Houtskeletbouw tuinhuis - vragen

• Tags bijgebouw deuren isolatie tuin
  • Jonasm

Lid
    Lid geworden
    25 mei 2016
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    18
    Goeiemiddag

Ik wil mijn tuinhuis gaan bouwen in hsb, en zit nog met een aantal vragen. Ik liet me al inspireren door dit topic: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/t...tijlen-dak-hoh-en-later-andere-vragen.279434/

Opbouw van binnen naar buiten:
    - OSB
    - Lattenwerk
    - Dampscherm
    - wanden met isolatie
    - Gevelfolie
    - Dubbel lattenwerk (eerst laag latten verticaal op de wanden, en de 2de laag horizontaal erover, om de spouw niet af te sluiten)
    - Verticale planchetten

1. Lijkt deze opbouw correct?

2. Afschot van het plat dak: op internet lees ik 1-2cm per meter. Mijn overspanning is 4m. Volstaat het om voor 8 cm te gaan?
    Dit heeft natuurlijk een impact op de opkant. Ik zou werken naar 20cm opkant aan de kant van de regenwaterafvoer. Aan de andere kant heb ik dan nog 'maar' 12cm. Volstaat dit, of moet ik meer voerzien? Naar bvb 15cm en 23cm?

3. Regenwaterafvoer: ik wil de regenwaterpijp op de gevel laten lopen (en dus niet inwerken in de wanden), zodat ik er nog steeds makkelijk aan kan moest dat nodig zijn. Nu mijn vraag: hoe scherp mag ik de bocht maken van de dakdoorvoer naar de pijp op de gevel? Mag die bocht 90 graden zijn? Zodat ik nog steeds binnen de dakstructuur blijf en de buis dus niet zichtbaar is langs de binnenkant? Of wat raden jullie aan?
    Als ik dan de buis door de zijwand steek naar buiten: dan moet ik door de gevel folie en door de planchetten. Hoe werk ik dat waterdicht af?

4. EPDM lijmen op kimblokken: enkel de kimblok meenemen, of ook een deel van de betonplaat? Wat doe je met de dagkant van de kimblok? De dagkant van een kimblok voor een deuropenen. Neem je die dagkant ook mee? Of hoe werk je dit af?

HSB opbouw.png

5. Deur en dorpel: dit is volgens mij nog het moeilijkste. Ik dacht een blinde deur te maken (die bekleed is met dezelfde planchetten). De deur moet wel goed sluiten, en het water buiten houden. Welke deur gebruik ik hier best voor? Kan ik die ergens aankopen/laten maken? Hoe bescherm ik het kops hout van die planchetten op de deur tegen afdruppend water? Plaats ik ook een dorpel op de betonplaat? Dit zal er wel voor zorgen dat ik met een hoogteverschil zit, maar op zich geen probleem. Later kan ik mss nog een vloertje plaatsen.

6. Planchetten: waarschijnlijk gaan we voor padouk planchetten. Ik lees verschillende bevestigingsmethoden: nagelen in de tand, nagelen in de plank, schroeven in de plank, sommigen gebruiken ook nog eens lijm... Ik zie het bos door de bomen niet meer. Wat raden jullie mij aan zodat alles mooi op zijn plek blijft :)

Alvast bedankt voor het advies.

Mvg,
    Jonas

Hoe dik zijn je planchetten, welk profiel hebben ze, en waar ga je ze nagelen? Onzichtbaar in de tand, of door het oppervlak?

Weet dat die da-brads nog een redelijke kop hebben en niet meteen het mooiste resultaat geven als je ze zichtbaar nagelt. Een planchet van 21mm (zoals er zoveel zijn) kan je perfect door het frontvlak nagelen met een f-type Brad (rechte patronen), op voorwaarde dat je onderstructuur (de onderliggende horizontale regels) voldoende dik zijn (om voldoende grip te hebben) en van voldoende kwaliteit zijn (om niet te lossen--zo'n f brad lost niet uit bvb rnd).

Kan je iets concreter zijn over de planchetten en horizontale regels?

Hoe dik zijn je planchetten, welk profiel hebben ze, en waar ga je ze nagelen? Onzichtbaar in de tand, of door het oppervlak?

Weet dat die da-brads nog een redelijke kop hebben en niet meteen het mooiste resultaat geven als je ze zichtbaar nagelt. Een planchet van 21mm (zoals er zoveel zijn) kan je perfect door het frontvlak nagelen met een f-type Brad (rechte patronen), op voorwaarde dat je onderstructuur (de onderliggende horizontale regels) voldoende dik zijn (om voldoende grip te hebben) en van voldoende kwaliteit zijn (om niet te lossen--zo'n f brad lost niet uit bvb rnd).

Kan je iets concreter zijn over de planchetten en horizontale regels?

De planchetten zijn 15mm dik. Nagelen in de tand lukt niet meer, aangezien het profiel van de tand veranderd is (wisten ze mij in de houthandel te vertellen). Zie foto's hieronder:
    IMG_5121.jpg

IMG_5122.jpgIMG_5123.jpgIMG_5124.jpg

Dus ik dacht te nagelen door het opperplak (steeds 2 nagels per bevestigingspunt / horizontale regel, eventueel in een hoek geschoten, en ik zou ook lijm aanbrengen tussen de planchet en het lattenwerk).
    Voor de horizontale regels zou ik gedrenkte panlatten WND willen gebruiken van 22x45. Dus ik heb een 22 + 15mm = 37mm
    Mijn houthandelaar heeft enkel RND van 45x45, niet gedrenkt. Dat lijkt me al wat zwaar? Andere houthandel heeft ze wel gedrenkt 22x45.

Die latten weiger je toch ?
    Kies er waar je wel kan nagelen in de tand

Ik heb tuinhuis met gevels in rhombusprofiel met open voeg, dus die zijn per definitie genageld in het zichtvlak. Persoonlijk stoor ik me niet aan da-brads in het zichtvlak, maar dat is persoonlijk.

Mijn punt was dat als je bevestigt in het zichtvlak dat er verschillende opties zijn (bolkop, da-brads, da-brads, allen mogelijk met het voorgestelde profiel) en dat ze er allemaal ander uitzien. Dus denk eerst na over het zicht, en kies in functie daarvan het nodige gereedschap. Lijm is overbodig.

Als je onzichtbaar wil bevestigen moet je een ander profiel kiezen... Er is meer dan één houthandel.

45x45 is overkill.

De minimale dikte van een goede planchet is 20mm. Bij dunnere wordt het instabiel en trekt het sneller krom.

Ik weet ook dat de meeste houthandel uiteraard liever de dunnere verkopen…

Liefst van al zou ik nagelen in de tand. Maar ik kan die planchetten nergens vinden. Heeft er iemand adressen waar die wel te vinden zijn?
    Laat staan dat ze dan nog eens 20mm dik zijn.

Alleen in de tand? das toch wel vragen om krom te trekken?

Liefst van al zou ik nagelen in de tand. Maar ik kan die planchetten nergens vinden. Heeft er iemand adressen waar die wel te vinden zijn?
    Regio?

thermo is minder gevoelig aan werken dan normaal hout van dezelfde dikte, dus mag gerust wat dunner. Al vind ik 15 ook wel wat dun. 18 of 21 min.
    Thermo nagelen in de tand zal je niet (veel) vinden. Het hout is te broos en het hout op de tand of groef te dun om een stevige verbinding te kunnen garanderen. beste is inderdaad in het zichtvlak. zeker als je kleine kop neem zal dit door het zwellen en verweren met tijd amper zichtbaar zijn. indien je echt stoort kan je de gaten altijd stoppen met lijm en schuurstof.

indien je deze ook binnen gaat gebruiken dat thermo zeker in het begin wat gevoelig is aan oppervlakteschimmel, eens schuren voor je het plaatst verwijderd de suikerlaag aan het oppervlak die daar verantwoordelijk voor is. bij buitenbeplanking weert deze vanzelf vrij snel af. ;) tis maar een tip. thermo vergrijst ook dus indien je dit niet wenst vergeet hem niet te behandelen.

thermo is minder gevoelig aan werken dan normaal hout van dezelfde dikte, dus mag gerust wat dunner. Al vind ik 15 ook wel wat dun. 18 of 21 min.
    Thermo nagelen in de tand zal je niet (veel) vinden. Het hout is te broos en het hout op de tand of groef te dun om een stevige verbinding te kunnen garanderen. beste is inderdaad in het zichtvlak. zeker als je kleine kop neem zal dit door het zwellen en verweren met tijd amper zichtbaar zijn. indien je echt stoort kan je de gaten altijd stoppen met lijm en schuurstof.

indien je deze ook binnen gaat gebruiken dat thermo zeker in het begin wat gevoelig is aan oppervlakteschimmel, eens schuren voor je het plaatst verwijderd de suikerlaag aan het oppervlak die daar verantwoordelijk voor is. bij buitenbeplanking weert deze vanzelf vrij snel af. ;) tis maar een tip. thermo vergrijst ook dus indien je dit niet wenst vergeet hem niet te behandelen.

We zullen waarschijnlijk voor hardhout gaan. Padouk of Afrormosia.

Momenteel gaat de voorkeur naar nagelen in het vlak, met 16 gauge Brad of DA brads (DA brads vond ik met geringde schacht voor betere grip)

Regio?

Oost Vlaanderen, maar regio maakt op zich niet veel uit.
    Wij zijn ons gerief gaan halen bij De Regge (Gavere), VC Wood (Zottegem) heeft ook een breed assortiment (al heb ik daar nog nooit iets besteld). Ik zag @fido in een ander topic Houthandel Hanssens aanbevelen.

Voor gezaagde timmerpanelen en zo is Hanssens aan te bevelen.
    Hardhout ben ik verder weg gaan halen https://www.paulussen.be/ ook zeer goed.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan