Houtkachel vs pelletkachel

• Tags houtkachel pelletkachel
  • Lid geworden
    16 jun 2021
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Goeiemorgen,

Wij houden van de charme van hout branden en hebben als hoofdverwarming vloerverwarming.

Nu vroegen we ons af of een gewone vrijstaande houtkachel genoeg kan bijwarmen in de winter gezien dat toch enkel stralingswarmte is.

In ons vorige huis hadden we een inbouwcassette met ventilator en die gaf heel goed warmte af maar met een gewone houtkachel is er geen ventilator he?

Of nemen we beter een pelletkachel die ventileert ook maar dan mis ik daar de charme van het hout.

Wie deelt zijn ervaring?

Met vloerverwarming moet ge uw huis toch perfect op temperatuur kunnen krijgen zonder bij te verwarmen?
    Persoonlijk zie ik het nut er dus niet van in.
    Gij hebt een deftige schouw? Met inox buis erin? Ge wilt die 2x per jaar kuisen (of laten kuisen?)

Bij mijn ouders hadden we vroeger een houtkachel als hoofdverwarming, daar kon ge het serieus warm stoken maar sinds een jaar of 7 ofzo hebben die pellets in de plaats (ook nog altijd als hoofdverwarming) en die zijn toch enorm blij dat ze dat gedaan hebben. Simpel vullen met een zakje pellets en op een knopje drukken, geen gezeul meer met het hout, veel minder assen achteraf, veel minder stof in huis, ...

Eerlijk gezegd klinkt dit als een typisch verhaal wat ge vaker ziet passeren, maar dan met een gashaard: de mensen willen dat ook voor de gezelligheid. Dat kost dan ook een pak geld maar staat nooit op als ze hunne gasmeter vooruit zien draaien. :)

Afhankelijk van de isolatiegraad en het vermogen van de kachel zal dit zeker lukken. Echter zit bij deze laatste, het vermogen van de kachel, ook een heel grote instinker.

Als je zou kiezen voor een kachel met een groot vermogen ga je deze dikwijls "smoren", je gaat de lucht toevoer verminderen om het vuur en dus de warmte te verlagen. Anders gaan er momenten zijn dat je liever in je adams/eva-kostuum in huis rondwandelt. Dat smoren van de kachel gaat ervoor zorgen dat je een onvolledige verbranding krijgt die teer en zware kankerverwekkende PAKS produceert. Deze PAKS komen terecht in de omgeving van je woning, maar ook in huis. Let er dus op dat als je een kachel kiest dat je zeker niet te hoog in vermogen gaat.

Het beste is dus een kleinere kachel die je op volvermogen kan laten branden. In mijn oude woning had ik een goedkope kacheltje dat regelmatig roodgloeiend stond en heel de beneden verdieping meer dan goed kon verwarmen. Met de nieuwe woning verwarm ik nog steeds op hout maar via een houtvergasser in een stookruimte. Heel blij dat ik van de vuiligheid verlost ben...

Deze problematiek heerst uiteraard niet met een pelletkachel omdat deze het vermogen kan aanpassen aan de warmtevraag (meer of minder pellets).

Wel stel ik me de vraag waarom je zou willen "bijwarmen"? Normaal is een vloerverwarming zo gedimensioneerd dat je voldoende warmte krijgt in alle ruimtes.

We missen hier wat info.

Is je huidige vloerverwarming dan niet voldoende om je huis warm te krijgen in de winter?

Wat is je huidige verwarmingsbron? Vermogen?
    Wat is de isolatiegraad van je woning?

Voor de rest: ja kan kleine houtkachels met laag vermogen kopen en grote houtkachels met hoof vermogen. Dat staat dus los van hout versus pellets.
    Het nadeel van een centrale kachel, zowel bij hout als bij pellets is dat de warmte in 1 ruimte afgegeven wordt. Dus in die ene ruimte kan het jeel warm worden maar je krijgt de warmte moelijker naar andere ruimtes.

In mijn ouderlijk huis was er vroeger een houtkachel waarmee we het huis helemaal konden verwarmen en in de leefruimte was het een sauni. Zeker toen ik als tiener aan het stoken was...

vvw is een constante verwarming die een egale warmte afgeeft. in combinatie met de massa van je woning ga je dus geen extra warmt enodig hebben.
    Je spreekt over charme van de vlam en dan pellet ??

Dus eigenlijk wil je enkel een sfeerhaard.
    Kijk dan naar een O-Led met de beelden van een open vuur. Kan je ook gebruiken voor andere doeleinden.

vervuiling dan nog buiten beschouwing gelaten, maar fijn stof is de grootste doder in ons land. Van een asbest golfplaat, staan ze op hun achterste poten, maar een haard.... (dan heb ik het niet op u persoonlijk).
    Houtvergasser is iets anders, daar heb je een veel propere verbranding.

Van een asbest golfplaat, staan ze op hun achterste poten, maar een haard.... (dan heb ik het niet op u persoonlijk).
    Doet me denken aan die aflevering van "Ze zeggen dat".
    Waar een diesel vrachtwagen véél, maar dan ook véél properder was dan een mini 50CC tweetaktje.

Van een asbest golfplaat, staan ze op hun achterste poten, maar een haard.... (dan heb ik het niet op u persoonlijk).
    Doet me denken aan die aflevering van "Ze zeggen dat".
    Waar een diesel vrachtwagen véél, maar dan ook véél properder was dan een mini 50CC tweetaktje.
    is ook eens getest geweest met een haard tov vrachtwagens euro6. Haard (met vochtig en mix van hout) had fijn stof uistoot tot wel equivalent van 600 !! vrachtwagens ( met mooi droog hout was het veel minder, maar nog steeds verbazend veel)

En vind maar eens een euro 6 die wel naar behoren werkt, behalve als t'ie naar de schouwing moet gaan .

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Houtvergasser is iets anders, daar heb je een veel propere verbranding.
    100 keer minder als de huidige strengste eis in BE van toepassing ;). Als ze morgen een fijnstof filter verplichten monteer ik hem direct.

Wist je dat bomen fijn stof vasthouden? Zaag er eentje om en plant twee nieuwe.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan