen gevormd worden, maar ook geen zand waar alles direct door loopt  

Ik denk aan iets uit de Acer familie of een Acacia, of een okkernoot. Liefst iets wat niet te groot wordt (10-12 m is echt max) of gesnoeid kan worden (maar dan om de paar jaar). Fruitboom sluit ik uit omdat het afvallend fruit te veel vuil geeft en wespen aan trekt. 

Iets vriendelijk voor bijtjes en vogels vind ik ook interessant. 

Ik zou een boom (of 2) kopen die al minstens 3 meter zijn.  Plan is om te planten in het najaar, dus nu tijd om te kiezen. 

Suggesties, commentaar en kritische bedenkingen zijn welkom. 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Dat is ook ne moeilijke geworden de laatste jaren.

Klimaatopwarming en allerlei ziekten en plagen (deels door die opwarming) zorgen er natuurlijk voor dat de keuze voor een geschikte inlandse moeilijker wordt.

 

Daarom ook dat kwekers en stadsbesturen zich meer richten op "klimaatbomen", anders gezegd bomen die beter tegen een droger en warmer klimaat kunnen en weinig of geen problemen met ziektes.

 

Als je naar een meerstammige boom gaat blijf je ook met een compactere vorm meestal. Ook tof voor een kleiner tuintje.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Allé mannen, een beetje verder zoeken hé. Als je klikt op inlandse bomen krijg je al dadelijk zicht op een 100-tal bomen in alle soorten, varieteiten, grootte's enzovoort. 

En als je dan je zoektocht nog eens verder uitbreidt naar nutsbomen (fruit, noten) dan krijg je alles bijeen de keuze uit wellicht een paar honderd bomen. Je moet dus niet verder zoeken in een of andere gelijkaardige klimaatzone, laat staan in andere klimaatzone's of werelddelen.

Fruitbomen hebben over het algemeen een kleinere omvang dan de meeste andere bomen. Wespenplagen heb je ook niet bij alle nutsbomen. Onder andere hazelnoten, okkernoten en appelbomen hebben daar geen last van.
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Okkernoten zijn ook niet inlands, enkel hazelnoten, en dan enkel de struik.

Wilde appel, wilde kers, meidoorn,...

 

 

 

 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik krijg een beetje heel veel de kriebels van dat boomracisme...

Als mensen bomen planten, al is het ne verschrikkelijk mottige palmboom, juich dat gewoon toe.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Op ons tuinplan staat er een liquidambar worplesdon.  Geen idee of dat een mogelijkheid is ipv die liquidambar orientalis ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
julien zei:
Ik krijg een beetje heel veel de kriebels van dat boomracisme...

Als mensen bomen planten, al is het ne verschrikkelijk mottige palmboom, juich dat gewoon toe.

Als het kriebelt moet je krabben Julien 
smile.gif
.

Racisme wordt gebruikt voor mensen en dat is raar want er is maar één soort mens, de homo sapiens, die overal ter wereld even goed of even slecht gedijd.

Bij dieren en planten zijn er  miljarden soorten, elk met hun eigen specifieke biotoop, elk in een zo goed mogelijk evenwicht met de andere soorten die op dezelfde plaats van nature zijn geevolueerd. Daar kan je als mens maar beter niet te veel in rommelen.

Trouwens, wat is nu eigenlijk de noodzaak om een streekvreemde boom te verkiezen boven een streekeigen boom. Zou die beter groeien, betere schaduw geven, minder storende wortels maken, mooier van vorm zijn, mooiere bladeren hebben, een exentriekere naam hebben, goedkoper zijn ?

Niet dat ik er van wakker zal liggen hoor, ik wou enkel maar bekomen dat men eens nadenkt over het onlogische van een en ander. 

En blijkbaar bestaat er nu ook een lijst met streekvreemde planten en bomen waarvan de invoer of het planten zal worden verboden  net zoals er een lijst is met verboden exotische diersoorten.

Voilà, ik hoop dat het jeuken nu niet te erg wordt 
wacko.gif
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
charel schreef

 Zou die beter groeien, betere schaduw geven, minder storende wortels maken, mooier van vorm zijn, mooiere bladeren hebben

Zoals ik al zei: ja

 
 

dark-divx

Actief Lid
Lid geworden
24 okt 2014
Berichten
235
Waarderingsscore
36
Punten
28
lukanar zei:
11221 zei:
Er zijn ook uitvoeringen met biologisch afbreekbare spanbanden:

 

https://www.greenmax-webshop.eu/bio-kluitverankering

Alternatief, maar omslachtiger en eerder voor kleinere bomen:

https://www.greenguard.nl/bomen-en-vaste-planten/kluitverankering#ath

 

Merci voor de linken, zeer intressant. Heb bijkomende info gevraagd want zoals julien al schreef, je steekt wel plastiek in de grond.

 

Dit is ook nog een afbreekbare kluitverankering.

http://arbor-radix.be/nl/producten/keeper-systeem
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Streekeigen bomen bestaan niet, inlandse bomen bestaant niet.

Ik heb nog nooit een Pulse of Brugse notenboom tegen gekomen.

Zoals ik al zei moet je eigenlijk kijken naar de klimaatszones op onze wereldbol en dan kom je tot de verbijsterende ontdekking dat bomen in japan, amerika, midden oosten, china, noordamerika hier ook groeien.

  Bomen en met uitbreiding alle planten, groeien enkel als bepaalde waardes worden bereikt in 7 verschillend parameters. Deze parameters  zijn bodemgesteldheid, zonnestand, temperatuur, vochtgehalte, Zuurtegraad bodem, meststofgehalte en ... merde , het zijn 7 parameters en sorry, ik kom niet op die laatste. straks misschien. 

Als je nu kijkt naar de omstandgheden waar die plant groeit dan groeit die welbepaalde plant enkel en alleen als aan alle voorwaardn zijn voldaan. Een afwijking in 1 soms 2 parameters kan nog maar als er 3 parameters uit schieten groeit die boom of plant niet. 

Voorbeeld fictief :

ik heb nen Fallus impudicus ( bestaat niet hoor) en die groeit optimaal op een zanderige bodem, volle zon, tot -5° op frisse bodem, PH 6.5 , NPK hoog, vergeten x.

Die plant zal ook nog groeien als de ph eerder 5.5 als al de rest klopt, misschien met wat meer schaduw zal hij kleiner blijven maar hij leeft. Zit hem echter met zen 3de parameterop een lage npk bodem dan sterft hij af.  

Vergelijk het met moerasplanten in de woestijn uit te planten, alles klopt behalve de vochtigheid. 

Of bananebomen in onze polders te planten  of rhododendron en heide op zware leemgronden. 

Dit is de enigste botanische wetmatigheid waarom een plant groeit of niet groeit.

Al dat gedoe van inheems, inlands, streekeigen , exoot, en noem maar op is door ons mens in het leven geroepen en door de poletiek in onze strot geramd.  

Neem nu de hetse tegen amerikaanse eik, overal kappen want de inlandse eik of beter gezegd de zomereik moet blijven. Welke eik heeft minder tot geen processierups ( ook een exoot) ? Juist onze amerikaanse eik. 

Kijk dus of de groeiomstandigheden geschikt zijn voor die welbepaalde plant in die welbepaalde bodem en op die welbepaalde plaats .

Oja en waar leg je de grens ?

Ik lees het voorbeeld van hazelaar , afkomstig van zuidoost europa en klein azie, al 2000 jaar hier ( eigenlijk maar een 900  maar soit) ingevoerd door onze kruisvaarders die niet alleen koppen afklopten maar af en toe planten meebrachten. 

Of gaan we de grens trekken bij onze aardappeltjes en mais ? Die pas laat 1600 in onze contreieren als exoot werden aangeplant? 

Of nemen we 1946 toen de amerikanen hier afkwamen met bomen om onze houtindustrie terug aan te zwengelen. 

Of pakken we vanaf de scheiding x miloen jaren geleden toen ons subercontinent pangea ergens 250 miljoen jaar geleden uit een brak en de huidige continenten vormde ?

Welke tijdsgrens hanteren we?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Streekeigen bomen bestaan niet, inlandse bomen bestaant niet.

Luk, je weet wel wat ik bedoel hé.

Ik bedoel met streekeigen, planten of dieren die hier gedurende honderden of duizenden jaren zijn geevolueerd en hier dus langzaam maar zeker voor een zeker evenwicht in de plaatselijke natuur hebben gezorgd.

Uiteraard zijn er onnoemelijk veel planten en dieren van andere continenten die hier uitstekend zouden gedijen maar dat mag absoluut geen reden zijn om ze dan maar ongebreideld hier toe te laten.

Elk levend wezen dat hier van nature niet voorkomt en dat je zich hier laat ontwikkelen zal dat evenwicht verstoren .

Amerikaanse eekhoorn gedijt hier zeer goed maar dan wel ten koste van de Europese.

Amerikaanse vogelkers, idem dito

Japanse hemelboom, hetzelfde maar zal nu wellicht verboden worden.

Reuzenbalsemien groeit hier minstens even goed als in hun land van herkomst maar wordt stilaan een pest in en nabij onze waterlopen. Japanse duizendknoop groeit hier ook geweldig, zo goed zelfs dat het een woekerplant is geworden.

Dus de stelling: "als de groeiomstandigheden voor een exotische plant hier goed zijn dan kan je hem gerust hier planten en is er geen probleem" klopt meestal niet.

Het klopt ook wel dat verschillende nutsplanten zoals aardappelen en mais hier als exoot zijn binnengebracht. Die hebben ook voor problemen gezorgd, vooral de aardappelplanten nadat ook zijn natuurlijke belager, de coloradokever ook door de mens tot hier is geraakt. Hierdoor is destijds een algemene hongersnood ontstaan. Men had het evenwicht in de natuur verstoord waardoor men sindsdien chemische bestrijdingsmiddelen heeft moeten gebruiken.

Maar goed, er is nog een verschil tussen het invoeren en telen van oorspronkelijk streekvreemde nutsplanten en het inbrengen van exotische planten en dieren omdat we ze zogenaamd zo mooi vinden, mooier dan eender welke plant die we hier overal kunnen vinden. Het laatste is voor niets nodig.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Denk dat we onze wijn moeten laten staan want ALLE franse en italiaanse wijnranken zijn ingevoerd en afkomstig vanuit californie. ( ergens eind 1800 zijn alle franse wijngaarden getroffen door een bodemschimmel, gelukkig was de amerikaanse wijnrank resistent )

En je hebt gelijk, we moeten nadenken voor we iets massaal aanplanten. Maar de klimaatsveranderingen, onze reismogelijkheden zorgen erook voor dat de natuurlijke evolutie een pak sneller verloopt heel wat sneller.  Wie zegt dat het niet de tijd is voor de amerikaanse eekhoorn? 

En welke tijdsgrens ga je hanteren ? Van voor die datum mag het blijven, na die datum zijn onze grensen toe? 

Wat doe je met die duizenden toeristen die o dat schoon plantje wil ik ook ? Laat je dit toe of verbied je dit of vernietig je de bagage van die toerist wan misschien zitdaar wel de japanse ilex crenata mineerkever in . 

Ik kan je dit boek aanraden, zeker als je net zo als ik begaan met onze bomen. 

De uitvinder van de natuur , het avontuurlijk leven van Alexander Von Humbolt .  Geschreven door Andrea wulf, uitgeverij atlascontact nl

Van humbolt is de eerste die de relatie van bodem, temperatuur enzovorot met planten onderzocht, heeft talrijke planten meegerbacht uit andere continenten en is een van de eerste milieu activisten die al in 1850 van zen oren maakte.

Darwin zijn evolutietheorie vind zijn oorsprong in de werken van Humbolt. 

Charel, echt, moet je lezen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Tja, die tijdsgrens... wanneer wordt Jambon 'Jambon', en vanaf hoeveel generaties is Van Grieken geen allochtoon meer? Wie is er Vlaming (Vlaamse Gouw, Graafschap Vlaanderen, de katholieken van de hollandse 17 provinciën,...?) en wie is er eigenlijk Brabander of Limburger (die eigenlijk een Luikenaar is). Ik woon in W-VL (al meer dan 10 generaties lang) maar mijn familienaam verwijst naar een Brabants dorpje. Ik ben dus eigenlijk historisch gezien ook geen Vlaming maar ben wel een (van origine) nederlandstalige katholiek (dit vormt het artificiële hedendaagse Vlaanderen dat zich ten onrechte de Vlaamse Leeuw heeft toegeeigend -eigendom van het  échte Vlaanderen: O-VL & W-VL plus nog wat annexjes in NL en FR).
Of als we nog wat verder teruggaan komen we bij Frankische Germanen terecht, duitstalige fransen dus eigenlijk. Maar ook de noordmannen hebben hier lelijk huis gehouden. In W-VL kan je dat sterk terugvinden in de dialecten en de klanken.

Afhankelijk van wanneer je jouw referentiepunt in de geschiedenis kiest kan je eender wat gaan verdedigen. (behalve in Luik/Limburg: daar woonden de Eburonen maar die zijn door de Romeinen bijna volledig uitgemoord (na een akkefietje tussen Caesar en Ambiorix) waarna de Germanen (o.a. de Tungri : Tongeren) dat gebied hebben ingepalmd. Daar wonen dus gewoonweg Duitsers die enigszins geassimileerd zijn (maar ze spreken toch nog altijd heel erg duitsig).

Maar we waren bezig over een boom zeker?

Dus ja, vanaf wanneer is het inheems... zodra de mensen vergeten zijn dat het uitheems is zeker?

Al moet ik Charel wel gelijk geven: je moet een beetje opletten met wat je binnenpakt, voor je het weet is heel je leefwereld om zeep. Is het niet door het organisme zelf, dan door iets wat het organisme meegebracht heeft, omdat er hier geen natuurlijke vijanden voor zijn.
Natuurlijke migratie (van zowel organisme als vijand) die het klimaat volgt is beter, maar dat bestaat niet meer.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Bedankt voor alle bedenkingen. 

Voor de nationale grenzen is dit een eye opener. : https://www.youtube.com/watch?v=UY9P0QSxlnI

Dan zie je pas hoe relatief een grens/land is. 

Ik ben ook voorstander van "inheemse bomen", maar inderdaad waar trek je de grens, en ik wil toekomstgericht denken. 

Het klimaat warmt nu zeer snel op. Er zijn zeker argumenten dat het hier vroeger warmer of zeker kouder geweest is, maar die evolutie liep dan over een paar duizend jaar. Nu krijgen we er 2 graden bij op een periode van nog geen 100 jaar, en daar moeten we rekening mee houden vind ik. 

De reden om die bomen te planten is ook om op een natuurlijke manier mijn tuin te verkoelen en beter bruikbaar te maken. Beetje extra schaduw in de zomer is dan altijd welkom, en ik wil dan ook geen grote waterslurper omdat ik vrees dat we meer droge zomers gaan krijgen. 

Als ik nu een schup in de grond steek op bepaalde plaatsen in de tuin, dan is de grond daar zo droog (ondanks de buien van 2 weken geleden). Ik wil ook niet elke dag in de zomer staan sproeien om alles in leven te houden. 

Maar een okkernoot klassificeer ik toch als inheems, en als het een eik wordt, dan toch liever eentje waar de processierups zich niet in gaat bevinden. 

Daarom ook de vraag. Als ik een ietwat grotere boom is dat meer dan zakgeld, en dus wil ik een weloverwogen keuze maken. 

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
D I Y zei:
(behalve in Luik/Limburg: daar woonden de Eburonen maar die zijn door de Romeinen bijna volledig uitgemoord (na een akkefietje tussen Caesar en Ambiorix) waarna de Germanen (o.a. de Tungri : Tongeren) dat gebied hebben ingepalmd. Daar wonen dus gewoonweg Duitsers die enigszins geassimileerd zijn (maar ze spreken toch nog altijd heel erg duitsig).

Aber ich habe doch keine blonde Haaren?  
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Jawadde, hier wordt nogal wat onzin op een hoop gegooid. 

Autochtoon plantmateriaal is niet van de laatste 2000 jaar maar sinds de laatste ijstijd https://nl.wikipedia.org/wiki/Autochtoon_(biogeografie) inheems is hier spontaan terecht gekomen 

Wat autochtoon is, wordt genetisch onderzocht en gaat niet enkel over de soort, maar ook over de herkomst. Zo is een zomereik hier enkel autochtoon als het een West-Europese is, als je een zomereik uit Oost-Europa hebt, dan is die niet autochtoon.  Je hebt dus gecertificeerd plantmateriaal nodig als je zekerheid wil). 

Die ziekte op druiven ijn Frankrijk rond 1850 was een bladluis uit Amerika, anderzijds ging de Californische wijnbouw ook ten onder in 1880 door Pierce disease, dat is Xylella, de bacterie die nu de olijfbomen doodt in Italië (geen idee of men er intussen uit is waar die weer vandaan kwam). 

Vanaf 14 december is er een veel strictere reglementering op het transport van planten en plantmateriaal, ook voor de gewone reiziger (cfr. geen appel in je bagage als je naar de VS gaat, dergelijke maatregelen komenhier ook in voege). 

 

En voor Luc de Phallus impudicus https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_stinkzwam maar dat wist hij wel 

Ik volg meer de redenering van Luc. Gaat het over een bos, doe dan dat autochtone materiaal (zie regelgeving). Maar een tuin is geen natuurgebied. Bovendien met een enge genenpool van enkel autochtoon materiaal krijg je een kwetsbare monocultuur. Als je in je tuin noten wil zetten, doe gerust, en als ik die zou zetten dan was het zelfs er zelfs een geselecteerde cultivar geënt op onderstam. Dan ben je zeker van mooie grote noten.

 

 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
teaser zei:
D I Y zei:
(behalve in Luik/Limburg: daar woonden de Eburonen maar die zijn door de Romeinen bijna volledig uitgemoord (na een akkefietje tussen Caesar en Ambiorix) waarna de Germanen (o.a. de Tungri : Tongeren) dat gebied hebben ingepalmd. Daar wonen dus gewoonweg Duitsers die enigszins geassimileerd zijn (maar ze spreken toch nog altijd heel erg duitsig).

Aber ich habe doch keine blonde Haaren?  

Daarvoor moet je wat noordelijker zitten. Ik zei toch al dat ze hier ook lelijk huis gehouden hebben (met hun genenpoel) die noordmannen...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De Luk en zijne schaamteloze fallus ook altijd...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan