• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

houtworm of muis in dak?

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
Beste leden,

Sinds kort hoor ik in de keuken een knagend / tikkend geluid, altijd op dezelfde plek. Het geluid kan ik niet thuisbrengen, je moet ook je best doen om het te horen.

Onze keuken heeft een dak met gedrenkte spanten en aan de binnenkant geschilderd hout, planchetten en balken.

Online zie ik houtworm terug komen, maar ik kan nergens iets van gaatjes zien of houtstof. Ik heb ook het idee dat het aan de spanten zelf zit en eigenlijk nog meer dat het tegen of in de muur zit, boven de planchetten. Als het in de muur zou zitten is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat het houtworm is.

Muizen kan eventueel ook, ik lig in een heel landelijk gebied. Maar het feit dat het altijd op dezelfde plek is, doet me vermoeden van niet.

Probleem is dat ik nergens iets kan zien of er nog ergens bij kan om iets te gaan bekijken. Het dak heeft van de buitenkant tegelpannen die er ook niet zomaar af kunnen.

Intussen heb ik ook het geluid opgenomen, zal kijken of ik het hier kan posten.

Iemand een idee hoe ik kan uitzoeken wat het probleem is?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Houtworm kan je horen als het stil is een geeft een knagend geluid, muizen misschien ook :p.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Hebben dat hier in het eerste jaar of anderhalf jaar nadat we gebouwd hadden het ook wel gehad.
Alle hout is gedrenkt, Naja, bijna alle ?
Waarschijnlijk hebben we wel eens hulp stukjes gebruikt die niet gedrenkt waren. We wonen in het bos, dus redelijke kans dat daar een beestje is gaan zitten.
Normaal, als alles een beetje dicht is, gaat het vanzelf weg. Kan zich immers niet voortplanten.
 

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
Het is een geluid met eenzelfde frequentie, dus vermoed niet dat het muizen zijn. Maar houtworm kan ik me eigenlijk ook moeilijk voorstellen, het hout is gedrenkt en de planchetten zijn langs beide kanten in de grondverf gezet, maar je weet nooit.

Ik lees dat de wormen niet actief zijn als het kouder is, deze ochtend hoorde ik het ook terwijl het buiten 6 graden was. Als ik het geluid beluister van de boktor is dat meer aan een stuk door, terwijl het bij mij eerder tikkend is wat op schrapen lijkt.

Dit weekend maar eens op het dak gaan kijken, maar denk dat ik daar ook niet wijzer van ga worden.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
een dak ... kan evengoed een vogel zijn of slechter nog, een marter.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Vleermuizen?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ge hebt toch voldoende isolatie in uw dak? Anders zit je met muizenissen ivm de dure energieprijzen :LOL::LOL::cool:
 

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
vogels zouden het inderdaad ook kunnen zijn, alleen op die plek heb ik er nog geen zien binnenvliegen terwijl dat op andere punten van het hoofdak wel het geval is.

Steenmarter lijkt het me niet, daarvoor is het te zacht en te frequent. Het blijft op 1 plaats zitten ook.
 

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
heb in ieder geval een ongediertebestrijder gebeld die een keer komt kijken, kost me 40 Euro. Als die zekerheid kan bieden is het me dat zeker waard.
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
lekkende waterleiding ?
uitzetting van een cv leiding ?

foto's hier plaatsen zou al helpen, anders blijft het giswerk
 

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
Bij deze, het zit bij de aansluiting op het pleisterwerk in de nokbalk. Daar lopen geen leidingen, muv een elektra kabel van de lamp.

Opbouw van binnen naar buiten; de witte balken, planchetten (beide in de verf voor- en achterkant), dampscherm, gedrenkte groene spanten, onderdak, tegelpannen.
 

Bijlagen

  • dak keuken.jpg
    dak keuken.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 29

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
Intussen heb ik de ladder er maar tegen gezet. Het is een moeilijk bereikbare plaats omwille van het keukeneiland, kan er niet volledig bij, maar heb een vermoeden dat het toch om houtworm gaat in de nokbalk.

Zag met de zaklamp een spoor lopen, onder de lak. Heb daar tegen geduwd met een latje en het verpulvert.
Verder zie ik geen enkel gaatje, dus dat vind ik dan wel weer raar. Het kan dus ook iets in het hout zijn wat afgeeft.

Kenners hier dit dit herkennen?
 

Bijlagen

  • nokbalk.jpg
    nokbalk.jpg
    126,1 KB · Weergaven: 53
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Zijn dat gangen? Kan je die stuk maken? Lijkt op boktor.

Opbouw van binnen naar buiten; de witte balken, planchetten (beide in de verf voor- en achterkant), dampscherm, gedrenkte groene spanten, onderdak, tegelpannen.
Geen isolatie?
 

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik kan ze stukmaken inderdaad, dus dat zullen de gangen zijn. Gezien ik nergens gaatjes vind, zou het kunnen zijn dat ze er al in zaten toen het hout geleverd werd? Dat is nu ongeveer 6 jaar geleden.
Dit was onbehandeld hout dat we meteen in de grondverf gezet hebben en na verwerking in de lak.

Isolatie zit er uiteraard ook nog wel in, 30cm.
 

Crowns

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jul 2012
Berichten
98
Waarderingsscore
4
Punten
8
Een update in dit topic, het bleek inderdaad boktor te zijn.

Ik heb heel de balk opgeschuurd en het komt maar op 1 stuk voor, daar wat nu op de foto te zien is.
Verder zie ik in andere stukken van het dak geen enkel spoor. Heb wel gemerkt dat sommige stukken pas zichtbaar werden nadat ik ze geschuurd had, dus het kan alsnog toch op andere plekken zitten. Maar ik vermoed van niet, vooral omdat ik nu geen geschraap meer hoor.

De larve zelf heb ik ook gevonden.

Intussen is de verdelger geweest die de balk behandeld heeft. Volgens hem wordt de larve actief bij de juiste temperatuur en luchtvochtigheid, en dat is dus blijkbaar ook een paar jaar nadat het gemonteerd is.

Dit is een pakket dat geleverd werd door een schrijnwerkerij wat ik zelf geplaatst heb. Zijn er hier mensen die iets kennen van aansprakelijkheid van geleverde en vooral bewerkte bouwmaterialen?

De leverancier is op de hoogte, voor nu ga ik er geen hele discussie op gang zetten om iets gecompenseerd te krijgen. Ook al gaat toch weer om wat geld en werk dat er in kruipt. Het gaat me eerder om de mogelijkheid dat er op andere plaatsen alsnog larven zouden zitten en alsnog alles moet gaan behandelen.
 

Bijlagen

  • boktor.jpg
    boktor.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 47
  • boktor2.jpg
    boktor2.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 47
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Bedankt voor de update. Voor compensatie wordt het een ellelange discussie die je waarschijnlijk niet gaat winnen.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik snap niet dat er voor zulke constructie hout werd geleverd dat NIET behandeld was.... Mijn oud-collega had mij indertijd een houthandel aangeraden omdat ik mijn dak zelf ging verbouwen en die raadde mij toen al aan om alle hout te laten "onderdompelen". Enfin, dat is praat na de vaak nu natuurlijk maar ondertussen kan je zelfs kiezen of het behandelde hout al dan niet met een kleur of natuurlijk kan behandeld worden. ( kleurloos of bvb groen/rood)
Hopelijk houdt het nu wel definitief op voor de TS.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik snap niet dat er voor zulke constructie hout werd geleverd dat NIET behandeld was.... Mijn oud-collega had mij indertijd een houthandel aangeraden omdat ik mijn dak zelf ging verbouwen en die raadde mij toen al aan om alle hout te laten "onderdompelen". Enfin, dat is praat na de vaak nu natuurlijk maar ondertussen kan je zelfs kiezen of het behandelde hout al dan niet met een kleur of natuurlijk kan behandeld worden. ( kleurloos of bvb groen/rood)
Hopelijk houdt het nu wel definitief op voor de TS.
Zelfs het behandelde hout vind ik soms van bedenkelijke kwaliteit. Ongeacht of ge het besteld of gewoon een pak gaat kopen. Er zitten altijd stukken bij die ze beter in het bos hadden laten liggen.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Zolang het maar geen Oost-Aziatische boktor is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan