• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten zoldervloer op betonnen welfsel

Lid geworden
23 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,

We wonen al een paar jaar in onze nieuwbouw en met een tweede kind op komst, is het tijd geworden om de zolderruimte af te werken, zodat alles uit de 'rommelkamer' een plaats kan vinden en we ze kunnen ombouwen tot kinderkamer.

De vloer van de zolder is een betonlaag over gewapende welfsels. Daarop liggen alle kabels van de Elektriciteit e.d. (geen probleem) en de dikke buizen van het verluchtingssysteem. Met als gevolg dat ik zo'n 18cm omhoog moet om een vloer te kunnen steken. Eentje die liefst redelijk geluidsisolerend is naar de onderliggende kinderkamers. (Het drumstel zal ik niet gebruiken als de kinderen slapen, maar het is wel de bedoeling om er op termijn gezelschapsspellen te spelen, de hometrainer te gebruiken, zulke dingen)

Na veel rondzwervingen op het internet en dit en andere fora, dacht ik aan een constructie om de boel te onkoppelen.

Een houten raamwerk van volige(?)hout 3,5 x 15 cm (HOH 35cm), ondersteund op de kruisingen (van de balken en de klossen) door stukjes Rigidur Floor E 30 MW. De mineraalwol zou dan voor de ontkoppeling moeten zorgen, en zo win ik weer een beetje ruimte.

Daarbovenop: tand/groef gelijmde OSB 22mm (met daarop een ondervloertje en kliklaminaat).

Tussen de randen van deze constructie en de bestaande muren voorzie ik rubbers om alles te ontkoppelen van de buitenmuren/dakconstructie. (Ik wou ook nog rubbers/vilt plaatsen tussen de OSB en de balken, maar dat is een serieuze meerprijs en waarschijnlijk een beetje overkill).

Het dak zelf is al volledig geïsoleerd, dus qua warmteisolatie zit ik al goed. Maar om het klankkast effect te beperken zou ik tussen het raamwerk nog iets van isolatie willen plaatsen. Vlokken zijn geen optie, daarom zou ik met rotswol willen werken. Voor 18cm heeft dat echter een redelijk prijskaartje.

Daarom volgende vragen:

a) Moet die ruimte tussen het raamwerk volledig gevuld worden? De welfsels zouden al heel wat moeten tegenhouden, en ik heb ergens gelezen dat 2/3 opvulling (12cm in dit geval) voldoende zou moeten zijn, maar ik kan de bron niet terugvinden.

b) Wat denken jullie van de constructie? Zal dit voldoende zijn of kan ik best toch nog rubbers tussen de balken plaatsen en/of de holle ruimtes volledig opvullen. (Geluid is een precaire zaak en de meeste info gaat over puur houten tussenvloeren)

Alvast bedankt!

Irozato/Gunther

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan