• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

iemand ervaring met sauna?

G

Guest

Guest
we zijn aan het rondkijken voor een sauna, zou een buitensauna worden die toegankelijk is van binnen uit...

heeft er iemand een buitensauna? ervaringen met kachels? elektriciteitsverbruik? isolatie? bedankt

betreffende zwanger: 'k heb net gehoord (hé luddie) dat je best geen sauna neemt als je zwanger wil geraken... (als man dan hé)

doeme

ja, warmte is niet goed voor de zwemmers he, en liever boxers ipv slips, en geen te strakke broeken.... er is een reden he, dat die buiten hangen ;-) om ze koeler dan je lichaamstemp te houden

Mmmm... Eerst een saunatje doen... Daarna int openluchtzwembad... En als laatste wat relaxen in de jacuzzi... ZALIG 8)

Ik zou graag nog een jacuzzi en sauna willen maar heb wat schrik dat we dat niet gaan gebruiken... Een zotte investering zeg maar... :roll:

Wat denken jullie? :D

(dan was ik het verbruik nog vergeten ook...)

een jacuzzi dat zegt me nu echt niks he...

Enfin, de mens is buiten... wordt ee hoop geprul, vrees ik, elektriciteit daar krijgen, vloer gieten, steentje opmetsen,sauna bouwen, chappen en vloeren enz enz...

morgen de nieuwe offerte.

ohja, de kachel verbruikt 8KWH

verbruik neem je erbij...het blijft luxe. Als je een zware auto koopt, weet je ook dat je verbruik hoger zal zijn dan een Twingo.

We doen meestal tijdens het weekend onze 'beurt'. Is dan nog op nachttarief. Daarom is het ook belangrijk om een sauna aan te schaffen die goed geisoleerd is.

Voor de mannen die zwanger willen raken (je versta wel é)...mijn ventje zit meestal iedere week in de sauna en dit al een jaar of 7. En kijk...ik ben toch perfect zwanger geraakt.

Voor de vrouwen die zwanger zijn....het vruchtwater wordt warm in de sauna. Wanneer je gewoon zwanger bent, slaat je hart al sneller. Laat staan dat je dan nog in de sauna zit waar je lichaam nog zwaarder moet werken. Ik werd het tenstelligste afgeraden en daar hou ik me ook aan.

bvanwese wrote:
betreffende zwanger: 'k heb net gehoord (hé luddie) dat je best geen sauna neemt als je zwanger wil geraken... (als man dan hé)

doeme

ja en je mag geen koffie drinken ook naar 't schijnt :(

denk even na en je weet dat vruchtwater niet kan opwarmen, he, je zweet net om je lijf op temperatuur te houden, en je binnenkant dus ook. dat je hart sneller slaat heeft als gevolg dat je bloed sneller stroomt, en geeft dus alleen maar meer aanvoer naar de baby, kan ook niet nadelig zijn . Mijn gynaecoloog ziet er dan ook geen probleem in, en ik heb al vaak zwangere vrouwen in saunacomplexen gezien.

Maar als jij jezelf daar niet ok bij voelt, moet je het niet doen natuurlijk.

Wat zwangere vrouwen en sauna betreft : in de landen met een echte saunacultuur (zweden, Finland, Rusland en de Baltics) bevielen de vrouwen vroeger (en op het platteland in bv. Litouwen nu nog) in de sauna, dus zo'n kwaad zal dat wel niet kunnen, zeker ?

Wat sauna-ovens betreft, ik heb na wat rondkijken in de sector de indruk dat de beste die van Tylö zijn, Zweeds fabrikaat dat zelfs in Finse vakbladen als beste uit de tests komt (da's zo'n beetje alsof een Duits automagazine zou publiceren dat een Renault Mégane een betere auto is dan een VW Golf hé :roll: )

Handig document op hun website is de handleiding van de sauna-ovens in een resem verschillende talen. Heel bizar is dat in het Nederlands (p. 30 e.v.) de ovens blijkbaar alleen bestaan in 400V (3-fase dus), zelfs die van 6.6 en 8 kW ; kijk je op de Franstalige bladzijden (p.14 e.v.) dan zijn die ook beschukbaar in monofase 230V ??

http://www.tylo.com/filearchive/1/1217/2900%204100%20Sauna%20Heaters.pdf

een erg interessante site voor de minder begoede mensen onder ons die toch een sauna willen:

http://www.sentjens.nl/saunabouw/default.htm

hier kan je je sauna laten uittekenen om die dan zelf te plaatsen. of een kit aankopen (goedkoper)...

wij gaan allicht voor eentje aldaar kiezen.

binnekesmam wrote:
denk even na en je weet dat vruchtwater niet kan opwarmen, he, je zweet net om je lijf op temperatuur te houden, en je binnenkant dus ook. dat je hart sneller slaat heeft als gevolg dat je bloed sneller stroomt, en geeft dus alleen maar meer aanvoer naar de baby, kan ook niet nadelig zijn . Mijn gynaecoloog ziet er dan ook geen probleem in, en ik heb al vaak zwangere vrouwen in saunacomplexen gezien.

Maar als jij jezelf daar niet ok bij voelt, moet je het niet doen natuurlijk.

het is inderdaad wellicht niet schadelijk voor de baby, maar wel voor de aanstaande moeder. het hart van de moeder moet in principe voor twee slaan, als je het dan nog eens belast door in de sauna te stappen... tja, tis gelijk voortdurend in het rode toerental rijden met je auto... de passagiers hebben er geen last van (misschien het lawaai), maar de auto wel...

maar zoals je zegt, ieder zijn keuze... en alles met mate kan...

KH wrote:
het is inderdaad wellicht niet schadelijk voor de baby, maar wel voor de aanstaande moeder. het hart van de moeder moet in principe voor twee slaan, als je het dan nog eens belast door in de sauna te stappen... tja, tis gelijk voortdurend in het rode toerental rijden met je auto... de passagiers hebben er geen last van (misschien het lawaai), maar de auto wel...

maar zoals je zegt, ieder zijn keuze... en alles met mate kan...

Lees eerst mss eens de uitleg op bovenvermelde site van Mentjens. Dan ga je zien dat je uitleg niet klopt.

Voor de topicstarter : Finse sauna is voor het verhogen van de weerstand (en ontspanning), een IR-cabine is goed voor spierpijn, rugpijn, ... De 'serieuze' saunadealers gaan de combinatie van de 2 niet aanbieden. Heb me ook laten vertellen dat je de lange-golf-toestellen moet nemen, omdat je in de korte-golf-toestellen een speciaal brilletje moet dragen om schade aan je netvliezen te vermijden.

voorlopig is de sauna op de lange baan geschoven... reden: toch een hoop gedoe, voor ze effectief sauna kunnen zetten ( elektriciteit, zekeringskast, vloer gieten, tuin ophogen enz enz) Dat zien we even niet zitten...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan