Huis verwarmen in de winter

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
53
Punten
28
Nu met de hoge energieprijzen op zowel elektriciteit als gas. Is het dan mss geen goed idee om terug een goede oude kolen kachel aan te kopen en zo het huis terug te verwarmen zoals in de goede oude tijd.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.089
Punten
113
Moderne woningen kun je niet meer goed verwarmen met een (kolen)kachel, het kan zelfs levensgevaarlijk zijn in de bijna luchtdichte woningen. Om nog maar niet te spreken over de extra luchtverontreiniging in verstedelijkte gebieden.

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
53
Punten
28
Moderne woningen kun je niet meer goed verwarmen met een (kolen)kachel, het kan zelfs levensgevaarlijk zijn in de bijna luchtdichte woningen. Om nog maar niet te spreken over de extra luchtverontreiniging in verstedelijkte gebieden.
Ik heb het niet over de moderne woningen maar de oudere die eigenlijk gerenoveerd moeten worden.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.089
Punten
113
Dat stond anders niet in je eerste bericht.
Dan blijft alleen punt 2 over "Om nog maar niet te spreken over de extra luchtverontreiniging in verstedelijkte gebieden."
Heb trouwens geen idee van de kolenprijs in kWh?

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
Moderne woningen zijn net wel goed te verwarmen met een kachel. In de buurt ken ik er een paar met "ouderwetse" houtkachel. Moet zelfs niet vaak gebruikt worden om warm te blijven.

Wel voornamelijk slim aanpakken met lucht aan -en afvoertraject.

Moest ik voor een nieuwbouw gaan in een relatief open buitenwijk zou ik dat meteen mee overwegen.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
763
Punten
113
Een moderne woning heeft toch een te laag warmteverlies? Als je de kachel brandt, dan is de positieve warmteflux veel hoger dan de negatieve en blijft de temperatuur in je woning toch doorstijgen? En dan moet de kachel uit wegens te warm en kan de temperatuur traag maar zeker door het kleine warmteverlies weer gaan dalen. Je kan dus je woning verwarmen waarbij de temperatuurcurve er uitziet als een zaagtand.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.362
Punten
113
Moderne woningen zijn net wel goed te verwarmen met een kachel. In de buurt ken ik er een paar met "ouderwetse" houtkachel. Moet zelfs niet vaak gebruikt worden om warm te blijven.

Wel voornamelijk slim aanpakken met lucht aan -en afvoertraject.

Moest ik voor een nieuwbouw gaan in een relatief open buitenwijk zou ik dat meteen mee overwegen.
je gaat vlug te warm hebben als je kachel aanzet, tenzij je niets van isolatie gebruikt hebt

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
2.902
Punten
113
Zijn kolen goedkoper dan gas?

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
Een moderne woning heeft toch een te laag warmteverlies? Als je de kachel brandt, dan is de positieve warmteflux veel hoger dan de negatieve en blijft de temperatuur in je woning toch doorstijgen? En dan moet de kachel uit wegens te warm en kan de temperatuur traag maar zeker door het kleine warmteverlies weer gaan dalen. Je kan dus je woning verwarmen waarbij de temperatuurcurve er uitziet als een zaagtand.
Ja, volg wel in die zin dat een constante temperatuur niet haalbaar is. Voor wie dat wil idd geen nut.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
719
Punten
113
Zijn kolen goedkoper dan gas?
is toch ook een heel pak bij per zakje

alle in de makro toch
maar dat heeft mss een andere verklaring 😉

heb der gelukkig nog van vorig jaar en nog eiken hout genoeg voor de 10 moeilijke winters van De Croo

J-H

Actief Lid
Lid geworden
19 apr 2015
Waarderingsscore
60
Punten
28
Een van de dromen bij een volgende verbouwing is wel een soort leemkachel die tegelijk het buffervat vvw/sww opwarmt. Met hoge efficiëntie en de nodige filters welteverstaan... Eventueel zelfs zonder andere verwarming maar ik weet niet of dit mogelijk is. Natuurlijk zelfvoorzienend in hout door bos/houtkant (hout kopen klopt bij mij niet in het plaatje, al is hier een zagerij die zijn overschot eik ook verkoopt)...

Bovenaan