• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hulp van vrienden

Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
364
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij gaan een oprit aanleggen voor onze woning en een vriend van ons gaat daarbij helpen.

nu wil ik (voor een keertje) met alles wettelijk in orde zijn en bel mer de RVA om te vragen hoe ik dit moet regelen als een vriend komt helpen (zonder daarvoor betaald te worden)

haar antwoord was: dit gaat niet, vrienden mogen je niet helpen. maar als het in het weekend is zou ik het er gewoon op wagen.



dus....met andere woorden de rva zegt gewoon , zwartwerk mag zolang we je niet betrappen?



heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? kan ik als particulier iemand tewerkstellen?
 
Lid geworden
24 mei 2006
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey,



Me andere woorden als ge zeker wilt spelen, en ne kameraad iets wilt laten doen in uwen bouw moetet op ne zondag gebeuren??



héhé, en dan kunnen we zeggen da het de kaboutertjes zijn geweest.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt, op zondag doet ge wat ge wilt.

Maar in den hemel geraakt ge dan niet :)
 
Lid geworden
21 apr 2006
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alleen directe familie mag je komen helpen op de bouw. En dit ook alleen maar als ze niet werkloos zijn.

Zelf mag je ook niet aan de bouw van je huis werken als je werkloos bent.

Vrienden mogen je niet komen helpen, want je kan niet bewijzen dat ze gratis komen helpen. Het is aan u om te bewijzen dat ze gratis komen, en hoe ga je dat doen.

Vrienden mogen je wel gratis komen helpen, als je dit eerst hebt aangevraagd aan de juiste instanties. Voor meer info hierover moet je je best gaan bevragen bij de arbeidsinspectie. Achteraf kan je de helpers nog steeds betalen als je wilt (niet aaggegeven natuurlijk)
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
364
Waarderingsscore
0
Punten
0
JoachimD wrote:
Alleen directe familie mag je komen helpen op de bouw. En dit ook alleen maar als ze niet werkloos zijn.

Zelf mag je ook niet aan de bouw van je huis werken als je werkloos bent.

Vrienden mogen je niet komen helpen, want je kan niet bewijzen dat ze gratis komen helpen. Het is aan u om te bewijzen dat ze gratis komen, en hoe ga je dat doen.

Vrienden mogen je wel gratis komen helpen, als je dit eerst hebt aangevraagd aan de juiste instanties. Voor meer info hierover moet je je best gaan bevragen bij de arbeidsinspectie. Achteraf kan je de helpers nog steeds betalen als je wilt (niet aaggegeven natuurlijk)

joachim, mag dus niet, heb eerst naar de vdab gebeld (maar ja die weten nooit niets) en dan naar de rva, hun antwoord kan je dus bovenaan lezen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
216
Waarderingsscore
0
Punten
0
moesten we nu allemaal constant de rva tippen over zwartwerk op een bepaalde werf , maar we geven verkeerde adressen door ...

zodat ze constant bot vangen hahaha , denk niet dat ze op den duur nog veel zouden buienkomen voor tips
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
kyandio wrote:
moesten we nu allemaal constant de rva tippen over zwartwerk op een bepaalde werf , maar we geven verkeerde adressen door ...

zodat ze constant bot vangen hahaha , denk niet dat ze op den duur nog veel zouden buienkomen voor tips



Die zogezegde verkeerde adressen zouden wel eens allemaal correcte adressen kunnen zijn. :shock:
 

jc

Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je tipt ze zelf verschillende malen voor je eigen werf op momenten dat er geen zwartwerkers bezig zijn (althans niet door jou tewerk gesteld) :lol:



En wat met dat typedocumentje dat je op livios kan aanvragen waarin vrienden verklaren dat ze geheel bereidwillig (aja want dat wapen van mij is illegaal) en zonder vergoeding komen helpen?



Quote:
VERKLARING HULP DOOR OUDERS, VRIENDEN BIJ BOUW

EIGEN WONING - BTW





Ondergetekende, de heer/mevrouw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , met woonplaats gelegen te . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , tel . . . . . . . . . . . . . . . ., verklaart als niet BTW-plichtige vrijwillig en kosteloos hulp te hebben verleend bij de oprichting van het gebouw van de heer/mevrouw/vennootschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , met name het verrichten van arbeid/bijstand gedurende . . . . . . dagen en/of . . . . . . . uren.



Deze verklaring is afgelegd ten voordele van voormelde bouwheer als weerlegging van het vermoeden art. 64 §4 wetboek B.T.W.



Ik verklaar op mijn eer dat deze verklaring waar en oprecht is.



(handtekening)
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
0
zoiets kan iedereen invullen en onder tafel toch wat geld toegestoten krijgen ;)
 
Lid geworden
20 mrt 2006
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Volgens mij hangt het er ook vanaf over welke instantie het gaat.



Voor de RSZ is het in orde zolang je geen werkloze of familie uit de bouwsector tewerkstelt (logen dus gerust vrienden zijn).

Voor de BTW-diensten daarentegen mogen vrienden niet, daar is de beperking familie tot in de 2e graad.



Als je nu toch vrienden of "verre" familie inschakelt, en dat is niet continu (vb. max. 5 dagen op je hele bouw, om bv. beton te storten), dan denk ik niet dat de BTW daar problemen van maakt (allez, dat hoop ik toch).
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
372
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik denk dat vrienden wel gedelijk gratis mogen helpen aan uw bouw. Dit is dus wanneer ze niet zelfstandig zijn in de bouwsector, en wanneer ze geen uitkeringen ontvangen van de RVA of andere instanties (werkloosheidsuitkering, invaliditeit (je zou er nog van kunnen verschieten :D ) , loopbaanonderbreking, ....)



Maar.... Je kan altijd een BTW boete krijgen op je bouwwerken.

BTW is verschuldigd op basis van de maatstaf van heffing, 21%, tenzij je facturen hebt van renovatie van een gebouw dat minimum 5 jaar oud is en dit door een geregistreerd aannemer .



Nu, bij normale goederen is de maatstaf van heffing ook het bedrag van de aankoop. Je koopt bijvoorbeeld een boormachine van 100 euro Excl BTW aan 50% korting, de maatstaf van heffing is dan 50 Euro. Het bedrag dat je de boormachine hebt betaald. Hierop betaal je btw, de boormachine kost 61,5 Euro. Je betaalt maw nooit BTW op een bedrag dat je niet hebt uitgegeven.



Bij een gebouw is dit enigzins anders, en daar schuilt vaak het addertje. De maatstaf van heffing op een nieuwbouwwinging is de vermoedelijke kostprijs van de woning. Indien je een huis van 150.000 Euro neerzet voor 75.000 dan heeft de BTW de mogelijkheid om je te taxeren op 150.000, daar dit de normale prijs van de woning is, en bij wet dit de enige geldende maatstaf van heffing is.



Echter, van deze "normale kostprijs" wordt het werk in eigen uitvoering (en ook van derden die gratis hebben gewerkt, familie of niet) afgetrokken.



Zie dit document van de FOD :

http://minfin.fgov.be/portail1/nl/broch ... 2004FP.pdf



Hierin staat dus vermeld dat derden wel degelijk gratis mogen helpen, en dat u hierop GEEN BTW moet betalen (zie pagina 14-15)







Groetjes,

Stevo!
 

jc

Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
En bij wie ligt de bewijslast gratis/niet gratis?
 

jc

Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik citeer een stukje uit een brief die wij op 17/1 van de gemeente kregen en in mijn opruimronde weer tegenkwam:



Quote:
"toch hoeft er novhthans op eigen werk helemaal geen btw te worden betaald. De aangever moet echter kunnen bewijzen dat hijzelf een deel van het werk op zich genomen heeft of dat zijn naaste verwanten vrijwillig een handje hebben toegestoken. Dergelijk bewijs kan U, als indiener van de aangifte op voldoende wijze leveren door op volgende wijze te handelen



1. u brengt de btw controle (bij aangetekende brief) voor de aanvang der werken op de hoogte welke werken uzelf zult uitvoeren

2. afschrift van dit schrijven wordt eveneens aan de burgemeester toegestuurd.



Als de fisuc voorf weet heeft van uw voorgenomen doe-het-zelfwerk, zal hij dat achteraf moeilijk kunnen betwisten.



Vrienden staat niet duidelijk gespecifieerd, wel nog de opmerking dat hij als burgemeester steeds bijkomende inlichtingen wil verstrekken. Deze week misschien eens langs gaan?



Ik denk dat ik halfweg de werken dat briefje zal sturen ;-)
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
372
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lees de brochure anders eens door. Hier staat toch duidelijk in vermeld dat men niet op voorhand de BTW dienst op de hoogte moet stellen.



Trouwens, het op voorhand aangeven van welke werken u zelf gaat uitvoeren is geen bewijs dat u deze werken uiteindelijk zelf heeft uitgevoerd. Hierdoor is het dus onnodig om de BTW administratie op voorhand in te lichten.



Hoe kan u dit dan wel bewijzen : Door een dagboek bij te houden dat enigzins logisch is.

Indien u dus bv in drie maanden tijd een ruime woning zelf bouwt, zonder dat u verlof opneemt, zonder hulp van famielie, enz. Dan zal de BTW controle dit niet aanvaarden.

Als je echter twee jaar bezig bent en uit je dagboek blijkt dat er familie heeft geholpen, en dat er vrienden hebben geholpen (mits schriftelijke verklaring van deze vrienden dat dit gratis was). Dan is het bewijs geleverd.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Kreeg toevallig deze week een brief van BTW controle. Zal wel niet toevallig zijn aangezien we gaan bouwen ;-).



Daarin wordt gewezen op de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de BTW controle. Het bijgevoegde aangifte formulier bestaat uit 4 'vakken'. Het laatste vak betreft de werken uitgevoerd door de eigenaar, kosteloos door derden of door werknemers.



Ik vermoed dat, als deze aangifte volledig ingevuld teruggestuurd wordt na betekening van het KI er geen problemen zullen zijn.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan