• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Iemand ervaring met 350l betonmolen?

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Binnenkort ga ik een vloerplaat gieten. Hiervoor heb ik 1085 liter beton nodig. Ik ga hiervoor een 350l betonmolen gebruiken (zie foto)

De nuttige mengcapaciteit is maximaal 280 liter, maar ik ga dit in 5 keer 217 liter doen, om niet op de limiet te werken.

Met de 1-2-3 volumeregel in acht genomen, komt dit qua gewicht neer op 3/7/10 zakken cement/zand/grind per lading met 37.5 liter water.

Heeft er al iemand ervaring met dergelijke grote betonmolen die mij wat tips kan geven waar ik zeker op moet letten? In het bijzonder:
  • in totaal 100 zakken van 25 kg tillen op een 2-tal uur. Is dat "verantwoord" te doen met 2 personen?
  • is 2 uur realistisch voor 5 ladingen, inclusief met kruiwagen naar de stortplaats te brengen?
  • is dit een goede volgorde voor een goede mix: helft grind - driekwart water - alle cement - alle zand - rest van het grind - water bijvullen tot goede consistentie
  • andere tips welkom! ik heb al reeds beton en mortel gemaakt in kuip of kleinere betonmolens, dus de basics ken ik wel :)
Laten we de discussie aub niet afglijden waarom ik niet gewoon beton bestel en waarom ik met zakken van 25kg ga sukkelen. Daar zijn allemaal zeer goede redenen voor.
16163.JPG

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
828
Punten
113
Van waar komt die 2 u toch? Die 2 u herbegint elke heer hé, je hebt 2 u wanneer het beton uit de molen komt. Het is niet, we starten en op 2 u moet die hele plaat klaar zijn. Voor een groter oppervlakte kan je ook onderverdelen en deel per deel gieten.
Geen 100 zakken heffen op 2 u dus (zoals Luk schreef, het is meer dan zakken heffen). En afwerking zoals vlinderen kan je dan naar wens nog uren later doen, of zelfs 24 u later.

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
521
Punten
93
In jou filmpje hebben ze wel een "knopje omhoog/omlaag":p dat is wel iets anders dan zo'n wiel om aan te draaien qua handelbaarheid. Nu die grote molen is zo met een tandwielensysteem dat je niet 1-1 overbrenging hebt, dat zal ook wel schelen.

Waarom bestaan er zo'n grote? Om dergelijke mengels te maken en dan in 1x in zo'n minidumplader te kappen zeker? :)

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.655
Punten
113
Overdenken is ook niet goed hoor :p

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.129
Punten
113
100 zakken in 2u oftewel ne zak van 25 kg per minuut en 12 seconden zonder de rest (zak open snijden, zak erin kappen, water, zand en kiezel schuppen, molen leegkappen, kruiwagen legen,...): eet dan maar een stevig boke met spek en eieren voor ge der aan begint ? (of vraagt die met z'n rode onderbroek over zijne blauwe spandex of em een hand komt toesteken). Ik vermoed dat ge er ondanks uw grote molen toch wel wat langer mee bezig gaat zijn.

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
377
Punten
63
Dat gevoel krijg ik hier ook.
Zo'n intensieve berekeningen en discussies voor beton van een vloerplaat te maken... Da's geen exacte wetenschap hé. Da's een werk: ge moet er gewoon aan beginnen, punt.

• Leuk
Waarderingen: choc

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.112
Punten
113
... voila
mijn gedacht
en waar heb ik grind vergeten ?

We hadden hier 30 jaar lang eentje van 180 en eentje van 340 liter staan.
Wel raar dat de werknemers hier altijd den 180 pakten en af en toe als het echt niet anders kon dien 340 meepakten.

O wat waren ze blij toen die meng kuip van 300 liter op de pto van de tractor er eindelijk was.

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Van waar komt die 2 u toch? Die 2 u herbegint elke heer hé, je hebt 2 u wanneer het beton uit de molen komt. Het is niet, we starten en op 2 u moet die hele plaat klaar zijn. Voor een groter oppervlakte kan je ook onderverdelen en deel per deel gieten.
Geen 100 zakken heffen op 2 u dus (zoals Luk schreef, het is meer dan zakken heffen). En afwerking zoals vlinderen kan je dan naar wens nog uren later doen, of zelfs 24 u later.
Bij een vloerplaat in open ruimte geef ik je gelijk. Maar ik heb maar 1 deur waar alles over de dorpel wordt gekapt en dan naar achteren wordt getrokken. Ik eindig dus met mijn botten op de plaats waar het eerst gestort is, dan wil je toch niet dat het daar al half hard is geworden. En over het vlaktrekken doe ik gegarandeerd dubbel zo lang als een pro, ik ga uit van 2 uur zodat ik nog marge heb als het toch 3u zou worden.

In jou filmpje hebben ze wel een "knopje omhoog/omlaag":p dat is wel iets anders dan zo'n wiel om aan te draaien qua handelbaarheid. Nu die grote molen is zo met een tandwielensysteem dat je niet 1-1 overbrenging hebt, dat zal ook wel schelen.

Waarom bestaan er zo'n grote? Om dergelijke mengels te maken en dan in 1x in zo'n minidumplader te kappen zeker? :)
Cool he zo'n elektronisch kantelmechanisme :p Die minder coole molen die ik huur zal wel gemaakt zijn om het nog kantelbaar te maken met ruim 500 kg beton. Met een overbrenging van 1:3 is dat niet zwaarder dan een klassieke betonmolen van 3 keer kleiner
En toch doen ze dat in de meeste filmpjes met kruiwagens!

Altijd gevaarlijk hoe het hier op het forum kan escaleren :)

100 zakken in 2u oftewel ne zak van 25 kg per minuut en 12 seconden zonder de rest (zak open snijden, zak erin kappen, water, zand en kiezel schuppen, molen leegkappen, kruiwagen legen,...): eet dan maar een stevig boke met spek en eieren voor ge der aan begint ? (of vraagt die met z'n rode onderbroek over zijne blauwe spandex of em een hand komt toesteken). Ik vermoed dat ge er ondanks uw grote molen toch wel wat langer mee bezig gaat zijn.
We zijn met 2 man he, half zoveel bokes :)

Dat gevoel krijg ik hier ook.
Zo'n intensieve berekeningen en discussies voor beton van een vloerplaat te maken... Da's geen exacte wetenschap hé. Da's een werk: ge moet er gewoon aan beginnen, punt.
Voor iemand met betonmolen-ervaring, die begint daar inderdaad zo aan. Ik overdenk het liever eerst op voorhand dan op het moment zelf ineens voor een probleem te komen staan dat ik niet had voorzien. Ik heb niet dezelfde "feeling" als een pro, dus kan ik alleen maar terugvallen op correcte berekeningen.

en waar heb ik grind vergeten ?
Ik had erover gelezen, mijn excuus!

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Wel raar dat de werknemers hier altijd den 180 pakten en af en toe als het echt niet anders kon dien 340 meepakten.
Perfect te snappen, want dan moesten ze sneller werken :)

Nee, even serieus, voor mortel heb je nooit zo'n grote hoeveelheden op korte tijd nodig, en beton wordt toch meestal aangeleverd. Dan lijkt het me logisch dat de 180 altijd de voorkeur heeft.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.112
Punten
113
Tjiens ?
Dan moet je dat verkeerd gelezen hebben want ik spreek nergens over mortel.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
612
Punten
113
Voor ocharme een kuub beton....

Je hebt misschien je redenen om het op jou manier te doen, maar ik zou dit gewoon afhalen. 4 keer een kwart als je geen zware aanhanger hebt.

Ik ga volledig akkoord met Mario_

Ik heb ooit een nieuwbouw gezet met volledige ringbalken rondom, meerdere trappen, kolommen, ... En buiten vloerplaat dus heeeel veeeel beton zelf gedraaid met kleine molen (met ettelijke bigbags). Heb zelfs nog volle camions zand laten afstorten. Met ons vader, schoonvader, moeder en de Jos van op de hoek van in ‘t straat. Dat is een wreed werk maar inderdaad allemaal goed te doen.

Maar ik ben nu opnieuw bezig met een nieuwbouw. Mijn architect verklaarde me op voorhand goed zot om dat zelf te draaien. Eens goed gerekend en inderdaad dat komt op dezelfde prijs uit, om droog te gaan halen. Bovendien is uw mengsel veel malen beter. Nu telkens om kwartje kuub droge beton met de ongeremde remorque. Het scheelt dat het toevallig helemaal niet ver is. Bij opening is dat een beetje wachten, want dat staan al die tuinmannen daar voor stabilisé. Maar doorheen de resterende voormiddag moet ik nooit wachten.
Dag moet enkel nog eens door de molen met water. Dat is inderdaad nog wat werk. Maar je staat op een makkelijke hoogte vanop de remorque te schoppen. Je moet niet meer tellen (ik durf me al eens missen) en geen gedoe meer met rondvliegende cement en de zakken. ‘t Is werkelijk enkel erin schoppen ... en aangezien ik niet meer moet tellen ... heb ik al veel gedacht: Wat waren wij toch onozelaars, destijds met die zakken cement en dat grind uit de hoekjes van die bigbags.

Maar doe vooral waar je je goed bij voelt hé.

ps: zand en grind in zakken is echt heel duur, zelfs bij professionele bouwhandel tegen aannemersprijzen.

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik snap jullie zeker wel.... zakken zijn niet handig. Je kan die ook niet zomaar in een betonmolen kieperen maar moet ze eerst in 2 snijden of in emmers over laden.

Maar 4 keer (5 keer om wettelijk in orde te zijn) op en af de centrale (wat hier niet bij de deur is) zie ik ook niet zitten, we zijn maar met 2 man (tenzij jullie allemaal komen helpen :) )

Wat ik eerst wou doen, was het gewoon laten leveren door een betonmixer. Ik zou dan een extra half uur wachttijd bijbetalen en dan met 2 kruiwagens afladen (betonschuif traag open en dan van de ene naar de andere kruiwagen zwiepen).

Dat ik met 1 kruiwagen van 90kg binnen de minuut heen en terug ben, weet ik 100% zeker, ik heb al heel wat gekruiwagent in mn leven.

Alles goed en wel, tot een vriend van mij vertelde over zijn ervaring met een grote bekende betoncentrale. Zijn beton was veel te nat, een maand heeft dat geduurd voordat al dat water verdampt was. Hij had ook vezelwapening besteld, geen vezel te bespeuren in dat beton en bovendien had die wagen te veel mee (kan ook liggen aan de bestelling) en negeerde de chauffeur het "stop" woordje waardoor zijn vloerplaat hu 5cm te hoog ligt. Ze doen dat niet graag, maar in principe nemen ze overschot terug mee volgens hun voorwaarden. Die mannen zijn ook heel gepresseerd (wat te begrijpen is)

Hij raadde me aan: "doe het op uw gemak met de molen" en ge zult geen stress hebben!

Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer stress ik van die betonmolen krijg :)

Al bij al moet ik het dan misschien gewoon laten leveren, dan ben ik er op een uur vanaf zonder gedoe. En dan ga ik ervan uit dat het verhaal van die vriend een bruute pech is die maar 1 op de 1000 keer voorkomt.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.655
Punten
113
Ja daar komt ge nu mee af :LOL::LOL::LOL:

Straks ga je nog vertellen dat er in die ruimte een venster is die je kan openzetten zodanig dat dien betonmolen gewoon zijne beton kan lossen met de schuif :p

Dat is inderdaad 1 uit de 100000 dat je zoiets voorhebt. En beton veel te nat zodat het blabla, dat is een cafetoogpraatje. Vezels heb je niet nodig, en elke zichzelfrespecterende betoncentrale levert wat je nodig hebt, als je dat op voorhand zegt.

Laatst bewerkt:

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
Straks ga je nog vertellen dat er in die ruimte een venster is die je kan openzetten zodanig dat dien betonmolen gewoon zijne beton kan lossen met de schuif :p
Was het maar waar :)

't Is wel dankzij het forum dat ik tot inzicht ben gekomen dat het zakkengedoe toch niet zo'n goed plan was. Dus merci allemaal!

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Waarderingsscore
232
Punten
43
Laten we de discussie aub niet afglijden waarom ik niet gewoon beton bestel en waarom ik met zakken van 25kg ga sukkelen. Daar zijn allemaal zeer goede redenen voor.
Eigenlijk dus wat off-topic: maar ben benieuwd naar de redenen hiervoor?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.129
Punten
113
Was het maar waar :)

't Is wel dankzij het forum dat ik tot inzicht ben gekomen dat het zakkengedoe toch niet zo'n goed plan was. Dus merci allemaal!
Op zich is dat geen slecht idee/plan, het plan om dat in 2u te verwerken met z'n 2 is wellicht niet zo'n overdacht idee

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
919
Punten
113
Ik snap jullie zeker wel.... zakken zijn niet handig. Je kan die ook niet zomaar in een betonmolen kieperen maar moet ze eerst in 2 snijden of in emmers over laden.

Maar 4 keer (5 keer om wettelijk in orde te zijn) op en af de centrale (wat hier niet bij de deur is) zie ik ook niet zitten, we zijn maar met 2 man (tenzij jullie allemaal komen helpen :) )

Wat ik eerst wou doen, was het gewoon laten leveren door een betonmixer. Ik zou dan een extra half uur wachttijd bijbetalen en dan met 2 kruiwagens afladen (betonschuif traag open en dan van de ene naar de andere kruiwagen zwiepen).

Dat ik met 1 kruiwagen van 90kg binnen de minuut heen en terug ben, weet ik 100% zeker, ik heb al heel wat gekruiwagent in mn leven.

Alles goed en wel, tot een vriend van mij vertelde over zijn ervaring met een grote bekende betoncentrale. Zijn beton was veel te nat, een maand heeft dat geduurd voordat al dat water verdampt was. Hij had ook vezelwapening besteld, geen vezel te bespeuren in dat beton en bovendien had die wagen te veel mee (kan ook liggen aan de bestelling) en negeerde de chauffeur het "stop" woordje waardoor zijn vloerplaat hu 5cm te hoog ligt. Ze doen dat niet graag, maar in principe nemen ze overschot terug mee volgens hun voorwaarden. Die mannen zijn ook heel gepresseerd (wat te begrijpen is)

Hij raadde me aan: "doe het op uw gemak met de molen" en ge zult geen stress hebben!

Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer stress ik van die betonmolen krijg :)

Al bij al moet ik het dan misschien gewoon laten leveren, dan ben ik er op een uur vanaf zonder gedoe. En dan ga ik ervan uit dat het verhaal van die vriend een bruute pech is die maar 1 op de 1000 keer voorkomt.
En regel voor een paar uur een derde man, en de stress is nog wat lager.
2 man kruiwagen rijden, en de derde die wat grof gelijk trekt tijdens het leveren.

Je kan natuurlijk ook de beton voorgemixt kopen in zakken. Voor een hoeveelheid van 1000l is dat een goede 200€. https://www.bouwdepot.be/beton-in-plastiek-zak-25.html
Dan kan je de betonmolen misschien nog korterbij zetten en direct uit de molen op grond kiepen. Dan moet je alleen de zakken ter plaatse leggen, wat vermijdt dat je dat water ook nog moet kruien, want dat komt uit de slang.

Laatst bewerkt:

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Waarderingsscore
8
Punten
8
En regel voor een paar uur een derde man, en de stress is nog wat lager.
2 man kruiwagen rijden, en de derde die wat grof gelijk trekt tijdens het leveren.

Je kan natuurlijk ook de beton voorgemixt kopen in zakken. Voor een hoeveelheid van 1000l is dat een goede 200€. https://www.bouwdepot.be/beton-in-plastiek-zak-25.html
Voor die derde 'man' ga ik mijn vrouw inzetten, zij gaat dat met de hark naar achteren trekken terwijl we met 2 man de kruiwagens over de deurdorpel legen.

Levering + 30 minuten extra lostijd kost me 330 eur incl btw, dus dat is niet zoveel meer dan zakken + betonmolen huren.

Met je voorbeeld van 1000l in zakken kom ik trouwens op 261 euro, maar 15 liter per zak van 25kg lijkt me heel optimistisch. Zal eerder 11 liter per zak zijn en dan komt het al op 354 eur. (tenzij dat lichtere beton is natuurlijk met isomo bolletjes)

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Waarderingsscore
77
Punten
28
Dit moet wel het meest hilarische onderwerp van bouwinfo zijn :)
Dat alles voor 1 m³ beton? Je ziet dat amper liggen. Ik kan je verzekeren dat ik meer verwerkt heb dan dat, en wel alleen in het verleden.
De ruimte kan dus niet groot zijn voor die hoeveelheid, en nog rij je met de kruiwagen niet ter plaatse ? Je vrouw gaat er al de granulaten uitharken.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
472
Punten
83
Ik begrijp niet dat iemand daarvoor de beton laat komen

Ik zou toch overwegen dat even zelf te draaien met een paar mensen
?

?