• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Huis gekocht, instapklaar... Maar realiteit is anders...

Lid geworden
22 jan 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eind november 2014 kwam ons huis te koop, op het eerste zicht was alles netjes onderhouden en waren de renovaties keurig gedaan.  Met de woonbonus in het achterhoofd moest alles redelijk vlug verlopen want de akte moest ook in 2014 nog in orde komen.  Door de korte tijdspanne was er bij het moment van de ondertekening van de compromis nog geen keuringsverslag van de electriciteit en was ook nog het EPC document in behandeling.  Verkopers zag er eerlijke mensen uit en vertelden ons dat de electriciteit wel geen probleem zou zijn.
Op 31 december 2014 komen we allemaal tesamen voor het tekenen van de akte en is de electriciteit helemaal niet in orde... Aangezien de bank reeds het geld had overgeschreven naar de notaris en met het idee dat we toch nog maar weinig kunnen doen, lieten we alles maar zo.  
Vorige eigenaars bleven nog in de woning wonen tot februari, aangezien dit zo was afgesproken.
Eind februari 2015 verhuizen we naar deze woning... Met de tijd dat we erin woonden ontdekten we af en toe het een en het ander waar we niet opgelet hadden (geen warm water in de lavabo van de badkamer, koelkast die langs de achterkant van de haard staat, keuken die overtrokken is met een folie, rolluikkasten waar enorm veel wind uitkomt,...) en waarvan ook geen melding was gedaan door hen.  Maar in principe wel allemaal redelijk leefbaar of aanpasbaar....
Alles verliep goed tot oktober 2015.  De dagen werden alwat kouder en toen begonnen de problemen... We ontdekten dat het huis op sommige plaatsen toch last begon te krijgen van schimmel, voornamelijk in de hoeken van de muren waarvan de muur een buitenmuur was... Dit ging van plekken op de muur tot op de vloer...   Ook kasten die die tegen een buitenmuur stonden stonden vol schimmel als we die wegtrokken.  We wisten dat er geen centrale verwarming was maar er was een speksteenkachel die volgens de vorige eigenaars voldoende warmte gaf... Helaas is dat niet zo.  We krijgen enkel de plaats waar de speksteen staat en al de rest blijft ijskoud.  Ondertussen hebben we van die petroleumkacheltjes aangekocht voor in de andere ruimtes, die nu eigenlijk de volledig dag aanliggen.  Helaas in de badkamer kunnen we dat niet want er is zoveel warmte verlies dat het vuurtje niet eens 19° kan halen...  Op het EPC formulier stonden de volgende suggesties: isoleren van de buitenmuren, isoleren van de grond en ramen aanpassen naar hoog rendementsglas.
Ondertussen weet ik echt niet meer wat het beste is om nu te gaan doen... Veel van ons geld zat al in de aankoop van de woning, omdat we er ook van uitgingen dat de woning perfect zo woonbaar was... Ondertussen hadden we in de zomer heel wat buitenwerk gedaan, aanleggen van terras, omheining,... Waardoor we indien we deze woning terug zouden verkopen, al 40.000 Euro extra zouden moeten vragen... Doordat we beiden gaan werken hebben we amper tijd om zelf verbouwingen uit te voeren... 
Aangezien we ten einde raad zijn zijn we nu al in een stadium waar we de woning gewoon willen verkopen... Maar dit gaat ook niet over een leien dakje aangezien we dan op een bepaald moment met 2 woningen zullen zitten... Zijn er mensen die eventueel tips kunnen geven van indien we kiezen om de woning aan te passen, wat dan de beste oplossing is om aan te pakken.  We hebben iemand laten komen om eventueel centrale verwarming te plaatsen maar dan moet de ganse vloer eruit, omdat we ook amper muren hebben voor radiatoren en dus zouden moeten kiezen voor vloerverwarming... Gasaansluiting hebben we ook niet...  Wat ook nog een probleem is aangezien we redelijk ver van de straat wonen.  Het gaat dus om een gerenoveerd oud huis, afgelegen en helemaal open in de vlakte...

Denk dat je voor je eigen moet uitmaken wat je wilt. 

Wil je er blijven wonen en de kosten doen. Of verkopen en ergens anders opnieuw beginnen.

Hoogrendementsglas ? Welk glas heb je nu dubbel glas, enkel glas ?

spouwmuren eventueel isoleren ? 

Dak geisoleerd ? 

Ellenenbram

Er is een prachtig stuk grond bij en het is hier zalig om te wonen... Maar na heel de winter in de koude te hebben gezeten, ben ik het eerlijk gezegd beu... Om moedeloos van te worden... Iedere keer als je opstaat koud, je komt thuis van te werken koud, een douche nemen in de koude, gelukkig heb ik al een elektrisch deken en kan ik eindelijk in de warmte slapen :)
Het geld dat nodig is om ramen te gaan vervangen, centrale verwarming te gaan leggen, de muren te isoleren, vloer te isoleren dat hebben we momenteel niet...  We hebben nu nog het budget om nog één keer iets aan te pakken maar als dat dan ook niet helpt, dan zijn we het geld kwijt en moeten we nog eens meer gaan vragen om de woning te verkopen.
Er is dubbelglas momenteel maar je voelt de koude gewoon binnen komen... Muren zijn ook ijskoud, idem als de vloer...
Boven de 10° buiten kunnen we het redelijk verwarmen binnen maar onder de 10° buiten is het echt een ramp...
Isolatie van het dak is wel in orde...

bon...een hele boterham...

't zijn vijgen na pasen, maar ik denk dat jullie nogal losjes over de aankoop gegaan zijn in ene poging nog de woonbonus te schoren, maar daar is nu spijtig genoeg neits meer aan te doen...

Wat de EPC betreft: de meeste dingen die je aanhaalt zijn 'standaard' zinnetjes uit zo'n verslag.  Eer je begint met werken moet je je één ding goed afvragen : willen we hier blijven wonen, of willen we verkopen.  Het antwoord hierop zal je de riching geven die je uit moet.

je spreekt over twee problemen, vucht en isolatie (al vermoed ik dat er wellicht wel een verband zou kunnen zijn)  Indien je beslist om te blijven wonen moeten er zoiezo drie dingen gebeuren.

1. ramen vervangen door deftig geïsoleerde profielen+ glas.  Dit is technisch de minst ingrijpende ingreep, maar wellicht wel de duurste.

2. CV plaatsen. gas laten trekken is een optie, mazout kan uiteraard ook nog altijd (als je ver van straat zit).  Dit gaat zoiezo kap en breekwerk zijn.  (ofwel ga je overal eindigen met opbouw dingen wat ook niet het mooiste is). my two cents hierin: ga voor het volledige pakket.  Haal inderdaad de vloer weg, leg vloerverwarming en maar van de gelegenheid gebruik om de vloer deftig te isoleren (en neem eventueel de electriceit onmiddellijk mee).  Ja, dat gaar vuil geven, ja dat gaat lomp zijn, ja dat gaat veel werk zijn en ja dat zal wel centen ksoten, maar je eindigt met een comfortlevel dat 10 keer zo hoog ligt als nu

3. dak/muren isoleren maar daar geef je te weinig info over om iets concreet te kunnen zeggen...

trouwens, petroleumkacheltjes, is dat geen catastrofe voor de luchtvochtigheid binnen? (wat ons bij de schimmels brengt?)

Lijkt volgens mij ook de enige oplossing om alles aan te pakken in 1 keer, maar daar hebben we natuurlijk het budgetprobleem dan...

Petroleumkacheltjes zijn was beginnen gebruiken na het ontdekken van de schimmeltoestanden.

Dakisolatie is wel in orde maar muren hebben geen enkele isolatie... Ik dacht ook zelf geen spouwmuren, maar dat ben ik niet zeker...

Oorspronkelijk bericht geplaatst door _just_one_

Dakisolatie is wel in orde maar muren hebben geen enkele isolatie... Ik dacht ook zelf geen spouwmuren, maar dat ben ik niet zeker...

dat is een belangrijke...spouwmuren kan je relatief goedkoop laten isoleren (2-3000 euro). als er echter geen spouwmuur is, dan moet je ofwel langs binnen isoleren (niet zo evident) ofwel aan de butienkant om dat af te werken met steenstrips of crépie of plaatmateriaal...wat een andere grootorde van prijs is uiteraard

oneerbiedige vraag: maar over welk te besteden budget spreken we ?

De gevel is nu momenteel in 2 verschillende bakstenen, van het oude gedeelte en dan van de op/en bijbouw... In wit schilderwerk...
Dit waren we sowieso nog van plan aan te pakken, in combinatie met buitenmuurisolatie, weliswaar niet meteen in gedachten bij aankoop.
Budget maximum misschien nog 50.000 Euro

daar kom je al een heel eind ver mee hoor...

aangezien het temperatuurprobleem ze to lezen nogal heel accuut is, zou ik voor de korte pijn gaan en vloerverwarming/vloerisolatie/CV installeren tijdens de zomermaanden.

niets beleft u om tegelijkertijd eens een offerte voor buitenschrijnwerk te vragen. let wel: als je denkt op buitenisolatie moet dit meegenomen worden in de eventuele raamopbouw!

wat isolatie van de buitenmuren betreft (en eigenlijk de totale staat van de woning, want van schimmels en vocht weet ik niet zoveel af): zit er in de vriendenkring/familie geen architect of aannemer die eens een oogje wil komen werpen?

wat het 'doen' of 'laten doen' betreft: indien je bij een vloerrenovatie bewust nadenkt wat je zelf wil/kan doen, kan je op vrij weinig tijd toch behoorlijk wat centjes uitsparen hoor.  ik vind persoonlijk de zin 'doordat we beiden gaan werken hebben we weinig tijd' een beetje kort door de bocht. geen diee hoe het zit met kinderen ed, maar ik garandeer U dat, als je een zondag vloerverwarmingsbuisjes legt, of ipv een week op reis te gaan, een weekje in het huis werkt, je nog nooit zovele geld zult verdiend/uitgespaard hebben.

Ahem.... voor dat budget ga je wel 't een en 't ander kunnen doen hoor.

Aandachtspunten in volgorde van belangrijkheid:
  • * Verwarmingsinstallatie - geen gas in straat, no problem: ton op gas, of stookolie... of eventueel in het kader van een hele hoop andere dingen: warmtepomp
  • * Dakisolatie - technisch meestal heel eenvoudig... kan je veel zelf aan doen om te besparen.
  • * Ventilatie
  • * Spouwmuurisolatie
  • * Glas

Ik raad die volgorde aan omdat bv. glas vervangen zonder ventilatie potentieel de muren het koudste vlak maakt, waardoor daar condens tegen kan slaan (en dus schimmel). Bij elk isolatieproject hoort ventilatie dus daar kan je niet buiten.

Prijzenschatting is koffiedik kijken zonder meer informatie, maar met 50k moet dit eigenlijk zonder te veel problemen haalbaar zijn (het glas op het einde zal misschien ne nipte worden) ... 
  •  

Overigens... een huis zonder CV kopen... dan weet je dat je renovatiewerken moet plannen... ik lees echt geen dingen die me verbazen of die ik zelf al tegengekomen ben bij de renovaties van vorige woningen...

spijtig dat je 40K reeds in de tuin hebt gestoken, want tesamen had je anders 90K, en daar doe je heel veel mee als je wil.

Bedankt voor de tips...  Is eigenlijk een beetje bevestiging van mijn vermoeden.
Maar had geen idee van het best te volgen stappenplan...
Ken wel iemand dat ik even een kijkje kan laten nemen!
En inderdaad de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te doen, maar met een zelfstandige partner in de wegenbouw komt er van thuis werken meestal niet meer zoveel in huis ;)
Ik ben in ieder geval al een stuk verder op weg met de hulp :) 

Ik had reeds gekeken voor warmtepomp maar dat zou hier niet lukken omdat je woning perfect geïsoleerd moet zijn daarvoor...
Zou blijkbaar alleen van toepassing zijn bij nieuwbouws...
Bedankt voor de tips ook :)

En inderdaad de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te doen, maar met een zelfstandige partner in de wegenbouw komt er van thuis werken meestal niet meer zoveel in huis ;)

geloof me, dat werkt relatiebevorderend...soms... :)

Vorige eigenaars hebben de renovaties gedaan zo'n 15 jaar geleden en toen een speksteenkachel geplaatst.
Volgens hen was dit meer dan voldoende om het huis te verwarmen, helaas zijn we te goedgelovig geweest...
Zullen we in de toekomst niet meer tegenkomen, geloof me...

Ja das waar... Hadden we een glazen bol gehad, dan wisten we dat we deze werken beter hadden kunnen uitstellen...
Maar daar hebben we nu geen boodschap meer aan :)

Ik had reeds gekeken voor warmtepomp maar dat zou hier niet lukken omdat je woning perfect geïsoleerd moet zijn daarvoor...
Zou blijkbaar alleen van toepassing zijn bij nieuwbouws...

Da's incorrect, je kan perfect bij een renovatie ook een warmtepomp plaatsen (ik ben zelf niet per se voorstander van bv. een geothermische warmtepomp). Wat wel klopt is dat je er geen 30 kW vermogen gaat uithalen.. dus: eerst isoleren & dan kijken wat je warmteverliezen zijn, en als je dan op 7 kW landt, kan je perfect een warmtepomp plaatsen die dat vermogen levert...

Bekijk het dus zeker in het totaalplaatje, in april een warmtepomp plaatsen en in mei het dak & spouwmuur isoleren kan voldoende zijn om die warmtepomp wél te doen werken...

Meer nog, nu een CV ketel van 25 kW laten plaatsen gaat u potentieel zuur opbreken als je alles geisoleerd hebt... als die ketel niet een beetje fijn af te stellen is, dan ga je bij het beetje dat je in een goed geisoleerde woning moet bijverwarmen opeens met een hoop warmte zitten (omdat die CV ketel veel te zwaar is) met te warm / te koud / te warm / te koud als gevolg... Ik kan er over meespreken... 5 jaar geleden stookoliecondensatieketel laten zetten door "enthousiaste loodgieter", dus 27 kW vermogen... ondertussen alleen al door dakisolatie & vloerisolatie (kelderplafond) warmtevraag gereduceerd tot 9 kW, ben blij dat ik de watertemperatuur door de radiatoren nog wat kan bijregelen op de ketel (van 70 graden naar 45-50 graden nu) of het is hier om dood te vallen van de hitte in huis... en dan volgen er ASAP nog muurisolatie, raamisolatie... begin al schrik te krijgen dat ketel te zwaar gaat zijn en ik hem na 7-8 jaar al ga moeten vervangen... 

Dus echt, laat u begeleiden door iemand die dat totaalplaatje goed kan inschatten... ik zou zeggen: architect, maar het is niet evident ene te vinden die goesting heeft in dit soort avonturen... (vandaar de goede suggestie om bij vrienden/familie met professionele kennis ter zake ten rade te gaan)

Ach ok, goed informeren blijft dus de boodschap :)

Ik ga zeker aan de slag met deze handige tips, blij dat ik mijn verhaal geplaatst heb...
Een architect had ik ook al aan gedacht maar dan kom ik met mijn budget zeker niet toe ;)

Ik bekijk even de mogelijkheden en bij wie ik terecht kan :)

Thx

Bwa, architect -> om u te helpen een plan uit te dokteren, moet die niet afkomen met 12% commissie natuurlijk (op 40.000 euro -> 4800 euro). Spreek een vaste prijs af, dat zal eerder iets zijn voor een dag of 2-3 werk in totaal (bv. 3 "workshops" samen met de architect van een halve dag, en dan wat tijd voor de architect om wat dingen voor te bereinden en op te zoeken). Tegen 75 euro per uur -> 3 mandagen = 24u -> max 1800 euro excl BTW voor betalen... 

Das inderdaad ook mogelijkheid :)
Goed plan!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan