• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hulp bij afwerking (electricien is spoorloos)

Lid geworden
30 dec 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3
Beste,

Mijn electricien is spoorloos en heeft hier en daar nogal vreemde dingen gedaan die ik nu moet afmaken. Ik heb hierbij een aantal vragen, die refereren naar de rode cirkels in de pdf.

1.1) Mijn kelder & garage installatie staat op een 300 mA differentieel. Moet dit 30 mA zijn wegens nieuwe Arei Jun 23 ? Indien ja wat is de oplossing ?

1.2) Mijn kelder & garage staan op dezelfde automaat (2 paar kabels in 1 automaat, gewoon koper) mag dit ?

2) In mijn garage kwam de kabel van het verdeelbord binnen op een opbouw IP55 dubbele contactdoos met 2 openingen aan de bovenkant. De kabel komt binnen via een extra geboord gat langs de zijkant. Vervolgens voedt het eerst een stopcontact en vervolgens een schakelaar. De schakelaar gaat naar 2 TL lampen (serie) en het stopcontact gaat naar het volgende stopcontact. Er is geen aftakdoos want de kabel kwam van de garage vloer.
---> Mag dit? Lijkt me heel vreemd gedaan

3) In mijn toilet wil ik een toiletventilator die na een ~30 s licht aan opspringt. De schakelaar is ook aangepast zodat deze 2 lampen voedt als een 1polige dubbele aansteking. Is dit juist getekend ?

4) De keuken vind ik verspilling van materiaal. 3 circuits voor de lamp en stopcontacten (excl alle aparte zoals boiler, oven etc!)
---> kan hierop een opmerking komen van de keurder ? (verwarrende circuits)
---> kan dit nu nog gered worden door bv. de 3 paar kabels in 1 automaat te steken ?

Foto's van verdeelborden in kelder & appartement zitten in bijlage.

Mvg

Bijlagen

• Electricité - plan de situation.jpg
    Electricité - plan de situation.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 75
  • 6j1olt0marovkt4uj9o93cj7pq.pdf
    89,6 KB · Weergaven: 20
  • 411647696_904811407707390_7560288424210616032_n.jpg
    411647696_904811407707390_7560288424210616032_n.jpg
    117,5 KB · Weergaven: 69
  • 412235463_752801653391370_1232007368518339427_n.jpg
    412235463_752801653391370_1232007368518339427_n.jpg
    104,1 KB · Weergaven: 67
  • 411746406_743995933839407_1865414270562222809_n.jpg
    411746406_743995933839407_1865414270562222809_n.jpg
    165,3 KB · Weergaven: 72

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
Dat symbool op de N , zonder kruisje, betekent inderdaad dat het gaat om een pure lastscheider die dus enkel onbelast mag geschakeld worden, wat op zichzelf compleet nutteloos is voor een automaat of diff.

Dus ik vermoed dat er toch nog iets anders speelt.

Je hebt ook het nominale onderbrekingsvermogen, naast het ultiem onderbrekingsvermogen (maar dat blijft een kruisje vragen).

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Dat het een pure scheider is die enkel onbelast mag schakelen is op het eerste zicht inderdaad compleet nutteloos als je die pool op zich in beschouwing neemt.

Maar in de context van dit toestel gaat deze pool altijd tezamen schakelen met de andere pool die wel last en kortsluitstroom kan schakelen. Het is dus de andere pool die "de last" van lastschakelen ( :geek: ) op zich neemt en daarmee de N-pool ontziet.
Zeker als de N-pool in dit 1P+N toestel gebouwd is als "first to make, last to break".
Dus dan wordt het opeens wel logisch.

Maar ik sluit ook niet uit dat er nog iets anders speelt hoor. Ik zou eens in de IEC norm moeten duiken voor de RCBO's, om te zien of er ook minimale prestaties voorgeschreven zijn voor die N-pool...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
‘ +N ‘ modellen schakelen de N typisch eerder in en later uit dan de andere polen, dus in die zin zijn die dan inderdaad wel onbelast.

Maar dan voldoen die op het eerste zicht niet aan de voorwaarden van het AREI, terwijl die wel algemeen goedgekeurd worden bij controles.

Lid geworden
30 dec 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dat apart kastje, met die 4P differentieel, 3P automaat en 2P automaat.
Daar moet je eens een paar foto's van maken zonder afdekplaat zodat we kunnen zien hoe dit intern is doorverbonden.

Bijlagen

• Screenshot_20240106-153634_Gallery.jpg
    Screenshot_20240106-153634_Gallery.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20240106-153640_Gallery.jpg
    Screenshot_20240106-153640_Gallery.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20240106-153645_Gallery.jpg
    Screenshot_20240106-153645_Gallery.jpg
    67,1 KB · Weergaven: 19
Lid geworden
30 dec 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3
Nog eens opgezocht. Wat ik zo direct terugvind:

Onderafdeling 4.4.4.2. Bescherming van éénfasige stroombanen
In éénfasige stroombanen van huishoudelijke installaties, moet de bescherming voorzien worden op de twee actieve geleiders behalve indien op dit niveau een differentieelstroombeschermingsinrichting bestaat die tege-lijkertijd de bescherming bevat tegen overstroom in één van de actieve geleiders en de onderbreking verzekert van de twee actieve geleiders. Deze schakelaar moet voor iedere pool het vereiste onderbrekingsvermogen hebben.
Het groene is voldaan met die RCBO van ABB, maar het rode vrees ik van niet.

Tenzij iets mis of verkeerd interpreteer kan deze dus niet gebruikt worden door TS?

Maar ik vind het heel dubbelzinnig. Wat is "het vereiste onderbrekingsvermogen"?
Als je stelt dat de beveiliging tegen kortsluiting gegarandeerd wordt door een stroomopwaartse beveiliging (bv teller automaat), dat kan je stellen dat het vereiste onderbrekingsvermogen nihil is...
Hoi, voor de garage en kelder is er gewoon 1fase + N getrokken. Dus geen 3 fasen daar. Als ik het goed begrijp mag ik dus wel zo'n schakelaar gebruiken als D I Y voorstelt?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Die adereindhulsen lijken mij veel te groot voor de ader die er in zit...

In éénfasige stroombanen van huishoudelijke installaties, moet de bescherming voorzien worden op de twee actieve geleiders behalve indien op dit niveau een differentieelstroombeschermingsinrichting bestaat die tege-lijkertijd de bescherming bevat tegen overstroom in één van de actieve geleiders en de onderbreking verzekert van de twee actieve geleiders. Deze schakelaar moet voor iedere pool het vereiste onderbrekingsvermogen hebben.

Tenzij iets mis of verkeerd interpreteer kan deze dus niet gebruikt worden door TS?

Maar ik vind het heel dubbelzinnig. Wat is "het vereiste onderbrekingsvermogen"?
Als je stelt dat de beveiliging tegen kortsluiting gegarandeerd wordt door een stroomopwaartse beveiliging (bv teller automaat), dat kan je stellen dat het vereiste onderbrekingsvermogen nihil is...
Hoi, voor de garage en kelder is er gewoon 1fase + N getrokken. Dus geen 3 fasen daar. Als ik het goed begrijp mag ik dus wel zo'n schakelaar gebruiken als D I Y voorstelt?
De hele discussie ging al uit van een 1F+N stroombaan, dus het potentieel probleem blijft.

Het probleem in jouw situatie is net dat een zogenaamd 1F+N circuit in werkelijkheid eigenlijk een 2F circuit is.

Lid geworden
30 dec 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3

De hele discussie ging al uit van een 1F+N stroombaan, dus het potentieel probleem blijft.

Het probleem in jouw situatie is net dat een zogenaamd 1F+N circuit in werkelijkheid eigenlijk een 2F circuit is.
Da's echt de foto die dat doet. Hier een zoom

Bijlagen

• Screenshot_20240106-180358_Gallery.jpg
    Screenshot_20240106-180358_Gallery.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 19
Lid geworden
30 dec 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3

Dat laatste snap ik niet goed. Als je maar 1 fase en de N aangesloten hebt boven en onder die diffautomaat, is dat dan niet een 1F circuit?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Het is een monofasig circuit gevoed vanuit een 3x230V net waarbij je tussen bv L1 en L2 een spanning van 230V hebt.

In jouw geval is er dus geen "echte N" aangesloten op die diffautomaat, maar bv een L1 en een L2 dewelke jij benoemt als 1F+N omdat er 230V tussen zit.

Meet maar eens de spanning tussen de zogezegde F en de aarding en ook tussen de zogezegde N en de aarde.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
Ik ben wel 99% zeker dat het met zo’n lekstroomautomaat wel goedgekeurd wordt. Geen enkele keurder kijkt naar het schema van de diff. Al staat wel heel duidelijk de N aangegeven op de schakelaar, en de keurder moet alle borden open maken om de isolatieweerstand te testen.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Praktisch gezien zie ik in een TT net met lage foutstromen eerlijk gezegd ook geen risico. In alle mogelijke kortsluit- en foutcondities zou het toestel in staat moeten zijn om correct te werken.
Het risico zit'em in de toepassing in een TN net...

Dus volgens mij:
- volgens de letter niet conform of discutabel
- zeer grote kans dat een keurder dit niet ziet of niet over valt
- in praktijk eigenlijk geen risico

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
71
Punten
28
Is dit een nieuwbouw die nog nooit bewoond is geweest?
Indien ja, dan zijn er toch vreemde keuzes gemaakt voor garage en kelder.

Ik vrees dat je daar een iets groter bordje zal moeten hangen.
Al zou je ook alles kunnen vervangen door diffs en automaten van halve breedte.

Er bestaat ook zoiets als een differentieelautomaat (aardlekautomaat), dat is een diff en een automaat in 1. Je zou de 16A voor de kelder daardoor kunnen vervangen. Maar ik weet niet of die op halve breedte en 16A bestaat.
EDIT: die bestaat ABB DSN201E C16 A30 (16 A c-karakteristiek en 30mA A-type).
Deze van ABB mogen in huishoudelijke installaties gebruikt worden. Je mag zelfs een hoofddifferentieel van 300mA plaatsen en dan voor elke kring zo een differentieel-automaat dan valt de regel van 8 kringen per differentieel van 30mA weg.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113

Er bestaat ook zoiets als een differentieelautomaat (aardlekautomaat), dat is een diff en een automaat in 1. Je zou de 16A voor de kelder daardoor kunnen vervangen. Maar ik weet niet of die op halve breedte en 16A bestaat.
Deze van ABB mogen in huishoudelijke installaties gebruikt worden. Je mag zelfs een hoofddifferentieel van 300mA plaatsen en dan voor elke kring zo een differentieel-automaat dan valt de regel van 8 kringen per differentieel van 30mA weg.
Waarop baseer je jou hiervoor, Bjorn?

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
71
Punten
28

Waarop baseer je jou hiervoor, Bjorn?
Heb het bij keurder rudy van den bergh nagevraagd en zei dat het toegelaten is.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand te miskennen, maar dat een keurder zegt dat iets is toegelaten an sich geeft mij absoluut geen zekerheid daarover.
Ik zal eens trachten mijn licht op te steken hieromtrent bij de bron in de SC 121A.

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
71
Punten
28
Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand te miskennen, maar dat een keurder zegt dat iets is toegelaten an sich geeft mij absoluut geen zekerheid daarover.
Ik zal eens trachten mijn licht op te steken hieromtrent bij de bron in de SC 121A.
Deze man heeft dit gezegd dat het mag: https://www.facebook.com/rudy.vandenbergh.1

Help ook mee het AREI opstellen.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Kan je het citeren? Ik geraak er niet aan.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan