Hulp bij indeling badkamer

Lid geworden
16 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forummers, 

Mijn vriend en ik kochten onlangs een huis uit de jaren '80 dat wij willen opfrissen vooraleer wij er in gaan wonen.
Hiertoe zouden wij de vloer uitbreken over het gehele huis, voorlopig is enkel het gelijkvloers ingericht, isoleren (waarschijnlijk isolatiechape) en nieuwe leidingen voor zowel elektriciteit als verwarming en sanitair voorzien.

De badkamer is het tweede punt dat aangepakt wordt, aangezien deze ferm verouderd is.
Ik ben niet zo goed in het tekenen van de situatie dus probeer ik even een situatieschets te maken.
De badkamer komt uit in de gang met zijn deur, is 1,75 m breed en 4,20 m lang.
In het ene korte eind zit de deur, 90 cm + kader, met links er naast 61 cm vrije ruimte.
In het andere korte eind zit een raam, ik vermoed 1 à 1,20 m breed, dat nie tot op de grond komt.
Momenteel staat daar het bad onder.

Aangezien mijn vriend en ik later toch minstens 2 kinderen willen zou de badkamer geschikt moeten zijn voor een gezin van minstens 4 personen.
Ikzelf neem graag een bad terwijl mijn vriend alleen de douche gebruikt. Verder moet er een toilet in komen en liefst een dubbele lavabo.
We hebben zelf al veel geschetst maar naar mijn idee lijkt alles veel te smal om op een comfortabele manier met een gezin te leven.
Er is indien het echt niet anders kan een optie voor uitbreiding, aangezien rechts naast de badkamer een berging van 1,60 m op 4,20 m aanwezig is die op de zelfde manier als de badkamer gelegen is, enkel de deur zit hier (wanneer je de deur van de badkamer onderaan neemt) rechts op het einde van de lange muur.
Echter van de berging wordt reeds een deeltje ingenomen aangezien hier een apart gastentoilet geïnstalleerd wordt (wss 1,30 x1,00 m) met de deur, deze komt rechts onderaan.
Een tweede optie is de deur van de badkamer een deel naar rechts of naar links verschuiven.

Heeft iemand van jullie forummers soms praktische ideeën om de badkamer in te richten?
Indien mogelijk zo weinig mogelijk breekwerk, maar dat het toch een ruime gezinsbadkamer wordt waar niemand zich in opgesloten voelt?
Als er iets aan informatie ontbreekt, mijn excuses alvast.
Alvast bedankt,

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Waarderingsscore
6
Punten
38
Als je er net naast al een apart gastentoilet hebt, dan zou ik zelf geen toilet in de smalle badkamer voorzien.
Naast de deur een mooi lang meubel met twee wasbakken, daarachter het bad (in de lengterichting van de badkamer. Inloopdouche parallel naast het bad. Op het bad een glazen scheidingswand tot de helft bvb. 
Je moet dan natuurlijk wel de plaats hebben om de douchekop etc. te hangen naast het raam. En het raam met matte folie of mat glas afwerken.
Je stapt dan zogezegd vanuit de douche in het bad.

Zelf hebben wij ook een hele kleine badkamer, en hebben geopteerd voor een bad waar je ook in kan douchen. bij ons is er wel nog de mogelijkheid om ergens anders een afzonderlijk douche bij te maken. (Ooit.)

Maar dat is maar een ideetje he. 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.766
Punten
113
als je toch alle vloeren uitbreekt zou ik ook vvw eens bekijken. Isolatie en chape is beter dan isolatiechape

Lid geworden
16 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt alvast voor jullie antwoord en hulp!

Het idee van de douche naast het bad lijkt wel interessant en hier hadden wij zelf ook al aan gedacht, maar ik ben dan bang voor ten eerste dat de lichtinval sterk belemmerd gaat worden (is al geen heel groot raam) en ten tweede zijn wij bang dat wanneer er kinderen komen en deze moeten in bad gestoken wordt, de bewegingsruimte toch wel zeer miniem wordt... 

Verder vinden wij een toilet in de badkamer echt wel handig, en dat gevoel wordt nog versterkt doordat er anders in het gehele huis maar 1 toilet aanwezig is. We leveren dan persoonlijk liever een wastafel in dan het toilet, maar dat is idd een persoonlijke keuze.

Over vloerverwarming, daar wordt nog duchtig over gediscussieerd voorlopig en we hebben nog geen idee over de opbouwhoogte van de vloer die voorhanden is, dus hieruit zal dan opgemaakt worden welke isolatie we zullen gebruiken, maar tips zijn altijd welkom natuurlijk ook hieromtrent ! ;) Voorlopig zijn we nog op zoek naar de meest economische manier omtrent isolatie en verwarming namelijk.

Mvg

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Waarderingsscore
6
Punten
38
Je zou in principe ook geen scheidingswand tussen bad en douche kunnen zetten. Echt erg lijkt het mij niet dat het bad nat wordt als je moet douchen. Maar gaat er wel wat raar uitzien natuurlijk. Er zijn van die folies die wel zicht weg nemen maar slechts minimaal aan licht. (Of misschien is er totaal geen inkijk op het raam?)

Sorry, ik dacht dat het ging over de bovenverdieping. Openingspost niet goed gelezen.
WC in zo'n kleine/smalle badkamer maakt het wel moeilijker.
Is douchen in het bad een optie? Of helemaal niet?

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
297
Punten
83
Misschien een aparte doucheruimte inrichten waar nu de berging is? En in de badkamer dus enkel bad, lavabo, wc. Dat gaat ook nog voordelen geven als de toekomstige kinderen dochters blijken te zijn en zich urenlang gaan opsluiten in de badkamer vanaf een bepaalde leeftijd.

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op nog geen 7.5m2 een bad, douche, wc en dubbele lavabo willen is gewoon onmogelijk. Alle wel mogelijk maar gaat gewoon niet practisch zijn en alles gaat op elkaar staan. Als je dan binnen x jaar met 4-en in die badkamer moet gaan,ga je vloeken.

Volgens mij moet je ofwel een stuk van de berging erbij nemen ofwel minder willen.

En ik zou toch proberen eens een plannetje te schetsen ;-)

Bovenaan