Houtworm in houten vloer

Lid geworden
22 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je zou eerst de vloer goed moeten afschuren en het dan met een rugsproeier met een speciaal product moeten behandelen!?

Iemand heeft me gezegd dat terpentijn goed zou helpen :shock:

Zijn er nog andere goed werkende producten?

Alle tips welkom!

Groeten

Kirsten

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Dankzij de steun van Janssenius heb ik ook heel wat kunnen nalezen op t net ivm insecticide tegen houtwormen...

Een product dat Permethrine bevat is bijv Madurox super plus. Ik denk wel niet dat je deze als particulier in Belgie gaat kunnen kopen/vinden.

Een gelijkaardig product op basis van CYpermethrine is Perwood 4S. Deze kan je wel bestellen in één bepaalde speciaalzaak in W-Vl. (stuur me maar een bericht als je hierover meer wil weten).

Ik vermoed dat Perwood een iets langere werking heeft in vergelijking met Madurox. (15 jaar ofzo). Bovendien denk ik dat quasi alle producten vergelijkbare molecules bevatten (het zijn allemaal "methrines" (permethrine - cypermethrine - deltamethrine), maar het vershil worrdt gemaakt in concentratie. Doe-het-zelf zaken verkopen bucht die dezelfde prijs heeft maar met een concentratie die een factor 10 (of meer) lager ligt.

Ik ga het waarschijnlijk volgende week aanbrengen (gasmasker ligt al klaar :oops: )

Ik denk wel dat ik in de plaats van een rugsproeier mijn compressor ga gebruiken met "verf" pistool: dit lijkt me wat practischer en is bovendien perfect regelbaar.

greetz,

teizman

Lid geworden
2 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb men planché en balken met xylamon behandeld . Je hebt dit in preventief en correctief behandeling . Wel duur spul hoor 80 euro voor 5 L . Je ziet wel dat het hout dit product werkelijk opzuigt en water afstootend is

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
xylamon was net het product dat ik bedoelde met 'producten uit de DHZ-zaak'.

Perwood kost bijna 50 voor een 10x hogere concentratie.

greetz,

teizman

Lid geworden
2 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is mogelijk teizman , ma je moet er wel op letten of het voor preventief (nieuw hout) of correctief (bestaand hout) is bedoelt ! preventief is meestal goedkoper en iets minder agressief product dan correctief

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Het feit dat dit ofwel curatief of preventief werkt is volgens mij niet wetenschappelijk onderbouwd.

Wat heb je nl nodig: een molecule dat insecten vermoord + een solvent oid om deze aan te kunnen brengen in een voldoende concentratie.

Het molecule blijft een bepaalde tijd aanwezig. Specifiek voor al deze 'methrines' is geweten dat ze zeer traag vergaan (idem DDT,... nee niet dieje van de Kampioenen :lol:

Dergelijke producten werken -indien voldoende geconcentreerd- curatief en bijgevolg (door de trage afbraak) ook preventief.

Andere methodes (verwarmen, lage O2 en dergelijke) werken enkel curatief.

Sommige producten (waaronder xylamon misschien) zijn niet voldoende geconcentreerd (ik veronderstel dit toch), waardoor curatief effect zal ontbreken maar wellicht wel een preventief effect zou moeten kunnen.

Overigens: wat curatief is voor het ene beestje is dat niet voor het andere. Een superhoge concentratie zal voor sommige nog steeds niet voldoende zijn: bijvoorbeeld de grote doodskever (soms ook bij houtboktor) die heel diep in de balk zit.

correct me if....

teizman

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Quote:
Ik vermoed dat Perwood een iets langere werking heeft in vergelijking met Madurox. (15 jaar ofzo).

perwood ken ik niet, maar madurox heeft een werking van MINSTENS 15jaar.

dat moet ook want met name de larves van de huisboktor en de grote klopkever kunnen 10 tot 12 in het hout zitten vooraleer ze naar de oppervlakte komen en kever worden...

als de aantasting niet van die aard is dat ze binnen de 10 jaar een fundamenteel probleem zal stellen, volstaat het een goede oppervlaktebehandeling te doen.

de larven die dan te diep in het hout zitten vreten nog wel voort, maar komen binnen die 10 jaar wel naar de oppervlakte om uit te vliegen als kever (sterven dan onmiddellijk) en... leggen eitjes in spleetjes aan de oppervlakte... die zich echter bij de eerste hap een dodelijke portie hout vreten.... ;-).

dus : zorg dat ge een garantie krijgt van product of behandelende vakman van minstens 15jaar.

Bovenaan