• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hypotheek herfinancieren

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hello,

Ik ben aan het uitkijken om mijn hypotheek te laten herfinancieren.
Momenteel is er nog een 16 jaar te gaan, en deze zou ik graag naar 20 jaar brengen. Zo de maandelijkse lasten wat te laten zakken.
Mijn huidige bank is er niet te happig naar, rente niet zo heel interessant en moet ook nog bijkomende verzekering nemen enz ...
Nu heb ik online gezien dat de rente bij Keytrade wel zeer gunstig lijkt, maar hier is het probleem dat ze enkel herfinancieren aan de huidige looptijd 16 jaar dus en ik graag naar 20 jaar wil gaan.
Daarom had ik het idee om bij mijn huidige bank een herfinanciering te laten doen op 20 jaar en nadien meteen over te stappen naar keytrade.
Omdat het rente verschil wel de moeite loont haal ik die kosten, wederleggingsvergoeding en dossierkosten, hier zeker uit.
De vraag is alleen; Mag ik bij wijze van spreken 2 maal herfinancieren in een week/maand of whatever? 
teeth_smile.png

Ik vermoed van wel? Zolang je maar alle kosten betaald, verdienen ze er toch goed aan? Of zie ik het verkeerd?
Iemand hier ervaring mee of ander idee? Let me know.
Thx.

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Mario_ zei:
Wat zijn de voorstellen van je huidige bank en die van Keytrade 

Beste voorstel banken was 1.60%. Dus mijn huidige bank ging dit tegemoetkomen. Enkel nog maar telefonisch contact gehad, maandag afspraak...

Keytrade geeft 1.14% aan.

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
Caroto zei:
Raar dat Keytrade je de beste % geeft. Ik ben zelf onlangs bij 2 banken geweest en allebei gingen ze vlot onder dat online KTB%.

was er een groot verschil in percentage? Ook als je dezelfde voorwaarden naast elkaar zet? KTB trekt mij voornamelijk omdat er vrije keuze is voor loondomiciliering, ssv, brandverzekering. Ook besparing op dossier en schattingskosten lijkt mij voordeliger.. Bij mij kwam ik op basis van rentevergelijking zónder extra korting bij de banken voor LD, SSV, BV toch snel 0,3% hoger uit. 

KTB opent wel een rekening bij je hypotheek aanvraag vanwaar ze gaan afschrijven. Was mij in t begin niet duidelijk maar vermits het een gratis rekening betreft maakt me dat niet zoveel uit.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
questionmark111 schreef:
Mario_ schreef:

Beste voorstel banken was 1.60%. Dus mijn huidige bank ging dit tegemoetkomen. Enkel nog maar telefonisch contact gehad, maandag afspraak...

Intrest of jkp ? 

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Mario_ zei:
questionmark111 schreef:
Mario_ schreef:

Intrest of jkp ? 

rentevoet

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Je kan beter het jkp vergelijken. Wss heb je er nog voordeel aan, maar verschil zal al een pak kleiner zijn. Dat gekoppeld aan 4j langer betalen, zalmse eindbalans ook beïnvloeden.

Op de site staat ook dat alles.onder voorbehoud is en dossier moet bekeken worden.  En als je bij KTB de tijd inkort, gaat er telkens een stukje af per jaar dat je inkort

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Mario_ zei:
Je kan beter het jkp vergelijken. Wss heb je er nog voordeel aan, maar verschil zal al een pak kleiner zijn. Dat gekoppeld aan 4j langer betalen, zalmse eindbalans ook beïnvloeden.

Op de site staat ook dat alles.onder voorbehoud is en dossier moet bekeken worden.  En als je bij KTB de tijd inkort, gaat er telkens een stukje af per jaar dat je inkort

Ik vergelijk gewoon wat heel het project me in het totaal kost (al is dat 16 of 20jaar).

En dan bekijk ik wat dit elk me maandelijks kost, en zo probeer ik te kijken wat me het beste ligt..

Dat het dossier onder voorbehoud is, begrijp ik. Dat is net zoals bij een klassieke bank dat ook het dossier in 'Brussel' moet indienen.

Wat ik me vooral afvraag is of de rente nog zou veranderen na het indienen van het dossier enz? Dus wat je online te zien krijgt ook werkelijk de rente zal zijn..

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Dat staat er dus net, dat het onder voorbehoud is.....Daarom dat je dus een afspraak moet maken en samen dossier bespreken en indienen. Online is een richting die ze aangeven die wss wel ongeveer de juiste gaat zijn met de ingegeven gegevens. 

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
Waarom niet gewoon een aanvraag indienen en dan zie je vanzelf of je inderdaad het geafficheerde rentetarief gaat ontvangen in jouw specifieke situatie. 

Zover ik kan lezen op de site ben je pas gebonden zodra je het kredietaanbod online tekent. Tot die tijd kun je naar mijn idee het proces nog stopzetten of KTB doet je dan geen aanbod. Alleen zo ben je zeker en kun je KTB ook goed vergelijken met andere banken. En heb je wellicht ook een goed voorstel op papier dat je bij jouw huidige bank kan voorleggen en misschien gaan ze dan nog wat meer zakken in %?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.659
Punten
113
1,16 is overigens geen slechte rentevoet. Ik had iets van 1,1 en 1,22 20 jaar vast bij 2 banken, zonder gedoe of zonder uit te spelen tegen elkaar.

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
377
Punten
63
questionmark111 zei:
Ik spreek hier wel nà interne te herfinancieren, dan kan ik bij ktb nog eens 0.50% lager krijgen.
Dan spreek je toch ook al over paar duizend euro winst, zelf met al die kosten. Lijkt me toch het onderzoeken waard?

Natuurlijk.
De SSV wordt jaarlijks betaald.
Wat het verschil in voorwaarden zijn, dat is toch allemaal niet echt duidelijk. Is ook niet echt transparant om zoiets te vergelijken.
En of prijs enkel het belangrijkste is? ja en nee. Het lijkt me dat zo'n verzekering ook maar 1 doel heeft voor mij en dat is betalen wanneer er zich iets zou voorvallen uiteraard. En als dat voordeliger kan, ja waarom niet.
Ik zou wel willen weten welke verzekering wel of niet goed zijn? Denk niet dat je op voorhand kan weten welke dat zullen zijn toch? Of kan je je alleen baseren op prijs? Duur wilt zeggen goed

Dat is inderdaad niet transparant en je moet al algemene voorwaarden met elkaar vergelijken. Dus dat is zeker niet makkelijk. Maar er zijn wel effectief inhoudelijke verschillen tussen goedkope en duurdere maatschappijen. Zij sluiten vaak zaken uit, zoals het beroep Politieagent of overlijden door skiën. Maar hoeveel mensen gaan er niet skiën, bijvoorbeeld. Dit zijn maar 2 voorbeelden, maar het geeft wel weer dat er vaak fundamentele verschillen zijn.
Ook de schadeafhandelingen verlopen heel anders. Goede, duurdere maatschappijen keren vaak binnen 2à3 weken na overlijden uit, dat is echt een luxe op dat moment. Bij goedkope maatschappijen kan dat maanden aanslepen.

Maar het is inderdaad heel moeilijk dit te vergelijken. Mijn advies: kies niet voor de goedkoopste, hetzelfde geldt altijd voor andere verzekeringen ook zoals brandverzekering, autoverzekering, familiale, ... 
Mario_ zei:

Dat klopt niet, Mario. Het JKP vergelijken in simulatiefase is zeer onverstandig. Het idee van het JKP is erg goed en zou mensen in staat moeten stellen a.d.h.v. 1 rentevoet de goedkoopste bank te vinden. Maar een bank is pas verplicht bij hun officiële aanbod om alle kosten mee in rekening te nemen, en zelfs dan nog valt het niet te vergelijken.

In de simulatiefase mogen banken namelijk zelf kiezen welke kosten ze mee opnemen. De ene maakt een simulatie puur voor het krediet en dan zitten de notariskosten mee vervat in het JKP, maar andere simuleren ook inclusief schuldsaldoverzekering. Gevolg: JKP ligt daar hoger, logisch.

Om echt correct te vergelijken kan je best zelf alle kosten op een rijtje zetten.
Caroto zei:
1,16 is overigens geen slechte rentevoet. Ik had iets van 1,1 en 1,22 20 jaar vast bij 2 banken, zonder gedoe of zonder uit te spelen tegen elkaar.

Dat zijn inderdaad goede rentevoeten. Maar we kennen ook de rentevoeten niet die TS bij andere banken gekregen heeft.

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik heb begin dit jaar ook een herfinanciering laten doorvoeren, kwam van 1,9 en 2,25. Mijn bank, ING, wou in eerste instantie ook niet herfinancieren. Snap ik wel, waarom zouden ze.

Bij verschillende banken geweest waarvan alleen KBC me een goed voorstel kon doen, 1,1%.

Uiteindelijk heeft mijn bank dan toch een geste gedaan en is gezakt naar 1,6.

Om de kosten van de notaris terug te kunnen verdienen moest ik ongeveer 1% verschil uitkomen tov van ING. Ik weet niet over wat bedrag je nog spreekt bij jou, maar je moet al echt flink lager zitten om er voordelig uit te komen.

Daarnaast snap ik niet zo goed dat je naar 20 jaar wil, die 4 jaar extra gaat je ook nogal wat kosten maar je maandelijkse bedrag gaat echt maar heel beperkt naar beneden. Maar goed, iedere euro is er eentje in een maand natuurlijk.

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
Wat ik me vooral afvraag is of de rente nog zou veranderen na het indienen van het dossier enz? Dus wat je online te zien krijgt ook werkelijk de rente zal zijn..
Ik heb gisteren laatste gedeelte van mijn aanvraag ingediend en zou normaal binnenkort het definitieve aanbod krijgen van KTB. Zodra ik dat ontvang kan ik je laten weten of ze inderdaad het % aanbieden waarmee ze afficheren.

In mijn geval is dat geafficheerde percentage trouwens 1,16% aan 25 jaar vast, met vrije keuze in verzekeringen en geen loondomiciliëring verplichting... Huidige bank wil niet aanpassen (volgens tussenpersoon) en andere banken kwamen tot 1,10% op max 20 jaar vast en zónder vrije keuze in verzekeringen en mét verplichte loondomiciliering. Voor mij kwam KTB dus erg goed uit de bus, als ik de tarieven van de banken zónder verplichting zou moeten vergelijken dan zitten zij snel op 1,5% tot 1,6% op max 20 jaar vast.

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Daarnaast snap ik niet zo goed dat je naar 20 jaar wil, die 4 jaar extra gaat je ook nogal wat kosten maar je maandelijkse bedrag gaat echt maar heel beperkt naar beneden. Maar goed, iedere euro is er eentje in een maand natuurlijk.
Het verschil tussen 20 of 16 jaar is inderdaad wel een paar duizend euro bij de herfinanciering. Maar zelf op 16j doe ik nog besparing op wat ik nu betaal..
En ja de grootste reden is toch dat een herfinanciering op 20jaar toch een paar honderd euro maandelijks uitspaar (tegenover vandaag). Maar wel 4j langer betalen dan wel inderdaad.

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb gisteren laatste gedeelte van mijn aanvraag ingediend en zou normaal binnenkort het definitieve aanbod krijgen van KTB. Zodra ik dat ontvang kan ik je laten weten of ze inderdaad het % aanbieden waarmee ze afficheren.

In mijn geval is dat geafficheerde percentage trouwens 1,16% aan 25 jaar vast, met vrije keuze in verzekeringen en geen loondomiciliëring verplichting... Huidige bank wil niet aanpassen (volgens tussenpersoon) en andere banken kwamen tot 1,10% op max 20 jaar vast en zónder vrije keuze in verzekeringen en mét verplichte loondomiciliering. Voor mij kwam KTB dus erg goed uit de bus, als ik de tarieven van de banken zónder verplichting zou moeten vergelijken dan zitten zij snel op 1,5% tot 1,6% op max 20 jaar vast.
Zou top zijn moest je dit laten weten! Neemt dit alles trouwens veel tijd in beslag, zo'n herfinanciering bij KTB?

Ikzelf ben net bij mijn huisbankier geweest. Met het voorstel van 1.14% in de hand van KTB en 1.25 van Belfius. Wat hun juiste tegenvoorstel was kon men nog niet zeggen (moet via regiomanager gaan blijkbaar), maar wel dat wanneer ik mijn autoverzekering en familiale bij hun zou zetten mijn kansen op betere voorwaarden zouden stijgen. Die verzekeringen zouden dan ook overgenomen worden aan dezelfde voorwaarden die ik nu elders heb.
Allemaal verkooptechnieken maw. Maar goed, wachten tot begin van volgende week dan maar om te zien met welk voorstel ze uiteindelijk afkomen..

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ondertussen nieuws van mijn thuisbank Crelan. Deze kan of wil niet de looptijd van 16jaar naar 20jaar brengen.. Kreeg zelf de 'tip' als de rentevoet bij KTB zo laag stond, ik niet moest twijfelen.

Dus maar een aanvraag bij Keytradebank alvast opgestart. Nu kijken wat dit zal brengen, en of ze wel een aanpassing van 16 naar 20 jaar kunnen doen. Ik heb hier alvast de tip van Mary_Jane toegepast betreffende het aanpassen van de looptijd. Ben benieuwd.

Ik heb alvast zo'n telefonisch gesprek aangevraagd om nog mijn resterende vragen te stellen. Wat al een week wachten is!

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
Update: vanmorgen bevestiging ontvangen dat mijn aanvraag goedgekeurd is. Het geafficheerde rentepercentage is ook inderdaad toegekend. In mijn geval 1,16% op 25 jaar.

Al met al is traject vrij vlot gegaan. Eventjes wachten tussendoor, maar an sich erg correct opgevolgd. Enige minpunt bij Keytrade vind ik de website, die werkt toch niet altijd zo goed al het zou moeten.

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hier niet zo'n positief nieuws over KTB. Niet mogelijk om looptijd te verlengen.

Dus maar weer naar de klassieke banken.. Tot nu al 2 scherpe rentes binnengekregen, eentje van 0.90% en eentje van 1.03%. Nu nog wat voorwaarden vergelijken...
Uiteindelijk nog mijn voordeel doen bij de tegenval van Keytrade.

Mary_Jane

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
Hier niet zo'n positief nieuws over KTB. Niet mogelijk om looptijd te verlengen.

Dus maar weer naar de klassieke banken.. Tot nu al 2 scherpe rentes binnengekregen, eentje van 0.90% en eentje van 1.03%. Nu nog wat voorwaarden vergelijken...
Uiteindelijk nog mijn voordeel doen bij de tegenval van Keytrade.
Gek dat KTB bij jou niet akkoord gaat met verlenging. Zo zie je maar dat alle banken weer andere voorwaarden hanteren per dossier. Waar had je nog die mooie % bekomen? En zijn die met of zonder voorwaarden?

questionmark111

Nieuw Lid
Lid geworden
25 jan 2018
Waarderingsscore
0
Punten
6
Klopt, is wel gek he. Enige manier om te verlengen was als ik extra geld bij leende voor bv verbouwing. Maar aangezien dat bij mij niet het geval was..
Beobank en ING heb ik goede % gekregen, de ene gewoon ssv nodig, de andere ssv+brandverzekering.

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
377
Punten
63
Let op dat je bij ING voor 20 jaar effectief contractueel gebonden bent met de brandverzekering. Niet onbelangrijk.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan