Houtskeletbouw tuinhuis - vragen

  • Tags bijgebouw deuren isolatie tuin
  • Jonasm

    Lid
    Lid geworden
    25 mei 2016
    Berichten
    110
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    18
    Goeiemiddag

    Ik wil mijn tuinhuis gaan bouwen in hsb, en zit nog met een aantal vragen. Ik liet me al inspireren door dit topic: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/t...tijlen-dak-hoh-en-later-andere-vragen.279434/

    Opbouw van binnen naar buiten:
    - OSB
    - Lattenwerk
    - Dampscherm
    - wanden met isolatie
    - Gevelfolie
    - Dubbel lattenwerk (eerst laag latten verticaal op de wanden, en de 2de laag horizontaal erover, om de spouw niet af te sluiten)
    - Verticale planchetten

    1. Lijkt deze opbouw correct?

    2. Afschot van het plat dak: op internet lees ik 1-2cm per meter. Mijn overspanning is 4m. Volstaat het om voor 8 cm te gaan?
    Dit heeft natuurlijk een impact op de opkant. Ik zou werken naar 20cm opkant aan de kant van de regenwaterafvoer. Aan de andere kant heb ik dan nog 'maar' 12cm. Volstaat dit, of moet ik meer voerzien? Naar bvb 15cm en 23cm?

    3. Regenwaterafvoer: ik wil de regenwaterpijp op de gevel laten lopen (en dus niet inwerken in de wanden), zodat ik er nog steeds makkelijk aan kan moest dat nodig zijn. Nu mijn vraag: hoe scherp mag ik de bocht maken van de dakdoorvoer naar de pijp op de gevel? Mag die bocht 90 graden zijn? Zodat ik nog steeds binnen de dakstructuur blijf en de buis dus niet zichtbaar is langs de binnenkant? Of wat raden jullie aan?
    Als ik dan de buis door de zijwand steek naar buiten: dan moet ik door de gevel folie en door de planchetten. Hoe werk ik dat waterdicht af?

    4. EPDM lijmen op kimblokken: enkel de kimblok meenemen, of ook een deel van de betonplaat? Wat doe je met de dagkant van de kimblok? De dagkant van een kimblok voor een deuropenen. Neem je die dagkant ook mee? Of hoe werk je dit af?

    HSB opbouw.png




    5. Deur en dorpel: dit is volgens mij nog het moeilijkste. Ik dacht een blinde deur te maken (die bekleed is met dezelfde planchetten). De deur moet wel goed sluiten, en het water buiten houden. Welke deur gebruik ik hier best voor? Kan ik die ergens aankopen/laten maken? Hoe bescherm ik het kops hout van die planchetten op de deur tegen afdruppend water? Plaats ik ook een dorpel op de betonplaat? Dit zal er wel voor zorgen dat ik met een hoogteverschil zit, maar op zich geen probleem. Later kan ik mss nog een vloertje plaatsen.

    6. Planchetten: waarschijnlijk gaan we voor padouk planchetten. Ik lees verschillende bevestigingsmethoden: nagelen in de tand, nagelen in de plank, schroeven in de plank, sommigen gebruiken ook nog eens lijm... Ik zie het bos door de bomen niet meer. Wat raden jullie mij aan zodat alles mooi op zijn plek blijft :)

    Alvast bedankt voor het advies.

    Mvg,
    Jonas
     
    Is een OSB dampdicht genoeg, kan deze aan alle randen goed aansluiten?

    Ziet er heel goed uit
     
    Ik heb vorig jaar ook wat geknutseld, de foto’s van de opbouw kan je hier vinden:


    1) Zelf gegaan voor opbouw van douglas constructie, osb, dampopen folie, dubbel latwerk, planchetten (van binnen naar buiten). Heb geen isolatie voorzien - denk goed na of je dat echt nodig hebt in jouw opbouw (wat moet er tegen vorst beschermd worden?). Ik snap ook niet waarom je lattenwerk aan binnenkant nodig hebt?

    2) mijn afschot beperkt tot 1cm per meter, ook om niet te veel hoogte te verliezen. Tot nu werkt dat perfect. Mocht je willen vasthouden aan jouw afschot, dan zie ik ook geen problemen met resterende opstand van 12 cm.

    5) mijn tuinhuis staat gewoon op de betonplaat, dus ook geen dorpel. Deuren heb ik gemaakt van kader in SLS, half lap joints om alles te verbinden, en diagonaal SLS’en gestoken om scheefzakken te vermijden. Die diagonalen worden in druk belast, dus lopen van onderaan scharnier-kant naar bovenaan slot-kant. Binnenkant afgewerkt met OSB, en planchetten aan buitenkant rechtstreeks op de SLS structuur. Dat is vast niet volgens de regels van de kunst (want niet optimaal geventileerd), maar ik wou de deur niet te dik laten worden… Hou daarbij ook rekening met bv. lengte cilinder van slot… De slotkast heb ik in de SLS’en uitgewerkt, en dan via een zelfgemaakte mal het slot uitgeboord/uitgefreesd in de gemaakte structuur.

    Om het water buiten te houden heb ik het volgende gedaan: planchetten boven de deur zijn in zacht verstek gezaagd, zodat er een druipneus ontstaat die naar buiten afwatert. Op de planchetten op de deur ook bovenaan in verstek gezaagd om hetzelfde te bekomen - de hoogste kant van die neus zit dus aan de binnenkant van de deur. Tot nu toe werkt dat perfect, geen water binnengekregen.

    6) Hier gewerkt met planchetten van ayous, wisselende breedte, en uiteindelijk afgewerkt met rubio monocoat (foto’s in topic hierboven zijn genomen voor deze afwerking, de olie gaf echt wel een mooier geheel - ik zoek nog een meer recente foto). De planchetten zijn op twee manieren bevestigd: een streep PU houtlijm, en dan enkele keren schuin in de neus genageld (schuin zodat de volgende plank er nog vlot overging, in de neus zodat nageltje in de voeg zit).
     
    Is een OSB dampdicht genoeg, kan deze aan alle randen goed aansluiten?

    Ziet er heel goed uit
    Wat bedoel je hiermee? Ik probeer die zo goed mogelijk aan te sluiten...

    Ik heb vorig jaar ook wat geknutseld, de foto’s van de opbouw kan je hier vinden:


    1) Zelf gegaan voor opbouw van douglas constructie, osb, dampopen folie, dubbel latwerk, planchetten (van binnen naar buiten). Heb geen isolatie voorzien - denk goed na of je dat echt nodig hebt in jouw opbouw (wat moet er tegen vorst beschermd worden?). Ik snap ook niet waarom je lattenwerk aan binnenkant nodig hebt?

    2) mijn afschot beperkt tot 1cm per meter, ook om niet te veel hoogte te verliezen. Tot nu werkt dat perfect. Mocht je willen vasthouden aan jouw afschot, dan zie ik ook geen problemen met resterende opstand van 12 cm.

    5) mijn tuinhuis staat gewoon op de betonplaat, dus ook geen dorpel. Deuren heb ik gemaakt van kader in SLS, half lap joints om alles te verbinden, en diagonaal SLS’en gestoken om scheefzakken te vermijden. Die diagonalen worden in druk belast, dus lopen van onderaan scharnier-kant naar bovenaan slot-kant. Binnenkant afgewerkt met OSB, en planchetten aan buitenkant rechtstreeks op de SLS structuur. Dat is vast niet volgens de regels van de kunst (want niet optimaal geventileerd), maar ik wou de deur niet te dik laten worden… Hou daarbij ook rekening met bv. lengte cilinder van slot… De slotkast heb ik in de SLS’en uitgewerkt, en dan via een zelfgemaakte mal het slot uitgeboord/uitgefreesd in de gemaakte structuur.

    Om het water buiten te houden heb ik het volgende gedaan: planchetten boven de deur zijn in zacht verstek gezaagd, zodat er een druipneus ontstaat die naar buiten afwatert. Op de planchetten op de deur ook bovenaan in verstek gezaagd om hetzelfde te bekomen - de hoogste kant van die neus zit dus aan de binnenkant van de deur. Tot nu toe werkt dat perfect, geen water binnengekregen.

    6) Hier gewerkt met planchetten van ayous, wisselende breedte, en uiteindelijk afgewerkt met rubio monocoat (foto’s in topic hierboven zijn genomen voor deze afwerking, de olie gaf echt wel een mooier geheel - ik zoek nog een meer recente foto). De planchetten zijn op twee manieren bevestigd: een streep PU houtlijm, en dan enkele keren schuin in de neus genageld (schuin zodat de volgende plank er nog vlot overging, in de neus zodat nageltje in de voeg zit).

    1) Mooi project! Ik dacht te isoleren voor o.a. de batterijen van de elektrische fietsen en accu's van tuingereedschap te beschermen. Voor de rest zou er ook wat overschotten van verf in komen te staan. En redelijk wat machines (invalzaag, bovenfrees, kapex, etc).
    Lattenwerk aan de binnenkant omdat je die osb toch niet zomaar tegen het dampscherm mag plaatsen? Ofwel?

    2) Top, mss dan ook wel voor 1cm per meter gaan. Ik wil de ruimte maximaliseren.

    5) Dat is ook wel een goed idee! Zal de kostprijs van de deur ook wat drukken.
    De verstekken zijn dan niet op 45° maar eerder op 75° als ik het goed begrijp? Zodat het ook minimaal opvalt.

    6) Waar heb je die planchetten van wisselende breedte gevonden? Ik kan ze momenteel maar in 1 formaat vinden.
    Waar heb je die houtlijm dan op gedaan? Op de rug van de planchet (tussen de planchet en het lattenwerk)? Of in de groef van de planchet waar de tand in komt? Heb je een 1-2mm voeg gelaten tussen de planchetten?
     
    Is een OSB dampdicht genoeg, kan deze aan alle randen goed aansluiten?

    Ziet er heel goed uit
    Wat bedoel je hiermee? Ik probeer die zo goed mogelijk aan te sluiten...

    Ik heb vorig jaar ook wat geknutseld, de foto’s van de opbouw kan je hier vinden:


    1) Zelf gegaan voor opbouw van douglas constructie, osb, dampopen folie, dubbel latwerk, planchetten (van binnen naar buiten). Heb geen isolatie voorzien - denk goed na of je dat echt nodig hebt in jouw opbouw (wat moet er tegen vorst beschermd worden?). Ik snap ook niet waarom je lattenwerk aan binnenkant nodig hebt?

    2) mijn afschot beperkt tot 1cm per meter, ook om niet te veel hoogte te verliezen. Tot nu werkt dat perfect. Mocht je willen vasthouden aan jouw afschot, dan zie ik ook geen problemen met resterende opstand van 12 cm.

    5) mijn tuinhuis staat gewoon op de betonplaat, dus ook geen dorpel. Deuren heb ik gemaakt van kader in SLS, half lap joints om alles te verbinden, en diagonaal SLS’en gestoken om scheefzakken te vermijden. Die diagonalen worden in druk belast, dus lopen van onderaan scharnier-kant naar bovenaan slot-kant. Binnenkant afgewerkt met OSB, en planchetten aan buitenkant rechtstreeks op de SLS structuur. Dat is vast niet volgens de regels van de kunst (want niet optimaal geventileerd), maar ik wou de deur niet te dik laten worden… Hou daarbij ook rekening met bv. lengte cilinder van slot… De slotkast heb ik in de SLS’en uitgewerkt, en dan via een zelfgemaakte mal het slot uitgeboord/uitgefreesd in de gemaakte structuur.

    Om het water buiten te houden heb ik het volgende gedaan: planchetten boven de deur zijn in zacht verstek gezaagd, zodat er een druipneus ontstaat die naar buiten afwatert. Op de planchetten op de deur ook bovenaan in verstek gezaagd om hetzelfde te bekomen - de hoogste kant van die neus zit dus aan de binnenkant van de deur. Tot nu toe werkt dat perfect, geen water binnengekregen.

    6) Hier gewerkt met planchetten van ayous, wisselende breedte, en uiteindelijk afgewerkt met rubio monocoat (foto’s in topic hierboven zijn genomen voor deze afwerking, de olie gaf echt wel een mooier geheel - ik zoek nog een meer recente foto). De planchetten zijn op twee manieren bevestigd: een streep PU houtlijm, en dan enkele keren schuin in de neus genageld (schuin zodat de volgende plank er nog vlot overging, in de neus zodat nageltje in de voeg zit).

    1) Mooi project! Ik dacht te isoleren voor o.a. de batterijen van de elektrische fietsen en accu's van tuingereedschap te beschermen. Voor de rest zou er ook wat overschotten van verf in komen te staan. En redelijk wat machines (invalzaag, bovenfrees, kapex, etc).
    Lattenwerk aan de binnenkant omdat je die osb toch niet zomaar tegen het dampscherm mag plaatsen? Ofwel?

    2) Top, mss dan ook wel voor 1cm per meter gaan. Ik wil de ruimte maximaliseren.

    5) Dat is ook wel een goed idee! Zal de kostprijs van de deur ook wat drukken.
    De verstekken zijn dan niet op 45° maar eerder op 75° als ik het goed begrijp? Zodat het ook minimaal opvalt.

    6) Waar heb je die planchetten van wisselende breedte gevonden? Ik kan ze momenteel maar in 1 formaat vinden.
    Waar heb je die houtlijm dan op gedaan? Op de rug van de planchet (tussen de planchet en het lattenwerk)? Of in de groef van de planchet waar de tand in komt? Heb je een 1-2mm voeg gelaten tussen de planchetten?
    1) eerlijk: geen idee, heb me daar nooit in ingelezen 😙

    5) inderdaad een hoek van 75 graden.

    6) ik had het beter moeten definiëren. Ook heel lang gezocht naar echte wisselende breedtes, maar niet gevonden. Dus uiteindelijk voor “barcode” planken gegaan. Alle planken zijn even breed, met daarin een schaduwvoeg gefreesd op variabele afstand van de rand (‘t is te zeggen, denk dat ik zo een variant of 4 had). Ik had de intentie om die 1-2mm aan te houden, maar dan kom je tot de vaststelling dat dat min of meer neerkomt op de tolerantie op de rechtheid van zo een plank… En als je dan nog 2 mm begint bij te tellen, gaf dat vreemde effecten op de schaduwvoeg. Dus ik heb gefocust op de planken waterpas bevestigen - de spacing tussen de planken zit er natuurlijk in omdat de planken niet altijd 100% recht zijn (hout leeft!).

    Lijm is aangebracht op het onderliggende lattenwerk - steeds een kleine dot op elke lat, plank in vorige schuiven, en dan 3x nagelen.

    En zoals beloofd, nog fotootje van na de rubio behandeling 😝
     

    Bijlagen

    • IMG_5433.jpeg
      IMG_5433.jpeg
      460,5 KB · Weergaven: 65
    OSB is ook al goed dampremmend en je plaatst daarachter nogmaals een dampscherm, dus dubbel
     
    Mijn knutselgerief fietsen, en dergelijke staan allemaal in een carport en tuinhuis zonder isolatie...
     
    Ziet er goed uit.
    Dat dampscherm is strikt genomen niet nodig, tenzij je binnen een grote vochtproductie gaat hebben (zoals bij koken, douchen). Een OSB3 is dampdicht genoeg, zeker als je op de naden verlijmt met een constructielijm. Dat is wel een gesmodder, dus 't is maar waar je voorkeuren liggen.
    Dakopstand en verval zijn meer dan voldoende zoals je voorstelt.
    De kimblok kan je eventueel behandelen met een vloeibaar membraan (vb. Remmers MB 2K of Buildtechnics kimflex), inderdaad tot op beton, en dan een gewone diba tussen blok en stelregel. Vind ik makkelijker dan epdm lijmen, maar dat is voorkeur.

    Zet je horizontale latten aan de gevel met stelschroeven, zodat je alles mooi vlak kan zetten voor je planchetten ertegen gaan. Door lat op lat op sls kunnen afwijkingen opbouwen, en dat zie je. 't is maar hoe hard je je eraan ergert...

    Voor de deur heb ik geen tips. Een vraag die ik me stel is hoe je dat een beetje winddicht gaat krijgen als je zelf een deur als je zelf gaat knutselen. isolatie in de muur (heb zelf ook een geisoleerd kot en geen spijt van!) maar dan een houten staldeurtje waar de kou en wind gewoon langsheen/doorheen komt?
     
    Is een OSB dampdicht genoeg, kan deze aan alle randen goed aansluiten?

    Ziet er heel goed uit
    Wat bedoel je hiermee? Ik probeer die zo goed mogelijk aan te sluiten...

    Ik heb vorig jaar ook wat geknutseld, de foto’s van de opbouw kan je hier vinden:


    1) Zelf gegaan voor opbouw van douglas constructie, osb, dampopen folie, dubbel latwerk, planchetten (van binnen naar buiten). Heb geen isolatie voorzien - denk goed na of je dat echt nodig hebt in jouw opbouw (wat moet er tegen vorst beschermd worden?). Ik snap ook niet waarom je lattenwerk aan binnenkant nodig hebt?

    2) mijn afschot beperkt tot 1cm per meter, ook om niet te veel hoogte te verliezen. Tot nu werkt dat perfect. Mocht je willen vasthouden aan jouw afschot, dan zie ik ook geen problemen met resterende opstand van 12 cm.

    5) mijn tuinhuis staat gewoon op de betonplaat, dus ook geen dorpel. Deuren heb ik gemaakt van kader in SLS, half lap joints om alles te verbinden, en diagonaal SLS’en gestoken om scheefzakken te vermijden. Die diagonalen worden in druk belast, dus lopen van onderaan scharnier-kant naar bovenaan slot-kant. Binnenkant afgewerkt met OSB, en planchetten aan buitenkant rechtstreeks op de SLS structuur. Dat is vast niet volgens de regels van de kunst (want niet optimaal geventileerd), maar ik wou de deur niet te dik laten worden… Hou daarbij ook rekening met bv. lengte cilinder van slot… De slotkast heb ik in de SLS’en uitgewerkt, en dan via een zelfgemaakte mal het slot uitgeboord/uitgefreesd in de gemaakte structuur.

    Om het water buiten te houden heb ik het volgende gedaan: planchetten boven de deur zijn in zacht verstek gezaagd, zodat er een druipneus ontstaat die naar buiten afwatert. Op de planchetten op de deur ook bovenaan in verstek gezaagd om hetzelfde te bekomen - de hoogste kant van die neus zit dus aan de binnenkant van de deur. Tot nu toe werkt dat perfect, geen water binnengekregen.

    6) Hier gewerkt met planchetten van ayous, wisselende breedte, en uiteindelijk afgewerkt met rubio monocoat (foto’s in topic hierboven zijn genomen voor deze afwerking, de olie gaf echt wel een mooier geheel - ik zoek nog een meer recente foto). De planchetten zijn op twee manieren bevestigd: een streep PU houtlijm, en dan enkele keren schuin in de neus genageld (schuin zodat de volgende plank er nog vlot overging, in de neus zodat nageltje in de voeg zit).

    1) Mooi project! Ik dacht te isoleren voor o.a. de batterijen van de elektrische fietsen en accu's van tuingereedschap te beschermen. Voor de rest zou er ook wat overschotten van verf in komen te staan. En redelijk wat machines (invalzaag, bovenfrees, kapex, etc).
    Lattenwerk aan de binnenkant omdat je die osb toch niet zomaar tegen het dampscherm mag plaatsen? Ofwel?

    2) Top, mss dan ook wel voor 1cm per meter gaan. Ik wil de ruimte maximaliseren.

    5) Dat is ook wel een goed idee! Zal de kostprijs van de deur ook wat drukken.
    De verstekken zijn dan niet op 45° maar eerder op 75° als ik het goed begrijp? Zodat het ook minimaal opvalt.

    6) Waar heb je die planchetten van wisselende breedte gevonden? Ik kan ze momenteel maar in 1 formaat vinden.
    Waar heb je die houtlijm dan op gedaan? Op de rug van de planchet (tussen de planchet en het lattenwerk)? Of in de groef van de planchet waar de tand in komt? Heb je een 1-2mm voeg gelaten tussen de planchetten?
    1) eerlijk: geen idee, heb me daar nooit in ingelezen 😙

    5) inderdaad een hoek van 75 graden.

    6) ik had het beter moeten definiëren. Ook heel lang gezocht naar echte wisselende breedtes, maar niet gevonden. Dus uiteindelijk voor “barcode” planken gegaan. Alle planken zijn even breed, met daarin een schaduwvoeg gefreesd op variabele afstand van de rand (‘t is te zeggen, denk dat ik zo een variant of 4 had). Ik had de intentie om die 1-2mm aan te houden, maar dan kom je tot de vaststelling dat dat min of meer neerkomt op de tolerantie op de rechtheid van zo een plank… En als je dan nog 2 mm begint bij te tellen, gaf dat vreemde effecten op de schaduwvoeg. Dus ik heb gefocust op de planken waterpas bevestigen - de spacing tussen de planken zit er natuurlijk in omdat de planken niet altijd 100% recht zijn (hout leeft!).

    Lijm is aangebracht op het onderliggende lattenwerk - steeds een kleine dot op elke lat, plank in vorige schuiven, en dan 3x nagelen.

    En zoals beloofd, nog fotootje van na de rubio behandeling 😝

    Knap zo! Staat het er nog steeds zo bij? Hoe ervaar je de ayous? Ayous werd me afgeraden in de houthandel aangezien het vrij broos is. Ze vertelden me dat je er elke afdruk op ziet (als je er bvb een voetbal tegen wordt getrapt). Ben benieuwd wat daar van waar is.

    OSB is ook al goed dampremmend en je plaatst daarachter nogmaals een dampscherm, dus dubbel

    Ziet er goed uit.
    Dat dampscherm is strikt genomen niet nodig, tenzij je binnen een grote vochtproductie gaat hebben (zoals bij koken, douchen). Een OSB3 is dampdicht genoeg, zeker als je op de naden verlijmt met een constructielijm. Dat is wel een gesmodder, dus 't is maar waar je voorkeuren liggen.
    Dakopstand en verval zijn meer dan voldoende zoals je voorstelt.
    De kimblok kan je eventueel behandelen met een vloeibaar membraan (vb. Remmers MB 2K of Buildtechnics kimflex), inderdaad tot op beton, en dan een gewone diba tussen blok en stelregel. Vind ik makkelijker dan epdm lijmen, maar dat is voorkeur.

    Zet je horizontale latten aan de gevel met stelschroeven, zodat je alles mooi vlak kan zetten voor je planchetten ertegen gaan. Door lat op lat op sls kunnen afwijkingen opbouwen, en dat zie je. 't is maar hoe hard je je eraan ergert...

    Voor de deur heb ik geen tips. Een vraag die ik me stel is hoe je dat een beetje winddicht gaat krijgen als je zelf een deur als je zelf gaat knutselen. isolatie in de muur (heb zelf ook een geisoleerd kot en geen spijt van!) maar dan een houten staldeurtje waar de kou en wind gewoon langsheen/doorheen komt?

    Ok, weer iets bijgeleerd, dan geen dampscherm :)

    Goeie tip voor dat vloeibaar membraan. Ga ik eens bekijken.

    Interessant punt over de stelschroeven, had ik nog niet bij stilgestaan. Mezelf kennende heb ik het graag goed, dus toch maar rekening mee houden om alles mooi uit te vlakken. Moet ik hier al RVS schroeven gebruiken?

    Deur is een goed punt. Ik heb ook eens prijs gevraagd voor een gewone pvc/alu deur. Ben benieuwd.
     
    nteressant punt over de stelschroeven, had ik nog niet bij stilgestaan. Mezelf kennende heb ik het graag goed, dus toch maar rekening mee houden om alles mooi uit te vlakken. Moet ik hier al RVS schroeven gebruiken?
    nee, verzinkt volstaat.
     
    Is een OSB dampdicht genoeg, kan deze aan alle randen goed aansluiten?

    Ziet er heel goed uit
    Wat bedoel je hiermee? Ik probeer die zo goed mogelijk aan te sluiten...

    Ik heb vorig jaar ook wat geknutseld, de foto’s van de opbouw kan je hier vinden:


    1) Zelf gegaan voor opbouw van douglas constructie, osb, dampopen folie, dubbel latwerk, planchetten (van binnen naar buiten). Heb geen isolatie voorzien - denk goed na of je dat echt nodig hebt in jouw opbouw (wat moet er tegen vorst beschermd worden?). Ik snap ook niet waarom je lattenwerk aan binnenkant nodig hebt?

    2) mijn afschot beperkt tot 1cm per meter, ook om niet te veel hoogte te verliezen. Tot nu werkt dat perfect. Mocht je willen vasthouden aan jouw afschot, dan zie ik ook geen problemen met resterende opstand van 12 cm.

    5) mijn tuinhuis staat gewoon op de betonplaat, dus ook geen dorpel. Deuren heb ik gemaakt van kader in SLS, half lap joints om alles te verbinden, en diagonaal SLS’en gestoken om scheefzakken te vermijden. Die diagonalen worden in druk belast, dus lopen van onderaan scharnier-kant naar bovenaan slot-kant. Binnenkant afgewerkt met OSB, en planchetten aan buitenkant rechtstreeks op de SLS structuur. Dat is vast niet volgens de regels van de kunst (want niet optimaal geventileerd), maar ik wou de deur niet te dik laten worden… Hou daarbij ook rekening met bv. lengte cilinder van slot… De slotkast heb ik in de SLS’en uitgewerkt, en dan via een zelfgemaakte mal het slot uitgeboord/uitgefreesd in de gemaakte structuur.

    Om het water buiten te houden heb ik het volgende gedaan: planchetten boven de deur zijn in zacht verstek gezaagd, zodat er een druipneus ontstaat die naar buiten afwatert. Op de planchetten op de deur ook bovenaan in verstek gezaagd om hetzelfde te bekomen - de hoogste kant van die neus zit dus aan de binnenkant van de deur. Tot nu toe werkt dat perfect, geen water binnengekregen.

    6) Hier gewerkt met planchetten van ayous, wisselende breedte, en uiteindelijk afgewerkt met rubio monocoat (foto’s in topic hierboven zijn genomen voor deze afwerking, de olie gaf echt wel een mooier geheel - ik zoek nog een meer recente foto). De planchetten zijn op twee manieren bevestigd: een streep PU houtlijm, en dan enkele keren schuin in de neus genageld (schuin zodat de volgende plank er nog vlot overging, in de neus zodat nageltje in de voeg zit).

    1) Mooi project! Ik dacht te isoleren voor o.a. de batterijen van de elektrische fietsen en accu's van tuingereedschap te beschermen. Voor de rest zou er ook wat overschotten van verf in komen te staan. En redelijk wat machines (invalzaag, bovenfrees, kapex, etc).
    Lattenwerk aan de binnenkant omdat je die osb toch niet zomaar tegen het dampscherm mag plaatsen? Ofwel?

    2) Top, mss dan ook wel voor 1cm per meter gaan. Ik wil de ruimte maximaliseren.

    5) Dat is ook wel een goed idee! Zal de kostprijs van de deur ook wat drukken.
    De verstekken zijn dan niet op 45° maar eerder op 75° als ik het goed begrijp? Zodat het ook minimaal opvalt.

    6) Waar heb je die planchetten van wisselende breedte gevonden? Ik kan ze momenteel maar in 1 formaat vinden.
    Waar heb je die houtlijm dan op gedaan? Op de rug van de planchet (tussen de planchet en het lattenwerk)? Of in de groef van de planchet waar de tand in komt? Heb je een 1-2mm voeg gelaten tussen de planchetten?
    1) eerlijk: geen idee, heb me daar nooit in ingelezen 😙

    5) inderdaad een hoek van 75 graden.

    6) ik had het beter moeten definiëren. Ook heel lang gezocht naar echte wisselende breedtes, maar niet gevonden. Dus uiteindelijk voor “barcode” planken gegaan. Alle planken zijn even breed, met daarin een schaduwvoeg gefreesd op variabele afstand van de rand (‘t is te zeggen, denk dat ik zo een variant of 4 had). Ik had de intentie om die 1-2mm aan te houden, maar dan kom je tot de vaststelling dat dat min of meer neerkomt op de tolerantie op de rechtheid van zo een plank… En als je dan nog 2 mm begint bij te tellen, gaf dat vreemde effecten op de schaduwvoeg. Dus ik heb gefocust op de planken waterpas bevestigen - de spacing tussen de planken zit er natuurlijk in omdat de planken niet altijd 100% recht zijn (hout leeft!).

    Lijm is aangebracht op het onderliggende lattenwerk - steeds een kleine dot op elke lat, plank in vorige schuiven, en dan 3x nagelen.

    En zoals beloofd, nog fotootje van na de rubio behandeling 😝

    Knap zo! Staat het er nog steeds zo bij? Hoe ervaar je de ayous? Ayous werd me afgeraden in de houthandel aangezien het vrij broos is. Ze vertelden me dat je er elke afdruk op ziet (als je er bvb een voetbal tegen wordt getrapt). Ben benieuwd wat daar van waar is.
    .

    Jazeker, is een foto die deze week is genomen (mea maxima culpa, mijn dakrand moet er nog steeds eens opgeraken!).
    Ayous is niet het sterkste hout, tijdens de verwerking moet je met die planken niet gaan gooien. Onze kleine shot nog niet zo hard op een bal dat het tuinhuis daar gedeukt van is alleszins.
    Het is ook een afweging die we hier gemaakt hebben: ik wou eigenlijk met afrormosia werken, maar de (meerdere) lokale houthandelaars hadden niet de juiste planken (variabele breedte, barcode,…) of wouden het niet leveren omdat ze dat voor hun schrijnwerkers hielden (den uitleg was dat ze maar beperkt konden importeren). Ik had geen zin om die online te bestellen: dat zijn dure planken, en ik vreesde online voor de geleverde kwaliteit (dat zal wel een bias zijn). Ayous kwam voor mij qua uiterlijk het dichtst bij afrormosia: geen knopen, mooie nerflijnen. Als downside dan inderdaad minder sterk - maar in de praktijk (nog) niet te veel last van gehad. Het voordeel: de planken zijn licht, dus goed handelbaar, en vlot zaagbaar.

    Padoek vond ik naar houtstructuur ook mooi, maar kreeg die rode (initiële) kleur thuis niet verkocht. Als dat niet speelt, niet twijfelen :)!
     
    Ik heb ook de afwatering van het dak al even uitgewerkt (tuinhuis van 4x6m). Regenwaterafvoer in de hoek. Die heb ik als nulpunt gekozen. Ik zou voor 1cm afwatering per meter gaan. Plan in bijlage. De getallen op het plan zijn dus het aantal cm boven het nulpunt. Lijkt jullie dat ok?
     

    Bijlagen

    • image.jpg
      image.jpg
      436,9 KB · Weergaven: 31
    • Leuk
    Waarderingen: s-a
    Nog een vraag over de gevelfolie. Is deze ok om te gebruiken? Delta XX Plus Light (link). Ziet er een goeie prijs uit?
     
    Ziet er goed uit.
    Dat dampscherm is strikt genomen niet nodig, tenzij je binnen een grote vochtproductie gaat hebben (zoals bij koken, douchen). Een OSB3 is dampdicht genoeg, zeker als je op de naden verlijmt met een constructielijm. Dat is wel een gesmodder, dus 't is maar waar je voorkeuren liggen.
    Dakopstand en verval zijn meer dan voldoende zoals je voorstelt.
    De kimblok kan je eventueel behandelen met een vloeibaar membraan (vb. Remmers MB 2K of Buildtechnics kimflex), inderdaad tot op beton, en dan een gewone diba tussen blok en stelregel. Vind ik makkelijker dan epdm lijmen, maar dat is voorkeur.

    Zet je horizontale latten aan de gevel met stelschroeven, zodat je alles mooi vlak kan zetten voor je planchetten ertegen gaan. Door lat op lat op sls kunnen afwijkingen opbouwen, en dat zie je. 't is maar hoe hard je je eraan ergert...

    Voor de deur heb ik geen tips. Een vraag die ik me stel is hoe je dat een beetje winddicht gaat krijgen als je zelf een deur als je zelf gaat knutselen. isolatie in de muur (heb zelf ook een geisoleerd kot en geen spijt van!) maar dan een houten staldeurtje waar de kou en wind gewoon langsheen/doorheen komt?

    Nog een vraag over de stelschroeven: als ik dubbele latten wand doe, dan kan ik 1 laag planchetten er gewoon tegen schieten met nagels, en de andere laag met stelschroeven pas zetten.
    Welke laag (horizontale of verticale) zet ik vast met nagels en welke met stelschroeven?
     
    Ziet er goed uit.
    Dat dampscherm is strikt genomen niet nodig, tenzij je binnen een grote vochtproductie gaat hebben (zoals bij koken, douchen). Een OSB3 is dampdicht genoeg, zeker als je op de naden verlijmt met een constructielijm. Dat is wel een gesmodder, dus 't is maar waar je voorkeuren liggen.
    Dakopstand en verval zijn meer dan voldoende zoals je voorstelt.
    De kimblok kan je eventueel behandelen met een vloeibaar membraan (vb. Remmers MB 2K of Buildtechnics kimflex), inderdaad tot op beton, en dan een gewone diba tussen blok en stelregel. Vind ik makkelijker dan epdm lijmen, maar dat is voorkeur.

    Zet je horizontale latten aan de gevel met stelschroeven, zodat je alles mooi vlak kan zetten voor je planchetten ertegen gaan. Door lat op lat op sls kunnen afwijkingen opbouwen, en dat zie je. 't is maar hoe hard je je eraan ergert...

    Voor de deur heb ik geen tips. Een vraag die ik me stel is hoe je dat een beetje winddicht gaat krijgen als je zelf een deur als je zelf gaat knutselen. isolatie in de muur (heb zelf ook een geisoleerd kot en geen spijt van!) maar dan een houten staldeurtje waar de kou en wind gewoon langsheen/doorheen komt?

    Nog een vraag over de stelschroeven: als ik dubbele latten wand doe, dan kan ik 1 laag planchetten er gewoon tegen schieten met nagels, en de andere laag met stelschroeven pas zetten.
    Welke laag (horizontale of verticale) zet ik vast met nagels en welke met stelschroeven?
    Hier deze meest naar buiten met stelschroeven
     
    Ziet er goed uit.
    Dat dampscherm is strikt genomen niet nodig, tenzij je binnen een grote vochtproductie gaat hebben (zoals bij koken, douchen). Een OSB3 is dampdicht genoeg, zeker als je op de naden verlijmt met een constructielijm. Dat is wel een gesmodder, dus 't is maar waar je voorkeuren liggen.
    Dakopstand en verval zijn meer dan voldoende zoals je voorstelt.
    De kimblok kan je eventueel behandelen met een vloeibaar membraan (vb. Remmers MB 2K of Buildtechnics kimflex), inderdaad tot op beton, en dan een gewone diba tussen blok en stelregel. Vind ik makkelijker dan epdm lijmen, maar dat is voorkeur.

    Zet je horizontale latten aan de gevel met stelschroeven, zodat je alles mooi vlak kan zetten voor je planchetten ertegen gaan. Door lat op lat op sls kunnen afwijkingen opbouwen, en dat zie je. 't is maar hoe hard je je eraan ergert...

    Voor de deur heb ik geen tips. Een vraag die ik me stel is hoe je dat een beetje winddicht gaat krijgen als je zelf een deur als je zelf gaat knutselen. isolatie in de muur (heb zelf ook een geisoleerd kot en geen spijt van!) maar dan een houten staldeurtje waar de kou en wind gewoon langsheen/doorheen komt?

    Nog een vraag over de stelschroeven: als ik dubbele latten wand doe, dan kan ik 1 laag planchetten er gewoon tegen schieten met nagels, en de andere laag met stelschroeven pas zetten.
    Welke laag (horizontale of verticale) zet ik vast met nagels en welke met stelschroeven?
    Hier deze meest naar buiten met stelschroeven
    Top! Welk formaat van schroef gebruik ik best?
     
    Weet ik niet meer
    Aannemer liet dat berekenen door fabrikant, groothandel in functie dikte latten en gewicht gevelplaten
     
    Los van andere feiten: een merk gaat beter doorverkopen tweedehands dan iets van ecotools. Maar er is niets mis met dat materiaal van Ecotools.
     
    • Leuk
    Waarderingen: s-a
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan