Hulp van voegers gevraagd.

Lid geworden
7 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik heb een vraagje ivm voegmortel.

Ik ben al 15 jaar metselaar,en krijg nu meer en meer de vraag om ook af en toe een voegwerk te doen.Ik zou dit nu ook graag af en toe doen,omdat ik het niet erg vind ,en altijd mijn kennis en ervaring wil uitbreiden.

Nu is het zo dat ik al enkele kleine zaken gevoegd heb;geveltje,garage...De snelheid en de techniek lukken al aardig,maar 1 ding zit me dwars:ik krijg mijn voegen niet mooi "geborsteld".Ik zie voegwerken waarbij de voegen mooi en gelijk geborsteld zijn,je ziet als het ware de "haartjes"van de borstel mooi in het voegwerk(de voegers hier zullen wel begrijpen wat ik bedoel).Ikzelf vind deze wijze van voegen het mooist,maar mij lukt het niet goed.Ik krijg altijd"vlekken" op mijn voegwerk,precies of er harde deeltjes cement inzitten waar ik over wrijf,die dan een vlek geven.Ik zorg dat mijn voegsel vochtig genoeg is,maar ook dat helpt niet altijd.Mij lijkt het dat ik het voegsel"vettiger" moet krijgen.

Kan iemand me hieromtrent wat tips geven?

Alvast bedankt,

mvg S.

Lid geworden
3 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
probleem van de vlekken ligt waarschijnlijk aan één van de volgende oorzaken:

1° witte zand is te vochtig; zakken buiten gelegen tijdens regen, plastic zakken zijn namelijk niet waterdicht of los zand dat te nat is door regen of betonplaat waar de zand op ligt bij de leverancier en waar de regenafvoer van het dak op afloopt, goed gezien van de leverancier, het wit zand wordt per kilo of ton verkocht dus 50L water is 50 kg witzand, zeer goede investering hemelwater.

2°cement te oud of vochtig gelegen; beter cement buiten onder een afdak dan in een vochtige of zelf licht vochtige garage of loods

3° Meest voorkomend, het mengen van zand en cement met mixer of betonmolen, als het niet aan te natte zand of te te oude cement ligt zou dit het probleem moeten zijn, afhankelijk of je veel M² doet of niet kan je een kleine of een grote dwangmenger kopen of huren (Boels), IMER heeft zowel kleine tot zeer grote dwangmengers

hopelijk ben je hiermee geholpen

mvg

Patrick

All Construct bvba

Neerlinter

Lid geworden
9 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je moet droog mengen, en als je wit zand zavel te vochtig is dan meng die zich niet mooi met het cement.

Zo krijg je dan "vlekjes".

Met voorgemengde mortels heb je dit probleem uiteraard niet.

Lid geworden
11 nov 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals hierboven reeds vermeld eerst alles droog mengen, daarna bevochtigen en daarna alles zeven.

Lid geworden
24 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
ofwel voeg je met te nat voegsel en borstel je te snel af...

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zelf gevoegd, en herken je vraag, volgens mij ligt het aan je borstel .

Pas bij mijn derde soort borstel had ik goed resultaat .

Borstel met bruine lange haren = te zacht, schuurborstel te hard, maar tussenin heb je nog een borstel met medium lange bleke haren, die deed het super.

Bovenaan