• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

HSB poolhouse dampopen - welke isolatie

Joined
15 Mar 2021
Messages
21
Reaction score
2
Points
3
hallo,
ik ben bezig met mijn poolhouse te bouwen in houtskeletbouw. Het wordt een Poolhouse met een ruimte voor badkamer en ruimte voor polyvalent gebruik: relaxruimte, werkruimte, hobbyruimte, wat ik er ook mee wil doen de komende jaren. Ik ga het isoleren, in eerste instantie omdat er waterleiding etc in zit en dus niet mag bevriezen, anderzijds ook om het vlot te kunnen opwarmen om er een heel weekend te kunnen in zitten.
Mijn muren zijn met SLS 86x36mm en 86x86mm. daartussen komt dus ook de isolatie. Bij 2 lokale erkende bouwmarkten gaan horen welke isolatie best te gebruiken. Ze raden in de eerste plaats Eurowall PUR platen aan van 82mm en in de tweede plaats Rockwool Mono 80mm.
Het gaat wel om een dampopen muur, ik gebruik een DM duplex scherm en OSB aan de binnenkant en een korafleece scherm aan de buitenkant + spouw en dan een gevelpaneel.
De PUR platen hebben de beste RD waarde (3.5) en geven extra sterkte aan men muren. Maar ik lees op de website van de fabrikant dat deze platen niet ademend zijn. 1 persoon van de bouwmarkt gaf aan dat dat geen probleem is omdat de muur nog kan ademen via die houten balken van de structuur. Nergens op het Internet vind ik een opbouw met pur platen (tussen de houten stijlen) voor een HSB (dampopen muuropbouw).

Gezien de 2de keuze (de rockwool) maar een RD van 2.5 heeft wil ik toch eerst even hier raad vragen.
Ga ik nog steeds een goeie dampopen muur hebben met die PUR platen of gaat dit problemen geven of toch een risico? bv sneller rotte balken in men muur omdat al het vocht langs die smalle doorgang naar buiten moet...

alvast bedankt voor de hulp en vriendelijke groeten
 
@Marco vh
en als ik de PUR planten mooi erin krijg en afsluit door met pur ertussen te spuiten. Is het gebruik van PUR dan wel aangeraden. Want dan zitten we terug bij de originele vraag: pur is niet dampopen, de OSB zo goed als niet, dus krijg ik dan problemen omdat enkel de houten constructie vocht kan opnemen?
 
Of je problemen gaat krijgen, kan ik niet zeggen, maar toch raadt ik pur platen niet aan in een houtskeletbouw. Zoals vorige leden al zeidden, hoe dampopener, hoe beter.
Ik lees ook dat je geen leidingspouw gaat gebruiken, dus ik vermoed dat je alle kabels tussen en in je houtskeletbouw gaat plaatsen? Zoja, is het veel gemakkelijker om dat achteraf te isoleren met glaswol, dan met pur platen
 
Als ik je 1 raad mag geven; doe gewoon zoals ze jaren doen in de houtskeletbouw ..... isoleer je skelet met glaswol, plaats een leidingenspouw, trek hierdoor alle kabels, en isoleer deze ook met glaswol. Nadien afwerken langs buiten met een dampopen onderdak, spouw en gevelsteen. Je maakt het je veel gemakkelijker + beter geisoleerd dan met je pur platen + goedkoper + meer dampopen.
 
Als ik je 1 raad mag geven; doe gewoon zoals ze jaren doen in de houtskeletbouw ..... isoleer je skelet met glaswol, plaats een leidingenspouw, trek hierdoor alle kabels, en isoleer deze ook met glaswol. Nadien afwerken langs buiten met een dampopen onderdak, spouw en gevelsteen. Je maakt het je veel gemakkelijker + beter geisoleerd dan met je pur platen + goedkoper + meer dampopen.
Dat bedoel ik dus ook. art en ik gaven enkel aan wat er gaat gebeuren als je het niet doet.
Ik neem de kennis wel tot mij hoor, bedankt voor de info. Maar er staan ook andere adviezen in deze specifieke post. Ik ga niet enkel uw info als heilig verklaren.
Dit is niet mijn info dit is wetenschap.


PUR planten mooi erin krijg en afsluit door met pur ertussen te spuiten
Uit de praktijk: dit lukt je nooit, ikzelf vind PUR voor correct te plaatsen verschrikkelijk. Maar als je ons kunt verbazen ga ervoor.

Je maakt het jezelf super moeilijk met veel risico tot ernstige fouten en ik zeg je dit als iemand die altijd de moeilijkste route neemt en dat op alle vlakken.

Waarom hou je eigenlijk zo vast aan PUR platen?
 
Als ik je 1 raad mag geven; doe gewoon zoals ze jaren doen in de houtskeletbouw ..... isoleer je skelet met glaswol, plaats een leidingenspouw, trek hierdoor alle kabels, en isoleer deze ook met glaswol. Nadien afwerken langs buiten met een dampopen onderdak, spouw en gevelsteen. Je maakt het je veel gemakkelijker + beter geisoleerd dan met je pur platen + goedkoper + meer dampopen.
Dat bedoel ik dus ook. art en ik gaven enkel aan wat er gaat gebeuren als je het niet doet.
Ik neem de kennis wel tot mij hoor, bedankt voor de info. Maar er staan ook andere adviezen in deze specifieke post. Ik ga niet enkel uw info als heilig verklaren.
Dit is niet mijn info dit is wetenschap.



Waarom hou je eigenlijk zo vast aan PUR platen?
omdat sommigen altijd denken dat ze het beter weten dan diegenen die daar dagdagelijks en beroepsmatig mee bezig zijn?
vanaf de eerste post wist ik al dat dit niet gaat goedkomen en alle adviezen de wind zullen geslagen worden.
dit zie je van ver komen.
 
Die DM duplex is inderdaad vochtregulerend, Maar met een osb ervoor, gaat deze zo goed als dampdicht zijn. Je dient er gewoon voor te zorgen dat je dampopen naar buiten werkt. Pur platen raad ik af voor een skeletbouw, deze krijg je nooit 100% deftig op maat gezaagd, gebruik beter glaswol, daarna een dampopen onderdak, spouw en gevelsteen
 
hallo, ja maar dan zijn we terug bij de initiële vraag. Want als OSB damdicht is, waarom is het dan een probleem om dan ook damdichte isolatieplaten in je muur te steken. Als ik die mooi kan inwerken en aanspuiten dan heb ik wel een veel hogere RD waarde... Tot nu toe wordt het enkel afgeraden omdat het moeilijk werken is. Zijn er nog risico's of nadelen dan?
Think out of the box :), nogmaals dank!
 
Omdat PUR gewoon niet geschikt is om tussen een frame te steken. Je krijgt dat gewoon niet dicht, ook niet met de spuit. Of toch niet blijvend. Er is een reden waarom dit niet gedaan wordt. Harde platen (zoals PUR) gaan op een draagstructuur, niet ertussen.
Ook in de HSB heeft men geleerd uit z’n fouten.
 
Think out of the box :), nogmaals dank!
Ik heb nog nooit in de box gezeten. Daar ben ik intussen wel achter.

Jij wil bij PUR blijven (ook al zeg je niet waarom), iedereen heeft de nadelen aangegeven en betere mogelijkheden voorgesteld dus ga ervoor zou ik zeggen.
 
Die laatste post van mij was dubbel omdat die eerste niet bleek doorgegaan te zijn eerst. Dus was niet de bedoeling om 2 keer hetzelfde te zeggen/vragen.

Voor de leidingen ga ik in 1 deel met een kabelgoot werken en in een ander deel met een lambrisering, in feite hetzelfde dan als een leidingspouw dus. Zal die dan ook mee isoleren met de wol.
Ik had duidelijk aangegeven waarom ik pur wilde gebruiken (veel hogeren RD waarde). Als je met een dunnere muur zit (het is maar een poolhouse, geen woning) dan zit je met rockfit met een matige isolatie.

Maar ik ga voor de zekerheid dan maar bij rockfit blijven, wat meer stoken en minder werk om het erin te krijgen.
 
Maak dan gewoon jouw wandje wat dikker zodat je niet meer moet stoken. Wol is ook goedkoper dan PUR, dus naar totaalprijs zal dat niet veel schelen. Bovendien leg je dan bvb aan de buitenkant nog een laag pavatex isolair of zoiets om de wol in te sluiten en te beschermen, en dat isoleert op zichzelf ook nog eens.

wat out-of-the-box-denken betreft: ik denk dat je dat in deze zeker moet doen. OOTB betekent namelijk ‘standaard’, zoals het uit de doos komt dus.
Outside-the-box-denken kan soms tot goede resultaten leiden, tenzij er jou al iemand voor geweest is en heeft moeten ervaren dat het niet je-dat is. Dat is met harde platen IN een draagstructuur al vaak geweest.

In de bouw mag je er zeker van zijn: als ze het (bijna) even goed maar goedkoper kunnen doen, dan hadden ze dat al lang massaal gedaan.

Ik heb geen idee van de prijs, maar kijk ook eens naar houtwol isolatie zoals pavaflex (plus) of steico flex, als je dan toch buiten het doosje wil gaan. Zeer goede akoustische eigenschappen naar het schijnt en thermisch gelijkaardig aan rotswol.
 
Last edited:
veel hogeren RD waarde
laten we van lambda waarde gaan spreken , dan zijn we onafhankelijk van de dikte. je isolatiewaarde verdwijnt natuurlijk als sneeuw voor de zon bij slechte/mindere uitvoering.

ik ga nogmaals een suggestie doen van opbouw:
van binnen naar buiten:
- afwerking naar keuze
- gyproc
- luchtlaag/leidingspouw
- osb af te tapen en niet doorboren en indien wel goed aftapen.
- houten staanders. Ga voor ruw gezaagd constructiehout deze kan je breder nemen voor goedkopere prijs dan sls/cls (170, 240 maten kies een standaardmaat van je houthandel).
- vul op met minerale wollen of cellulose
- plaats dampopen scherm alla delta vitaxxx
- luchtspouw
- afwerking naar keuze
 
Outside-the-box-denken kan soms tot goede resultaten leiden, tenzij er jou al iemand voor geweest is en heeft moeten ervaren dat het niet je-dat is.
Ik geef je gelijk dat je best de geëffende paden bewandeld. Maar mijn ervaring met de bouw van mijn eigen woning is dat België een van de meest conservatieve landen is mbt bouwtechnieken en materiaal techniek. Als je vernieuwende technieken op alle vlakken wil zoeken/vinden moet je niet in België zijn. Dan is Nederland (verwacht je niet omdat daar particuliere woningen meestal grote projecten zijn, maar anderzijds voor industrie en publieke gebouwen worden wel leuke dingen verwezelijkt), Duitsland (obvious) en Oostenrijk meer vooruitstrevend.
 
Tegelijk hoor ik vaak dat de bouwkwaliteit in die landen wel een stuk lager ligt: goedkoop en snel, maar niet duurzaam. Of is dat intussen achterhaald?

Duurzaam heeft tegenwoordig ook wel een extra betekenis gekregen. Niet enkel langdurig, maar ook op lange termijn goed voor milieu, circulair, productie-uitstoot,…
 
Last edited:
Tegelijk hoor ik vaak dat de bouwkwaliteit in die landen wel een stuk lager ligt: goedkoop en snel, maar niet duurzaam. Of is dat intussen achterhaald?
Klopt, maar dat is bij woon projecten. Als je kijkt dat een aannemer in een keer een hele wijk neerplempt dan weet je het wel. Het verhaal dat ventilatie niet goed zou zijn enkele jaren geleden is daar ook ontstaan.

De Belg is vrij traditioneel met zijn baksteen dat zie je daar minder maar dan villa’s (echte villa’s geen grote huizen) openbare/industriele gebouwen.
 
Voor Corona nog bij vrienden in A’dam geweest die ‘aan het bouwen’ waren en eens de werf gaan bezoeken. Dat was dus gewoon zo’n megaproject van rijwoningen, meerdere huizen op 1 grote betonplaat, muren gewoon doorlopend gemetst,… akoestisch moet dat een ramp zijn. Vooral voor hun buren, want ze zijn zelf nogal luid.
 
Voor Corona nog bij vrienden in A’dam geweest die ‘aan het bouwen’ waren en eens de werf gaan bezoeken. Dat was dus gewoon zo’n megaproject van rijwoningen, meerdere huizen op 1 grote betonplaat, muren gewoon doorlopend gemetst,… akoestisch moet dat een ramp zijn. Vooral voor hun buren, want ze zijn zelf nogal luid.
Lijkt me een voorbarige conclusie. Alle nieuwbouwwoningen in NL moeten voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit. In het bouwbesluit staan ook de normen voor geluidsdemping tussen 2 woningen. Er is jurisprudentie aangaande appartementen met te weinig contactgeluiddemping. Al die appartementen moeten op kosten van de ontwikkelaar aangepast worden teneinde te voldoen aan het bouwbesluit.

Een samenvatting van de huidige eisen:

Buitenwanden

  • Weg- en spoorweglawaai: resulterend geluidsniveau in het verblijfsgebied mag hoogstens 33 dB zijn; in ieder geval dient de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 20 dB te zijn
  • Industrielawaai: resulterend geluidsniveau in het verblijfsgebied mag hoogstens 35 dB(A) zijn; in ieder geval dient de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 20 dB te zijn
  • Vliegtuiglawaai nabij burgerluchthavens: binnen zones vastgesteld door de Wet Luchtvaart mag het resulterend geluidsniveau in het verblijfsgebied hoogstens 33 dB zijn en in het bedgebied hoogstens 28 dB; in ieder geval dient de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 20 dB te zijn
  • Vliegtuiglawaai nabij militaire luchthavens: binnen zones vastgesteld door de Wet Luchtvaart moet de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 30 tot 40 dB zijn, naargelang de geluidbelasting in ‘Kosteneenheden’
Woningscheidende wanden

  • Luchtgeluid, isolatie ten opzichte van verblijfsgebied: DnT,A,k ≥ 52 dB
  • Luchtgeluid, isolatie ten opzichte van niet-verblijfsgebied: DnT,A,k≥ 47 dB
  • Contactgeluid, isolatie ten opzichte van verblijfsgebied: LnT,A≤ 54 dB
  • Contactgeluid, isolatie ten opzichte van niet-verblijfsgebied: LnT,A≤ 59 dB
Binnen de woning

  • Luchtgeluid, isolatie tussen verblijfsruimten onderling: DnT,A,k≥ 32 dB
  • Contactgeluid, isolatie tussen verblijfsruimten onderling: LnT,A≤ 79 dB
Deze eisen gelden niet tussen verblijfsruimten die rechtstreeks, open of met een deur, met elkaar in verbinding staan.

  • Geluid afkomstig van sanitaire toestellen, mechanische ventilatie of liften: L,k≤ 33 dB
 
@Marco vh
en als ik de PUR planten mooi erin krijg en afsluit door met pur ertussen te spuiten. Is het gebruik van PUR dan wel aangeraden. Want dan zitten we terug bij de originele vraag: pur is niet dampopen, de OSB zo goed als niet, dus krijg ik dan problemen omdat enkel de houten constructie vocht kan opnemen?
Sinds wanneer is osb dampdicht ???
zoals ik al zei: je maakt van alles je eigen waarheid zonder de achterliggende wetenschap te kennen/respecteren.
 
Kan ik goed geloven
Voor Corona nog bij vrienden in A’dam geweest die ‘aan het bouwen’ waren en eens de werf gaan bezoeken. Dat was dus gewoon zo’n megaproject van rijwoningen, meerdere huizen op 1 grote betonplaat, muren gewoon doorlopend gemetst,… akoestisch moet dat een ramp zijn. Vooral voor hun buren, want ze zijn zelf nogal luid.
Lijkt me een voorbarige conclusie. Alle ;)nieuwbouwwoningen in NL moeten voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit. In het bouwbesluit staan ook de normen voor geluidsdemping tussen 2 woningen. Er is jurisprudentie aangaande appartementen met te weinig contactgeluiddemping. Al die appartementen moeten op kosten van de ontwikkelaar aangepast worden teneinde te voldoen aan het bouwbesluit.

Een samenvatting van de huidige eisen:

Buitenwanden

  • Weg- en spoorweglawaai: resulterend geluidsniveau in het verblijfsgebied mag hoogstens 33 dB zijn; in ieder geval dient de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 20 dB te zijn
  • Industrielawaai: resulterend geluidsniveau in het verblijfsgebied mag hoogstens 35 dB(A) zijn; in ieder geval dient de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 20 dB te zijn
  • Vliegtuiglawaai nabij burgerluchthavens: binnen zones vastgesteld door de Wet Luchtvaart mag het resulterend geluidsniveau in het verblijfsgebied hoogstens 33 dB zijn en in het bedgebied hoogstens 28 dB; in ieder geval dient de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 20 dB te zijn
  • Vliegtuiglawaai nabij militaire luchthavens: binnen zones vastgesteld door de Wet Luchtvaart moet de geluidsisolatie van de buitenschil minimaal 30 tot 40 dB zijn, naargelang de geluidbelasting in ‘Kosteneenheden’
Woningscheidende wanden

  • Luchtgeluid, isolatie ten opzichte van verblijfsgebied: DnT,A,k ≥ 52 dB
  • Luchtgeluid, isolatie ten opzichte van niet-verblijfsgebied: DnT,A,k≥ 47 dB
  • Contactgeluid, isolatie ten opzichte van verblijfsgebied: LnT,A≤ 54 dB
  • Contactgeluid, isolatie ten opzichte van niet-verblijfsgebied: LnT,A≤ 59 dB
Binnen de woning

  • Luchtgeluid, isolatie tussen verblijfsruimten onderling: DnT,A,k≥ 32 dB
  • Contactgeluid, isolatie tussen verblijfsruimten onderling: LnT,A≤ 79 dB
Deze eisen gelden niet tussen verblijfsruimten die rechtstreeks, open of met een deur, met elkaar in verbinding staan.

  • Geluid afkomstig van sanitaire toestellen, mechanische ventilatie of liften: L,k≤ 33 dB
Ik ken de normen niet maar ik geloof graag dat als er iets misgaat in de NL bouw dat dit ook direct wordt opgelost en in regels en normen wordt gegoten. Maar je kunt ook niet ontkennen dat als er iets niet is opgenomen er misbruik van wordt gemaakt :D.

ik blijf er wel bij dat Nederlanders vooruitstrevender zijn dan Belgen. Als je in Belgie geen baksteen gebruikt dat is het al snel paniek ;)
 
veel hogeren RD waarde
laten we van lambda waarde gaan spreken , dan zijn we onafhankelijk van de dikte. je isolatiewaarde verdwijnt natuurlijk als sneeuw voor de zon bij slechte/mindere uitvoering.

ik ga nogmaals een suggestie doen van opbouw:
van binnen naar buiten:
- afwerking naar keuze
- gyproc
- luchtlaag/leidingspouw
- osb af te tapen en niet doorboren en indien wel goed aftapen.
- houten staanders. Ga voor ruw gezaagd constructiehout deze kan je breder nemen voor goedkopere prijs dan sls/cls (170, 240 maten kies een standaardmaat van je houthandel).
- vul op met minerale wollen of cellulose
- plaats dampopen scherm alla delta vitaxxx
- luchtspouw
- afwerking naar keuze
Ik heb het meeste hout al liggen dus kan moeilijk veranderen. Ik kan het wel wat aanpassen dat ik bv 10cm isolatie kan steken. Die Pavatex die in deze post werd aangeraden vind ik ook wel een zeer goede optie. Is dat een bewezen bruikbaar materiaal i.c.m. rockfit of minerale wol aan de binnenkant?
Ik neem aan dat dat vaste sterke platen zijn die de constructie nog eens verstevigen ook. En dient ook als scherm dus geen delta vitaxxx meer nodig.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top