• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Hulp voor optimale vloerrenovatie oplossingen

Lid geworden
18 apr 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo allemaal,

Wij renoveren een huis uit 1974. Helaas zijn er veel beperkingen die ons ervan weerhouden de juiste beslissingen te nemen (vooral zeer krappe deadlines).
Geen goedkeuring voor elektriciteit en roestige leidingen.
De afgewerkte vloer is weg en we staan op een betonnen draagvloer van 10 cm dik.
De oude structuur was: 12 cm Chape, oftewel steen en zand samen 12 cm.

Er zijn opties A en B. Eén lijkt mij grondiger:

Optie A:
verwijder de betonplaat, graaf nog eens 16 cm aarde op en doe:
Betonnen voet dramixbeton 12 cm waarop elektra en water
XPS-isolatie 16 cm
Chape 8 cm inclusief vloerverwarming
2 cm tegel/hout

Het weggooien van het beton, de grond en het nieuwe beton duurt ongeveer 5 weken.

Ik maak me zorgen over de dragende muur die op de betonnen vloer staat – die moet worden verwijderd. (Ik heb het knooppunt op de foto gemarkeerd) Zullen we problemen krijgen met de stabiliteit van het huis?
____________________________________________________________________________________________
Optie B:
We laten de huidige betonplaat staan,
We plaatsen PIR 5 cm waarin elektriciteit en water aanwezig is.
Anhydride chape 5 cm inclusief vloerverwarming
2 cm tegel/hout

Ik denk aan de stabiliteit en extra tijd die we hebben gevonden, maar zal 3 cm isolatie (in de leidinggebieden) voldoende zijn?

Ik ben van plan de gevel in de toekomst te isoleren en ben bereid diep genoeg de grond in te gaan om koudebruggen te vermijden.

Misschien zijn er nog meer oplossingen waar ik nog niet aan heb gedacht?

Alvast bedank voor jullie hulp.

Bijlagen

• Scheme.png
    Scheme.png
    6,8 KB · Weergaven: 9
  • vloer plan.jpeg
    vloer plan.jpeg
    125,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
3de mogelijkheid, je werkt met een droog systeem.
Alle leidingen aanpassen, vernieuwen, uitvul(isolatie)chape en daarop isolatiepleten met bovenaan vvw buizen in/op.
Daarop cementgebonden bouwplaten met tegels

Alle leidingen aanpassen, vernieuwen, uitvul(isolatie)chape en daarop isolatiepleten met bovenaan vvw buizen in/op.
Bedankt voor de snelle reactie. Wat als ik aan houten (Samengesteld parket) vloeren droom ?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie. Wat als ik aan houten (Samengesteld parket) vloeren droom ?
Dan leg je die erop, op zich is dat geen probleem

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan