Mijn topic sluit eigenlijk heel erg aan bij https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/vlak-krijgen-osb-vloer-op-zolder.410494/page-3, maar ik heb voor de zekerheid een nieuwe gestart, omdat ik niet zeker ben of het geapprecieerd wordt dat ik in een bestaand topic mijn eigen vragen begin te stellen.
Ik zit met een vergelijkbare situatie als in dat topic: ik heb een houten roostering van balken van ongeveer 16 op 6 cm die door de tand des tijds een beetje zijn doorgezakt. Het gaat over max een halve centimeter in het midden van de balken, snel gemeten met een kruislijnlaser. Ik zou hierop OSB willen plaatsen (na plaatsing van isolatie tussen de draagbalken).
Nu zou ik, net als in dat topic, mijn balken willen egaliseren door aan de zijkant verticaal planken/balken te bevestigen, door enerzijds deze te lijmen en anderzijds ook te schroeven. Ik gebruik dan de laser icm. gespannen koord als referentie. Lijmen lijkt mij een must, omdat je niet wil dat je hele vloer eigenlijk alleen maar gedragen wordt door enkel schroeven.
Mijn vragen gaat vooral over het materiaal:
Ik zit met een vergelijkbare situatie als in dat topic: ik heb een houten roostering van balken van ongeveer 16 op 6 cm die door de tand des tijds een beetje zijn doorgezakt. Het gaat over max een halve centimeter in het midden van de balken, snel gemeten met een kruislijnlaser. Ik zou hierop OSB willen plaatsen (na plaatsing van isolatie tussen de draagbalken).
Nu zou ik, net als in dat topic, mijn balken willen egaliseren door aan de zijkant verticaal planken/balken te bevestigen, door enerzijds deze te lijmen en anderzijds ook te schroeven. Ik gebruik dan de laser icm. gespannen koord als referentie. Lijmen lijkt mij een must, omdat je niet wil dat je hele vloer eigenlijk alleen maar gedragen wordt door enkel schroeven.
Mijn vragen gaat vooral over het materiaal:
- Welke planken/balken gebruik ik hiervoor? Volstaat SLS constructiehout met kopmaten 38mm op 89mm? Of beter andere maten? Kopmaat 38mm lijkt mij redelijk dik/breed, maar je wil natuurlijk ook niet dat je schroeven voor de OSB-platen ernaast komen. Maar het is vooral een gok langs mijn kant. Wat denken jullie?
- Welke dikte en lengte voor de schroeven?
Laatst bewerkt: