• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hulp over analoge meter en verbruik

Josvandenoude

Nieuw Lid
Lid geworden
20 okt 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Beste,

Door druk heb ik snel zonnepannelen laten plaatsen zonder eigenlijk mij helemaal er in te verdiepen. Alvast mijn excuses als ik er een leek in ben.

Ik heb in december 2023 nog juist op tijd 13x395 zonnepannelen laten plaatsen voor dus een totaalvermogen van : 5135 kW. 4,6 kti omvormer geen batterij.
Het is ook gekeurd voor december 2023 en heb ik dus in principe recht op de oude premie.
Ik heb nog een analoge terugdraaiende teller. Ze zijn dit jaar langsgekomen om de digitale meter te plaatsen maar dit kon niet omwille plaatsgebrek. Ondertussen hoor ik niks meer van hun. Ik heb er is achter nagevraagd maar niks van gekomen.

ik heb een gemiddelde elektriciteitsverbruik van 3000 kWh . Mijn tellerstanden elektriciteit waren in december 2022 : 12 480, juist voor de plaatsing zonnepannelen. Nu bedragen ze 10 310. Ik heb dus nu meer geproduceerd ( 2 165 kwh extra).
Ik verwarm de woning met gas.

Hierbij heb ik de volgende vragen;

1. Heb ik nog recht op de oude premie als ze de digitale meter pas volgend jaar gaan plaatsen? Ik heb het immers niet geweigerd.
  2. Aangezien ik weinig elektriciteit verbruik( geen airco, etc ). Komt dit mij ten nadelen dat ik zoveel extra produceer? Wat betekent dit voor mijn energiefactuur? IK vind geen exacte uitleg wat er gebeurd met je factuur als je meer produceert dan verbruikt met een analoge meter. Ik begrijp dat ik een prosumententarief moet betalen maar is dit afhankelijk van hoeveel ik produceer of is het een vast bedrag? Ga ik 0 euro aangerekend krijgen voor elektriciteit en wat ik extra produceer is gewoon voor de staat? Is het beter dat ik elektrisch bij ga verwarmen en dat extra ga opgebruiken?
Alvast bedankt voor de info.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.076
Punten
113
Aangezien ik weinig elektriciteit verbruik( geen airco, etc ). Komt dit mij ten nadelen dat ik zoveel extra produceer? Wat betekent dit voor mijn energiefactuur? IK vind geen exacte uitleg wat er gebeurd met je factuur als je meer produceert dan verbruikt met een analoge meter. Ik begrijp dat ik een prosumententarief moet betalen maar is dit afhankelijk van hoeveel ik produceer of is het een vast bedrag? Ga ik 0 euro aangerekend krijgen voor elektriciteit en wat ik extra produceer is gewoon voor de staat? Is het beter dat ik elektrisch bij ga verwarmen en dat extra ga opgebruiken?
Je betaalt prosumententarief op je omvormer vermogen, dus dat is een vast bedrag.
Alles wat je niet verbruikt schenk je gratis aan je elektriciteit leverancier.
Bij minder dan 0 verbruik zal je factuur dus enkel je prosumententarief zijn.
Dus je kan idd wat bijverwarmen met elektriciteit, dan daalt je gasfactuur en het kost je niks extra.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.841
Punten
113
de premie moet je normaal nog krijgen. datum keuring telt
na aanmelding, krijg je een G-nummer.
met die nummer en na plaatsing digitale meter, kan je premie aanvragen.
Maar je zal er zelf moeten achter zitten vrees ik.

Je had beter met bv airco's verwarmd, je hebt overschot, die je nu gewoon kwijt bent. en je hebt in de plaats gas verbruikt. (je moet dan natuurlijk wel airco's hebben)

Josvandenoude

Nieuw Lid
Lid geworden
20 okt 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Aangezien ik weinig elektriciteit verbruik( geen airco, etc ). Komt dit mij ten nadelen dat ik zoveel extra produceer? Wat betekent dit voor mijn energiefactuur? IK vind geen exacte uitleg wat er gebeurd met je factuur als je meer produceert dan verbruikt met een analoge meter. Ik begrijp dat ik een prosumententarief moet betalen maar is dit afhankelijk van hoeveel ik produceer of is het een vast bedrag? Ga ik 0 euro aangerekend krijgen voor elektriciteit en wat ik extra produceer is gewoon voor de staat? Is het beter dat ik elektrisch bij ga verwarmen en dat extra ga opgebruiken?
Je betaalt prosumententarief op je omvormer vermogen, dus dat is een vast bedrag.
Alles wat je niet verbruikt schenk je gratis aan je elektriciteit leverancier.
Bij minder dan 0 verbruik zal je factuur dus enkel je prosumententarief zijn.
Dus je kan idd wat bijverwarmen met elektriciteit, dan daalt je gasfactuur en het kost je niks extra.
de premie moet je normaal nog krijgen. datum keuring telt
na aanmelding, krijg je een G-nummer.
met die nummer en na plaatsing digitale meter, kan je premie aanvragen.
Maar je zal er zelf moeten achter zitten vrees ik.

Je had beter met bv airco's verwarmd, je hebt overschot, die je nu gewoon kwijt bent. en je hebt in de plaats gas verbruikt. (je moet dan natuurlijk wel airco's hebben)
Dag Mario,

Ik was eigenlijk vergeten te zeggen dat mijn afrekening in maart is. van December tot maart is kwh zelfs gestegen tot 12 947. Dus eigenlijk is de meeste productie na maart. Misschien kan ik het dus nog recupereren. Enig idee hoeveel gemiddeld aan euro deze extra productie zou zijn.

En ten tweede wanneer de digitale meter komt is het dan ook zelfde verhaal? Proberen op te gebruiken aangezien ik te veel produceer?
Misschien kan ik best nu nog airco laten plaatsen die kan verwarmen( we waren dit van plan maar we hadden toen nog geen budget).

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.274
Punten
113
zonnepannelen laten plaatsen voor dus een totaalvermogen van : 5135 kW
Ter info: vermogen van zonnepanelen is in (k)Wp jij hebt dan 5135Wp (Wattpiek) of 5,135kWp

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.076
Punten
113
k was eigenlijk vergeten te zeggen dat mijn afrekening in maart is. van December tot maart is kwh zelfs gestegen tot 12 947. Dus eigenlijk is de meeste productie na maart. Misschien kan ik het dus nog recupereren. Enig idee hoeveel gemiddeld aan euro deze extra productie zou zijn.
Dus van Dec-maart heb je 500KWh verbruikt. Dat ga je deze winer dus ook nog nodig hebben.

En ten tweede wanneer de digitale meter komt is het dan ook zelfde verhaal? Proberen op te gebruiken aangezien ik te veel produceer?
Misschien kan ik best nu nog airco laten plaatsen die kan verwarmen( we waren dit van plan maar we hadden toen nog geen budget).
Bij digitale meter kan je alles op het net 'verkopen'. Dan betaal je geen prosumententarief meer en verkoop je overschot.
Maar je moet je verbruik gaan aanpassen: verbruiken overdag ipv 's nachts.
Mijn verkoopprijs elektriciteit = aankoopprijs gas. Dus ik verwarm gewoon verder met gas.

Josvandenoude

Nieuw Lid
Lid geworden
20 okt 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
k was eigenlijk vergeten te zeggen dat mijn afrekening in maart is. van December tot maart is kwh zelfs gestegen tot 12 947. Dus eigenlijk is de meeste productie na maart. Misschien kan ik het dus nog recupereren. Enig idee hoeveel gemiddeld aan euro deze extra productie zou zijn.
Dus van Dec-maart heb je 500KWh verbruikt. Dat ga je deze winer dus ook nog nodig hebben.

Bij digitale meter kan je alles op het net 'verkopen'. Dan betaal je geen prosumententarief meer en verkoop je overschot.
Mijn verkoopprijs elektriciteit = aankoopprijs gas. Dus ik verwarm gewoon verder met gas.
danku voor de tip. Misschien kan ik overdag verwarmen met airco en savonds met gas? of combinatie gewoon?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.076
Punten
113

danku voor de tip. Misschien kan ik overdag verwarmen met airco en savonds met gas? of combinatie gewoon?
Dat kan zeker afzonderlijk.
Hier is combineren iets moeilijker door de vloerverwarming. Die enkele uren per dag uitschakelen is niet echt een optie.

Josvandenoude

Nieuw Lid
Lid geworden
20 okt 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8

Dat kan zeker afzonderlijk.
Hier is combineren iets moeilijker door de vloerverwarming. Die enkele uren per dag uitschakelen is niet echt een optie.
Ik heb radiators dus geen vloerverwarming. Het is een renovatie bij mij. Ik kan het redelijk snel opwarmen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan