Huis jaren 60

Lid geworden
16 jun 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Wij willen graag een huis van de jaren 60 kopen. De leidingen zijn eigenlijk nog goed en alles werkt nog behoorlijk.
Nu wil ik graag weten of we niet beter de sanitaire leidingen. De electriciteit en de radiators vervangen vooraleer erin te trekken.

iemand een idee wat dat kost voor een rijhuis met bewoonbaar oppervlak van 173m2 als we alles laten doen?
er dienen ook wel nieuwe electrische conteurs te komen.
Graag jullie mening.

Bijlagen

• 51F36581-6F4E-43E6-94F2-022B24ED1EB6.jpeg
    51F36581-6F4E-43E6-94F2-022B24ED1EB6.jpeg
    35,2 KB · Weergaven: 61

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
986
Punten
113
Als je dingen wil veranderen/ verbouwen/ aanpassen nu of in de eerstkomende jaren moet je daarmee rekening houden en kan je beter kijken om alles ineens te vervangen. Als je geen echte aanpassingen gaat doen en tevreden bent met hetgeen dat aanwezig is, en dat voldoende comfort geeft, moet je ook niet alles 1 op 1 vervangen. Je moet zoiets in zijn geheel bekijken.

grofweg : elektriciteit : 10 000 euro, gasketel en nieuwe CV en warmteleidingen : 15000 euro. Maaaaaaar. Als je die werken doet ga je ook heel wat bezetting moeten bijwerken, hier en daar valse wand maken of stukjes vloer uithalen,..

Als je met zulke werken begint ga je vaak telkens een stapje verder, en dit nog en dat nog, en uiteindelijk zit je met een totaalrenovatie, wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
Als de leidingen nooit vernieuwd zijn. En zeker de "onzichtbare" dan moet je alles vernieuwen, of je hebt een lopende rekening de volgende jaren.
Hier ook woning 1960. Alles "werkte" maar hier en daar al een aanpassing.
Ondergronds waren de CV leidingen gatenkaas.
Prijs. Hangt allemaal van situatie, keuzes, materialen af.
Hier zo goed als alles zelf gedaan, heel veel rondgekeken naar toonzaal modellen, 2dehands, Google...
100k is er snel door

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
310
Punten
83
kan ook bijna niet dat dat nog goed gekeurd is die oude porseleinen zekeringhouders....
Bij zoiets weet je waar je begint, maar niet waar het stopt.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
456
Punten
83
Die zekeringkasten moeten zeker vervangen worden, je moet een aarding voorzien, je zal wellicht extra stopcontacten en tv- en computeraansluitingen willen... Dit soort installaties moet eigenlijk vervangen worden zo gauw het kan. Prijs? 5 à 10000€ ex btw, plus nieuwe vloer en/of vals plafond... Verwarming, afvoeren, waterleiding, alles is op die leeftijd aan vervanging toe. Reken dus maar op een paar tienduizend euro kosten om dit goed te krijgen.
En hoe zit het met de ramen, nog enkel glas of niet?

Als je van plan bent dit als beginnerswoning te gebruiken en binnen een jaar of 5 à 10 te verkopen, dan kan je met wat oplapwerk volstaan, maar als je langer dan 10 jaar gerust wil zijn, strip je 't beter helemaal.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
Waarom moet er nieuwe elektriciteitsteller komen?
wat staat er op de keuring?

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Nu nog investeringen in een verwarmingssysteem op basis van gas is niet zo slim want gas is eindig en knetterduur. Beter investeren in isolatie, lage temperatuurverwarming (wand-/vloerverwarmers of ventilo's) en een deugdelijke elektriciteitsvoorziening voor een warmtepomp.
Als je daarmee zou wachten zullen de kosten veel hoger zijn want het merendeel van de kosten zit in wand/vloerafwerking i.p.v. de isolatie of vloerverwarmingsbuizen.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
In bijlage een PDF'je die ik gekregen heb van de VMSW.
Tot nu toe was dit zo goed als correct voor alles wat we hier aangepast hebben.

EDIT: let wel op, dit is van 2019. Bepaalde prijzen zijn anders nu dan toen!

Bijlagen

• SchattingKosten.pdf
    95,5 KB · Weergaven: 33

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
Gas zal nooit eindig zijn. Weet niet in hoeverre men nog gaat inzetten op biogas uit vergisting. Het afval is er, ook voor methaan te verminderen een goede oplossing. Hoeveelheden dat er geproduceerd kunnen worden en kostprijs dat is dan de vraag

Fery

Actief Lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
53
Punten
28
Nu nog investeringen in een verwarmingssysteem op basis van gas is niet zo slim want gas is eindig en knetterduur. Beter investeren in isolatie, lage temperatuurverwarming (wand-/vloerverwarmers of ventilo's) en een deugdelijke elektriciteitsvoorziening voor een warmtepomp.
Als je daarmee zou wachten zullen de kosten veel hoger zijn want het merendeel van de kosten zit in wand/vloerafwerking i.p.v. de isolatie of vloerverwarmingsbuizen.
Dat klopt, maar voor je een huis uit de jaren 60 voldoende geisoleerd krijgt om op lage temperatuur te verwarmen ben je ook heel wat geld kwijt.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Dat klopt, maar voor je een huis uit de jaren 60 voldoende geisoleerd krijgt om op lage temperatuur te verwarmen ben je ook heel wat geld kwijt.
Heel simpel, als je dat niet kan betalen koop je een te duur huis. Die kosten gaan namelijk sowieso komen en uitstellen maakt het alleen maar duurder want je moet opnieuw de vloeren en wanden afwerken.

Overigens, de gasprijs is vandaag weer 15% gestegen en staat nu boven de € 110,-/MWh (ex BTW).

Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
10.000€ elektriciteit? Ik heb dit zelf gedaan met mijn schoonvader voor 1000€ aan materiaal aan 21% btw. 9000€ aan werkuren?

Stievius

Lid
Lid geworden
9 jun 2014
Waarderingsscore
40
Punten
18
Euhm, zit je al niet tegen de 1000 euro voor alleen nog maar de *afdekplaatjes* van een gans huis?

Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Euhm, zit je al niet tegen de 1000 euro voor alleen nog maar de *afdekplaatjes* van een gans huis?
Ik spreek wel over het in orde krijgen voor de keuring. Dus niet alles is vernieuwd wat schakelaars en dergelijke betreft. Maar dan nog. Na de keuring hebben we de rest vernieuwd voor zo'n 500€ - 1000€. Alles op Zelektro gekocht aan heel goedkope prijzen.Dan nog steeds 8000€ aan manuren?

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
25
Punten
18
Ken wat mensen die de voorbije twee jaar hun elektriciteit "in orde laten brengen hebben", bij een jaren 60 woning. Een beperkte steekproef.

Daar was het uiteindelijk inclusief (aangepaste) btw tussen de 8500 en 12000 euro. Wat afhankelijk van de grootte van hun huis. Nieuwe zekeringskast, aarding, alle schakelaars/stopcontacten vervangen, oudere zaken weghalen, ... zat er zowat steeds bij. Soms enkele lampen laten voorzien/hangen. Wat bijkomende lichtschakelaars op afstand (gaat tegenwoordig via bluetooth ofzo?) Geen bijkomende sleuven . Geen domotica/camera/andere toestanden.. Keuring inbegrepen.

Mooi dat je het zelf voor minder doet/kan.
Schat voor het minimum voor een huis van de jaren '60 van die grootte om "het deftig in orde" te brengen inderdaad zoals hoger vernoemd 5000-10.000 euro waar het rap naar dat tweede getal zal gaan.
Enkel naar dubbel glas indien van toepassing (en waarschijnlijk de volledige ramen) zonder veel randfantasietjes 25000-35000 euro.

Persoonlijk zo een woning zou ik elektriciteit in orde laten brengen. Er in wonen, het leren kennen. En dan rustig een totaalpakket maken wanneer je de woning echt wat kent en een beter beeld kan vormen.
Rekening mee houden dat als je eerst de zaken wil laten doen die je aanhaalt dat ook nog wel 3-7 maanden kan duren vooraleer je erin kan trekken tenzij je wat volk kent.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
Ken wat mensen die de voorbije twee jaar hun elektriciteit "in orde laten brengen hebben", bij een jaren 60 woning. Een beperkte steekproef.

Daar was het uiteindelijk inclusief (aangepaste) btw tussen de 8500 en 12000 euro. Wat afhankelijk van de grootte van hun huis. Nieuwe zekeringskast, aarding, alle schakelaars/stopcontacten vervangen, oudere zaken weghalen, ... zat er zowat steeds bij. Soms enkele lampen laten voorzien/hangen. Wat bijkomende lichtschakelaars op afstand (gaat tegenwoordig via bluetooth ofzo?) Geen bijkomende sleuven . Geen domotica/camera/andere toestanden.. Keuring inbegrepen.

Mooi dat je het zelf voor minder doet/kan.
Schat voor het minimum voor een huis van de jaren '60 van die grootte om "het deftig in orde" te brengen inderdaad zoals hoger vernoemd 5000-10.000 euro waar het rap naar dat tweede getal zal gaan.
Enkel naar dubbel glas indien van toepassing (en waarschijnlijk de volledige ramen) zonder veel randfantasietjes 25000-35000 euro.

Persoonlijk zo een woning zou ik elektriciteit in orde laten brengen. Er in wonen, het leren kennen. En dan rustig een totaalpakket maken wanneer je de woning echt wat kent en een beter beeld kan vormen.
Rekening mee houden dat als je eerst de zaken wil laten doen die je aanhaalt dat ook nog wel 3-7 maanden kan duren vooraleer je erin kan trekken tenzij je wat volk kent.
Hier ook alles zelf gedaan, aan materiaal kost viel dat goed mee (2013). online vind je mooie prijzen, 2dehands een (nieuwe) zekeringskast overgenomen van iemand die een grotere wou. Totaal aan materiaal, dacht ik iets van een 2200€ (Niko antraciet en greige. 65 stopcontacten en 30 schakelaars 6 coax en UTP) 1 rol UTP/coax, 1 rol 7g1.5, 3 rillen 3g2.5 1 rol 3g1.5 (rol = 100 m) + wat lengetes 5g4 en 5G6

Ramen, (Schuco PVC 1.0) was hier 15k, 15 ramen (waarvan 6 kleinere en 4 grotere van 3m op 1m30) + een hefschuifraam.

Veel zelf doen en goed rondkijken en vergelijken kan je een boel besparen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.507
Punten
113
Alleen al de kleur van afdekplaatjes die je kiest kan 1000€ verschil (en nog veel meer) geven op een normale woning.

Voor mijn ouders jaar geleden hetzelfde gedaan: nieuwe kast, nieuwe automaten en diffs (maar wel geen extra kringen), aarding bijgetrokken naar de meeste stopcontacten (door bestaande buizen) en dan ook die stopcontacten vervangen natuurlijk, aardpen geklopt, aardscheider gezet, equipotentialen in orde gebracht, wat kabels vervangen en in buizen gestoken ipv tegen de waterleiding gebonden,…

toch vlot boven de 1500€ alleen al aan materiaal. Groothandelsprijs ex btw.

Het aantal uren dat er aan gespendeerd is wil je niet weten. Aardingske bijtrekken in een buis… pff! Aardkabel vanaf de pen naar binnen leggen zonder dat deze zichtbaar ligt, via oude wachtbuizen, muffe kruipkelders, en langs technische schachten en door verlaagde plafonds… pff! Inbouwdoosjes van oeroude bticino uitkappen en vergroten naar niko-maat, maar zonder schade te doen aan het behang (dus met de boormachine en de Fein)… pff! En het zoekwerk van hoe je alles gaat aanpakken met de minste schade.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.715
Punten
113
Eigenlijk is dit koffiedik kijken.
Niemand van ons kan zien wat er in jullie huis allemaal steekt.
En dan spreek ik nog niet over de lijken die hier en daar nog wel uit de kast vallen.

Vind het altijd grappig als vakmensen beginnen over een ramingsgok van 5 à 10.000€ er toch altijd iemand aan de klepel hangt en afkomt met wij hebben dat gedaan voor nog geen 1000€.

Je kunt die bedragen op geen enkele wijze vergelijken. Je kunt hier ook geen raming opgeven die valt binnen een prijsvork die realistisch is voor JOUW situatie, JOUW woning met JOUW wensen en JOUW eisen.
Elk bedrag dat hier gezegd wordt is eigenlijk volkomen uit de lucht gegrepen. Enigste wat misschien kan opwegen om prijzen realistisch en aanvaardbaar te houden is weten wie die prijzen voorlegt.

Ik zou , of beter ik heb bij mijn verbouwing de hulp ingeroepen van een architect met ervaring.
Hij heeft samen met mij gans de woning onder de loep genomen, wij hebben ook in muren geboord, planken weggehaald, leidingen open gelegd, buizen nauwgezet gevolgd .
Voor sommige onderdelen hebben we het advies ingewonnen van schrijnwerker, dakwerker, elentrieker, sanitar.
Deze mensen heb ik allemaal betaald en was toen ( 30 jaar geleden ) een 3000€ in totaliteit kwijt.
Maar ik kreeg een perfecte analyse en een conclusiestaat van mijn woning.
Ik kreeg ramingen voor werken die zeker moesten gebeuren, die wenselijk waren en die eigenlijk niet moesten maar wel beter waren.
Na de verbouwingen even een nacalculatie gemaakt van hetgeen we effectief hebben betaald en wat de ramingen waren.
Tot mijn verbazing was het grootste verschil in +15% ( en deels omdat we wat extra hadden gevraagd)
De meeste van de ramingen zaten zelfs boven wat we effectief hebben betaald.
Maar dat is omdat ik liever een raming krijg die wat hoger ligt dan eentje die me het water aan mijn lippen brengt want dan 15% meer is dus verzuipen.

Schakel een architect of bouwdeskundige in.
Betaal deze voor zijn prestatie en vraagt een analyse van de woning, een oplijsting van dringende , minder dringende bouwwerken en vraag een raming in PLUS voor deze werken.
Daarna kan je met elke vakman aan de hand van dit draaiboek samen overlopen wat er moet gebeuren en vraag je een 2de raming in plus van deze vakman.
Maak je rekening op of je het kan betalen of niet.
Vraag dan offertes aan bij 2-3 aannemers voor dat specifiek werk.
Vergelijk
en beslis

Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Eigenlijk is dit koffiedik kijken.
Niemand van ons kan zien wat er in jullie huis allemaal steekt.
En dan spreek ik nog niet over de lijken die hier en daar nog wel uit de kast vallen.

Vind het altijd grappig als vakmensen beginnen over een ramingsgok van 5 à 10.000€ er toch altijd iemand aan de klepel hangt en afkomt met wij hebben dat gedaan voor nog geen 1000€.
In ons vorig huis (bouwjaar 1968) in 2009 hebben we zelf de elektriciteit volledig vernieuwd voor zo'n 1000€.

In ons huis nu een relatief grote open bebouwing van 1980 hebben we voor 1000 euro de woning "keuringsklaar" kunnen maken en voor nog eens 500-1000 € extra hebben we alles kunnen moderniseren.

Ik ga er wel van uit dat alle stopcontacten en schakelaars en dergelijke op dezelfde plaats blijven. Het gaat puur over moderniseren van de elektrische installatie.

Als ik offertes op vraag en dikwijls verschillen krijg van 50 tot 100% voor hetzelfde, stel ik me vaak vragen bij de totstandkoming van de prijszetting van die aannemers.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.715
Punten
113
daarom dat ik ook aanraad om 2-3 offertes te vragen

Bovenaan