• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten verhoogd wandelpad

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Op de school van onze dochters zitten ze met een probleempje.
Om van het hoofdgebouw naar de kleuterklassen te gaan moeten ze een stukje buiten stappen. Dat is overdekt, maar de koer helt af naar hun muur, wat maakt dat dat stuk steeds lang nat staat. Ook staat de drinkfontein eigenlijk een beetje te hoog en de kleuters kunnen niet zo goed aan de deurklink.

Vandaar dat er gedacht werd om een verhoogd pad aan te maken in hout. Probleem is wel dat de afvoergoot net op die plek zit... Met andere woorden. Er moet een soort van een houten ponton gemaakt worden dat wel weg genomen kan worden zodat er jaarlijks controle en opkuis kan gebeuren van de goten.
De totale hoogte zou iets van een 10 cm moeten worden

Mijn idee was eerst om balkdragers te vijzen op de stoepdallen en hierop brugjes te maken met balken en erop terrasplanken. Een ander idee is om tafelconstucties te maken, maar dan ben ik bang dat ze gaan wankelen.
Geen must, maar een eventuele koppeling lijkt me ook niet onhandig.
Aangezien het demonteren niet vaak moet gebeuren moeten we niet te sterk aan comfort denken. We kunnen dit inplannen tijdens 'klusdagen', dus dan kunnen we met 2 tot 4 mensen de zaak verzetten. Dus een gewicht van 60kg mag geen probleem zijn.

Iemand anders met een geniale ingeving?
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
mss met paletten werken ?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
jan 007 zei:
mss met paletten werken ?

Dat ligt er nu tijdelijk omdat er andere werken waren in de tuin, vandaar dat het inzicht kwam dat zoiets wel handig zou zijn. 

Maar het is een school, geen chiro of scouts lokaal. Het mag wel een beetje deftig zijn. 
biggrin.gif
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
maar scholen hebben meestal geen overschot aan geld :)

paletten en daar op dan je afwerking schroeven 

of mss honinggraad waar ze grind/keien mee leggen die zijn ook wel een cm of 10 denk ik

of mss soort grasdals die een 10 cm hoog zijn?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Overschot is er inderdaad niet, maar er is wel budget. Het gaat trouwens over een zone waar vooral kleuters en peuters stappen. Dat moet toch wel veilig gemaakt zijn.
Het gaat over zo'n 20 meter op 1 meter.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Als je creatief wil zijn een ophaalbrug zoals bij een kasteel, zullen de kindjes super vinden.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Nu7s zei:
Als je creatief wil zijn een ophaalbrug zoals bij een kasteel, zullen de kindjes super vinden.

Dat is inderdaad zeker een leuk idee om mee te nemen als er voor hout gekozen wordt, merci!

Ik heb alvast ook eens prijs gevraagd voor rubbertegels van 10cm dik.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Geef eens wat afmetingen door.

Lengte van het pad in hout?

breedte?

Uiteindelijke hoogte ten opzichte van de goot

lengte goot, diepte goot 

 

alle zowat alles wat er nodig is om eens een schets te maken.

 

PS houdt er rekening mee dat er strikte regels zijn voor het gebruik van materialen ( toestellen) voor kinderen !

Bv de voeg tussen planken moet minimum zo breed zijn zodat er geen touwtje van een regenkap kan blijven haken. Specifiek materiaal om te vijzen of bouten ( bv met afdekkap) 

Alle nen hoop regeltjes en wetgeving om kasplantjes van de kindjes te maken

anders zou ik dit adviseren :

https://www.bouwinfo.be/bouwtube/tuin/rondom-het-huis/partner/luk-vrebosch-tuinarchitect/het-knuppelpad-verhoog-de-funfactor

Cookie heeft dus praktijk ervaring

en 

om hem voor te zijn,

je kan dus ook dit meemaken 
rofl.gif


https://www.bouwinfo.be/bouwtube/tuin/rondom-het-huis/partner/luk-vrebosch-tuinarchitect/tuinarchitect-actie

 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
't Is ongeveer 17 meter lang en een meter breed.

De hoogte zou ongeveer 10 cm moeten worden.

De goot loopt op een halve meter van de gevel over de hele lengte, dus de hele lengte onder de helft van het pad.

Indien het in hout wordt uitgevoerd zullen we met de zusterschool overleggen, daar hebben ze vrij recent een groot terras gemaakt.

 

Voorlopig neig ik meer naar rubbertegels. Ik vond er van 1m x 1m x 8cm. Dit kunnen we gewoon leggen en klaar.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
julien zei:
 

Voorlopig neig ik meer naar rubbertegels. Ik vond er van 1m x 1m x 8cm. Dit kunnen we gewoon leggen en klaar.

 

Saai vind je niet?

Leg dan kunststofgrasmatten in verschillende kleuren dan hebben die bengels nog wat leute

 

Hoogte cc10 cm is dus een plank van gemiddeld  25 mm dik met daaronder 3 balken van 5cm breed en 8 à 10 cm hoog.

 

Goot loopt een halve meter van de gevel. en dan nog es midden in het houten pad over 17 lopende meter.

Waarom ligt die goot daar ? Je spreekt van een overkapping  en de koer helt af naar daar? Awel ik peins dat er dan iets sereieus mis is gelopen met de afwatering van die koer want elk zich respecterende aannemer legt geen plavei van een koer afwaterend naar een gevel. 

Soit het ligt er.

Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat die afwatering tenminste volgens de regels wordt uitgevoerd maar dat zijn wel extra kosten. Dus misschien financieel niet haalbaar.

 

Ik stel me voor : zeg het als ik mis ben. Dat die goot een halfopen betonnen goot is waarbij het oppervlakte water wordt opgevangen en afgevoerd. Met andere woorden je moet ervoor zorgen dat er geen vuil achter blijft of dat dit handig is om proper te maken.

Bereikbaarheid kan  je natuurlijk bereiken met alles hoger te zetten op palen dus.... maar niet aan te raden met die kleine bengels, valpartijen en zo

Dus moet je iets hebben waardoor je het knuppelpad kunt openen om de goot te bereiken of het gewihct te verminderen. Simpel gezegd maak het knuppelpad uit afzonderlijke lengtes van cc 2 x1 meter en klik die aan elkaar. 

Enigste probleem , de onderbalken staan dwars op de afwatering naar de goot toe. Je moet dus de onderbalken op ' pootjes' plaatsen . Bv plastiek strips van x m hoog zodat het water er onder doorkan.

 

Of...

 

je plaats de balken dwars op de afwatering naar de goot toe . In plaats van planken van cc 1 meter lang kan je dan werken met gehele planken. En daar waar de goot zit, maak je deze planken vast in een kaderment diee je  er uit kunt lichten.

 

Waarom maar 1 meter breed? 

 

 

 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Saai, inderdaad, maar gemakkelijk, snel en héél wat goedkoper. En ook helemaal veilig.

 

 

Ter info, wat foto's:

m3nbdsk.jpg


aw1ihvu.jpg
lw6urwn.jpg


Op de laatste foto zie je paletten met een plaat liggen, die moeten weg en er moet iets in de plek, maar wel 17 meter lang, dus tot de laatste deur van de laatste klas.

 

Deze koer was vroeger een werkplaats van een garage. Het dak is er af gehaald, en afgelopen weken is een deel van de koer uitgebroken en vervangen door het gras en de zandbak en boombak (boom moet nog komen).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
mooi

 

Huh Boom? Toch fatsoenlijke boomput met drainage buis voorzien he! 

Anders boomje dood.

 

Waarom een saai pad in rubbertegels?

Combineer die rubbertegels met een houten organische loopbrug . 

Wijk af van dat saai recht pad waar je enkel van A naar B loopt , laat dit aansluiten tegen de gevel.

Maar de andere zijde laat je alle kanten gaan. Van 1 meter breed naar 2 meter of zelfs meer. Lekker een S in brengen. 

 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
De uitbraakwerken hebben wij, ouders en leerkrachten gedaan. De coördinatie en uitvoering van de afwerking is gebeurd door een tuinaannemer, die ook het ontwerp gedaan heeft.

Ik veronderstel dat hij wel weet hoe de boomput moest gemaakt worden. We waren er niet bij, dus details ken ik niet.

 

Je ziet ook dat de koer niet echt groot is. Deze dient voor de peuters en kleuters tijdens de pauze. Zo'n 32 kinderen. De kinderen mogen hier ook gaan tijdens de naschoolse opvang.

 

Een wiggelwaggel pad zou ook leuk zijn, dat komt dan wat terug in de rest. Ik noteerde alle voorstellen hier en zal ze op tafel leggen bij de volgende vergadering.

 

We zijn ook nog aan het kijken voor een schaduwdoek. Waarschijnlijk worden dat 2 staalkabels met daarover een vouwdoek, maar ook dat is nog niet zeker.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan