• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houtworm in HSB - oplossen en verder voorkomen

Lid geworden
8 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

We hebben recent een woning gekocht die we van plan zijn volledig te renoveren. We zijn nog volledig in ontwerp en planfase.

In de kelder/garage heb ik net houtwormkever ontdekt. Het betreft een oude werkbank. Hier en daar hoopjes zaagsel en in een aantal voorgemaakte vakjes zie ik veel zaagsel en dode kevertjes liggen. Ze zijn best klein om te vergelijken met online foto's, maar het lijkt mij vrij zeker om Gewone Houtwormkever te gaan.

In de kelder kun je de vloerbalken zien van het gelijksvloers. Deze zijn allemaal behandeld (donkerbruine beits?), maar af en toe zijn er "kale" stukken waar je dus gewoon het hout ziet. Geen idee hoe of waarom, maar er zitten hier en daar wel gaatjes in. Een deur naar een ander deel van de kelder is het zwaarst aangetast, alsook de deurlijsten van die deur en een andere. Achter die tweede deur zit ons waskot en daar achter het chauffagekot, maar daar zie ik nagenoeg nergens gaatjes.

Op de gelijksvloers en onder het dak zie ik niet meteen iets, behalve in de dikke balk die rond de schouw hangt. Daar zitten wel wat gaten in, maar dit lijkt me minder recent.

Stap 1 lijkt mij het verwijderen van de werkbank en deur (of alles wat aangetast is en weg kan). Eventueel de resterende delen behandelen met een insecticide aangezien dit eerder beperkt is. Denk dat ik alles een laagje kan geven met de borstel en hier en daar wat gaatjes proberen in te spuiten.

Na de winter zouden we dus renoveren, waarbij we vanbinnen alles zouden strippen en terug opbouwen. Op dat moment zouden we alles behandelen. We zijn niet super happig op sterke insecticides zoals bv. Permethrin. Of toch zeker niet om al het hout in ons huis mee te behandelen. (misschien ongegrond)

Wood Bliss van Galtane zou bv de structuur van het hout zodanig aanpassen dat dit voor kevers e.d. niet meer herkenbaar zou zijn. Zou meteen ook werken tegen schimmels. Lijkt mij een goede preventieve maatregel, zonder giftige stoffen en 'theoretisch voor altijd'. Aan de andere kant moet het hout hiervoor onbewerkt zijn. Voor de bestaande vloerbalken lijkt mij dit een onmogelijk en onnuttig werk om alles op te schuren en te behandelen. Misschien wel nuttig voor nieuw houtwerk en het dak.

Eventueel de bestaande balken toch een laagje geven met Xyladecor houtwormverdelger. Niet ideaal om dit bovenop de bestaande laag te doen, maar gezien die toch al niet erg aangetast was..?
Zijn er eventueel andere producten die je bovenop een bestaande beits kunt aanbrengen? Iemand nog andere inzichten?

Bijlagen

• Deurlijst.jpg
    Deurlijst.jpg
    254,9 KB · Weergaven: 24
  • Gewone Houtwormkever.jpg
    Gewone Houtwormkever.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 24
  • Vakjes.jpg
    Vakjes.jpg
    218,5 KB · Weergaven: 22
  • Vloerbalk 1.jpg
    Vloerbalk 1.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 21
  • Vloerbalk 2.jpg
    Vloerbalk 2.jpg
    160,6 KB · Weergaven: 23
Wat ik al gedaan heb bij een aangetast meubel is de gaatjes inspuiten met een medische spuit + naald gevuld met het product van Xyladecor.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan