Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

HSB jaren 80 renovatie - isolatie gevels

• Tags isolatie isolatiemateriaal renovatie ventilatie
  • Suric

Nieuw Lid
    Lid geworden
    21 apr 2024
    Waarderingsscore
    20
    Punten
    8
    Dag allen,
    Beginnende verbouwer hier en al een paar keer vragen gesteld over onze verbouwing. Next up: isolatie.

Onze woning is een houtskeletbouw uit de jaren 80. Hier is een nieuwe structuur tegen geplaatst aan de binnenkant, om zo ervoor te zorgen dat deze opnieuw stevig is. De gevelsteen is dus blijven staan, en ook de initiële dragende structuur ook, maar deze is volledig verstevigd. De initiële structuur bevat twee sandwichplaten met een soort honingraat karton in. Het huis had quasi geen vochtproblemen, buiten een stuk aan het dak dat lekte omdat het daar niet goed geplaatst was.

Hoe isoleren we nu best?
    Mijn keuze zou zijn om gewoon met glaswol te werken tussen de kepers en ook nog achter de kepers om zo de koudebruggen een stukje te verkleinen die die kepers zullen zijn. Aan de binnenkant komt dan het dampscherm. Glaswol heeft bovendien als voordeel, als ik mij niet vergis, dat het -indien het toch vochtig zou worden - het vocht er gewoon uit kan dampen.

Je hebt ook dit, maar lijkt me overkill? https://www.bouwkampioen.be/nl/isov...7CnY-O2anuLPKPylqErtp7hhgNXcC9f3jicXeBk&gQT=1

Het huis zal voorzien worden van een ventilatietype D.

Andere optie zou PIR platen zijn denk ik, maar dat zal een heel gedoe zijn om tussen die kepers te gaan isoleren.

Zijn er zaken waar ik mogelijks niet aan denk? Of die we toch beter anders zouden aanpakken?

Bijlagen

• Gevel1.PNG
      Gevel1.PNG
      847,8 KB · Weergaven: 31
    • Gevel2.PNG
      Gevel2.PNG
      860,2 KB · Weergaven: 31
    • Gevel3.PNG
      Gevel3.PNG
      851,1 KB · Weergaven: 31
    Laatst bewerkt:
    Volgens de EPB voorafberekening zouden we alleszins aan deze waardes moeten komen.

PUR/PIR (λ max 0,022 W/mk) tussen houten stijlen
    OF
    Minerale wol (max 0,035 W/mk) tussen houten stijlen

Ben me verder aan het inlezen onder andere op dit forum en ik denk dat PIR platen dus uitgesloten zijn, gezien we best zo dampopen mogelijk gaan werken.

De vraag is dan: kan die originele houten wand/sandwichpanelen bezien worden als een dampopen laag? De sandwichpanelen zijn aan de kant van de gevel precies met een soort zwarte coating. Dit zou dus een dampopen coating kunnen zijn (of alleszins waterafstotende coating).

Dus best tussen de stijl zoveel mogelijk glaswol steken?

Voor epb moet je 14cm pur of 22cm glaswol gebruiken.

cellulose inblazen?

naar vochthuishouding toe is het belangrijk te weten wat de eigenschappen zijn van die plaat aan de buitenkant van de isolatie/binnenkant oude skelet. Hoe dampdichter die is, hoe belangrijker je dampscherm wordt. In de praktijk zijn die eigenschappen allicht moeilijk de achterhalen. Hoe dan ook dampscherm zorgvuldig en ononderbroken aanbrengen, aftapen met geschikte tapes, en intact houden. Ik hoop dat je een leidingspouw voorziet want anders is dat moeilijk.

Voor isolatie in hsb is niet zozeer vochtresistentie belangrijk (je hout kan ook niet tegen vocht dus nat mag het toch niet worden, maar vooral diffusie en buffering. Minerale wol dus inderdaad te verkiezen boven schuimplaten, maar cellulose of houtwol (geblazen of matten) nog beter. Zoals Mario al zei dus toch maar eens bekijken. Matten zijn zelf te plaatsen, bij vlokken blazen kan je door mee te helpen met aannemer de prijs ook drukken.

Dag allen - bedankt voor jullie feedback. We zullen in deze werken met ingeblazen cellulose.
    Op naar de volgende verbouwvraag!

Terug
Bovenaan