• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ibc containers op stabilise of beton?

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
62
Punten
28
Ik heb twee ibc containers staan naast mijn tuinhuis waarmee ik regenwater opvang. Er loopt ook een gracht vlak ernaast en 1 van de 2 was aan het wegzakken (paletten en houten balken eronder aan het rotten) naar de gracht toe. De gracht is in de jaren 70 verstevigd met betonsteen, maar heel goed ziet dat er niet meer uit.
Ik wil graag hier een plaat maken, waar ik ook met betonsteen op kan metsen (2hoog) om die containers wat hoger te plaatsen.
Maak ik deze plaat van beton of stabilise?
Beton is meer werk, zou dan ook wat extra moeten uitgraven voor wat betonpuin eronder. Stabilise is misschien niet stevig genoeg maar wel heel snel gerealiseerd. Maar kan je hier op metsen? En hoe gaat dat er na jaren uitzien?

Is het drassige grond of valt dat nog mee? Het is normaal dat houten paletten en balken onder de ibc's wegrotten. Ik heb 2 ibc's op betonblokken staan, weliswaar niet naast een gracht, maar ze staan zo al bijna 20 jaar zonder enige verzakking. Ik heb er wel redelijk wat stenen onder zitten, ook onder het midden van de ibc bijvoorbeeld.

Ik heb 2 ibc vaten staan, elk op een plateautje van stbilisé, en op hoogte gebracht met assesteen. (Ik denk zo'n 15 cm dik.) Grond helt wel niet af, maar is wel drassig. Stabilisé houdt het nog goed.

Is het drassige grond of valt dat nog mee? Het is normaal dat houten paletten en balken onder de ibc's wegrotten. Ik heb 2 ibc's op betonblokken staan, weliswaar niet naast een gracht, maar ze staan zo al bijna 20 jaar zonder enige verzakking. Ik heb er wel redelijk wat stenen onder zitten, ook onder het midden van de ibc bijvoorbeeld.
Vlaams-Brabantse grond, met een kleilaag eronder. Dus bijna altijd nat, waterziek noemde mijn schoonvader/ tuinaannemer het.

Of een paar oude houten balken in de grond slaan. Ecologisch, weinig werk, goed voor 10 of 15 jaar of 20jaar?

Neem 4 azobepalen van 80x80 x180 en slaat die zo diep mogelijk de grond in met een eindresultaat van cc 20 cm boven het maaiveld.
Verbind deze 4 palen met 2 ruiters van 40x80 x2.00 zet daar je containers op.

Opletten is het een gracht of een beek.
Bij ... ( moet nazien) mag je in een zone van 1 meter niets van constructies plaatsen
bij ( en ik denk hier de gracht) is het een zone van 5 meter.

Neem 4 azobepalen van 80x80 x180 en slaat die zo diep mogelijk de grond in met een eindresultaat van cc 20 cm boven het maaiveld.
Verbind deze 4 palen met 2 ruiters van 40x80 x2.00 zet daar je containers op.

Opletten is het een gracht of een beek.
Bij ... ( moet nazien) mag je in een zone van 1 meter niets van constructies plaatsen
bij ( en ik denk hier de gracht) is het een zone van 5 meter.
Lukske, het geld groeit op uwe rug zeker.
Al dat hout zal rap 200€ kosten. En een paal 160cm de grond in koppen... Gij liever dan ik hoor.

Leg daar gewoon 4 of 6 betonblokken of stoepdallen op de grond, en dat zakt de eerste jaren niet weg tenzij het daar een moeras is.

Voor alle duidelijkheid, d'er is maar ene die me lukske mag noemen en dat is mijn vader.
Verder lees ik dat alles naast een gracht staat... hoe breed, hoe diep, of hoeveel stroming er op zit, wordt niet meegegeven.
Maar als ik lees dat die betongrachtwanden er niet goed uitzien , dan denk ik aan uitspoeling en verzakkingen.
Dan gaat ee, betonplaat van 115€/m³ + betonmetselwerk sowieso geen lang leven beschoren zijn.

Waarom palen van 2 meter lang ? Omdat je best deze in de oeverkant net zo diep slaat en liefst iets dieper dan de grachtbodem.
Waarom 80x80 omdat je daar een gewicht van 2 ton op 4 palen zet

Als je iets doe, doe het dan ff grondig.

Of TS moet afkomen met extra informatie.

Voor alle duidelijkheid, d'er is maar ene die me lukske mag noemen en dat is mijn vader.
Verder lees ik dat alles naast een gracht staat... hoe breed, hoe diep, of hoeveel stroming er op zit, wordt niet meegegeven.
Maar als ik lees dat die betongrachtwanden er niet goed uitzien , dan denk ik aan uitspoeling en verzakkingen.
Dan gaat ee, betonplaat van 115€/m³ + betonmetselwerk sowieso geen lang leven beschoren zijn.

Waarom palen van 2 meter lang ? Omdat je best deze in de oeverkant net zo diep slaat en liefst iets dieper dan de grachtbodem.
Waarom 80x80 omdat je daar een gewicht van 2 ton op 4 palen zet

Als je iets doe, doe het dan ff grondig.

Of TS moet afkomen met extra informatie.
Het gaat om een container. En als de grond daar heel drassig is, dan geef ik je gelijk.
Maar als het na een jaar of 5 maar een paar cm zakt, dan maak je die containers leeg, en leg je er een extra dal onder.
Dat is toch iets anders dan een tuinhuis dat je op palen zet.

En sorry voor de manier van aan spreken.

Laatst bewerkt:
en daar moeten we dus achter raden.
Een gracht is een raar beestje en je kan gelijk hebben met effe optillen en daar een dal onder maar voor hetzelfde geld is het allemaal aan t wegzakken.

Het probleem is hier vooral de ratten die alles hebben onderuit gegraven. Het betonstenen wandje dat mijn grootvader zaliger hier ooit heeft gemetst is het stilletjesaan aan het begeven. En mijn tuinhuis staat op ongeveer 1,5m/2m van de gracht (heb ik zelf niet geplaatst, staat hier al van jaren '50). Het is niet in die toestand dat het het allemaal gaat begeven binnen de 5 jaar, de ratten zijn ook ondertussen (tijdelijk) weg. De gracht is een kleine loop, staat enkel de laatste 2 jaar constant water in, maar in de zomer meestal droog. Begin van de gracht is ongeveer 700m verder.

IMG20241031100528.jpg
IMG20241102123728.jpg
Bedankt voor de tips.
Zo heb ik het aangepakt:
20/25 cm uitgegraven. Wat betonpuin erin en worteldoek erin (had dit nog liggen). Enkele smalle betonpalen erin, die lagen hier ook nog. Rest opgevuld met halve kuub stabilisé. Betonblokken gemetst met de hulp van mijn zoontje. Bakstenen rollaag gemetst, de rest op zand. Ja dat kan kapot vriezen, maar dat is niet erg, heb er nog hopen liggen en dat waren afvalstenen. IBC erop, kastanje ervoor (ook nog overschot). Overloop gecreeërd met dingen die ik nog had liggen en aangevuld met nieuwe spullen. Zeer tevreden dat mijn doorgang naar achter het tuinhuis (waar alle bouwrestanten liggen en wat tuingerief) zo wat vrijer is. Grondwaterpomp zie je ook nog staan, die staat aangesloten op een grondwaterput, maar heeft al jaren niet meer gewerkt. Bekisting laat ik gewoon wegrotten, dan is dat voorlopig aan de randen wat steviger.

Bijlagen

• IMG20241102123728.jpg
    IMG20241102123728.jpg
    436,7 KB · Weergaven: 10
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan