• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hulp bij het uitzoeken van een boormachine.

Lid geworden
15 apr 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik kwam er onlangs achter dat het toch geen pretje is om met een klopboor een gat te boren in het plafond (volgens mij beton?).



Na op het internet wat gelezen te hebben ben ik er achter gekopmen dat ik eigenlijk een boorhamer zou moeten gebruiken.



Omdat ik niet al te bekend ben met dergelijke apparatuur wilde ik hier om hulp vragen bij het uitzoeken.



Zover mij bekend is voornamelijk het vermogen van belang, wat de slagkracht en het aantal slgen per minuut toevoegen is mij niet geheel duidelijk.



Zelf na wat lezen kwam ik op de onderstaande boorhamers terecht. Is dit een goede of heeft iemand een beter idee? Hij zal naar verwachting enkele keren gebruikt worden per jaar.



Bosch

http://www.bosch-do-it.com/nl/nl/doe-het-zelver/gereedschappen/pbh-3000-fre-3165140430265-199892.jsp

Makita

http://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDetail.aspx?ArtikelNummer=698078&Ntt=boorhamer&PI=0&PrI=1&Nrpp=192&Blocks=0&View=Grid
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
een slijpschijf vliegd zomaar niet in stukken vaneen ook de goedkopen niet,alleen als men de schijf niet goed geplaatst heeft,dan kan dat gebeuren,dan draaid ze niet rond maar klopt ze

dan kunnen er stukken uitspringen

dan de schuld geven op aldi of lidll
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Tuurlijk moet je het fout gebruiken om de slijpschijf kapot te krijgen, maar een foutje is snel gebeurd (en vraag me af hoeveel DHZ'ers slijpschijven correct gebruiken... als je hier soms leest dat ze met diamantschijven op hout vliegen.. ahem). Zelf recent een diamantslijpschijf van Bosch om zeep geholpen omdat ik een paar millimeter scheef een stukske wapening dat uit de muur stak wou afslijpen... klein contact langs de zijkant op de schijf en de stukken vliegen in het rond...



En als dat gebeurt, dan ben ik blij dat er een metalen beschermkap rondzit die de stukken al weg van de gebruiker geleidt, en dat die kap op een beter toestel dan alleen al meer kost dan de volledige slijpmachine van een goedkoper merk ;).
 
Lid geworden
11 feb 2007
Berichten
587
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik het hoor heb ik dan geluk gehad:

- slijpen van een verbouwing en een bouw met een slijpschjif van den brico (goedkoopste model).

- slijpen van verbouwing met slijpschijven van den aldi

- Boren van gaten in bouw & verbouwing met die van den aldi (SDS en andere)...



Maar

Overlaatst die van mijn broer (WURTH) mogen gebruiken. Ok, dat is een droom, perfect, snel, maar niet betaalbaar voor die paar klusjes op de jaar. Dus de boormachine van den aldi gaat hier nog wat mee...
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
marcelvm;1931015 wrote:
een slijpschijf vliegd zomaar niet in stukken vaneen ook de goedkopen niet,alleen als men de schijf niet goed geplaatst heeft,dan kan dat gebeuren,dan draaid ze niet rond maar klopt ze

dan kunnen er stukken uitspringen

dan de schuld geven op aldi of lidll

Een slijpschijf vliegt inderdaad niet zomaar in stukken.

Ze draaide wel mooi rond.



Mijn vader is verre van een DHZ'er, ik ben een DHZ'er, mijn vader weet perfect hoe hij zo'n dingen moet gebruiken.

Het was trouwens geen diamantschijf, maar zo eentje in 't groot:

http://www.bol.com/nl/p/piranha-doorslijpschijf-steen-1-6-mm-x-115mm-x32612/9200000010730044/

De schijf kwam ook niet van de Aldi of Lidll, maar van de Gamma.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
marcelvm;1931015 wrote:
een slijpschijf vliegd zomaar niet in stukken vaneen ook de goedkopen niet,alleen als men de schijf niet goed geplaatst heeft,dan kan dat gebeuren,dan draaid ze niet rond maar klopt ze

dan kunnen er stukken uitspringen

dan de schuld geven op aldi of lidll



Zo kunt ge t ook bezien, er is idd een klasse volk die overal even slecht in is, en ook al steekt ge er uren opleiding in, leren niks bij en t lukt niet om toch maar ietske tegoei te doen.



Die kunt ge dus beter prul van de voedingswinkel of DHZ zaak geven, 10 minuten later is t toch naar de klote. En zelfs nog rapper naar de klote dan met degelijk materiaal, dan zijn ze minder minuten gevaarlijk bezig geweest.
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb deze: http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/62821



Klein beetje duurder dan de machines hierboven, en ook een beetje lichter, maar ik ben van dit machien heel tevreden. Ge moet kijken waar ge uw machien voor gaat gebruiken - als het veel voor echte 'ruwbouw' is (elektriek door dallen, slagpluggen in beton, hakwerk in beton, etc), dan is een wat zwaarder machien beter.



Maar voor afwerking of een verbouwing, waar er zoveel mogelijk 'zuiver' gewerkt moet worden, en voor het 'typische' huis-tuin-en-keuken gebruik van de jaren na 'een bouw', ben ik van dat apparaat met ingebouwde stofafzuiger hierboven toch heel content. Niet meer altijd ook nog de stofzuiger erbij moeten slepen, niet meer altijd iemand nodig hebben die de stofzuiger net onder uw boorgat houdt, en daarbij de slang altijd net op de verkeerde plaats houdt zodat ge of niks meer ziet of iedere keer de stofzuigermond raakt, en niet meer rode vegen op de muren en tapijten van het steenstof.



Dat het wat korter is als een machine van een klasse zwaarder maakt het ook wel makkelijker hanteerbaar. En het is ook niet dat het een lichte brol is, ge kunt er evengoed grote pluggaten mee boren, of tegels hakken.



Dus tja - 'it depends'.
 
Lid geworden
23 mei 2012
Berichten
613
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik was onlangs gaan helpen bij mijn broer. De schoonvader was er ook.



Ik had mijn semi-prof boormachientje mee om de klemmen van de flexen vast te zetten. Tot hij mijn boormachien kwam lenen om even een gaatje te boren.



Ik hoorde de slipkoppeling 2 verdiepen hoger nog... Ik storm naar beneden om dan te horen dat mijn machine maar prul is: hij had er een boor van 26mm in gestoken en hij kon niet door het gewapend beton geraken.



Machien afgepakt en naar zijn kloten gegeven.



Ik wil maar zeggen (zoals eerder aangehaald): gebruik uw materiaal voor wat het dient en zoals het hoort. Dan komt alles goed.
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wel,



Ik heb een slijpschijfke van de lidl... doet na al die jaren nog perfect zijn job. Eens een klinker doorslijpen, een pvc buis, wa metalstud, nee nagel die afgebroken is... Zie niet in waarom ik daarvoor een makita of spit zou moeten kopen. Ik denk dat oa. een veiligheidsbril opzetten belangrijker is dan het merk van uw slijpschijf (in het geval van niet professioneel gebruik.)



Mijn gele powerplus-boorhamer net hetzelfde. Voor wat die gebruikt wordt, werkt hij (na al die jaren nog altijd) perfect.



Mijn vijsmachientje is dan weer van metabo, maar daar wilt ge echt wel iets dat goed werkt en waarvan de batterij lang meegaat. Schroevedraaiers is ook zoiets waar ge enkel facom of iets dergelijks wilt.



Maar om nu van alles het duurste/beste te kopen vind ik er wat over. Ieder zijn mening natuurlijk.



Steven
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik lees hier nogal wat, Piranha slijpschijf slecht?

Het is eerst en vooral de kunst om de schijf te kopen bedoeld voor je machine, ze dan te bekijken voor je ze monteert (fouten), ze dan goed te monteren, merk of geen merk.



Ik heb 2 maand in China gewerkt en de brol dat ze ginder mee werken is hier zelfs niet te koop (geen wapening) maar zelfs dan niet eentje gehad dat uit elkaar vloog, ik heb er wel vast gehad die ik direct in 2 brak omdat ik ze niet betrouwde.



Trouwens dat doe ik hier ook, schijf waar je niet zeker van bent in 2 breken en in de vuilbak.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
paso;1932806 wrote:
Ik lees hier nogal wat, Piranha slijpschijf slecht?

Ik heb dat inderdaad gezegd.



Mijn vader heeft al kilometers geslepen, die kan echt wel met dat soort toestellen om.

Als hij een gloednieuwe schijf in stukken doet vliegen die correct gemonteerd was zonder zot te doen, dan zeg ik: die schijf trok op niets.

Ik heb ook al piranha metaalboren gekocht en gebruikt, sorry hoor, maar als je dat goed vind denk ik dat je echt te lang in China gewerkt hebt.
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hebben we het over boren of over slijpschijven die kapot vliegen? Piranha boren moet ik ook niet ik blijf bij Heller voor boren.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Bwa.... kweet niet, als je de dag erna ook in beton wil boren, is het dan weer wat aan de lichtere kant. Ik zou durven zeggen, ga zelfs voor modelletje hoger (eerder richting equivalent van Bosch Blauw GBH 28-2), dan heb je een perfecte allrounder voor al je klopboorwerken. Koop er dan nog een licht machientje bij voor boorwerken in hout en zachtere materialen (waar klopfunctie minder belangrijk is) en voor 400 euro heb je twee boormachienen voor heel uw bouw ;).



Maar, om op de vraag te antwoorden: die Makita is zeker voldoende voor snelbouwsteen (ik zou niet meteen zeggen: veel te zwaar, met 2,4 J impact geraak je al ver maar ik heb nog nooit problemen gehad met die 3,2 J van de Bosch Blauw op snelbouwsteen -- alleen maar het gevoel "damn, da gaat hier als een mes door boter" ;)). Dus om nu 30 of 40 euro minder uit te geven aan een lager modelleke... ik zou het niet doen.
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voor spouwankers in ne snelbouw is zelfs eentje van de Aldi genoeg, dat moet meer ronddraaien dan kloppen.

De boor zelf is hier belangrijker.
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Kunt ge ook met zo'n Bosch GBH2-28 ook een beetje degelijk gaten in snelbouw boren als ge de klopfunctie afzet?



Om sleuven uit te kappen valt ie misschien iets te licht uit?



Ben op zoek naar iets zo allround mogelijk voor onze ruwbouw :D
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik gebruik een Makita DHR202RMJ, op 18V accu. Boren door welfsels, sleuven uitkappen, allemaal geen probleem. Accu is wel snel leeg, 2 accus zijn aangeraden.

makita_dhr202rmj.jpg




Daarnaast heb ik nog een Maktia HR2611FTX4, zowel met SDS plus als snelspankop, maar die op Accu is lichter en krachtiger, dus die gebruik ik liever.

perforateur-makita-hr2611ftx4-i.jpg




Beide geen goedkope toestellen, maar heb ze voor een 'prikje' in een set kunnen kopen, samen met een slagschroevendraaier, haakse slijper, reciprozaag, cirkelzaag, en klopboor/schroefmachine. Tip: Check Kapaza (zoek op Makita 18V).
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik heb bovenstaande makita en ook de milwaukee 28v machine gehad, wel degene met beitelfunctie... http://www.toolnation.nl/accu-machines-1/accu-boorhamer/milwaukee-hd28hx-302c-accu-combihamer-28-volt-3-0-ah.html



Ik ben een groot milwaukee fan, maar eerlijk is eerlijk: de milwaukee was na 2j stuk en opgebruikt, zowel de baterijen als de machine zelf

De makita is 5j later nog steeds dagelijks urenlang in gebruik. Nadeel van de makita, de machine is te krachtig voor de baterijtjes, na 15min intensief gebruikt zijn ze leeg en heet ;-). Maar de lader laad de baterijen weer op in 20min, dus op zich is dat geen groot probleem.

Lang zal het niet meer duren, de baterijen zijn sneller leeg dan 5j geleden, maar dat kan ik begrijpen met mijn gebruik.



(intensief gebruik is beitelfunctie of gaten van 12mm in beton, constant)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan