hulp van vrienden

Lid geworden
26 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij gaan een oprit aanleggen voor onze woning en een vriend van ons gaat daarbij helpen.

nu wil ik (voor een keertje) met alles wettelijk in orde zijn en bel mer de RVA om te vragen hoe ik dit moet regelen als een vriend komt helpen (zonder daarvoor betaald te worden)

haar antwoord was: dit gaat niet, vrienden mogen je niet helpen. maar als het in het weekend is zou ik het er gewoon op wagen.

dus....met andere woorden de rva zegt gewoon , zwartwerk mag zolang we je niet betrappen?

heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? kan ik als particulier iemand tewerkstellen?

Lid geworden
28 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
je antwoord is simpel, zoals de RVA zegt.

Enkel familie mag helpen bij de werken aan je huis... al de rest welke meewerken en geen zelfstandige of werknemer zijn, wordt aanzien als zwartwerk. En in de week werkt de controlerende overheid, in het weekend niet dus heeft de RVA een punt...

In het weekend doen dus... of het erop wagen in de week. Ze gaan niet even stoppen wij een heraanleg van een oprit... grote werven zijn makkelijker...

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Als die vriend werkt en die dag verlof heeft genomen mag die dat toch doen ? Als men aan den dop zit weet ik dat ze moeten solliciteren maar als werkende mens mag je toch doen wat je wil in je vrije tijd ?

Lid geworden
28 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
idd, ik neem verlof om bij vrienden een oprit aan te leggen. En ik krijg er geen bal voor, toch ben ik geen familie en aan het werken.... dus een bijactiviteit. Wordt aanschouwd als passief zwartwerken en is strafbaar...

Ik vind het ook raar maar zo is het, waarom denk je dat sommigen een serieus kot kunnen neerplanten daar er familieleden in de bouwwereld werken en zo een serieuze duit ergens anders kunnen besparen...

c00kie

Big boss
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
452
Punten
83
Refke wrote:
Ik vind het ook raar maar zo is het, waarom denk je dat sommigen een serieus kot kunnen neerplanten daar er familieleden in de bouwwereld werken en zo een serieuze duit ergens anders kunnen besparen...

Daar moet je dan ook weer met opletten, want als het familieleden zijn die in de bouw werken, zou dit wel eens terug zwartwerk kunnen genoemd worden... Zelfs als het familie is ...

Lid geworden
28 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daar moet je kunnen aantonen dat ze enkel helpen, niet al het werk zelf doen en klaar is keer.

Het gaat hem gewoon om het volgende:

al het werk dat niet aangegeven is, is illegaal en dus "zwartwerk". Des te meer omdat je bv niet verzekert bent voor een arbeidsongeval en zomeer... een gewone familial dekt zeker niet alles wat een verzekering op je werk dekt...

dus oppassen hiermee!!!

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
:roll:

ik ga m'n eigen land oprichten.. wie doet mee ? :twisted:

c00kie

Big boss
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
452
Punten
83
Tiele wrote:
:roll:

ik ga m'n eigen land oprichten.. wie doet mee ? :twisted:

Ik doe mee, en ik ben de baas :D

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Euh,

Hier komen regelmatig vrienden en familie helpen met verbouwingen. Ze krijgen hier niet voor betaald, hoe kan dit dan als zwartwerk aanzien worden ???

Dat is toch wel te belachelijk voor woorden. Zwartwerk is toch als je iemand geld achter de hand geeft om mee te helpen. Als ik het nu tof vind om putten te schuppen, en ik ga mijn hobby beofenen op de oprit van een bevriend koppel, dan ben ik strafbaar of wat ???

Wie wil dat land oprichten ? Baas wil ik niet persé zijn, geef mij maar een paar ministerpostjes ....

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
kowaja wrote:
Dat is toch wel te belachelijk voor woorden.

ik denk dat je net de juiste woorden hebt gevonden...

"Freedom of speech" sjah.. ma 't is ook al.

Lid geworden
30 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:
Refke wrote:
...als het familieleden zijn die in de bouw werken, zou dit wel eens terug zwartwerk kunnen genoemd worden...

idd, maar dat kun je wel regulariseren door de btw op hun gepresteerde uren te betalen.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Controles gebeuren ook in het weekend.

Ik heb dit jaar controle gekregen op een zaterdag. Ze vertelden dat ze 1 zaterdag per maand op controle gaan.

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
BartV wrote:
Controles gebeuren ook in het weekend.

Ik heb dit jaar controle gekregen op een zaterdag. Ze vertelden dat ze 1 zaterdag per maand op controle gaan.

Iets moeten dokken ? Frisse pint aangeboden ? Of hebt ge een knappe zuster dat kwam helpen ? :wink:

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Tiele wrote:
Als die vriend werkt en die dag verlof heeft genomen mag die dat toch doen ? Als men aan den dop zit weet ik dat ze moeten solliciteren maar als werkende mens mag je toch doen wat je wil in je vrije tijd ?

Ben ook eens tegenhouden geweest door zo'n inspecteur terwijl ik balken aan het lossen was voor mijn eigen huis, is dus blijkbaar verdacht iemand in de week materiaal aan het lossen :p

Kunnen ze beter aan de uitgang gaan staan van de doe-het-zelf zaken en iedereen controleren die daar rommel naar buiten sleurt tijdens de 'werkuren', heb hem dit gezegd en hij kon er niet mee lachen

Vind wel al ze vriendenhulp aanzien als zwartwerk ze dan maar bewijzen wanneer en hoeveel ik ze betaald heb, maar dat zal niet nodig zijn voor hen zekers :evil:

Lid geworden
30 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht dat het wel toegelaten is om vrienden te helpen. Heeft iets te maken met "dienst-wederdienst". Heb daar al discussie's over gevoerd met paar mensen omdat ik ook dacht dat helpen van vrienden als zwartwerk aanschouwd werd. Maat van mij heeft mij eens duidelijk uitgelegd dat dit wel kon en dat dit wettelijk geen prob is, zolang het niet over werklozen gaat die komen helpen. :wink:

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja, je hebt een punt. Maar ons apenland kennende zullen ze het drankje en de boterham die je tijdens de werken aan je vrienden aanbiedt aanzien als betaling in natura. Dus zwijg maar van die BBQ die je aan je vrienden na afloop van de werken bij wijze van housewarming en bedankje aan hen hebt beloofd!!!!!!!!!! :twisted:

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee, niets moeten betalen.

Er was enkel directe familie bezig aan het werken.

IS wel effe verschieten als ze met 4 man den hof opkomen.

Iedreen pas laten zien en verklaring opnemen.

Nu heb ik wel een bewijs dat ik zelf aan mijne ruwbouw bezig was zonder zwartwerkers :)

Lid geworden
13 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb bij het begin van onze bouw ook eens zo'n klojo van de RVA op de werf gehad. Was samen met mijn vrouw in de gietende regen met een gehuurde bobcat grond aan het aanvullen, komt die vent daar aan, heel doelbewust naar ons perceel. Nog zonder een goeidag te zeggen, vraagt om te stoppen, moet hij onze identiteitskaarten zien en weten wat we daar aan het doen zijn. Wij zeggen dat dat onze grond is, moest hij nog weten wie onze werkgever was of we dan een dag verlof hadden genomen. Allemaal nogal arrogant en overtuigd van zijn gelijk, op het einde vraagt hij dan nog "dat is hier toch verkaveling ....", niet dus. Die vent was getipt dat er op die bewuste verkaveling zwartwerkers bezig waren maar was verkeerd gereden en dacht dat hij ons moest zijn. Pech gehad...

Als er op die moment een vriend aan het helpen was geweest ben ik er zeker van dat we prijs hadden.

Bovenaan