• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hulp voor spouwisolatie, pur of pir???

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
nog maar eens een vraagje over de isolatie

ik heb een handelaar gevonden en wat hij voorstelt is

47mm pur, R=0.023 prijs 6,50de vierkante meter

50mm PIR aan 7,25de vierkante meter

mijn vraag, voor de spouw, is 47mm pur voldoende of zit ik kan toch te laag? ik wil graag een goed geisoleerde woning.

pir vermoed ik dat dat voldoende gaat zijn

selemg wrote:

mijn vraag, voor de spouw, is 47mm pur voldoende of zit ik kan toch te laag? ik wil graag een goed geisoleerde woning.

probleem met harde platen : je kan deze moeilijk aansluiten tegen snelbouwsteen

voor een goed geïsoleerde woning heb je meer nodig

gaat hem om platen? Zo ja, welk merk/type?

Lijkt me wel erg goedkoop, ik betaalde vorig jaar voor de eurowal van 4cm al 7.01€/m².

Of gaat het om gespoten pur, rechtstreeks op de muur? Dan heb je over de plaatsing ook geen zorgen...

selemg wrote:

Waarom ga jij ten rade bij een handelaar ? Wat stelt je architect voor misschien ?

Indien je een goed geïsoleerde woning wil zou ik alvast niet werken met stijve plaat maar met minerale wol.

Ofwel vergis jij je ofwel je handelaar maar ik heb geen weet van PUR platen met een zo'n lage R-waarde op 50 mm. Je haalt de verschillende eenheden door mekaar. Ik vermoed dat je de lamda waarde aanhaalt. Wat ik alweer héél laag vind voor pur platen. Ik dacht eerder aan 0,028 of 0,025. Over welk merk praat je ? Indien je goed wil isoleren moet je met dat soor isolatie al naar 100 mm dik gaan èn alles héél goed plaatsen. Kies dan liever voor minerale wol èn ga zo'n 15 cm dik.

Thierry.

Ik ga in mijn bouw proberen te isoleren met Rockfit 434Duo van 6cm dik.

Het enige probleem zal zijn om deze niet te nat laten te worden denk ik.

Bij degene die al Rockfit hebben gestoken, blijft dit nogal redelijk goed zitten, sluit dit goed aan tegen elkaar ?

Thierry wrote:
Indien je een goed geïsoleerde woning wil zou ik alvast niet werken met stijve plaat maar met minerale wol.

Dat hangt niet van het soort plaat af maar van het gehele concept hé.

Bij ons werden er EPS platen van 7cm (ja te weinig maar 't kan ook dikker, en als ik opnieuw zou beginnen zou dit ook meer zijn) tegen de silikaatsteenblokken gelijmd en daartegen gepleisterd.

In deze toepassing zijn harde platen dus juist ZEER geschikt (alleen had de dikte wat meer gemogen :-( )

lennie wrote:

Bij ons werden er EPS platen van 7cm (ja te weinig maar 't kan ook dikker, en als ik opnieuw zou beginnen zou dit ook meer zijn) tegen de silikaatsteenblokken gelijmd en daartegen gepleisterd.

In deze toepassing zijn harde platen dus juist ZEER geschikt (alleen had de dikte wat meer gemogen :-( )

Touché !

Thierry

lennie wrote:
Thierry wrote:

ja maar het kan ook op rotswol

gelijmde blokken hebben als voordeel dat ze veel vlakker zijn dan snelbouw

stefan wrote:
ja maar het kan ook op rotswol

Klopt, maar dat is een stuk duurder, als je dan met een weinig dampdoorlatende afwerklaag (zoals silikoonpleister, hoewel de moderne silikoonpleisters wèl dampdoorlatend pretenderen te zijn) zit is dit weinig zinvol. Uiteraard zijn er toepassingen waar dit rotswol MOET zijn zoals toepassingen waar brandweerstand of brandrisico extreem belangrijk zijn.

stefan wrote:
gelijmde blokken hebben als voordeel dat ze veel vlakker zijn dan snelbouw

Klopt, vandaar ook dat ik stel dat niet het materiaal op zich de toepasbaarheid bepaalt maar wel het gehele concept. Al had ik in ons concept achteraf gezien beter voor een grotere dikte (20cm ofzo) gekozen, zonder dat dit de kostprijs drastisch zou beinvloeden.

Tja PIR/PUR nemen gewoonweg minder plaats in dan minerale wol-toestanden.

Bij ons was de keuze heel beperkt :

- 12 cm PUR/PIR (2x6 cm geschrankt)

- 12 cm minerale wol

Muur kan niet naar buiten (wegens bouwvoorschriften), muur kan niet naar binnen wegens te kleine ruimtes.

ik dacht trouwens dat de Lamda van 50mm PIR 0,023 was.

PIR brandwerender dan PUR en iets beter isolerend.

Robbertje wrote:

- 12 cm minerale wol

Muur kan niet naar buiten (wegens bouwvoorschriften), muur kan niet naar binnen wegens te kleine ruimtes.

Robbertje, wat heb je uiteindelijk gekozen en ben je er tevreden van ? Wij staan voor een soortgelijke keuze voor 10cm, en ik vind 10cm rotswol te weinig, en volle spouw weigert ons bouwbedrijf

10 cm pir/pur -> R 4.34

10 cm rotswol -> R 2.94

13 cm rotswol (volle spouw, maar geweigerd) -> R3.8

de aangeraden "15cm rotswolequivalent in de spouw" -> R 4.41

Dus met 10cm pir/pur zit je daar wel heel dicht tegen. Mits goed geplaatst natuurlijk. Toch lijkt het mij in ons geval ook de beste oplossing.

Ik ga ook binnenkort bouwen, wat neem ik dan best als spouwisolatie, dakisolatie en vloerisolatie. Ik wil een goed geïsoleerd huis aan een deftige prijs. Mijn architect heeft een spouwisolatie van PUR (5cm) genomen, als ik jullie bezig hoor is dit niet voldoende.

Welk materiaal en welke dikte neem ik?

Bouwer66 wrote:
Robbertje wrote:

- 12 cm minerale wol

Robbertje, wat heb je uiteindelijk gekozen en ben je er tevreden van ? Wij staan voor een soortgelijke keuze voor 10cm, en ik vind 10cm rotswol te weinig, en volle spouw weigert ons bouwbedrijf

10 cm pir/pur -> R 4.34

10 cm rotswol -> R 2.94

13 cm rotswol (volle spouw, maar geweigerd) -> R3.8

de aangeraden "15cm rotswolequivalent in de spouw" -> R 4.41

Dus met 10cm pir/pur zit je daar wel heel dicht tegen. Mits goed geplaatst natuurlijk. Toch lijkt het mij in ons geval ook de beste oplossing.

Wij gaan voor 2x6 Pir, maar zou volgende keer toch Pur nemen. Pur iets goedkoper en makkelijker te vinden in België. verschil Isolatiewaarde bijna verwaarloosbaar ( lambda van 0,023 tegenover 0,021) . Over tevredenheid kan ik nog niet veel zeggen (vraag over klein jaar nog eens :p ), maar heb er wel goed gevoel in (ma da telt nie zeker? :roll: )

Sven_Gosse wrote:
Ik ga ook binnenkort bouwen, wat neem ik dan best als spouwisolatie, dakisolatie en vloerisolatie. Ik wil een goed geïsoleerd huis aan een deftige prijs. Mijn architect heeft een spouwisolatie van PUR (5cm) genomen, als ik jullie bezig hoor is dit niet voldoende.

Welk materiaal en welke dikte neem ik?

Hangt natuurlijk van huis tot huis af, maar met 5cm Pur zou ik (in de verste verte) niet aan de normen voldaan hebben. denk dat 7cm voor ons het absolute minimum was. Trouwens van 7 cm mupan naar 12 cm Pur was voor ons een meerprijs van 2100 euro (moet zelf weten of dit voor jou onoverkomelijk is of niet)

Vloerisolatie 8 cm Pur gespoten. (denk niet dat ik hierdoor meer geld moest betalen, gecompenseerd door originele isolatie eruit en minder opvullen vloerniveau)

Dak Celit4D (hellend dak), en 22 cm rotswol tussen de spanten

Ramen 1.1 k-waarde. 1schuifraam 0,7 k-waarde

Denk dat met dit alles mijn isolatie wel goed zal zitten. andere zaken zoals PV, Zonneboiler en dergelijk zijn voor later (lees btw 6% ipv 21% 8) )

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan