• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

iets anders dan Windows

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik heb onlangs een virus gehad, en bijgevolg heb ik gewoon maar een format c gedaan. Probleem is dat ik enkel een Windows 2000 (goed OS) heb liggen. Ik heb geen zin om 125€ aan ne mislukte Vista te betalen...



dus was ik eens iets anders aan het overwegen dan altijd maar die stomme updatende windows bucht.



Ik dacht aan een linux oid. MAAR de grote vraag, krijg je hierdoor geen problemen met printerdrivers en andere drivers en eveneens met mijn telenet aansluiting?



Ik heb nooit met linux gewerkt en ken er kloten van. Als ik linux installeer, zou ik graag kunnen surfen, zonder dat ik daarvoor de hulp van telenet moet inroepen om het netwerk te configureren. Das eigenlijk mijn grootste schrik.



Daarnaast ga ik me bezighouden met fotografie. Werken dergelijke DSLR camera's en bijbehorende software op linux?



Enfin iedereen die ervaringen heeft of oplossingen



SHOOT
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
sorry da 'k het zeg, maar pak dan ineens MAC :) Als ge toch voor de zwaar grafische shit gaat.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
En anders, pak ne populaire distro zoals Ubuntu, dan hebt ge altijd wel wat proggies zoals http://www.lightcrafts.com/linux/ die vaak gereleased worden voor de meer populaire distro's.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Windows XP ofwel ineens iets als Ubuntu.



Voor drivers en internet enzo moet ge allemaal gene schrik hebben, dat gaat allemaal vrij automatisch (zelfs met Debian is dat allemaal redelijk automatisch).



Als je met fotografie bezig bent kan je gratis Gimp downloaden (vergelijkbaar met Adobe Photoshop). Voor office dingjes heb je Openoffice (gebruiken we op onze windows machienen op 't werk ook). Enzoverder.



Nadeel van Linux: ge moet opnieuwe uwe weg leren vinden maar zoooo moeilijk is dat nu ook weer nie.
 
Lid geworden
31 jul 2006
Berichten
880
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zelf zowat een jaar geleden overgeschakeld naar Linux, om gelijkwaardige redenen. Zowel de laptop voor mijn vrouw als mijn desktop thuis draaien daaronder.

Het zijn twee zeer recente toestellen, en alles werd volledig erkend. Ook mijn nieuwe fotocamera (Canon bridge toestel) werd onmiddellijk herkend in digikam (programma om foto's te beheren). Internet (firefox, thunderbird, opera,...) werkt vlekkeloos. Ook scanner (wel stokoud beestje) werd onmiddellijk herkend (kooka)



Je zal me niet horen zeggen dat alles altijd vlekkeloos verloopt, maar naar mijn gevoel een stuk vlotter dan in Windows (de standaard installatie staat er voor de volledigheid naast in dual boot), maar wordt zo goed als nooit opgestart).



Ik ben voor linux mint gegaan, heel eenvoudig kwa installatie en beheer, heel compleet. Als je de cd afhaald, kan je die ook live gebruiken, dwz je kan de boel testen zonder eerst alles te installeren.



Ik ben geen expert, maar als je vragen hebt over mint: shoot, en ik zal mijn best doen.



(ok, 'shoot' roepen tegen een killah in nu misschien strategisch niet het beste, maar allee)
 
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
1.027
Waarderingsscore
0
Punten
0
Neem een live-cd van pakweg ubuntu en start daarmee op. Als je netwerk dan werkt (normaal geen probleem) weet je dat al zeker.



Printers zijn normaal geen probleem. Zowel thuis als op het werk werk ik nu met ubuntu.



Grootste voordeel vind ik dat na een installatie bijna alles erop staat. Als je windows installeert moet je dan nog nen dag updates installeren, dan office, dan visual studio, dan virusscan, dan ...
 
Lid geworden
31 jul 2006
Berichten
880
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de volledigheid: Mint is gebaseerd op Ubuntu, maar met extra drivers, en nog hier en daar een verbetering/aanpassing. OpenOffice, Gimp enz: zit eigenlijk zowat standaard bij allebei (enfin: bij het paketbeheer aanklikken en vijf minuten later draait het)
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
'k zou zeggen: probeer et ne keer. 't kost u alleen een CD-ke (of DVD-ke) en nen hoop tijd.
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
jandc wrote:
'en nen hoop tijd.

Die je achteraf tienvoudig weer uitspaart door niet meer te moeten zitten vloeken op al die Micro$oft-bucht ...



gewoon DOEN !



w
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
jandc wrote:
'k zou zeggen: probeer et ne keer. 't kost u alleen een CD-ke (of DVD-ke) en nen hoop tijd.

oezo een cdke?



@marbs: ik ga niet grafisch werken zulle! laat die mac shit maar achterwege... trouwens ik heb ne pc, dus ne nieuwe kopen is neit de bedoeling



is ubuntu de opvolger van redhat, of zijn dat 2 verschillende dingen?
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
willem_anneleen wrote:
jandc wrote:
'en nen hoop tijd.

Die je achteraf tienvoudig weer uitspaart door niet meer te moeten zitten vloeken op al die Micro$oft-bucht ...



gewoon DOEN !



w

een van de redenen waarom ik widnows beu ben... Constant die kut updates doen die eigenlijk tot niets leiden... pffff
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Icecoldkillahh wrote:
dus was ik eens iets anders aan het overwegen dan altijd maar die stomme updatende windows bucht.
Wat is er stom aan 'updatende Windows' ?

Juist dat het systeem ge-updated wordt, is een goede zaak.

Als je denkt dat je Linux OS gevrijwaard zal zijn van virussen / spyware en andere bucht, dan denk ik dat je de plank goed misslaat. Ook als je denkt dat je nooit updates zult moeten installeren, upgraden, ben je verkeerd.

Het voordeel bij MS is: de updates (kunnen) automatisch geinstalleerd worden, en in 99.9999% v/d gevallen werkt het zonder dt je zelf nog iets moet regelen. Bij linux kan dat wel eens anders zijn ...



Trouwens, dat je een virus gehad hebt is eigenlijk niet de schuld van MS of van Windows of van één ieder OS dat je ook maar kunt hebben. Je bent er zelf verantwoordelijk voor; een goeie virus-scanner, een beetje oplettendheid, ... kunnen al veel kwaad voorkomen.

(Vorige week voor het eerst in -ik denk 8 jaar ofzo- last gehad van een virus; ttz, ik sloot een usb stick aan, en m'n AV kwam direct met een viruswaarschuwing op de proppen; virus verwijderd en voor de rest geen last gehad).



Voor fotobewerking heb je Gimp (zoals eerder al gezegd); je fototoestel zal je wel via USB kunnen aansluiten, en als Linux/ieder ander OS je fototoestel 'ziet', zal je wel je foto's kunnen afhalen. (Desnoods manueel, gewoon kopieren & plakken ).
 
Lid geworden
12 okt 2007
Berichten
1.009
Waarderingsscore
0
Punten
0
allemaal goed en wel en ik zou ook graag linux draaien

maar daar draait een heleboel software niet op, zoals alle Autodesk producten



Hoe zit dat trouwens met photoshop en zo?

En ik herinner me dat progs installeren op linux vroeger niet van de poes was. Is er nu al een soort van alternatief zoals setup.exe? :)
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
tamrat wrote:
Grootste voordeel vind ik dat na een installatie bijna alles erop staat. Als je windows installeert moet je dan nog nen dag updates installeren, dan office, dan visual studio, dan virusscan, dan ...

Grootste nadeel van Linux is dat -als je Visual Studio wilt / moet gebruiken- je niets bent met Linux. :D

Der zijn natuurlijk wel andere IDE's die ook onder linux werken...



Voor LInux zou ik toch ook een AV installeren. En over die updates: als je een CD hebt met daarop WinXP SP3 bv, of een CD met de meeste updates, dan hoef je al heel wat minder updates te installeren.



Denken jullie dan echt dat andere OSen geen beveiligingslekken hebben ?
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
F-B wrote:
Icecoldkillahh wrote:
dus was ik eens iets anders aan het overwegen dan altijd maar die stomme updatende windows bucht.
Wat is er stom aan 'updatende Windows' ?

Juist dat het systeem ge-updated wordt, is een goede zaak.

Als je denkt dat je Linux OS gevrijwaard zal zijn van virussen / spyware en andere bucht, dan denk ik dat je de plank goed misslaat. Ook als je denkt dat je nooit updates zult moeten installeren, upgraden, ben je verkeerd.

Het voordeel bij MS is: de updates (kunnen) automatisch geinstalleerd worden, en in 99.9999% v/d gevallen werkt het zonder dt je zelf nog iets moet regelen. Bij linux kan dat wel eens anders zijn ...



Trouwens, dat je een virus gehad hebt is eigenlijk niet de schuld van MS of van Windows of van één ieder OS dat je ook maar kunt hebben. Je bent er zelf verantwoordelijk voor; een goeie virus-scanner, een beetje oplettendheid, ... kunnen al veel kwaad voorkomen.

(Vorige week voor het eerst in -ik denk 8 jaar ofzo- last gehad van een virus; ttz, ik sloot een usb stick aan, en m'n AV kwam direct met een viruswaarschuwing op de proppen; virus verwijderd en voor de rest geen last gehad).



Voor fotobewerking heb je Gimp (zoals eerder al gezegd); je fototoestel zal je wel via USB kunnen aansluiten, en als Linux/ieder ander OS je fototoestel 'ziet', zal je wel je foto's kunnen afhalen. (Desnoods manueel, gewoon kopieren & plakken ).

ik verander niet om virusvrij te zijn hoor...



ik haat gewoon die constante windowsupdates die tot niets leiden. en veel tijd in beslag nemen en me ergeren. Daarnaast als je een programma wil installeren, heb je 24 reboots en een update of 10 nodig vooraleer je kan beginnen werken :roll: het schijt krijg ik ervan. en omdat ik mijn pc nu toch opnieuw ga installeren dacht ik het eens over een andere boeg te gooien... Tis gratis, twerkt goed en is vaak stabieler dan windows. Dusjah...



maar ik wens hier geen ms<->linux gevecht. Ik wil ervaringen van linux gebruikers of tips...
 
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
1.027
Waarderingsscore
0
Punten
0
F-B wrote:
tamrat wrote:
Grootste voordeel vind ik dat na een installatie bijna alles erop staat. Als je windows installeert moet je dan nog nen dag updates installeren, dan office, dan visual studio, dan virusscan, dan ...

Grootste nadeel van Linux is dat -als je Visual Studio wilt / moet gebruiken- je niets bent met Linux. :D

vi is voor mij ide genoeg, maar collegas verwachten soms wel eens windows binaries en visual studio projecten.
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
laten we het gewoon maar hebben over linux en niet over zijn nadelen. Ik denk dat mijn vraag duidelijk was. Moet ik schrik hebben voor drivers en dergelijke en vooral voor het netwerk opnieuw te configureren, of gebeurd de NWconfig automatisch?



en dan nog één vraag: is ubuntu de opvolger van redhat
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
maar ik wens hier geen ms<->linux gevecht. Ik wil ervaringen van linux gebruikers of tips...



Zie mijn vorige bericht.



In't kort: als je ubuntu eens wil gebruiken: je downloadt een zogenaamde live-cd, waarmee je het besturingssysteem kan testen zonder aan je harde schijf te raken. Let wel, alles is dan veel trager, omdat je alles vanop cd moet laden.



Als het je bevalt, kan je ubuntu installeren als programma binnen windows (wubi-installatie heet dat): gemakkelijk, eenvoudig weer te verwijderen, maar wel nog altijd iets trager dan een 'echte installatie'.



Als je een 'gewone' installatie wil, kan je die naast je bestaande windows zetten, als je opstart krijg je dan telkens de keuze welk besturingssysteem je wil opstarten. Windows echt verwijderen zou ik je zeker niet aanraden: je hebt er tenslotte voor betaald, en de kans is heel groot dat je af en toe toch nog eens windows nodig hebt (bij mij bvb voor cd-roms voor de kinderen).



Mogelijke minpunten:

draadloos internet levert relatief veel problemen, die wat gepuzzel vragen om opgelost te raken

af en toe ook problemen met scanners en bepaalde printers (maar dat merk je allemaal wel als je een eerste keer test met de cd)

de bestandsstructuur van ubuntu is logischer, maar in het begin moet je wel wennen (je ziet bijvoorbeeld geen c:, d: enz voor je schijven)



pluspunten:

snel, veilig, stabiel

heel vlot aan te passen naar je eigen smaak (leuk voor wie graag pimpt en prutst aan zijn computer, maar even goed te gebruiken voor een basic systeem voor iemand die gewoon wil werken met zijn computer, en juist niet gesteld is op allerlei trucjes en eye candy)

een heel uitgebreide en behulpzame community

gratis
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
laten we het gewoon maar hebben over linux en niet over zijn nadelen. Ik denk dat mijn vraag duidelijk was. Moet ik schrik hebben voor drivers en dergelijke en vooral voor het netwerk opnieuw te configureren, of gebeurd de NWconfig automatisch?



en dan nog één vraag: is ubuntu de opvolger van redhat



Geen opvolger van redhat, geschiedenis kan je zeker via wikipedia terugvinden



Drivers en dergelijke: zal je merken als je de cd de eerste keer gebruikt (normaal gezien gebeurt dit allemaal automatisch)



Netwerk: ik heb al véél meer problemen gehad om een windows netwerk te configuren, dan om een ubuntu-pc in een ubuntu of zelfs bestaand windows netwerk op te nemen (uiteraard zullen er ook omgekeerde ervaringen zijn...)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan