Houtkachel - wat geldt als een doorvoer van een muur

• Tags brandbeveiliging houtkachel kachel rookgasafvoer verwarming
  • dakkerd

Nieuw Lid
    Lid geworden
    20 jun 2013
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Als je een enkelwandige kachelbuis door een muur of plafond doorvoert, word je verondersteld om de regels in acht te nemen naar afstand, waaronder de overgang naar een dubbelwandige buis. Uiteraard voor brandgevaar en afscherming van brandbare materialen van een warme buis, maar ook voor terugslag (hoewel ik dat laatste niet begrijp als een soort 'default' regel).

Maar wat geldt nu als een 'doorvoer'. Stel dat je een daadwerkelijk 'gat' in de muur maakt en dat je daar een doorvoer regelt, dus dat er een soort linteel is dat echt wel afstand houdt van de buis, geldt dat als een doorvoer? Als dat kan zou ik dat liever niet met een dubbelwandige willen, want veel warmte gaat verloren in zo een dubbelwandige buis. En ja, ik ben me bewust van de trek.

Ik heb namelijk een ruimte waar je eigenlijk kan zeggen dat het geen doorvoer is, maar gewoon een open ruimte, waar een soort raamgat zit tussen twee ruimtes (plus nog een deurgat (zonder deur). Ik vroeg me af of dat ook geldt als een soort doorvoer.

Nu ja, als daar al een antwoord op is...

Maar je buit moet toch wel ergens door een muur/plafond om zo boven het dak uit te komen ?
    Binnen de ruimte waar de kachel staat, mag je enkelwandig gaan. Jij wil dus die buis door ruimtes laten open die eigenlijk niet van elkaar afgesloten zijn door een deur of raam ?

Uiteindelijk gaat het door het dak inderdaad.

Aanpalend aan de ruimte waar de kachel staat, is een andere ruimte waar en deurgat inzit. Daar zit ook een soort binnenraam, waar vandaag het raam zelf uit is gehaald en waar de buis dus door kan om in de aanpalende ruimte te komen. Die aanpalende ruimte is veel hoger, dus ik zou daar nog makkelijk twee meter enkelwandige buis kunnen laten omhoog gaan voor het door het dak vertrekt naar buiten (en ik om naar buiten te gaan dus een dubbelwandige zou steken).

Even snel, niet op schaal en met verkeerde maten getekend wat ik bedoel met doorvoer door het raam. 1762175390708.png

Dat horizontale stuk mag al niet, daar hoopt van alles op en kan schouwbrand veroorzaken.
    Als je met hoeken van 45º werkt mag het vermoedelijk wel, zie schouwvoorschriften fabrikant!

Dat horizontale is inderdaad niet op 45, en ik weet dat je niet horizontaal mag. Ik vroeg me enkel af wat een "doorvoer" is.

Doorvoer is naar buiten. of toch onverwarmde ruimte

Nee.

De tekening is om aan te tonen dat de kachelpijp enkelvoudig door een open raam gaat, en dan naar buiten. De aanpalende kamer is niet getekend, omdat dat verwarrend is.

Zoals hierboven:
    Van kamer 1 naar kamer 2, door een 'raam/opening. In kamer 2 naar boven door het dak.

Door dak: dubbelwandig uiteraard.
    Doorgang van kamer 1 naar kamer 2: geldt dat als doorvoer of niet, aka dubbelwandig of niet.

Zowel in kamer 1 als 2 kun je enkelwandig werken.

Zou ik denken/hopen, maar ik vind geen bron waar ik dat kan lezen om 'zeker' te zijn. Geen idee of dit 'gezond verstand' is, of dat er normen/afstanden zijn hoe groot het gat/afstand tot de buis... moet zijn.

De zin en de onzin van een enkelwandige kachelpijp :
    Bij een brandende kachel wordt er nog wat energie afgestraald ( als het geen inox buis is tenminste ) .
    Bij een niet brandende kachel zit je met een thermisch lek recht naar buiten door heen de isolatieschil en nog eens versterkt door de trek in de schouw . Voor de ventilatie van de woning een groot pluspunt natuurlijk maar helaas ongecontroleerd .

Voor de maximale horizontale aansluitingslengte van je kachel zal je naar de specificaties van je houtkachel moeten kijken, de ene kachel is de andere niet .

De dikte van de nodige isolatie is afhankelijk van de temperaturen in de pijp.
    Dit moet normaal in de voorschriften van de kachel te vinden zijn, of bij de installateur/verkoper/fabrikant. Ook de minimale afstand van de kachel en van de pijp tot andere objecten/muren zal in de plaatsingsvoorschriften te vinden zijn.

Het heeft toch echt wel aanbeveling om dubbelwandig te gebruiken in dit geval, niet omwille van de doorvoer, maar omwille van de warmteverliezen.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Dat lek moet meevallen, heb hier getest met wartemeter, kleppen helpen immers. Nooit grote thermische lekken gemerkt, maar goed.

Topic/vraag was of je bovenstaande geldt als doorvoer.

waarom via dat raamgat ?
    Laat die buis naar boven gaan in de kamer en dan boven het raam naar de ander ekamer en dan door het dak.
    Nog beter zou zijn om de afvoerbuis volledig verticaal te laten lopen, door de kamer er boven, en dan door het dak.
    Kortste weg, beste weg

1. Kamer 1 is lager dan kamer 2
    2. Komt beter uit.

Topic/vraag was of je bovenstaande geldt als doorvoer
    Ja natuurlijk is het een doorvoer.
    Maar of isolatie (dubbelwand) nodig is:

De dikte van de nodige isolatie is afhankelijk van de temperaturen in de pijp.
    Dit moet normaal in de voorschriften van de kachel te vinden zijn, of bij de installateur/verkoper/fabrikant. Ook de minimale afstand van de kachel en van de pijp tot andere objecten/muren zal in de plaatsingsvoorschriften te vinden zijn.
    Dus kijk de afstand tot dagkanten van raam na, vergelijk met de documentatie van de kachel, en je weet of het moet.
    En dat zal ongetwijfeld niet moeten, want dat is meestal 15 cm of zo.

Nee.

De tekening is om aan te tonen dat de kachelpijp enkelvoudig door een open raam gaat, en dan naar buiten. De aanpalende kamer is niet getekend, omdat dat verwarrend is.

Zoals hierboven:
    Van kamer 1 naar kamer 2, door een 'raam/opening. In kamer 2 naar boven door het dak.

Doorgang van kamer 1 naar kamer 2: geldt dat als doorvoer of niet, aka dubbelwandig of niet.
    Wat is het verschil tussen een dubbele en een enkelwandige kachelpijp?

Nee.

Zoals hierboven:

de ene is enkelwandig, en de andere dubbel. daar zit dan isolatie tussen zodat je de omgeving beschermt tegen de hitte

Nee.

Zoals hierboven:

Op diezelfde website kan je gewoon dubbelwandige kachelpijp in het zoekveld typen en eenbhele lijst voorbeelden krijgen, met in de uitleg telkens vermelding van binnen- en buitendiameter en isolatie.

Er wordt hier voorbij gegaan aan een heel belangrijk aspect van een dubbelwandige schoorsteen. De reden van dubbelwandig zijn is niet enkel voor de isolatie naar de omgeving maar er voor te zorgen dat uw schouw op temperatuur blijft zodat de rookgassen perfect worden geëvacueerd. Een enkelwandig pijp heeft een aanzienlijk vergrote kans op condensatie van het rookgas met roet opbouw tot gevolg. Deze roet opbouw zorgt uiteindelijk voor schouwbrand. Daarom is het ten stelligste aangewezen om vanaf de kachel dubbelwandige schoorsteen buis te gebruiken.

Horizontale buis kan op voorwaarde dat de fabrikant dit toelaat. In gevallen van geforceerde rookgas afvoer bijvoorbeeld.

Het allerbelangrijkste bij een kachel is deze kopen in functie van het benodigde vermogen. Een kachel met een te hoog vermogen gaat de gebruiker “stiller” willen zetten, het zogenaamde “smoren”. Wat er uiteindelijk gebeurt is dat de luchttoevoer wordt geknepen, hierdoor zal het vuur dan minder branden. Wat er onzichtbaar gebeurt is dat de kwaliteit van verbranding gigantisch verminderd waardoor er roet maar vooral kankerverwekkende PAK’s worden uitgestoten. Deze PAK’s komen niet enkel buiten maar ook in je binnen omgeving terecht, je bent jezelf als het ware aan het vergiftigen.
    Het teveel aan roet is sowieso het standaard recept voor schouwbrand.

Als dus beide (enkelwandig schouwbuis en een kachel met te hoog vermogen) worden gecombineerd hebben we niet enkel een kankerverwekkende installatie gebouwd maar sowieso een accident waiting to happen gecreëerd.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan