• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten voordeur trekt krom

Lid geworden
10 aug 2006
Berichten
403
Waarderingsscore
0
Punten
0
Drie jaar geleden ongeveer hebben we gebouwd en we lieten houten schrijnwerk plaatsen. 
Van de ramen zijn we zeer tevreden, maar al na het eerste jaar hadden we problemen met de poort en voordeur. 
Beiden trokken namelijk krom. 
De firma beweerde dat dit kwam omdat de poort en voordeur zwart zijn en op het zuiden staan. 
Hadden ze ons dit vooraf gezegd hadden we uiteraard voor een andere oplossing gekozen. 
De voordeur werd verschillende keren bijgeregeld en er werd zelfs een ander slot ingeplaatst maar niets mocht helpen. 
Uiteindelijk werd er eind vorig jaar een nieuwe voordeur geplaatst en dat is goed gegaan tot nu.
Sinds enkele weken laat de deur weer straatgeluid door en kou uiteraard.
Gezellig is anders ...

Heeft er iemand hier ervaring met een gelijkaardig voorval en meer nog, hoe dit op te lossen?
Wij vragen ons af wat de oorzaak is, de kleur?
Waarom trok de deur dan niet krom in de zomer maar nu pas? 
Ligt het aan het gebruikte hout voor de deur?
Het slot of nog iets anders?
Wij kunnen op zich niet klagen over de firma want zij hebben al tal van keren iemand langs gestuurd om de deur bij te regelen, om een rubber te plaatsen enz ... maar het probleem geraakt niet definitief opgelost. 
En het is niet fijn wanneer je in je living zit en je hoort het water van iedere plas op straat omhoog spatten telkens er een auto passeert.
Mocht iemand ons raad kunnen geven, dan horen we het héél erg graag.
Alvast bedankt,
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
 100% terecht, en zoals je eerder al kon lezen, gebruik slot.
Doordat je slot hebt in het midden = een vast punt zijn het de ondersten en bovenste hoek die naar binnen toe trekken aan de kant van de scharnieren zie je dit niet, minder omdat je daar 3, 4, ... vast punten hebt.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
En? Niemand te erg kromgetrokken of opgezwollen geraakt van het eindejaarsgebeuren
smile.gif
?

Prima ! Een goed nieuw jaar gewenst ! 
drinks.gif
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Er is nog een factor die een rol kan spelen. Verf. Zet je de buitenkant van de deur in de lak zou je de binnenkant ook moeten voorzien van een laag verf. Verf heeft een dampremmende werking. Een nieuwe laag, volgende laag op de deur kan de oorzaak zijn dat er wat meer vocht achter de verf in het hout blijft hangen. Breng je binnen ook een laag aan is de situatie weer iets in evenwicht. 

Ideaal zou zijn buiten op de deur verf op waterbasis en de deur binnen van een alkyd laag voorzien. Helaas is water gedragen verf minder geschikt voor buiten toepassing. 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
w.g.b. zei:
Er is nog een factor die een rol kan spelen. Verf. Zet je de buitenkant van de deur in de lak zou je de binnenkant ook moeten voorzien van een laag verf. Verf heeft een dampremmende werking. Een nieuwe laag, volgende laag op de deur kan de oorzaak zijn dat er wat meer vocht achter de verf in het hout blijft hangen. Breng je binnen ook een laag aan is de situatie weer iets in evenwicht. 

Ideaal zou zijn buiten op de deur verf op waterbasis en de deur binnen van een alkyd laag voorzien. Helaas is water gedragen verf minder geschikt voor buiten toepassing. 

Klopt zeker

andere mogelijkheid is binnen altijd één laag meer opzetten dan buitenkant
 
Lid geworden
10 aug 2006
Berichten
403
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie reacties.

Hier alvast de antwoorden op jullie vragen.

@ Englishdude en stefan: ja de deur wordt altijd volledig afgesloten dus niet zo maar in het slot gedaan. We hebben een draaiknop ipv sleutelgat aan de binnenkant van de deur dus het is net zo makkelijk om dat even rond te draaien en volledig af te sluiten.  Als we dit niet zouden doen, dan zouden we ze in de zomer na een warme dag zelfs niet meer gesloten krijgen. We hebben dat al eens voor gehad dat de poetsvrouw vergeten was ze dicht te sluiten...

@ Nu7s: Ja inderdaad, waarom heeft de firma de deur opnieuw in dezelfde kleur geplaatst als zij er van overtuigd zijn dat het door de kleur komt dat de deur scheef trekt.  Ik denk dat ze het zelf niet weten wat de oorzaak is.. eerst was het door het vocht in onze nieuwbouwwoning, dan de kleur... Ik twijfel of het niet aan de houtsoort ligt...  Trekt uw voordeur zo schuin dat u elke wagen in uw huis hoort alsof er een raam open staat bijvoorbeeld? Want hier is dat zo, en dat is om gek te worden...

@ Gery en tjay en Mario: Hier gaat de deur steeds bovenaan, aan de kant van het slot, net boven het bovenste slot open staan in de herfst/winter. Je voelt daar nu gewoon de koude binnenkomen en ziet het ook als je tegen het deurblad afkijkt als je de deur opent.Ja de deur blijft nu dus krom staan en ik ben benieuwd als ze deze week komen bijregelen hoe ze dat gaan oplossen.. weer een extra rubber?

@ charel: Als ik het goed begrijp stelt u dat de oorzaak het verschil in vochtigheid buiten en binnen is? Of zou het ook kunnen het temperatuurverschil tussen het deurblad buiten en binnen?

@ w.g.b.: deur is - aan beide zijden - gelakt uit de plaatser zijn atelier gekomen. 

 

 

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Nimue zei:
@ Nu7s: Ja inderdaad, waarom heeft de firma de deur opnieuw in dezelfde kleur geplaatst als zij er van overtuigd zijn dat het door de kleur komt dat de deur scheef trekt.  Ik denk dat ze het zelf niet weten wat de oorzaak is.. eerst was het door het vocht in onze nieuwbouwwoning, dan de kleur... Ik twijfel of het niet aan de houtsoort ligt...  Trekt uw voordeur zo schuin dat u elke wagen in uw huis hoort alsof er een raam open staat bijvoorbeeld? Want hier is dat zo, en dat is om gek te worden...

Nee, natuurlijk niet. Enkel het slot dat wat stroever wordt.
 
Lid geworden
23 apr 2015
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
Had ik deze post vorig jaar gelezen dan had ik allicht geen houten voordeur laaten plaatsen. Wij zitten nu ook met de gebakke peren. En zodra er wat koude wind is hebben we een zeer onaangename tocht in huis.

 

Maar, zoals ik kan lezen zou een goede sluiting het probleem (deels) kunnen voorkomen. Bij ons was de driepunt sluiting net een extra probleem. Doordat de deur zo krom trekt wordt er enorm veel weerstand op het bovenste en het onderste sluitpunt gecreeerd. Hierdoor krijgen we het slot nog amper open. De deur is aan de noordzijde en er is geen draaiknop buiten voorzien, enkel te openen met de sleutel. Mijn vrouw krijgt de sleutel helemaal niet omgedraaid en ik heb alle moeite om dit wel te doen. 

Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen en/of we altijd met dit probleem zullen te kampen krijgen? 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan