• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten voordeur trekt krom

Lid geworden
10 aug 2006
Berichten
403
Waarderingsscore
0
Punten
0
Drie jaar geleden ongeveer hebben we gebouwd en we lieten houten schrijnwerk plaatsen. 
Van de ramen zijn we zeer tevreden, maar al na het eerste jaar hadden we problemen met de poort en voordeur. 
Beiden trokken namelijk krom. 
De firma beweerde dat dit kwam omdat de poort en voordeur zwart zijn en op het zuiden staan. 
Hadden ze ons dit vooraf gezegd hadden we uiteraard voor een andere oplossing gekozen. 
De voordeur werd verschillende keren bijgeregeld en er werd zelfs een ander slot ingeplaatst maar niets mocht helpen. 
Uiteindelijk werd er eind vorig jaar een nieuwe voordeur geplaatst en dat is goed gegaan tot nu.
Sinds enkele weken laat de deur weer straatgeluid door en kou uiteraard.
Gezellig is anders ...

Heeft er iemand hier ervaring met een gelijkaardig voorval en meer nog, hoe dit op te lossen?
Wij vragen ons af wat de oorzaak is, de kleur?
Waarom trok de deur dan niet krom in de zomer maar nu pas? 
Ligt het aan het gebruikte hout voor de deur?
Het slot of nog iets anders?
Wij kunnen op zich niet klagen over de firma want zij hebben al tal van keren iemand langs gestuurd om de deur bij te regelen, om een rubber te plaatsen enz ... maar het probleem geraakt niet definitief opgelost. 
En het is niet fijn wanneer je in je living zit en je hoort het water van iedere plas op straat omhoog spatten telkens er een auto passeert.
Mocht iemand ons raad kunnen geven, dan horen we het héél erg graag.
Alvast bedankt,
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Nimue zei:
Wij vragen ons af wat de oorzaak is; de kleur? Waarom trok de deur dan niet krom in de zomer maar nu pas? 

Ze stond in de zomer kromgetrokken en is nu teruggekeerd naar haar oorspronkelijke situatie. 
Mocht iemand ons raad kunnen geven, dan horen we het héél erg graag!

Kan de deur nu niet afgeschuurd worden zodat de zwarte kleur geen invloed meer heeft? Mijn RAL7016 PVC voordeur trekt ook schuin, maar niet zo sterk.

 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Vraagje: doet ge uw deur wel goed toe ?

Lijkt misschien op eerste zicht een vreemde vraag maar u zou niet de eerste zijn die min of meer mee helpt aan de oorzaken.
Kijk dat zo'n deur onder bepaalde omstandigheden krom trekt is onvermijdelijk.
Daarom gebruikt een deftige fabrikant ook een slot dat de deur zonder dat ze "op slot" is (dus cylinder vergrendelt) een drie puntsluiting installeerd.
Zo'n deur moet dan ook "een doefke" krijgen als ge ze dicht doet zodat niet alleen de dagschoot in het midden maar ook die onder en boven vergrendelt zit in de kader.
Dan is kromtrekken quasi nihil?
Maar dat vergeten wel veel mensen.

En even serieus, maar sommige mensen staan smalend naar ons/mij te kijken als ik na oplossen van tig problemen hen een instructie boekje geef of even de les geef over hoe je ramen en deuren moeten bedienen.
Maar wees gerust het is soms echt wel nodig 

Tot slot: Waarom nieuwe identiek dezelfde deur plaatsen als de vorige problemen geeft?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Dat goed toedoen kan ik bevestigen - we hebben een houten deur op het noorden en ze is kromgetrokken aan de bovenkant - daar waar de driepuntssluiting nooit perfect bleef hangen achter de vergrendeling.

Nu kromtrekken = door de droogte. Hout zet vooraldoor vochtsveranderingen. In de zomer zwelt het beetje op, in de winter krimpt het terug.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Nu7s zei:
Nimue zei:
Wij vragen ons af wat de oorzaak is; de kleur? Waarom trok de deur dan niet krom in de zomer maar nu pas? 

Ze stond in de zomer kromgetrokken en is nu teruggekeerd naar haar oorspronkelijke situatie.

Dat zal het niet zijn want de nieuwe voordeur is in de winter van 2016 gezet, tijdens de zomer van 2017 was er geen probleem, en nu tijdens de winter van 2017 beginnen de problemen. Zon zal het ook niet zijn want die schijnt in deze periode amper.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
tjay zei:
Nu kromtrekken = door de droogte. Hout zet vooraldoor vochtsveranderingen. In de zomer zwelt het beetje op, in de winter krimpt het terug.

De deur trekt krom in de huidige vochtige periode, dus nu kromtrekken = door de vochtigheid.

En wat kromtrekken van houten deuren betreft heb ik andere ervaringen: in de zomer krimpen de deuren (droogte), in deze vochtige periode zetten de deuren uit.
 

daver11

Lid
Lid geworden
22 jul 2016
Berichten
153
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als het aan de kant van slot open komt te staan, systeem gebruiken waarbij je door klink omhoog te trekken 3- of 5-punts sluiting aantrekt?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Gery zei:
tjay zei:
Nu kromtrekken = door de droogte. Hout zet vooraldoor vochtsveranderingen. In de zomer zwelt het beetje op, in de winter krimpt het terug.

De deur trekt krom in de huidige vochtige periode, dus nu kromtrekken = door de vochtigheid.

En wat kromtrekken van houten deuren betreft heb ik andere ervaringen: in de zomer krimpen de deuren (droogte), in deze vochtige periode zetten de deuren uit.

Da’s straf, dat moet in Beringen precies een speciaal microklimaat zijn dat dat anders is dan in de rest van het noordelijk halfrond 
biggrin.gif

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Werken_(hout)
Wat ligt tussen de verwachte vochtigheidsgraad van het hout in de zomer (13%) en in de winter (8%).”
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/extra/zoek-en-vind/zoek-een-bedrijf/10528-3005/trappen-smet/partnerberichten/waarom-ontstaan-er-tijdens-de-winter-scheuren-en-naden-in-houten-trappen-en-deuren/
“In de zomer zal het hout onder invloed van het omgevingsklimaat lichtjes uitzetten, in de winter zal het dan weer lichtjes krimpen.”

 

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Hier op Lochristi hetzeflde microklimaat. Mijn tuinpoorten zijn ook uitgezet deze winter. 
good.gif
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
tjay zei:
Da’s straf, dat moet in Beringen precies een speciaal microklimaat zijn dat dat anders is dan in de rest van het noordelijk halfrond 
biggrin.gif


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Werken_(hout)

U leest dan toch andere dingen dan dat er geschreven staat, ik citeer:
"Hout kan uitzetten bij vochtopname en krimpen bij vochtverlies. In tegenstelling tot bijvoorbeeld metaal verandert hout niet veel van vorm onder invloed van de temperatuur, maar vooral door vocht."

Er is dus helemaal geen µ-klimaat in Beringen
wink_smile.png
.
wat ligt tussen de verwachte vochtigheidsgraad van het hout in de zomer (13%) en in de winter (8%).

Het is momenteel geen winter. En de luchtvochtigheid is pas bij vriestemperaturen laag, zeker niet nu, nu is de luchtvochtigheid groot.

Nogmaals, mijn ervaring is dat de dubbele houten deuren van mijn garage in de herfst en winter steeds tegen elkaar klemmen omdat ze uitgezet zijn (onder invloed van vocht), in de zomer is er een opening tussen beide deurvleugels van zo'n 2mm wegens krimping van het hout.

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Dat was toch precies wat ik zei? Hout zwelt op door vocht en krimpt door droogte (zo noemen we hier in Holsbeek "vochtverlies"). 
biggrin.gif


Hout is in de winter droger dan in de zomer. De relatieve luchtvochtigheid is wel hoger door de lage temperaturen, maar het gaat over het totaal volume aan vocht (absolute luchtvochtigheid) -- zelfs bij 99% relatieve luchtvochtigheid kan er geen druppel vocht zijn om uit te wisselen en het vocht te doen zwellen. Dat hout zwelt in de zomer en krimpt in de winter lijkt me toch redelijk basisgegeven? (Wanneer zwelt laminaat of parket op? Als je het in de winter naad tegen naad plaatst zonder uitzetstrook -> zomer: het komt omhoog, etc...).

De enige verklaring die ik heb voor uw deur/poortfenomeen is dat naast de deur, het houten kader ook zet. Omdat dat kader groter is, zet het meer waardoor er in de zomer een grotere spleet dan in de winter is? Kijk eens aan, een uitleg en we moeten er zelfs niet eens het klimaat voor ontkennen ;). Ik geef u uiteraard wel gelijk dat herfst & lente (de tussenseizoenen) wel hogere vochtigheid hebben en dat je daar niet zomaar "het zal zwellen" of "het zal krimpen" kan opplakken. 

Happy new year!
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Gery schreef:

Het is momenteel geen winter. En de luchtvochtigheid is pas bij vriestemperaturen laag, zeker niet nu, nu is de luchtvochtigheid groot.

En zelf niet gewoon bij vriestemperaturen (want bij bvb. -2°C kan het nog heel vochtig zijn), maar ook vooral helder weer.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
tjay zei:
Dat was toch precies wat ik zei? Hout zwelt op door vocht en krimpt door droogte (zo noemen we hier in Holsbeek "vochtverlies"). 
biggrin.gif

En hout bevat in de zomer minder vocht dus ...
Hout is in de winter droger dan in de zomer.

Net andersom.
Dat hout zwelt in de zomer en krimpt in de winter lijkt me toch redelijk basisgegeven?

Nogmaals, het is net andersom.
De enige verklaring die ik heb voor uw deur/poortfenomeen is dat naast de deur, het houten kader ook zet. Omdat dat kader groter is, zet het meer waardoor er in de zomer een grotere spleet dan in de winter is? Kijk eens aan, een uitleg

Zo is het dus niet. Er zit immers geen houten kader rond.
tongue_smile.png
wink_smile.png


Ik kom trouwens net van bij mijn vader, en daar klemt de houten achterdeur ook reeds enkele dagen, zoals elk jaar in deze periode trouwens.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Al het hout is hier momenteel ook uitgezet. Deur tuinhuis klemt terwijl het in de zomer bijna volledig uit slot komt.
Ook houten latten hangar zijn gezwollen. Geen lichtspleetje te zien terwijl ze van de zomer met 2 mm spatie zijn gezet.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Hrm.... ik vraag me af of er een groot verschil is dan tussen hout dat puur binnen ligt (bv. parket) of dat voor schrijnwerk gebruikt wordt (brug tussen binnen en buiten). Ik ben wel zeker dat voor binnengebruik:
  • Winter -> binnen droger -> hout krimpt (bv. parket)
  • Zomer -> binnen vochtiger -> hout zwelt

Ik zie niet in waarom dat voor schrijnwerk dramatisch anders zou zijn, maar bon... hier kan ik alleszins goed zien dat bij koude buiten de deur krimpt en bij warmte ze uitzet, gezien de hoeveelheid lawaai en tocht die door de voordeur komt.

Dat het NU op DIT MOMENT buiten hoge RV is, lijkt me logisch (kwakkelweer); de vochtabsorptie door hout is wel een pak trager dus een regenachtige dag maakt niet dat je hout opeens gigantisch opzwelt. De algemene tendens is wel dat het binnen & buiten in de winter droger is en de zomer vochtiger. Wacht maar nog 2-3 weken, dan zullen we wel zien dat al die deuren en poorten terug gekrompen zijn 
biggrin.gif
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Gery schreef:

En hout bevat in de zomer minder vocht dus ...
Hout is in de winter droger dan in de zomer.

Net andersom.

Wel, ik kan niet meer doen dan terug verwijzen naar de links van eerder die het tegenovergestelde beweren.  Maar ik denk dat we er een andere definitie van "winter" op nahouden... ik bedoel wel degelijk de periode dat het structureel rond het vriespunt schommelt (twee weken geleden, of vermoedelijk over 2-3 weken). 

Ik ben zeer benieuwd te horen of TS zijn deur NU (op dit moment) ook nog krom staat, zoals dat waarschijnlijk 2 weken geleden wel het geval was.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
tjay zei:
Wel, ik kan niet meer doen dan terug verwijzen naar de links van eerder die het tegenovergestelde beweren.

Wel, dan stel ik voor dat u die artikels zelf eens goed leest en probeert te begrijpen, want die beweren helemaal niet het tegenovergestelde, integendeel!
Maar ik denk dat we er een andere definitie van "winter" op nahouden... ik bedoel wel degelijk de periode dat het structureel rond het vriespunt schommelt (twee weken geleden, of vermoedelijk over 2-3 weken). 

In het (natte) najaar neemt buitenhout vocht op, dat vocht geraakt daar niet meer uit tot ergens in de zomer, dus ook als het vriest in jan/feb/maa geraakt dat vocht er niet meer uit, dus blijft het hout gedurende gans de winter opgezwollen. Mijn houten deuren blijven dan ook klemmen tot in de zomer.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
tjay zei:
Hrm.... ik vraag me af of er een groot verschil is dan tussen hout dat puur binnen ligt (bv. parket) of dat voor schrijnwerk gebruikt wordt (brug tussen binnen en buiten). Ik ben wel zeker dat voor binnengebruik:
  • Winter -> binnen droger -> hout krimpt (bv. parket)
  • Zomer -> binnen vochtiger -> hout zwelt

Hier lijkt u het toch begrepen te hebben?

Buiten is het net andersom:
Najaar/winter/voorjaar -> buiten vochtiger -> hout zwelt
Zomer -> buiten droger -> hout krimpt
Ik zie niet in waarom dat voor schrijnwerk dramatisch anders zou zijn

Wat uitzetten/krimpen onder invloed van vocht niet nee, maar de situaties zijn net omgekeerd, zie hierboven.
De algemene tendens is wel dat het binnen & buiten in de winter droger is en de zomer vochtiger.

In putje winter misschien wel, maar in casu moet u over veel langere periode denken, zie ook mijn vorige reactie.
Wacht maar nog 2-3 weken, dan zullen we wel zien dat al die deuren en poorten terug gekrompen zijn 
biggrin.gif

In uw µ-klimaat misschien
wink_smile.png
, zeker niet hier, zoals in mijn vorig bericht al gesteld, blijven mijn deuren klemmen tot in de zomer.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Misschien moeten we er eens een uroloog bijroepen met al dat gekrimp en gezwel......
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Hout binnen in de verwarmde woning heeft in de winter over het algemeen een sterke neiging tot krimpen.

Hout buiten in weer en wind heeft in diezelfde winter over het algemeen een sterke neiging tot uitzetten.
Ik zie dat tot mij grote spijt zo al mijn hele leven gebeuren in ons Kempens klimaat.
Maar je hebt buiten die algemene situatie uiteraard wel eens uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer het in de zomer weken lang vochtig en mistig is of wanneer er in de winter weken lang droge vorst is.
Kromtrekken heeft daar in feite niet zo veel mee te maken.
Dat heeft vooral te maken met het verschil in vochtigheidsgraad tussen buiten en binnen en kan dus net zo goed in de winter als in de zomer optreden.
De buitenkant heeft de neiging tot uitzetten of krimpen terwijl de binnenkant wil krimpen of uitzetten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan