Houten vloer egaliseren - OSB

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Dag Forumleden,

Ondertussen is de laminaat geleverd en ben ik aan het zien om van start te gaan om deze te leggen.

Ik heb gezien dat de vloer boven, waar momenteel nog een kurkvloer op ligt, een golvend patroon heeft en deze op toch wel wat plekken meer den 3-4 soms 5-6 millimeter verschil heeft waarbij quick step max 2 adviseert.

2850F31A-D819-42F6-8E09-469B3D040F30.jpeg

Ik ben momenteel de kurk vloer er aan het uithalen en merk dat er OSB platen onderliggen.

FC20CB80-C5AD-4A43-A001-5CDED24A871B.jpeg

Door wat online op te zoeken heb ik gezien dat je met knauf egalisatie ook houten vloeren kan egaliseren.
Gezien we aan de trap nog 1,5 cm hoogte over hebben (na verwijderen kurkvloer) zou dit wel mogelijk zijn. Echter lees ik nergens hoe flexibel zo’n egalisatiemiddel is?
Onze vloer kraakt wel wat als je erover loopt waardoor ik schrik heb als we de egalisatie laten uitdrogen deze gaan scheuren?

Het is dus de bedoeling om daarop een ondervloer en laminaat te leggen.

Moet ik met iets speciaals rekening houden? Of is het echter zo eenvoudig om dat middel uit te gieten, te laten drogen en nadien een perfect vlakke vloer te hebben?

Alvast bedankt,
Groeten, Brecht

Stievius

Lid
Lid geworden
9 jun 2014
Waarderingsscore
40
Punten
18
Die 3mm die jij daar laat zien ga je niet merken als dat gelegd is imho.
Heb hier wel al een gelijkaardig probleem op een aflopende en krakende houten vloer opgelost met vezelversterkte egalisatie en dat is wel goed gekomen. Je moet zo'n egalisatieproduct wel nog altijd een beetje sturen, 't is nu niet dat je dat in het midden van uw kamer kan uitgieten en dat dan magisch verspreidt ofzo. En ook wel een semi knoeiboel om te maken en in de juiste verhouding te mengen. Misschien al eens een paar rijen laminaat provisoir uitleggen en zien wat het heeft?

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Die 3mm die jij daar laat zien ga je niet merken als dat gelegd is imho.
Heb hier wel al een gelijkaardig probleem op een aflopende en krakende houten vloer opgelost met vezelversterkte egalisatie en dat is wel goed gekomen. Je moet zo'n egalisatieproduct wel nog altijd een beetje sturen, 't is nu niet dat je dat in het midden van uw kamer kan uitgieten en dat dan magisch verspreidt ofzo. En ook wel een semi knoeiboel om te maken en in de juiste verhouding te mengen. Misschien al eens een paar rijen laminaat provisoir uitleggen en zien wat het heeft?
Bedankt voor de info. Welke producten heb je gebruikt?
Heb je een idee wat voor extra gewicht dit geeft op de houten balken of is dit te verwaarlozen? (22m2)

Heb eens wat planken gelegd en effectief waar de putten zijn voel je als je erover loopt dat de plank inzakt.. Niet zo‘n kwalitatief gevoel eerlijk gezegd.

3843DF9E-9A29-4166-84BF-2EA456323DD3.jpegA10B41FE-A5BE-426F-95BA-F02649C54222.jpeg

Stievius

Lid
Lid geworden
9 jun 2014
Waarderingsscore
40
Punten
18
Weber vezelversterkte egalisatie, wel geen cheapo spul.
Ik ken uw roostering natuurlijk niet maar als dat over een paar mm gaat zou ik mij daar geen zorgen over maken.

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Hoe werkt dat dan? Zijn dit dan heel stevige platen die de verzakkingen opvangen of net heel soepele platen die samengedrukt worden en zo de golven opvangen?
Ik heb schrik dat zonder de golven op te vullen de laminaat telkens gaat zweven en ingedrukt worden wat een redelijk goedkoop gevoel geeft..

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
Die vangt idd de oneffenheden op. Is een soort van vilt.
grote golvingen, dat is natuurlijk iets anders.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
986
Punten
113
Heb ook wat ervaring met die ondervloer, en zeer tevreden van, maar die golvingen gaan niet echt opgevangen worden vrees ik.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Uiteindelijk toch gekozen voor egalisé. Vandaag gegoten, ging nog redelijk vlot maar is inderdaad een vuil boeltje.
Benieuwd als het helemaal uitgedroogd is. Nadien laminaat erover en beginnen aan verdieping eronder.

0844B48F-231F-449C-91E9-1FC1ED581711.jpeg

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
230
Punten
63
De egalisé ziet er op het eerste zicht ( en op de foto ) toch goed uit , ik denk dat dit voldoende moet zijn .
Is er een mogelijkheid om deze egalisatie nog extra te "schuren" ? Ik meen mij te herinneren dat ze dat bij mijn ouders vroeger gedaan hebben alvorens daarop.....kurktegels te lijmen :)
Al was het maar met een breed plamuurmes dat je de uitstekende "puntjes" wegschraapt" , het zal iig bijdragen aan minder oneffenheden in de egalisatie en vervolgens minder indrukken in je ondervloer.
Welke ondervloer ga je eigenlijk gebruiken ? ===> rollen of matten ? Ik weet dat die "matten-harmonica's meer kunnen opvangen dan die rollen......

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
122
Punten
43
Normaal niet nodig. Als je laminaat legt, heb je geen hechting nodig.
Hoewel ik bij mij wel de putjes en ‘bergjes’ met een plamuurmes heb afgestoken.

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
230
Punten
63
Normaal niet nodig. Als je laminaat legt, heb je geen hechting nodig.
Hoewel ik bij mij wel de putjes en ‘bergjes’ met een plamuurmes heb afgestoken.
Ik bedoelde dat schuren niet om een betere hechtingslaag te krijgen , eerder om nog vlakker te maken....

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
Voor kleefkurk is dat nodig, voor laminaat gaat dat niet zoveel uitmaken.

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Heb er vandaag eens een metsterslat opgelegd en toch gemerkt dat het resultaat iets minder vlak is dan gewenst op sommige plaatsen.. Ik denk niet onoverkomelijk maar toch voldoende om er iets aan te moeten doen.
Op sommige plaatsen zijn er wat bulten die ik ga moeten afschuren denk ik. Had er wat meer van verwacht.

Met welke korrel zou ik dit best kunnen doen?

We hebben als ondervloer de Silent walk van Quick step. Dit lijkt me niet veel oneffenheden op te vangen waardoor ik toch hier en daar nog wat ga moeten schuren. Had ik het geweten had ik een andere ondervloer gekocht die wat meer mm kan opvangen.

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
230
Punten
63
Dat schuren werd indertijd gedaan met een type woodboy oid denk ik . Dat is zo'n machine met schuurgaas/pads van ik schat 40 cm ongeveer waarmee ze parket schuren.

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Bedankt voor de tips!
Uiteindelijk toch een soort van woodboy gaan huren bij Boels. Met bij schuurmachientje was dit onbegonnen werk. Die egalisatie is toch iets wat ik niet snel opnieuw ga doen eerlijk gezegd. Tenzij ik nog een aantal keer elders mag oefenen :)

Ondertussen ligt de vloer er op de plintjes en kleine afwerkingen na!

39A2B764-3DB7-426A-AE14-B261AC6785A5.jpeg
80D17323-DA9A-48F0-81C4-855B0B7D6469.jpeg
62E44962-29EA-46F3-8158-B2946FBC07CC.jpeg
76F6F2E7-E16C-4828-8D60-D93367E69EC2.jpeg

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
230
Punten
63
Top !
Ziet mij er een "leuke" tuin uit , doet me denken aan de tuinfeestjes die we jaren meemaakten bij een nonkel van mijn vrouw....plaats zat en de kids konden tenminste nog wat rondlopen tijdens de duur van die feestjes :)
( hoewel de zolderkamer toch niet zo heel groot is aan de gordingen te zien , lijkt de tuin wel erg ruim )

Brebelco

Lid
Lid geworden
2 dec 2014
Waarderingsscore
61
Punten
18
Top !
Ziet mij er een "leuke" tuin uit , doet me denken aan de tuinfeestjes die we jaren meemaakten bij een nonkel van mijn vrouw....plaats zat en de kids konden tenminste nog wat rondlopen tijdens de duur van die feestjes :)
( hoewel de zolderkamer toch niet zo heel groot is aan de gordingen te zien , lijkt de tuin wel erg ruim )
Valt wel mee hoor! Denk dat de foto wat optisch bedrog is..
Onze stuk is een 5 tal are, dus niet zo heel groot. We hebben wel geen voortuin dus alles ligt achter het huis. De slaapkamer is 3,5 op 3,5 met daarnaast dan dressing. Niet super groot maar zeker voldoen voor ons! :)

Bovenaan