• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Huis gekocht: 2 problemen (ventilatie/EPB/definitieve oplevering)

Lid geworden
25 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Wij hebben zeer recent een nieuwbouwhuis van 2012 gekocht, maar is nog onafgewerkt. Chape ligt er al en is al bepleisterd. Keuken/badkamer/tegels/trap/... moete nog geplaatst worden door ons.
Eigenaar had de bedoeling om in het huis te blijven wonen, maar moest uiteindelijk toch verkopen (casco).
Volgende 2 vragen:
1. Tijdelijke oplevering van het huis is reeds gebeurd denken we.
Definitieve oplevering nog niet.
De eigenaar vroeg aan ons of hij aan de gemeente al moest doorgeven dat de werken gefinaliseerd zijn.

Momenteel heeft hij een uitreksel van het kadastraal inkomen KI, maar ik vermoed dat als badkamer/keuken/... erin zitten dat dit gaat stijgen?
En dat ze dus nadat de werken zijn uitgevoerd dus nog eens komen kijken en het KI zullen aanpassen.

Is het effectief zo dat het KI zal stijgen?
En wat doen we best?

2.We hebben een EPB berekening, maar geen EPB/EPC berekening ontvangen.
Dit doordat er nog geen EPB verslag van het huis is.

De eigenaar vroeg of hij dit EPB verslag moest laten afronden?
Of dat hij dat overdraagt aan ons?
In de EPB berekening staat een ventilatietype D beschreven, maar hij heeft dit niet laten plaatsen.
In onze compromis staat dat als er eventueel een boete hiervoor volgt hij deze al moet betaald hebben of dat anders de verkoper deze moet betalen.
We hebben gisteren naar de EPB verslaggever van de verkoper gebeld en we weten niet of hij ons eventueel in een bepaalde richting (ten voordele van de verkoper) wil sturen.
We hebben 2 opties:
Of wel nemen we het EPB over en zorgen wij voor het uiteindelijke EPB verslag, moet binnen 6 maanden gebeuren voor we erin wonen, terwijl hij hier al bijna 2 jaar in woont.

Dus had hij dat dan al niet lang in orde moeten brengen?
of wel laten we hem het EPB verslag nog opmaken en zal hij een boete betalen van 2.000 - 3.000 euro.
De verslaggever zei ons dat als we het huis ooit om eender welke redenen willen verkopen, dit huis in het EPC verslag er zeer slecht/negatief uit zou komen omwille van het feit dat er geen ventilatie is voorzien.
We zouden op termijn wel zonnepanelen willen voorzien en gas vervangen door een warmtepomp.
Hierdoor zouden we het EPB verslag kunnen laten aanpassen.

Maar is dit mogelijk langere tijd na aanmaak EPB?
En zouden we korting krijgen als we het EPB onder een welbepaalde waarde krijgen?
Ventilatiesysteem D plaatsen zou misschien het beste zijn, maar chape ligt er al overal en is het mogelijk of hoe beginnen we hieraan?
Probeert de EPB verslaggever ons in de richting van het EPB over te nemen en dus hier zelf voor te zorgen zodat de verkoper de boete niet moet betalen?
Of is hij effectief eerlijk en krijgen we ons huis dan later moeilijk verkocht?
Hopelijk kunnen jullie verder helpen, want wij weten het echt niet meer.
Groetjes,

Katrien

Wat is je bedoeling met de woning? Ik zou verwachten dat je de woning zal afwerken zoals het moet, dus inclusief ventilatie. Wonen in een goed geïsoleerde en luchtdichte nieuwbouw zonder ventilatie is een groot gezondheidsrisico. Het einddoel moet een woning zijn die beantwoord aan alle normen. Boetes betalen om een EPB verslag niet te moeten afwerken is dus uit den boze.

Katrien,

Je hebt het huis reeds gekocht zeg je. Dan lijkt het mij zo dat je het hebt gekocht in de toestand zoals het nu is, een toestand die door jou gezien en geweten is.

Dus zou ik redeneren dat alle verdere ingrepen en afwerkingen voor jouw rekening zullen zijn.

Anderzijds is het wel zo dat je kan verwachten dat de eisen die werden gesteld bij de bouwvergunning ten laste blijven van de bouwheer, de verkoper. Is aan bepaalde eisen niet voldaan dan zou je kunnen redeneren dat de consequenties hiervan (de boete) ook ten laste van de verkoper zijn.

Een beetje stom, want dan zou de verkoper  moeten betalen voor het ontbreken van een systeem D, terwijl jij gaat betalen voor dat systeem. Ik zou dus een afspraak proberen te maken waarbij hij alsnog (mee) betaalt voor het in orde brengen van de gestelde verplichtingen bij de bouwtoelating.

Het zijn vijgen na pasen, maar dit soort dingen had natuurlijk beter uitgeklaard geweest alvorens de koop te sluiten.

Katrien,

De EBP aangifte moet gebeuren door de aangifte plichtige. Dit is de houder van de bouwvergunning, tenzij er een EPB overdracht gebeurd is. Werd er bij de verkoop in de notariele acte nota gemaakt van de EPB ?

Indien niet dan laat je best de verkoper nog de EPB aangifte indienen, alle kosten en eventuele boetes zijn dan voor hem. Want ben jij zeker dat voor de rest het volledige gebouw in orde is ? Zijn aan alle andere EPB eisen voldaan? Indien jij de EPB aangifte doet zal je dit ook moeten kunnen BEWIJZEN, hoe ga jij  aan alle stavingsstukken geraken.

Over een eventuele verkoop later zou ik me geen zorgen maken.Als je dan een EPC attest laat opmaken gaat het over de toestand op dat ogenblik.

Los van het EPB verhaal is een ventilatiesysteem uiteraard sterk aan te raden. Een goed idee van Sjarel om proberen een afspraak te maken met de verkoper, probeer de kost van de boete te laten investeren in jouw D-systeem. Met een boete los je enkel het administratieve probleem op, met een goede ventilatie kun je veel problemen voorkomen.

probeer een goede overeenkomst te verkrijgen.

Ik zou eerder mijn geld investeren in een ventilatiesysteem dan het te verspillen om van gas over te schakelen naar een warmtepomp.

In hoeverre is er geen ventilatiesysteem ?  Is er geen unit en geen voorzieningen ? Of zijn er wel reeds buizen voorzien, maar nooit een unit geplaatst( zo heb ik er ook al enige gezien)

Ik denk dat als je in een project stapt om een casco af te bouwen, je het beste dit toch goed kan aanpakken.

Als de ventilatie nog niet ligt, en de chape al wel, dan snap ik dat je niet veel zin hebt de chape uit te kappen. Je kan wel denken aan verlaagde plafonds om de ventilatie, en eventueel verlichting, etc. in weg te werken.

Als je het huis goed geisoleerd en luchtdicht gaat afbouwen, dan wil je zeker (of moet je eigenlijk) een ventilatiesysteem aanleggen, om te voorkomen dat je een ongezond binnenklimaat krijgt.

Indien deze woning in anmerking zou komen voor verminderd KI omdat ze een gunstig EPb heeft dan zal je beide zaken naar u moeten trekken ...

U gaat niet in de woning wonen ... dus u kan zich perfect "vinden" in het indienen van de EPB binnen de zes maandan NADAT u de woning gaat bewonen ...

U hebt de plicht het KI te laten bepalen op de toestand zoals u deze woning zal betrekken ...

Volgens mij ben je als koper eigenlijk niet EPB plichtig ... dit is een voorwaarde uit de bouwvergunning ... het wil niet zeggen omdat je de rechten en de plichten van deze bouwvergunning overneemt dat je bepaalde zaken die al lang dienden gebeurt te zijn moet "regelen"

Persoonlijk ervaar ik het ook als "ZEER ONVRIENDELIJK" dat de EPB rompslomp eigenlijk geen enkele mogelijkheid biedt voor een bouwheer die zijn woning betrekt in een perfect leefbare toestand maar  binnen een periode van enkele jaren nog voorziet om werkzaamheden uit te voeren die een invloed hebben op de EPB ...  ( bvb screens , zonnewering , PV , zonnepanelen leggen voor boiler , isolatie zolder , ....)

Men zou toch minstens een mogelijkheid moeten voorzien opdat een bouwheer zijn E-peil zou kunnen laten herzien  / herbepalen ...    Iets meer respect/marge voor een bouwheer die net is verhuisd , zijn woning aan het inrichten is zou ik toch aprecieren ...

k.b.

Jij niet alleen K.B.

Met een huishuur van €800/maand is wachten met verhuizen niet bepaald wenselijk. Je moet dan zaken als ventilatie, luchtdichtheid e.d. voornemen op andere werken die minstens even belangrijk zijn. Mijn ventilatie draaide eerder dan dat er een wasbak in de keuken was.

Nu7s zei:
Jij niet alleen K.B.

Met een huishuur van €800/maand is wachten met verhuizen niet bepaald wenselijk. Je moet dan zaken als ventilatie, luchtdichtheid e.d. voornemen op andere werken die minstens even belangrijk zijn. Mijn ventilatie draaide eerder dan dat er een wasbak in de keuken was.

Ja ... dat bedoel ik ... wij zijn 5 weken geleden verhuisd trouwens ... en het is intriest te ervaren dat alle logica moet wijken voor regelnichterij ... met strikte en korte termijnen waar geen enkel toezicht op is ...

k.b.

K.B.

Zo strikt is dit toch allemaal niet, in principe moet het indienen gebeuren in de eerste zes maanden na ingebruikname. Bij ons kantoor hebben wij verscheidene dossiers van 6/7/8/9 jaar terug en die niet ingediend zijn. Geen stavingsstukken ontvangen, koppel gescheiden en bouw ligt stil of veel voorkomend: geen ventilatie en geen zin in een boete...

Het dossier misschien niet, maar bijvoorbeeld de blowerdoortest MOET binnen de 6 maand na bewoning uitgevoerd worden. Hiervoor moeten de plinten gesiliconeerd worden, de rolluikkasten gemaakt, het zolderluik geplaatst, ...

En waarom moet dit binnen 6 maanden? Al staat het zo in de wetgeving, het VEA zal (gelukkig) nooit langskomen "meneer, u woont hier 7 maanden, mag ik uw attest?"

Als die blowerdoortest niet op tijd uitgevoerd wordt zal er geen rekening mee gehouden worden voor het e-peil. Met als resultaat hoger E-peil en dus mislopen van de 50/100% "korting" op KI en de Eandis premie van €1500.

Nu7s zei:
Als die blowerdoortest niet op tijd uitgevoerd wordt zal er geen rekening mee gehouden worden voor het e-peil. Met als resultaat hoger E-peil en dus mislopen van de 50/100% "korting" op KI en de Eandis premie van €1500.

Ik ben benieuwd waar je deze richtlijn hebt gevonden. In de STS vind ik daar alleszins niets van terug. Volgens mij moet de EPB aangifte ( in theorie ) binnen de 6 maanden na einde werken of na bewoning worden ingediend. De blowerdoortest moet uiteraard daarvoor gebeuren. Maar in de werkelijkheid heb je meestal meer tijd dan die 6 maanden.

]http://www.energiesparen.be/epb/epbaangifte
De verslaggever moet de aangifte van het gebouw of gebouwdeel indienen bij de energieprestatiedatabank, ten laatste zes maanden na de eerste van volgende twee data:

datum van de ingebruikname;
datum van het beëindigen van de vergunnings- of meldingsplichtige werken.

Voor de rest heb ik de richtlijnen van de EPB-coördinator gevolgd. Wil jij graag het risico lopen dat je enkele 100en € voor een blowerdoortest betaald om achteraf te horen dat je hem te laat uitgevoerd hebt? Ik alvast niet.

Zolang die Blowerdoortest uitgevoerd wordt vóór de definitieve EPB-aangifte, wordt en mag dit resultaat steeds opgenomen in de EPB-berekening.

Spreek in zo'n geval af met uw EPB-verslaggever dat dit nog zal uitgevoerd worden.

Wat als het VEA vast stelt dat het dossier te laat ingediend wordt?
Dan krijgt de bouwheer een aanmaning om dat binnen de 6 weken in orde te (laten) maken. Zonder direct een boete aan uw been dus. Pas na die 6 weken = 1000eur boete + 1eur per m³ nieuw gecreërd volume.
Die aanmaning kan soms jaren op zich laten wachten...

Dat is de praktijk.

Wat kan het risico zijn als wij het EPB verslag overnemen?

Als jullie de aangifteplicht overnemen - wat niet zo evident is ( http://www.energiesparen.be/epb/aangifteplichtige ) - dan zullen jullie ook de eventuele boetes moeten betaken.

Zal jij van alle fases van de ruwbouw over de nodige stavingsstukken beschikken ? Als je zelf een EPB verslaggever aanstelt zal hij deze bewijsstukken moeten hebben. Ofwel neemt de EPB verslaggever het risico ofwel werkt hij met waardes bij ontstentenis? Mogelijk haal je dan het k-peil niet, met boetes.

Je schrijft eerder dat de woning al 2 jaar in gebruik is. Het EPB rapport moest dus al 1,5 jaar geleden opgemaakt zijn. Waarom werd dit nog niet gedaan ? Zijn er misschien zaken niet in orde ?

Ik zou daar zeker geen risico nemen en de verkoper laten instaan voor de EPB aangifte. 
De ventilatie kun je achteraf zelf nog in orde brengen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan