Hybride omvormer of niet?

• Tags energie energiebehoefte energieverbruik energieverlies hernieuwbare energie
  • Sceppi

Lid
    Lid geworden
    22 mei 2015
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    18
    Ik ga mijn zonnepanelen installatie vernieuwen. De huidige is te klein geworden voor ons huidig verbruik: 2 elektrische wagens, zwembad, airco/lucht warmte pomp voor poolhouse (wordt in de winter als bureau gebruikt). Verwarming van hoofdgebouw is nog wel op gas.

Keuze is ondertussen gemaakt: 35 panelen van 450WP met SMA omvormer. Er is wel wat aftopping op de middag, maar panelen zijn zo goedkoop dat de prijs van die paar erbij amper doorweegt, en ze genereren toch nog wel heel wat kilowat uren extra buiten de afgevlakte piek op de middag.

Enige vraag die rest: Hybride omvormer of niet?
    Ik ga geen batterij nemen momenteel. Redenen:
    - Terugverdientijd is nog te lang
    - Batterijen evolueren nog volop, binnen 5 jaar zijn de huidige modellen verouderd
    - Gezien onze verbruikers kunnen we redelijk wat zelf verbruiken.

Zou ik een hybride omvormer nemen of niet? Er is een 10kVa 3-fasen omvormer van SMA voorzien (geen goedkoop bazeke). Kost hybride toch al gauw 2.750€ (incl installatie). Niet hybride is zeker 700€ goedkoper. Als ik de eerste 8-9 jaar geen batterij neem, heb ik niets verloren (uitgaande dat omvormer 12-15j meegaat).

Sowieso komt er geen batterij de eerstkomende jaren... maar wat als onze roverheid beslist om injectie op de middag plots betalend te maken...
    Ik tracht wel maximaal zelf te verbruiken en heb slimme sturing. Vooral met de elektrische wagens kan ik veel afnemen, maar het gebeurt ook regelmatig dat er niemand thuis is op een heel zonnige dag. Moeilijke keuze...

Voor de duidelijkheid: ik verwacht niet dat de overheid injectie betalend gaat maken maar dat dit darentegen zou kunnen gebeuren door de gewone marktwerking vraag-aanbod waarbij energieprijzen negatief kunnen worden.
    Als je dit zou willen vermijden, dan moet simpelweg de omvormer algeheel uitgeschakeld worden op die momenten en heb je daarvoor iets van sturing nodig.

Als je dit zou willen vermijden, dan moet simpelweg de omvormer algeheel uitgeschakeld worden op die momenten en heb je daarvoor iets van sturing nodig.
    Of terug regelen dat er niets meer wordt geïnjecteerd, in BE niet zo bekend maar gebeurd al in het buitenland.

Of terug regelen dat er niets meer wordt geïnjecteerd, in BE niet zo bekend maar gebeurd al in het buitenland.
    Heeft dat nut ten aanzien van volledig uitschakelen?

Ik zou net denken dat, op momenten van negatieve energieprijs, het net voordeliger is om energie van het net af te nemen (waar je dan geld voor krijgt) ten aanzien van netto geen-injectie-noch-afname te hebben.

Je legt 15750 Wp aan panelen maar hebt maar een omvormer van 10kVA. Ik vind die verhouding heel groot. Ik zou ofwel een grotere omvormer nemen (mag dat wel residentieel, weet het niet meer) of toch minder panelen nemen. Of twee omvormers van 8kVA.

Ik heb zelf 10kWp aan panelen en een omvormer van 8,8kVA en ik zit regelmatig aan z'n maximum want ik zie aan de curve dat mijn panelen eigenlijk nog meer aan het opbrengen zijn (curve topt af). Persoonlijk merk ik aldus dat ik die 10kWp toch vaak wel kan benaderen, hoewel mijn panelen maar in een hoek liggen van 20° ofzo. Een grote verhouding was vroeger slim voor het prosumententarief maar dat is er nu niet meer.

Waarom specifiek SMA? Ik wou ook SMA maar heb dan toch GoodWe gekozen omdat die de helft (!!) goedkoper was. Voorlopig geen klagen van.

Heeft dat nut ten aanzien van volledig uitschakelen?
    Dan blijft je eigen gebruik op nul, als je hem helemaal afschakelt moet je betalen voor je verbruik.
    Ik spreek nu wel over het geval dat je moet betalen voor injectie of dat er een overbelasting van het net ontstaat door teveel injectie.
    Bij negatieve prijzen kun je beter uitschakelen maar daar heb ik in BE nog niet van gehoord voor particulieren?

15.750Wp aan zonnepanelen op een SMA Tripower 10.0 Smart Energy of SMA Tripower 10.0? Datasheet omvormers zeggen: max. vermogen van de PV-generator= 15.000Wp.

Zolang je binnen de grenzen van voltage en stroomsterkten blijft, is dat geen probleem.

Ik zou 2 keer 6kw hangen. Dan kan je vrij 1 uitschakelen moest dat nodig zijn...
    1 hybride, 1 gewone? Geen idee qua prijs van dit verzinsel 😉

Hoe doe je dat? Uitschakelen kan uiteraard altijd, maar hoe regel je dat er niets meer wordt geïnjecteerd zonder dat je een batterij hebt? De energie moet toch ergens naartoe?

De SMA omvormer kan vebonden worden via Modbus, maar geen idee of dat op deze manier te sturen valt.
    Je legt 15750 Wp aan panelen maar hebt maar een omvormer van 10kVA. Ik vind die verhouding heel groot. Ik zou ofwel een grotere omvormer nemen (mag dat wel residentieel, weet het niet meer) of toch minder panelen nemen. Of twee omvormers van 8kVA
    De laatste panelen leveren uiteraard minder op, maar zoals gezegd is het prijsverschil tussen 30 en 35 panelen zo klein dat het echt nog wel de moeite is. Zeker als ik de zonnepanelen in 2 richtingen leg (deel ZO en deel ZW), dan is de curve een stuk vlakker.

Ik zou 2 keer 6kw hangen. Dan kan je vrij 1 uitschakelen moest dat nodig zijn...
    1 Omvormer van 12,5kVA of 2x6kVA, in beide gevallen zit je dan boven de 10kVA. Dat kan, maar brengt extra complicaties met zich mee. Je moet via een vennootschap werken en BTW tarieven zijn van toepassing op injectie. Bovendien gaan sommige energie leveranciers verplichten tot dynamische tarieven. Het is moeilijk om exact de rekening te maken, maar ik hoor (echter niet nagerekend) dat voor 2,5kVA extra het sop niet echt de kolen waard is...

Laatst bewerkt:
    Hoe doe je dat?
    In ES werd dat een paar jaar geleden altijd gedaan omdat injectie verboden was.
    In DE zijn er ook systemen voor maar ik heb mij er verder niet in verdiept.

Solar Edge heeft de optie om af te schakelen bij negatieve nettarieven (= betalen om energie op het net te zetten). Bij SMA weet ik het niet.

Qua hybride omvormer bij SMA in combinatie met een bijkomende omvormer: er mag slechts 1 hybride omvormer in de installatie opgenomen worden, de andere moet een niet-hybride omvormer (van SMA) zijn. Maar de niet-hybride omvormer dacht ik dat ook mee de energie kan leveren om de batterij op te laden. Met andere woorden: 2 hybride omvormers van SMA in 1 en dezelfde installatie: ça ne marche pas/ mag niet/ werkt niet...

2dehands staan er veel omvormers te koop voor een fractie van de prijs. Doordat die overschakelen op een hybride. Ik zou zo een nemen.

2dehands staan er veel omvormers te koop voor een fractie van de prijs. Doordat die overschakelen op een hybride. Ik zou zo een nemen.
    Hierbij moet je wel heel goed opletten dat het model nog steeds synergrid goedgekeurd is. Al meermaals gehoord dat het met zo’n tweedehands omvormer koekenbak is bij de keuring.

Ook bij negatieve energieprijzen blijft het interessant om voor eigen gebruik te produceren zonder injectie. De energieprijs is dan wel negatief, maar alle heffingen en toeslagen (bvb transport) blijven wel positief en die zijn duurder dan de kostprijs van de energie uit PV.
    Bij afschakelen betaal je dus ondanks de negatieve energieprijs nog altijd een stevige duit voor de afgenomen energie. Als dat bij positieve prijs 35ct per kWh is, dan is dat bij negatieve prijs nog altijd 25 tot 30ct in totaal.

Ah juist, logisch.

Je moet dan een dynamisch vermogenplafond naar de omvormer sturen dat perfect het eigenverbruik volgt.

Hoe meet de DM dit?
    Wordt binnen éénzelfde kwartier de geinjecteerde energie met afgenomen energie met elkaar gecompenseerd of niet?

Ah juist, logisch.

Je moet dan een dynamisch vermogenplafond naar de omvormer sturen dat perfect het eigenverbruik volgt.

Hoe meet de DM dit?
    Wordt binnen éénzelfde kwartier de geinjecteerde energie met afgenomen energie met elkaar gecompenseerd of niet?
    Nee dit wordt elk moment bekeken, dus echt elke Watt. Niet per tijdsvak

Hierbij moet je wel heel goed opletten dat het model nog steeds synergrid goedgekeurd is. Al meermaals gehoord dat het met zo’n tweedehands omvormer koekenbak is bij de keuring.
    Idd op letten zeker bij de oudere modellen.Als je goed kijkt zijn er veel die nog maar een paar jaar oud zijn.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan