• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hulp bij ontwerp van tuinwand.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Wij wensen een tuinwand tussen de buur en ons te plaatsen.
Momenteel staan er nog oude betonnen palen met platen tussen tot 1,5 meter hoogte.
Die willen we vervangen door nieuwe betonnen palen met betonnen platen tussen tot max 60 cm hoogte, dit wegens hoogteverschil van grond tussen de buur en ons.
Dit zouden we laten door door een tuinaanemer.
De verdere afwerking willen we zelf doen, namelijk houten kaders tussen de betonnen palen en op de betonnen platen.
Beginnend tegen de achtermuur van de tuin tot 2,80 meter en na tien meter 40 centimeter zakken en terug na tien meter 40 centimeter zakken tot 2 meter.
Tegen die kaders komen er dan verticale latten tot op grondniveau (over de betonnen platen dus) waarop dan horizontale planken komen.
Totale lengte van de tuinwand zou 24 meter zijn.

Voor het ontwerp van houtconstructie heb ik bijgaande tekening gemaakt met een paar mogelijkheden.
ontwerp_0.png

Zijn er bepaalde zaken waarmee we rekening moeten houden.
Welk hout gebruiken we best voor de kaders en de horizontale planken als eindafwerking?
Dienen we over de kaders en voordat we de horizontale planken vastmaken een soort van dampscherm of ander soort bescherming voorzien?
Hoe werken we de boven- en voorkant best af?

Graag jullie bedenkingen en opmerkingen.

Met viendelijke groeten,
Aquaman (geen tuinman
wink_smile.png
)
 

Bijlagen

  • ontwerp.png
    ontwerp.png
    8,1 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Veel te ingewikkeld.

Plaats je betonwand. Gebruik wel de verstevigde betonplaat want 60 cm dat houdt een simpele niet tegen. Die breken of verzakken.

Boor je houten palen ( best in tropisch hardhout maar je kan ook geimpregneerde grenen nemen) met een grondboor. Diameter grondboor is iets groter dan de sectie van het hout . Bv paal van 60x60 mm, of 80x80 of 90x90 boor je met een diameter van 15 cm. Plaats die palen en zet ze vast met stabilisé . aangestampt met de achterkant van de troeffel.  Plaatst ze in lijn en op hoogte . De sectie van je palen staat in verhouding met de hoogte en met wat je er tegen gaat hangen . Een mug er tegen of een olifant gaat een groot verschil geven. Je kan deze palen bovenaan verbinden met een paal om alles stevig te maken . Dat wordt bepaald door het materiaal en de kunde om deze palen muurvast te zetten.

Je kan alle houtsoorten voor buitengebruik toepassen maar ik raad zeer sterk aan om steeds in dezelfde groep te blijven/ Balken in grenen dan de planken ook in green of een andere zachte houtsoort ( red ceder of kastanje of robinia ... )  Balken in tropisch hout da planken ook best in tropisch hout. Dit heeft te maken met de uitzetting en spanningen in verschillende houtsoorten. Je plaats dus geen balken in green met daar bilinga bv tegen.

Je kan natuurlijk een topplank of boezembalk aanbrengen bovenaan voor verdere afwerking, eventueel wat overstekend en met een druiprandje aan. Maar is in se niet nodig.

Is nogal prijzig en kan aardig de pan uit swingen als je tropisch hout gebruikt. Maar als je handig bent en zelf een frees tafel ter beschikking hebt dan frees je die latten in recup pallettenhout voor een appel en een ei.

Gebruik planken die 4 zijdig tand en groef hebben . De lange zijde is met tand, de andere lange zijde met groef MAAR ook de kopzijde's zijn enerzijds met tand en anderzijds met groef uitgerust. MAW je koppeling van de plank moet niet meer ondersteunt worden door een onderliggende / - staande balk. 

Schiet de planken vast in de blken.

Zorg er sowieso voor dat de planken niet rusten op de bodem maar een centimeterke zweven.

De dikte van de plank bepaalt de tussenafstand van de staande balken. Vuistregel is om de 60 tot 80 cm een balk te hebben voro planken van cc 15/18 mm dik. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik zie bepaalde zaken enigzins anders.

De betonnen wand wordt geplaatst door een aannemer en is nodig omwille van het hoogteverschil tussen de twee tuinen.

We moeten er van uit gaan (controleren) dat die aannemer dat op een degelijke manier gaat doen en rekening houdend met de intentie dat je hierop verder wilt gaan met een houten afscheiding.

Dus dan moet die betonnen schutting de basis zijn om hieraan de constructie te bevestigen en dan lijkt het mij onnodig om ook nog eens houten palen tot in de grond te voorzien. Als je grondcontakt kunt vermijden kan de levensduur van hout verdubbelen.

De constructie kan dus ongeveer zoals op uw tekening gemaakt worden al zijn die schuine windveren volgens mij onnodig. De verticale stijlen kan je dan tegen die betonwand bevestigen met nog een horizontale versteviging net boven de betonplaten en ook een aan de bovenkant. De tussenafstanden voor die verticale stijlen hangen af van de dikte der beplanking.

Een dampscherm is hier nutteloos.

De houtkeuze is persoonlijk volgens smaak, kostprijs, esthetiek en ethiek. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit voor een tropische houtsoort kiezen omwille van het ecologische aspect.

Voor zover het nodig moest zijn om verschillende houtsoorten te gebruiken voor beplanking en constructie (ik zou dit niet doen) dan hoef je dit niet te laten omwille van verschillen in uitzetting, immers het gaat hier om kruisend hout waarbij je ook met dezelfde houtsoort een gans andere uitzetting hebt. Hout zet vooral uit haaks op de nerven, in de dikte en breedte van het hout dus en nauwelijks in de lengterichting.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Het 'voorbereidend' werk - de kaders - waarop later de eindafwerking komt (horizontale planken) is klaar.
Deze kaders rusten op de versterkte betonnen platen en zijn bevestigd aan balkjes die in sleuven van de betonnen palen zitten.
Aan de voorkant van de kaders zijn bijkomende latten bevestigd die over de betonnen platen gaan zodat straks deze platen niet meer zichtbaar zijn.

Eenmaal de horizontale planken bevestigd zijn is het nog uitzoeken welke bescherming er bovenop komt.  Ik dacht aan een afdekplaat in gepaniteerd zink of iets dergelijks.
Waarschijnlijk zal ik dit op maat moeten laten maken.

20201019_133057_klein.jpg
20201020_140443_klein.jpg
20201020_140421_klein.jpg
 

Bijlagen

  • 20201019_133057_klein.jpg
    20201019_133057_klein.jpg
    216,3 KB · Weergaven: 7
  • 20201020_140421_klein.jpg
    20201020_140421_klein.jpg
    219,9 KB · Weergaven: 7
  • 20201020_140443_klein.jpg
    20201020_140443_klein.jpg
    214,9 KB · Weergaven: 7
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat ziet er geweldig goed en stevig uit maar ik vraag me nu wel af waarom die betonnen platen nog zo hoog moesten komen. De onderste die in grondkontact staat lijkt mij een prima idee, echter bij de volgende zie ik het nut niet, die wordt gewoon weggestoken achter de beplanking.

Tenzij het de bedoeling is dat je enkel aan jouw kant beplankt en dat de betonnen platen bij de buurman in het zicht blijven ?
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste Charel, de tuin van de buurman ligt op het einde van de tuin bijna 70 cm hoger dan onze tuin.
Daarvoor zijn de betonnen platen noodzakelijk.
Aan zijn kant zal er dus wel beton zichtbaar blijven want hij zal dit slechts afwerken tot aan de bovenkant van de betonnen platen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oké, ik had het kunnen weten als ik het topic herlezen had.  Helemaal mee nu !
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Het ziet er inderdaad netjes uit, maar ben ik nu de enige die twijfels heeft bij de stevigheid van die betonnen paaltjes om de windbelasting op te vangen?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Neen, je bent niet de enige. Alles staat of valt met de manier waarop die betonpalen in de grond zijn geplaatst maar ik ga er van uit dat de aannemer die de betonafsluiting heeft gezet daar rekening mee heeft gehouden.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
20201029_122831.jpg
Hierzo het 'voorlopig' eindresultaat. Wat nog als afwerking moet gebeuren is een 'afdekkingskap' maar daarvoor wacht ik tot de buur zijn kant heeft beslegen.
Wat de bedenkingen betreft inzake de betonpalen; die zitten 80 cm in de grond in een gat van 30 cm (met grondboor gemaakt) omgeven door snelbeton. De aannemer wist wat de plannen waren toen hij de palen en platen kwam plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nu7s
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Mooi mooi, het enige wat mij persoonlijk een doorn in het oog is zijn die tropische bomen die men daarvoor heeft moeten omhakken om ze helemaal naar hier te verschepen.
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Strakke tuinwand! Visueel zou het knapper zijn moesten die verticale latten onderaan niet komen piepen vind ik persoonlijk
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Die verticale latten gaan nog verdwijnen hoor.
Ik overweeg nog om een boord met klinkers te plaatsen en er komt sowieso een nieuw grasperk.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste Charel,
de houtsoort die wij genomen hebben wordt overal aangeboden, we hebben niet de intentie om de wereld van dit soort 'problematiek' te redden.
Het kan best erg gevonden worden dat dit gebeurd, doch wij zijn daar niet verantwoordelijk voor. Dit zijn zaken die 'boven ons hoofd' geregeld/afgesproken/bedisseld worden.
Om met een citaat uit een heel lange film te antwoorden, zie meme.

Met vriendelijke groeten,
 

Bijlagen

  • Idontgiveadamn.jpg
    Idontgiveadamn.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 24
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik wil hierover geen polemiek starten beste Aquaman, maar over onze keuze's ivm aankoop tropisch hout zijn we wel degelijk zelf verantwoordelijk. Niemand verplicht ons om tropisch hout te nemen, maar je hebt wel gelijk dat het overal wordt aangeboden en zelfs vaak wordt aangeprezen. Men wordt soms zelfs meewarig bekeken als men hier opmerkingen over maakt.
Soit, laat het de pret nu maar niet vergallen, het is nu zo. Misschien volgende keer eens de andere opties een kans geven.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik versta charel wel, maar heb je dezelfde reactie als iemand een betonnen afscheiding zet? Cement is nog vele malen slechter en grind komt ook niet uit de lucht gevallen.
Heb je dezelfde reactie bij aluminium? De ontginning ervan is nòg vele malen erger.
Ga zo maar door.
Je kan altijd commentaar geven als het gaat over ecologie. Zelfs de meest die-hard geitenwollensok kan je binnen de minuut 'pakken' op zijn oh zo onverantwoord gedrag.
Ik krijg daar eerlijk gezegd een beetje de kriebels van.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Sorry voor de kriebels die ik je heb bezorgd Julien, maar ik mocht dit toch wel even zijdelings vernoemen hé.
Maar je hebt gelijk, er zijn nog een boel andere zaken die ook milieuonvriendelijk zijn. Dat zal dan voor een andere keer zijn ?
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Mooi mooi, het enige wat mij persoonlijk een doorn in het oog is zijn die tropische bomen die men daarvoor heeft moeten omhakken om ze helemaal naar hier te verschepen.
En dat voor een - excuse my French - "ordinaire" afsluiting. Voor een mooi meubeltje of kunstopbject kan ik er nog inkomen dat men een bepaalde edele houtsoort verkiest, maar hier stel ik me er toch ook vragen bij.

Dus zou ik graag eens te weten komen door wie of wat je verplicht bent om je afsluiting in tropisch hardhout te zetten?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan