• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

houtkachel in nieuwbouw?

Lid geworden
29 apr 2024
Waarderingsscore
1
Punten
1
Gegroet,

In onze nieuwbouw zullen we verwarmen met warmtepomp en vloerverwarming maar we overwegen tevens een houtkachel.

We beseffen dat met name de schouw gevolgen zal hebben voor de isolatie van de woning en dat dit dus op energetisch vlak niet zo interessant is maar we vinden ook dat er in een huis geleefd mag worden en dat een houtkachel wel gezellig is; bovendien hebben we al een behoorlijke voorraad brandhout ter beschikking.

Is een houtkachel mogelijk in combinatie met een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming of gewoon af te raden? Zullen we er eerder geen gebruik van maken, bijvoorbeeld omdat het net te warm wordt?

Merci!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113
De isolatie en luchtdichtheid gaat er voor zorgen dat je zeer weinig vermogen nodig hebt om te warmen.
Een kachel is een veelvoud van het vermogen in een beperkte ruimte.

Verder idd slecht voor de luchtdichtheid, en naar gezondheid toe ook geen +
En het kost ook nog eens een flinke som (kachel, schoorsteen)

Zeer raar dat het niet gewoonweg verboden is , als mazout en gas(in nieuwe verkaveling) dat wel zijn.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
357
Punten
63
Is een houtkachel mogelijk in combinatie met een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming of gewoon af te raden? Zullen we er eerder geen gebruik van maken, bijvoorbeeld omdat het net te warm wordt?
Wat @Mario_ zegt, tenzij je koelleidingen installeert richting je zwembad; dat is zowat het enige dat groot genoeg is om die warmte te kunnen afvangen/nuttig gebruiken; een kachel steek je niet ff aan voor een kwartiertje.

Ter illustratie: onze (grote) woning van 2021-2024 heeft nu een warmtepomp van 8kW thermisch vermogen, verspreid over gans het oppervlak (pakweg 300m²); je gaat daar een kachel zetten van 2.5 (kleinste wat ik vond) tot 15kW op ochot één vierkante meter; dat gaat zweten worden naast die kachel.

Ik heb al alternatieven gezien waarbij ze ethanol stoken (zuivere verbranding, geen rookgassen), maar dat is natuurlijk helemaal iets anders dan een houtkachel.

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
116
Punten
43
Als je een Houtcassette zoekt van 3 of 4 jaar oud, barbas, je mag er na de komende winter omkomen voor een mooie prijs.

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
95
Punten
28
Ken toch twee koppels die dat hebben en zijn daar zeer tevreden van.

Relatief klein "design"modern ogende losstaande toestellen. Makkelijk te regelen en hoeft niet veel in. Aangenaam warm. Tis daar 23-24° Val daar snel in slaap omdat ik dat niet meer gewoon ben... Moet je voor zijn .

Ieder zijn goesting. Als je dat wel zou doen meteen een deftige plasts voorzien voor wat hout klaar te leggen. Praktisch en oogt beter.

DeWerf

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
109
Punten
43
Wij hebben in onze nieuwbouw ook een schouw voorzien. Nog niet zeker of de kachel er ooit komt.
Het trage karakter van vloer verwarming zorgt in het tussen seizoen wel voor frissere avonden, iets wat ik niet gewend ben met de kachel vroeger.

Wij hebben in begin ook nog gedacht aan een kachel gekoppeld aan een buffervat. Dat geheel is natuurlijk wel prijzig.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113
Het trage karakter van vloer verwarming zorgt in het tussen seizoen wel voor frissere avonden, iets wat ik niet gewend ben met de kachel vroeger.
Dat snap ik dus niet. Wij hebben dat niet. Tenzij je de vvw af zet natuurlijk.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113
Wij hebben in onze nieuwbouw ook een schouw voorzien. Nog niet zeker of de kachel er ooit komt.

Wij hebben in begin ook nog gedacht aan een kachel gekoppeld aan een buffervat. Dat geheel is natuurlijk wel prijzig.
Vvw is niet traag, maar constant.
Als je snel wil warmen bv op slaapkamers, dan kan je airco installeren.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
677
Punten
113
Ik sluit me aan bij mijn collega’s.

Het benodigde vermogen is laag en als je een kachel kiest met een te hoog vermogen ga je de kachel “smoren” je gaat het vuur minder lucht geven (minder zuurstof) met als gevolg dat de verbranding significant gaat verslechteren. Bij deze verslechtering komen er allerlei PAKs vrij die zwaar kankerverwekkend zijn en ook voor de onaangename geur zorgen. Je vergiftigd als het ware de omgeving.

Let op ik ben niet tegen hout, ik verwarm mijn nieuwbouwwoning enkel met hout. Een biomassa ketel die het hout vergast verwarmd twee buffervaten van 2000l waarna het warme water over de vloerverwarming gaat. De verbranding is volledig computergestuurd met een serie van temperatuur sensoren en een lambda sensor voor het verkrijgen van een optimale vergassing. Resultaat 0 rook, 0 geur, minimale hoeveelheid fijn stof, minimale vervuiling.

DeWerf

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
109
Punten
43
Het is meer een gevoels kwestie hoor.
De VVW staat aan op 21 graden. Maar als je heel de dag buiten in de zon bezig bent geweest en je komt dan in de woning waar het 21.5 is voelt dit fris aan.

Op dat moment (18-19u) kun je niet even een graadje bij draaien, zoals dat wel gaat met klassieke verwarming of nog beter met een (te grote) kachel.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113
Het is meer een gevoels kwestie hoor.
De VVW staat aan op 21 graden. Maar als je heel de dag buiten in de zon bezig bent geweest en je komt dan in de woning waar het 21.5 is voelt dit fris aan.

Op dat moment (18-19u) kun je niet even een graadje bij draaien, zoals dat wel gaat met klassieke verwarming of nog beter met een (te grote) kachel.
Zorg maar dat er voldoende zonnewering is, want die isolatieschil zorgt er ook voor dat de temp snel kan oplopen met wat zon. Als je binnenkomt, zal je blij zijn dat het 21° graden is na een tijd werken in de zon. Bij velen kom je dan binnen in een zeer warme woning.

Hier is de temp heel aangenaam en constant. Verwarming wordt niet aangeraakt.... En ik heb geen nieuwbouw.

Niet te veel reflecteren naar oudere woningen, want het is een heel verschil.
Ook in de badkamer is het hier altijd aangenaam. Dus nooit bij verwarmen, ook douchen gebeurt op lagere temp dan in een koude badkamer.

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
394
Punten
63
Ik zou sterk adviseren om geen houtvuur te nemen.
Ongezond, duur in aankoop en onderhoud, gevaarlijk voor schouwbranden, vuil, doet de waarde van je nieuwbouw dalen,...
Als je de gezelligheid wilt van een houtvuur kan je altijd een filmpje van een houtvuur streamen naar de televisie.

Hout verbranden in huis zal waarschijnlijk de komende 10 jaar ook wel ergens verboden of belast worden...

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
563
Punten
113
"doet de waarde van je nieuwbouw dalen". Niet overdrijven eh :).

Los daarvan ben ik 100% akkoord dat je het in een nieuwe woning niet nodig hebt, of dat het snel "te warm" zal zijn. Wij hebben het wel gedaan, argument "voor de gezelligheid". En ze brandt het ene jaar 6 keer, het andere jaar 2 keer. Wij hebben er vrede mee. En we vinden het prachtig in onze zithoek (open tot in de nok, breed van onder, smaller van boven uitgeplakt, landelijke stijl, ... blabla).

Het argument "we hebben al een voorraad hout liggen" kan je counteren met "zet het op 2e hands en je hebt al dat stof niet binnen / extra ruimte in je tuin"

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113
Wij hebben het wel gedaan, argument "voor de gezelligheid". En ze brandt het ene jaar 6 keer, het andere jaar 2 keer. Wij hebben er vrede mee.
Bij ons exact hetzelfde.

14k in de vuilbak, maar je slikt eens en gaat verder.

En wij hebben dan nog geen nieuwbouw en weinig isolatie, maar wel vvw.

DeWerf

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
109
Punten
43
Waarom is die kachel zo weinig aan? Als er gratis hout is bedoel ik.
Dan kun je toch de VVW een X graden minder zetten en vaker de kachel aan doen?

Opnieuw gewoon voor mezelf om het te begrijpen daaar we ook een schouw en twijfels hebben.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113

Opnieuw gewoon voor mezelf om het te begrijpen daaar we ook een schouw en twijfels hebben.
Tja, waarom wil je aan comfort inboeten?
Vroeger had je dat: een koud huis waar slechts enkele kamers aangenaam warm waren (meestal keuken en living). Nu wil niemand nog zo wonen, dus waarom zou je daar weer naartoe willen om een houtkachel te kunnen gebruiken?

Ik moet toegeven dat wij het ook eens een jaartje zo geprobeerd hebben, met de thermostaat enkele graden lager, maar eens je dat comfort gewoon bent wil je gewoon niet terug naar hoe het vroeger was. Die kilte in de rest van het huis was echt niet aangenaam. Ook de ochtenden zijn kil en koud dan.

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.452
Punten
113
Ik zou het nu ook in een nieuw, sterk geïsoleerd en modern-comfortabel huis ook niet meer doen met een houtkachel.

Versta me niet verkeerd, da's gezellige he, maar daar houdt het dan ook op. En je krijgt er toch een hoop investering, kosten, consensus-en en gedoe bij:
- schouw + onderhoud
- kachel + onderhoud
- niet te vergeten: luchttoevoer
- hout (aankopen, transporteren, zagen, klieven, drogen...)
- hoe zit het met de luchtdichtheid van je huis?
- overmatige opwarming van de ruimte waar je kachel staat

De gezelligheidsfactor is, vind ik, ook sterk afhankelijk van hoe er gestookt wordt. Ik kom al eens bij mensen met een recente nieuwbouwwoning die dan de kachel in gang zetten voor-de-gezelligheid en dan wordt op zo een ochgotte-ochgeire-ocharmpkes flauw of verkeerd maniertje gestookt dat mijn intern-vuurkestook-hart in 2 breekt en je er niet eens de warmte vanaf voelt komen. Sorry hoor, maar als uw kachelmasse niet door en door goed opwarmt en als je niet serieus goed de stralingswarmte voelt, dan vind ik er eerlijk gezegd niets gezellig aan.
Houtkachel is gezellig als je goed stookt. En dat betekent doorgaans zuiver verbranding, voldoende lucht maar niet meer trek dan nodig, kachellichaam door-en-door warm en veel stralingswarmte. Da's gezellig! Maar dat is ook gewoonweg te veel warmte in een hedendaagse nieuwbouw.

webstab

Actief Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
37
Punten
28
als je niet serieus goed de stralingswarmte voelt, dan vind ik er eerlijk gezegd niets gezellig aan.
Daar volg ik u in!

Ik ben opgegroeid in een huis waar enkel de woonkamer werd verwarmd met een houtkachel. De andere kamers was restwarmte. Dat was wel gezellig warm rond de kachel, want de rest van het huis was gevoelig frisser.
Zelf een huis gerenoveerd en vloerverwarming gelegd. Nu is heel het huis een aangename 21-22 graden in de winter (zonder overdreven veel te verbruiken) en wij hebben hierdoor nog nooit een kachel gemist. Het is gewoon overal aangenaam warm. Ik zou niet meer terug willen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113

je hoeft vvw niet lager te zetten, door de warmte springt die toch direct uit, met dat nadeel dat het dus ook op andere kringen uitvalt.
Of je moest daar ook een heel systeem van sturingen gaan zetten om dat te regelen.
Kosten lopen op , comfort zakt , ongezond

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.247
Punten
113
Nieuwbouw en een houtkachel? Met oudjaar staat de deur hier al uren helemaal open als het pizzastelletje van 1500 watt 3u aan staat. Dat voel je 3 dagen later nog.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan