• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

iemand ervaring met sauna?

G

Guest

Guest
we zijn aan het rondkijken voor een sauna, zou een buitensauna worden die toegankelijk is van binnen uit...

heeft er iemand een buitensauna? ervaringen met kachels? elektriciteitsverbruik? isolatie? bedankt

me like too :lol: zijn pas in een andere winkel geweest; en nu lijkt de eerste echt goed van prijs dan hoor!

Maar we zitten dus met 1fasen stroom en voor de grootte die wij zouden willen heb je 3 fasen nodig, en dat dat herdoen zien we niet zitten, dus het zal iets kleiner moeten dan he...

Kortelings Batibouw, daar staan er elk jaar wel paar me van die buitensauna's.

Evenu daar u licht opsteken ?

thx, goeie tip.probleem is dat we dus niet zo'n apart hok in de tuin willen,maar half tegen het huis aangebouwd, en het vereist dus maatwerk...

Koopt u zo'n paar glossy boekskes in de krantenwinkel?

"house & style" of zo van die dingen?

daar zullen adressen genoeg instaan denk ik...

binnekesmam wrote:
me like too :lol: zijn pas in een andere winkel geweest; en nu lijkt de eerste echt goed van prijs dan hoor!

Maar we zitten dus met 1fasen stroom en voor de grootte die wij zouden willen heb je 3 fasen nodig, en dat dat herdoen zien we niet zitten, dus het zal iets kleiner moeten dan he...

Ben je zeker ?

Meestal zijn ze op 3 fasen aansluitbaar omdat de draden dan dunner zijn. Normaal kunnen ze ook op 1 fase maar dan heb je wel serieuze doorsnedes van kabels wegens hogere amperage op slechts 1 fase. Als je die echter nog naar je elec-kast kan trekken op een aparte zekering dan moet dat doenbaar zijn.

groeten

Da wil dus zeggen dat iemand die geen 3-fasen heeft, geen sauna kan zetten?

Als mijn ventje een sauna gaat plaatsen, dan moeten ze dikwijls de regelcentrale omzetten naar 380 of 220. Is te zien wat de mensen 'in huis hebben'

Investeer goed in een sauna, koop dit in een speciaalzaak zou ik zeggen. Zeker niet in een zaak zoals Makro, Euroshop, ... daar staan er ook al maar das echt geen goeie kwaliteit. Qua oven, houtsoort, isolatie, ...

lijkt me toch enorm duur om zo'n ding alleen voor jezelf thuis te hebben?

k doe graag sauna, maar zelf zo'n ding zetten kost me teveel hoor.

(net zoals ik zelf geen zwembad zou zetten)

wij hebben van in't begin voorzieningen getroffen voor sauna, en dus ook 3-fasen binnen gehaald. De sauna gaat er komen, voor er een aantal andere afwerkingen gebeurt zijn in huis, gewoon omdat ik daar zo van kan genieten hé. Da is echt super!

Naar kwaliteit toe... Tja, ik wil degelijk spul, dus idd, gamma brico euroshop stuff zou ik nie moeten hebben...

@bwvanhese: Ik zit supergraag in een sauna, maar als ik mijn kot moet uitkomen doe ik het niet. Als ik ergens ben, waar het wel kan, is het quasi het eerste wat ik doe. Het is inderdaad een duur speeltje, mah ja... dan komen we weer bij dezelfde discussie, welke luxe wil je, heb je en wil je je niet ontzeggen hé :).

de grootte van sauna bepalt welke kachel je wilt. Hoe zwaarder de kachel, hoe liever ze 3fasen hebben. de zwaarste kachel die die man ons durfde geven op 1 fasen is om een sauna van 2 op 2 te warmen.

Gelukkig hebben we wel een zware mono aansluiting, 63 amp. Hij komt donderdagavond kijken, en es klappen over de grootte en de prijs he, er moet altijd iets af :lol( van beide vrees ik )

Ik zie me anders als zitten, lekker warm, zichtop de tuin, dan even onder de douche, plonske in het zwembad..

en in de macro hebben we niet eens gekeken hoor, we willen niet zo'n cabinneke die je ergens binnenzet, maar een echt aangebouwd blokje, dat dus buiten staat, maar wel van binnenuit toegankelijk is, niet vanbuiten uit.

binnekesmam wrote:
maar een echt aangebouwd blokje, dat dus buiten staat, maar wel van binnenuit toegankelijk is, niet vanbuiten uit.

Lijkt me anders toch fijn om bij lekker weer (of zelfs bij sneeuw) rechtstreeks vanuit de sauna naar buiten te kunnen stappen in de frisse lucht. Dat vind ik meestal het fijnste aan sauna, buitenkomen en lekker in de buitenlucht afkoelen en frisse lucht inademen.

Mijn ouders hebben een kleine tien jaar geleden een sauna in hun tuinhuis gezet. In de zomer staat de tuindouche aangesloten op de tuinslang naast het tuinhuis, kan je meteen ook buiten douchen tijdens/na sauna. 't Is een sauna voor 5 à 6 personen (enfin, toch drie bankjes waar je met twee op kan zitten. Als je het comfortabel wil hebben en wil liggen kunnen er twee liggen en één zitten denk ik). Hun buren van twee huizen verder hebben een jacuzzi in hun tuin, en af en toe gaan ze samen in sauna, om dan wat later in hun badjas en slippers over 't straat naar de jacuzzi te wandelen. :lol: De buren er tussenin hebben een zwembad, maar die doen niet mee met het welness-delen. :lol:

Geen idee welk merk van kachel of zwaarte van elektriciteitsaansluiting mijn ouders hebben, 'k zal het es navragen...

ha, maar ik zou es een planneke moeten zetten.. als je uit de sauna zou stappen, zou je in een soort sanitair stukje komen dat er nu al is, en van daaruit stap je ongeveer recht op terras. dus je zal euh, 5 stappen moeten doen om buiten op terras te zijn, op je ligzetelke, met onderweg een mogelijkheid tot 2 stapen opzij te zetten en onder de douche te staan....

zou leuk zijn als je es hoorde hoe groot het daar is, met welke aansluiting ja... voorlopig staat er bij ons 2,5 op 2 getekend.

c00kie wrote:
wij hebben van in't begin voorzieningen getroffen voor sauna, en dus ook 3-fasen binnen gehaald. De sauna gaat er komen, voor er een aantal andere afwerkingen gebeurt zijn in huis, gewoon omdat ik daar zo van kan genieten hé. Da is echt super!

Naar kwaliteit toe... Tja, ik wil degelijk spul, dus idd, gamma brico euroshop stuff zou ik nie moeten hebben...

@bwvanhese: Ik zit supergraag in een sauna, maar als ik mijn kot moet uitkomen doe ik het niet. Als ik ergens ben, waar het wel kan, is het quasi het eerste wat ik doe. Het is inderdaad een duur speeltje, mah ja... dan komen we weer bij dezelfde discussie, welke luxe wil je, heb je en wil je je niet ontzeggen hé :).

da's waar, speciaal ergens er naar toe voor gaan is mss vervelend, bij ons op de fitness is er sauna, dus makkelijk na het trainen en nog 'ns gratis ook :)

iemand ervaring met IR sauna of is dit niet zo aangenaam als the real stuff ?

ik doe het altijd als ik in een saunacenter ben, maar enkel dat is niet genoeg vind ik.

je kan heel makkelijk in een gewone sauna ook infraroodlampen bijzetten he,maar we gaan dat toch niet doen. enkel een infrarood zou ik nu ni doen, ik wil graag beetje met de vochtigheid spelen, en eventueel een geureke ofzo...

Indeling moet je maken naar de ruimte. wij hebben 2 lange ligbanken bovenaan en dan nog 2 zitplaatsen op onderste hoogte.

de oven moet op een ietwat veilige plaats staan, geen gevaar om handdoek erop te vallen, handjes erop te leggen bij het ingaan of uitgaan van de sauna.

Onze sauna is gemaakt ipv de dressing. Een glazen deur verbindt de sauna naar de douche. We moeten wel naar beneden om buiten bij ons gietijzeren kacheltje te zitten maar is niet zo erg.

Mijn schoonouders hebben er nog een jacuzzi bij maar zegt mij persoonlijk niet veel.

Moest ik de centjes overhebben dan komt er wel nog een turks stoombad bij.

Helaas door mijn zwangerschap mag ik nie meer in de sauna. Man, wat mis ik ons wekelijks ritueel.

je mag zwanger gerust in de sauna hoor. en de indeling kunnen we kiezen, he, aangezien we dat niet ergens moeten bij in passen, zijn we volledig vrij.

Man is 1m96, en als die wilt liggen is 2m misschien krap he.... nu waren we pas ergens waar binnenmaat 2,04 op 2,04 was, en dat was toch echt niet klein...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan