• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

houten vloeren roostering egaliseren

Koen Jans

Nieuw Lid
Lid geworden
11 apr 2024
Berichten
37
Waarderingsscore
1
Punten
8
Mijn topic sluit eigenlijk heel erg aan bij https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/vlak-krijgen-osb-vloer-op-zolder.410494/page-3, maar ik heb voor de zekerheid een nieuwe gestart, omdat ik niet zeker ben of het geapprecieerd wordt dat ik in een bestaand topic mijn eigen vragen begin te stellen.

Ik zit met een vergelijkbare situatie als in dat topic: ik heb een houten roostering van balken van ongeveer 16 op 6 cm die door de tand des tijds een beetje zijn doorgezakt. Het gaat over max een halve centimeter in het midden van de balken, snel gemeten met een kruislijnlaser. Ik zou hierop OSB willen plaatsen (na plaatsing van isolatie tussen de draagbalken).

Nu zou ik, net als in dat topic, mijn balken willen egaliseren door aan de zijkant verticaal planken/balken te bevestigen, door enerzijds deze te lijmen en anderzijds ook te schroeven. Ik gebruik dan de laser icm. gespannen koord als referentie. Lijmen lijkt mij een must, omdat je niet wil dat je hele vloer eigenlijk alleen maar gedragen wordt door enkel schroeven.

Mijn vragen gaat vooral over het materiaal:
  • Welke planken/balken gebruik ik hiervoor? Volstaat SLS constructiehout met kopmaten 38mm op 89mm? Of beter andere maten? Kopmaat 38mm lijkt mij redelijk dik/breed, maar je wil natuurlijk ook niet dat je schroeven voor de OSB-platen ernaast komen. Maar het is vooral een gok langs mijn kant. Wat denken jullie?
  • Welke dikte en lengte voor de schroeven?
Ik heb ook overwogen om het uit te vullen met uitvulplaatjes, maar dat is volgens mij niet zo heel eenvoudig, omdat de balken gradueel inzakken; en ook omdat de OSB-platen dan eigenlijk maar op een aantal punten ondersteund zullen worden, lijkt me dit minder ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerder Douglas planken icm houtbouten nemen denk ik.
 
Ik zou eerder Douglas planken icm houtbouten nemen denk ik.
Kan je even toelichten waarom Douglas, en dus waarom dennenhout niet volstaat? Welke kopmaten?
Het gebruik van houtbouten is wel een goede tip, ik ga eens kijken wat dit zou kosten. Welke maten? En op welke tussenafstanden?

Bedankt!
 
Men buren hebben dit moeten doen en dit was wat hun timmerman zei dacht ik. Bouten minstens 10, prijs valt wel mee tov goede schroeven
 
Als je steviger wil, is hoogte van de plank belangrijker dan de breedte.
Dus een 20x150 gaat kracht beter opvangen dan een 38x89.

Als je roostering toch bloot gaat leggen, dan kan je ook bv de middelste balk eruit halen en vervangen door een beter exemplaar of zelfs een stalen ligger.
 
Juist, dat is duidelijk. Dan ga ik planken van 10 of 15cm hoog nemen.

Ik denk ook dat zulke planken een voordeel tov. breder SLS van 38mm heeft, omdat die nogal eens gebogen durven zijn, en bij planken is dat naar mijn ervaring veel minder.

Ik heb het misschien verkeerd verwoord, maar het gaat niet zozeer over de middenste balk, maar over elke balk in het midden. Daar zijn ze ze lichtjes ingezakt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ineens eens checken of de draagstructuur sterk genoeg is voor de overspanning.

Gezien je er nu toch aan kan en al planken gaat plaatsen. Zou het maar een hele kleine upgrade zijn om de planken voldoende hoogte te geven zodat de structuur veel sterker wordt.
 
Juist, dat is duidelijk. Dan ga ik planken van 10 of 15cm hoog nemen.

Ik denk ook dat zulke planken een voordeel tov. breder SLS van 38mm heeft, omdat die nogal eens gebogen durven zijn, en bij planken is dat naar mijn ervaring veel minder.

Ik heb het misschien verkeerd verwoord, maar het gaat niet zozeer over de middenste balk, maar over elke balk in het midden. Daar zijn ze ze lichtjes ingezakt.
Dat weet ik, maar als je 1 stalen ligger in het midden steekt, vangt die meteen de grootste druk op en kan je de naastliggende simpel gelijk maken met plank.
Door die ene ligger heb je dan plots ook veel meer draagkracht. En in staal moet je niet zo hoog gaan als met hout, moest dat een issue zijn
 
Aha, juist ja, nu ben ik mee. Dat ga ik ook bekijken, want jullie hebben gelijk, als de hele roostering toch open ligt, kan ik er dan ook beter werk van maken. Bedankt!
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan