• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten vloer isoleren langs kelder

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik weet dat deze situatie meermaals is besproken in dit forum, maar toch geraak ik er niet aan uit wat de beste oplossing is.
Zal beginnen met de situatie te schetsen.

Het gaat om een oud huis met een (toegankelijke) kelder. Deze toont geen enkele sporen van vocht momenteel.

Tussen de kelder en het gelijkvloers zit een houten vloer. Deze vloer is een parketvloer en ligt op osb platen die op hun beurt op houten balken liggen. (Dus van onder naar boven: houten balken, osb, parket.

Momenteel komt er redelijk wat koude en tocht door die vloer (meer informatie hierover aan het einde van deze post) en ik vroeg me af hiervoor de beste oplossing is?

Ik heb nog glaswol liggen en zou die graag gebruiken als isolatiemateriaal. Het voordeel hiervan is ook een goed isolerende waarde (maar mindere vochtbestendigheid).

Mijn idee was om eerst een dampscherm te plaatsen over de hele lengte van de kelder. Dus ook rond de balken. Tussen de balken komt dan de glaswol.

Nu lees ik tegenstrijdig zaken over het wel of niet aanbrengen van een vochtwerende scherm. Sommigen raden aan om een dampscherm te plaatsen, anderen een damprem en nog andere een damp-open folie. Welke van deze drie is aan te raden?

Mij volgende vraag is of dit scherm rond de balken moet zitten? Ik heb gelezen dat een dampscherm plaatsen en deze rond de balken te plaatsen problemen kan veroorzaken met de balken op lange termijn.

Of moet ik gewoon geen glaswol gebruiken en gaan voor xps platen (of andere harde en meer vochtresistente isolatie) tussen de balken? De reden waarom ik dit momenteel niet meteen zie zitten, is omdat ik niet zeker ben dat op deze manier alles tochtvrij zal zijn.

Een tweede factor is ook dat de kelder momenteel 3 open gaten heeft naar de straatkant toe. Vroeger zaten hier ramen in, maar die zijn er nu niet meer. Dit zorgt uiteraard voor een goede vochtbestrijding, maar is wel de reden van de tocht momenteel. Is het aan te raden om hier terug ramen in de plaatsen (uiteraard met voldoende tochtroosters)? En kan dit dan impact hebben de keuze van isolatiemateriaal?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
OSB met parket is waarschijnlijk (99% zeker) al voldoende dampdicht, enkel de randen (en eventuele doorboringen, van leidingen en zo) moet je nog dichtmaken, hier bestaan tapes en folies voor, bv. van Proclima.

Glaswol is wel waterbestendig, gaat niet rotten, werkt niet als spons, ...
Aan de onderzijde moet je niet echt iets aanbrengen, zeker niet dampdicht, eerder als afwerking.
Maar probeer de ramen dicht te maken nadat je je vochtprobleem hebt opgelost, dat zou eerste punt moeten zijn.

succes

Laatst bewerkt door een moderator:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Eigenlijk heb je geen dampdichting nodig maar wel een luchtdichting. Een dampscherm rond de balken draperen is vrijwel altijd een slecht idee, en dat is het hier ook.
Ik zou bijvoorbeeld glaswol gebruiken tussen de balken en onder de balken een dampopen luchtdichting. Dat kan met bepaalde folies (onderdakfolie) maar ideaal lijkt mij om daar isolerende houtvezelplaten voor te gebruiken. Met die folie of die platen kan je dan de luchtdichting verzorgen.
Als je van die open raamgaten geen hinder hebt zou ik die zo laten.

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
OSB met parket is waarschijnlijk (99% zeker) al voldoende dampdicht, enkel de randen (en eventuele doorboringen, van leidingen en zo) moet je nog dichtmaken, hier bestaan tapes en folies voor, bv. van Proclima.

Glaswol is wel waterbestendig, gaat niet rotten, werkt niet als spons, ...
Aan de onderzijde moet je niet echt iets aanbrengen, zeker niet dampdicht, eerder als afwerking.
Maar probeer de ramen dicht te maken nadat je je vochtprobleem hebt opgelost, dat zou eerste punt moeten zijn.
Bedankt voor de snelle reactie Stefan.
Ik heb momenteel geen vochtproblemen en dus daar moet voorlopig niets aan gedaan worden.
Dus als ik het goed begrijp zou jij gewoon de gaten van doorboringen dicht maken en daar onder de glaswol steken, zonder dampscherm?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
Je kelder is niet verwarmd, maar is ook geen buitentemperatuur.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
OSB is hier bij mij ook gebruikt als dampscherm voor ALLE wanden, houtskelet
Ik veronderstel dat dit geen OSB van 12mm is?
En tand en groef gelegd

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Eigenlijk heb je geen dampdichting nodig maar wel een luchtdichting. Een dampscherm rond de balken draperen is vrijwel altijd een slecht idee, en dat is het hier ook.
Ik zou bijvoorbeeld glaswol gebruiken tussen de balken en onder de balken een dampopen luchtdichting. Dat kan met bepaalde folies (onderdakfolie) maar ideaal lijkt mij om daar isolerende houtvezelplaten voor te gebruiken. Met die folie of die platen kan je dan de luchtdichting verzorgen.
Als je van die open raamgaten geen hinder hebt zou ik die zo laten.

De raamgaten zijn voorlopig geen groot probleem, neen.
Ze zorgen enkel voor de tocht door de vloer en die wil ik aanpakken.
Ik ben wel fan van je oplossing, want ze lijkt redelijk makkelijk uitvoerbaar.

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
OSB is hier bij mij ook gebruikt als dampscherm voor ALLE wanden, houtskelet
ik veronderstel dat dit geen OSB van 12 mm is?
en tand en groef gelegd

De OSB is niet door ons geplaatst, dus de dikte weet ik niet. Ze zijn tand en groef gelegd, maar lijken me niet 100% aan te sluiten (ik zie wel geen openingen). De parket sluit wel heel mooi aan.

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
OSB is als materiaal dampdicht of wordt zo beschouwd.
Maar dat heeft weinig belang hier. Je voelt tocht erdoor komen ... dus sluiten ze al zeker niet mooi aan.
En een kelder is geen buitenklimaat. Koeler in de zomer, warmer in de winter.

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
OSB is als materiaal dampdicht of wordt zo beschouwd.
Maar dat heeft weinig belang hier. Je voelt tocht erdoor komen ... dus sluiten ze al zeker niet mooi aan.
En een kelder is geen buitenklimaat. Koeler in de zomer, warmer in de winter.
En wat heeft dat dan als impact?
Zeg je nu dat een dampscherm niet nodig is, omdat de temperatuurverschillen klein zijn?
En hoe zou je de tocht aanpakken dan?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Omdat de temperatuurverschillen klein zijn maar vooral ook omdat de gehele vloeropbouw van redelijk dampdicht naar dampopen gaat.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan