Hulplijn noodgedwongen DIY eendraadschema

• Tags bekabeling elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitskeuring elektriciteitswerken
  • Fredman

Lid
    Lid geworden
    4 jun 2007
    Waarderingsscore
    21
    Punten
    18
    Nooit gedacht dat ik zelf situatieschema en eendraadschema zou moeten maken, maar het tergend traag verloop van deze klus met freelance elektricien en de teleurstellende afloop dwingt me er enigszins toe. Ik 'probeer' bondig de situatie te schetsen:
    • Twee huizen verbouwd tot één woning waarbij we ook één aansluiting hebben overgehouden. In één huis bestaand bord en bestaande installatie met bord in hal op gelijkvloers, ander huis enkele jaren geleden helemaal verbouwd en met hulp van (andere, ondertussen gestopte) electricien volledig nieuwe elektriciteit gelegd. Hoofdbord en toevoer 3x400V+N zit in kelder van recentst verbouwd huis, met 5G6 doorvertakking en apart afgezekerd naar bestaand bord uit hal eerste woning. Aanvoer is momenteel monofase.
    • Begin dit jaar waren mijn verbouwingen eindelijk afgerond en plande ik een keuring van de hele installatie. Maar omdat we zonnepanelen gingen plaatsen hebben we die keuring uitgesteld en eerst beide kasten/borden door mijn nieuwe elektricien laten klaarmaken en bedraden/zekeren voor een verzwaring naar 3 fasen (3x25A+N). Er moest nadien enkel nog maar situatieschets en eendraadschema worden gemaakt, gevolgd door keuring en vervolgens verzwaring door Fluvius. Pas dan kan mijn PV-installateur de 3F-omvormers op bord plaatsen.
    • Hoewel ik haast heb (subsidie zonnepanelen vervalt einde van jaar) heeft mijn freelance electricien niets meer van zich laten horen tussen maart en oktober, buiten 'dat hij heel druk bezig was met eendraadschema's te tekenen'. Ik had hem een eigen situatieschets gegeven van alle gebruikers op een zelf getekend huisplan per verdiep én een mooie legende van beide borden met alle gebruikers opgesomd - alles gelabeld. Weliswaar met uitdrukkelijke disclaimer dat ik geen expert ben in jargon en symbolen maar dat ik die documenten graag zou toelichten en zo nodig de toer van het huis maken - net daarvoor schakel ik natuurlijk een electricien in.
    • Zonder in te gaan op dat laatste aanbod, en nadat ik liet weten dat ik weldra een andere elektricien zou zoeken omdat ik het wachten beu was, dook mijn electricien dan toch op met eendraadschema en situatieschets en kwam hij de kasten/borden navenant labelen. Ik mocht zelf al afspraak met keurder maken.Van zodra ik door de gemaakte papieren begon te snuisteren, zakte moed me in schoenen. Ik zag zelfs met mijn leken-kennis al snel enkele fouten verschijnen in 1-draadschema. Het situatieschema was zowaar nog erger: bovenop mijn eigen huisplannen was alles met stylo ingetekend, ontbraken symbolen en had hij type codering van kringen uit beide borden omgewisseld. Ik kreeg hier eigenlijk de zwarte piet voor, omdat hij 'niet meer kon doen dan voortgaan op mijn plannen', waarover ik nochtans duidelijk had gecommuniceerd dat we die voor een goed begrip eerst samen hadden moeten overlopen. Los daarvan vond ik ook meerdere fouten die niet aan mijn plannen toe te wijzen waren. Zijn voorstel om de gevonden fouten op originele en enige versie van situatieschema met typex en stylo te veranderen heb ik kordaat afgewezen. Het is nu al zo'n kladboel en bovenal geeft het me geen enkele garantie dat er niet méér fouten zouden opduiken wanneer ik zijn werk wat aandachtiger zou bekijken.
    • Omdat het vooruit moet gaan, heb ik dus voorgesteld om het nu eerst zelf in handen te nemen en met eigen kennis van kringen eigenhandig een nieuw situatieschema te maken met juiste labels en ontbrekende elementen. Ik had gelukkig nog geen afspraak met de keurder gemaakt (dat had me anders 179€ annulatie gekost).
    • Nu ik aan die klus begonnen ben (en me voor gelegenheid wat ingelezen heb op online-tool eendraadschema's van goethals-jacobs) begin ik ook dermate aan accuraatheid van eendraadschema's te twijfelen dat ik overweeg om niet alleen zijn situatieschema te hermaken maar ook het ganse eendraadschema. Sowieso moest ik daar tal van correcties met potlood op aanbrengen (waarna electricien het op computer zou aanpassen), maar gezien de tergende communicatie en het gepresenteerde werk ben ik er vrij zeker van dat ik sneller/correcter er van af ben als ik dat schema met de tool van goethals-jacobs zelf hermaak. Ik probeerde al even wat uit (en merk overigens dat mijn electricien exact dezelfde online tool heeft gebruikt - geen programma dus)
    Tot zover mijn situatie. Ik wil niet verder uitwijden over verbouwfrustaties, goede of slechte afspraken met aannemers, juridische voorwaarden of betaalkwesties - die poog ik zelf op te lossen. De kringen met gebruikers digitaal uittekenen en labelen gaat me al vlot af, de noden situeren zich op het detecteren van eventuele andere fouten in de eendraadschema's. Hopelijk kan ik hier op een aantal punctuele vragen antwoord krijgen en kan ik op korte termijn alsnog de mannen van Fluvius bellen om de verzwaring te komen uitvoeren.

Aan de andere kant is het van me afschrijven van dit relaas hopelijk ook een les voor mezelf en voor andere zelfverbouwers die dit slotstuk van een eigen installatie willen uitbesteden: best verdiep je je een minimum in de materie en laat je nooit een plan louter 'op afstand' tekenen zonder dat te toetsen aan eigen kennis van de installatie. En beter nog maak je het gewoon zelf of eventueel samen met iemand die voorkennis heeft van zulke schema's. Mogelijks zou een keurder over al die fouten heen kijken (of de schema's zelfs niet bekijken), maar ik vind dat na al dat noeste werk een volledig correct plan ook voor eigen gebruik een nood is.

Ik begin met het opladen van beide eendraadschema's in pdf en daarmee lanceer ik ook eerste vraag:
    - Er zijn twee eendraadschema's, één per bord. Maar er is maar één aansluiting, want hoofdbordbord lust na hoofdzekering door naar oude bord met een door 4P 32A afgezekerde 5G6mm2 kabel. Moeten beide borden dan niet in één schema zijn opgenomen?
    - Aarding is doorgelust van hoofdbord naar tweede bord. Dan mag er toch geen aardingsteken meer staan op bord 2?
    - Vóór het hoofdbord zit de gebruikelijke hoofddifferentieel (4P 300mA 40A) maar onmiddellijk daarachter in serie een 4P 30mA 40A voor de natte circuits en daarachter dus alle kringen. Ik lees dat dit in uitzonderlijke situaties voorkomt, maar toch vraag ik me af of het in mijn situatie gepast is. Overigens zijn in tweede (doorgeluste) bord de natte circuits ook nog eens apart afgezekerd door een 4P 30mA.

Voor de opmaak van kringen:
    - Moeten àlle gebruikelijke huishoudelijke verbruikers ook niet op ééndraadschema's vermeld worden? Momenteel ontbreken frigo, dampkap, microgolf, oven en mazoutketel.
    - Momenteel staan alle kringen als één rechte lijn ingetekend, ongeacht wanneer ze in serie meerdere ruimtes aansnijden. Is het noodzakelijk of eerder nuttig (grotere leesbaarheid van plan) om een bepaalde kring 'op te splitsen' in afzonderlijke kringen (steeds onder zelfde label) per bediende ruimte? Of mag dat enkel wanneer er daadwerkelijk achter zekering X van kring X fysiek bv. drie kabels vertrekken naar drie verschillende ruimtes?
    - in het onverbouwde huis dateert electriciteit van jaren 70 en heb ik gemerkt dat in bepaalde kringen 2,5 en 1,5mm2 draden door elkaar worden gebruikt. Moet dat op schema helemaal worden uitgewerkt of noteer je enkel de kabel die achter de zekering 'vertrekt' naar de kring?

Tot zover mijn eerste bedenkingen en vragen. Ik hoop dat het daar wat bij blijft en dat er geen grotere kemels worden gevonden in deze schema's. In dat geval moet ik misschien gewoon gelijk naar een nieuwe electricien op zoek gaan of me laten bijstaan. Moest het zó lamentabel zijn en er ook aanpassingen aan de kasten nodig zijn, dan hoor ik dat nog liever dan verder te sukkelen ;-)

Bijlagen

We zouden in België niet wonen als we niet konden rekenen op souplesse 😇 Mijn taak voor het weekend is alvast om die inspectie-openingen in mijn technische schachten dicht te maken :sneaky:

Update - vandaag met glans gekeurd. Dankzij alle tips hier én een enthousiaste vakman die me te hulp schoot voor opmaak van 1-draadschema's en situatieschetsen. Bovenal tevreden dat installatie ook daadwerkelijk 'keurig' is 😇

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan