Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Houten tuinhuis aflopende tuin

• Tags houten tuin tuinhuis
  • Timmy 269

Lid
    Lid geworden
    11 feb 2010
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    18
    We willen een houten tuinhuis plaatsen van 5,10mx3,18m. De verkoper van het tuincentrum raadde me aan om met boordstenen een bekisting te plaatsen van 5,10m x 3,18m en deze dan vol te gieten met beton waarin betonnetten liggen met een dikte van 15cm. Is dit de goede methode?

Ook gaat onze tuin op de afstand van 5,10m 15cm omhoog. We willen de opstap om in het tuinhuis te gaan zo klein mogelijke houden. Hoe kan ik dit realiseren zonder dat het hout rot?

Hoe ge de beton giet maakt niet zoveel uit.
    Eerst boordjes zetten en erna vullen is een optie, maar ge kunt ook een bekisting maken en alles vullen met beton en erna de bekisting weghalen.
    Beton 15cm dik met een netje erin is normaal wel voldoende.
    Vergeet geen wachtbuis voor elektriciteit enzo.

Uw tuinhuis moet in mijn ogen altijd een beetje over de beton/boordsteen staan.
    Dus als uw tuinhuis 5.10x3.18 is, dan zou ik de beton bv 5.07-8 x 3.15-16 doen zodat de gevelbekleding er 1 a 1.5 cm over helt.
    Dit om te vermijden dat er water op de beton kan staan en uw tuinhuis natte voeten zou krijgen en kan rotten.

Nog beter is als ge onderaan de kader eerst nog ne dpc legt (en omhoog kunt doen / vast nieten, maar zal ervan afhangen of het een kant een klaar tuinhuis is of niet)

Ivm opstap: is me onduidelijk zonder plan. Een aparte helling maken?
    Een trede lijkt me minder praktisch ivm materiaal in en uit tuinhuis krijgen.

bedankt voor de info Rombo.
    Nu nog vraagje over de betonplaat die ik zou willen gieten. Omdat de betonmixer niet zover kan komen zou ik de betonplaat zelf willen maken. Ik zou van 2 à 3 bigbags van 1500 kg willen laten leveren (900kg grind en 600kg zand) en deze dan door een buurman met heftruck naar achter laten voeren en dan zelf de betonmaken met betonmolen. Ik weet dat dit wel beetje gaat duren maar vroeg me af of dit kwaad kan als het zo lang duurt voor de stevigheid van de beton?

Dat enkel de mixer niet in de tuin geraakt kan ik snappen, er zijn ook alternatieven:
    - als ge volk kunt optrommelen met kruiwagens de beton naar de tuin rijden, zeker wel doorgeven aan de leverancier
    - een extra pompwagen: ik heb 2 maanden geleden beton laten storten en die pomp was standaard 38m en konden ze verlengen tot 60m (tuinhuis 50m van de straat). Dit was 300 excl btw en heb ik met veel plezier betaald ipv de kruiwagens. Ik heb ook wel offertes gehad waar een pomp voor die afstand 800 euro was ...

Als ge ne grote molen hebt krijgt ge wel wat beton gedraaid op ne dag, maar ik kan geen uitspraken doen of dit aan te raden is of niet voor een vloerplaat, sleuven vullen kan minder kwaad denk ik.

Denk toch meer om het zelf te draaien. Als de bigbags tot aan het toekomstig tuinhuis kunnen gebracht worden en ik mijne molen tegen de bekisting zet denk ik toch wel dat het beetje vooruit zal gaan en op ne dag in orde zal zijn of niet?

Denk toch meer om het zelf te draaien. Als de bigbags tot aan het toekomstig tuinhuis kunnen gebracht worden en ik mijne molen tegen de bekisting zet denk ik toch wel dat het beetje vooruit zal gaan en op ne dag in orde zal zijn of niet?
    Zou ik niet doen voor een vloerplaat, dat krijg je nooit proper afgewerkt achteraf. En omdat je beton in verschillende fases droogt krijg je automatisch slechte kwaliteit.
    2,5m³ met kruiwagens zijn 30-40 kruiwagens. Laat een mixer komen en 2 vrienden. Dan zit er dat op een uurtje in...
    Giet een vorstrand waar je tuinhuis op staan en klinker de binnenkant ipv een betonplaat.

Het is geen antwoord op je vraag, maar je kunt je ook beperken tot de rand (en dus minder beton). Achteraf een vloertje in je tuinhuis leggen.
    Hier staat het tuinhuis gewoon op klinkers, geen beton. Ik heb de oppervlakte van het tuinhuis met klinkers in stabilise gelegd en daarop het tuinhuis gezet.

Ik probeer altijd het aantal beton te beperken voor zaken die mogelijks niet "eeuwig" blijven staan; maar dat is mijn persoonlijke visie :)

Dus als ik toch de betonplaat niet zou gieten ivm praktische redenen, kan ik misschien de bekisting maken van betonboorden van 6cm dik en 6 betonpoeren gieten van een 50cm diep (waar de 6 palen komen) en als thuishuis staat kan ik eventueel nog chape leggen met klinkers/tegels om de vloer af te werken

Droge beton met vertragen laten afkippen, met de heftruck naar achter voeren, effen leggen en een laatste deel in de molen met wat water in om effen Te leggen zie je hier nogal eens. Maar beton, dat stuift altijd. Nu die chape moet ook naar achter maar dat lukt zeker met je heftruck

Droge beton met vertragen laten afkippen, met de heftruck naar achter voeren, effen leggen en een laatste deel in de molen met wat water in om effen Te leggen zie je hier nogal eens. Maar beton, dat stuift altijd. Nu die chape moet ook naar achter maar dat lukt zeker met je heftruck
    is dat dan niet zelfde als de totale dikte van de betonplaat15 cm is, 10cm chappen en laatste 5 cm beton draaien met de molen.

nee groot verschil tussen chape en beton, maar op je chape lijm je een tegeltje

Ik zou persoonlijk toch altijd voor volledige beton gaan ipv chape + klinker.

Mijn huidig tuinhuis (wat ook een echt werkkot is voor mij, eens een balkje zagen, sleutelen aan de fiets) heb ik ook ne vorstrand gegoten, dan een betonnen boordje gezet, acheraf chape erin en dan dallen (30x30)... ne hoop gedoe.

Een bekisting zetten en vullen met beton gaat sneller en ge hebt toch een properder (naadloos) (werk)oppervlak.

Tenzij het ne overdekte zithoek is zou ik dus altijd voor beton kiezen.

Nee beton geeft net altijd stof als je veegt. Chape en een tegel is veel properder. Mijn werkkot thuis is getegeld om die reden, want bvb men zolder boven de zaak is opslag met beton en dat stuift altijd. Tenzij je poliert natuurlijk

Mja: beton - klinker/dal - tegel, allemaal heel verschillend natuurljk en uiteraard persoonlijke voorkeur.
    Ik laat toch liever gene hamer vallen op ne tegel :)

terrastegels leggen he

Bij mijn ouders een vorstrand in droge beton zonder wapening met daarop een betonblok op niveau gemetseld, zavel erin met stoepdals. Is al minstens 15j en dit is nog steeds in orde.

Bij mijn broer een vorstrand in droge beton dewelke we nat gemaakt hebben in de molen en zo in de sleuf laten lopen. Hier hebben we een beetje ijzer in de beton gestoken.
    Dan ook weer betonblok op niveau gemetseld en dan heeft hij betonklinkers gelegd op rijnzand.

Zelf zou ik voor een beperkte oppervlakte een mixer laten komen en wat mensen mobiliseren en/ of een dumper huren.
    Door middel van een buis of rijlat kan je het oppervlak vrij glad afwerken. Nadien betonverf erover en er komt geen stof meer vanaf.

Kogel is door de kerk. Ik ga een ringfundering gieten tot op de hoogte waar ik het tuinhuis zal op plaatsen.
    In de ringfundering gekarteld betonijzer plaatsen van 8mm. Denk de diepte van de ringfundering een 40cm.
    Nadien kan ik op mijn gemak chappen en tegels leggen.

ipv ringfundering gieten kan je ook uitgraven tot vaste grond, laagje beton in die ring om effen te gieten bvb 15cm ongeveer, en dan opmetsen met betonblokken. Dan heb je geen mixer nodig en kan je al je bouwmaterialen van 1 firma laten leveren, scheelt je leveringskosten. Enkel je chape laten afkiepen kost nog iets extra. je laagje beton maak je ook zelf dan

Een mixer heb ik zelf, dat is het probleem niet. Tot hoe diep is de vaste grond? Kan misschien goed zijn dat ik geen 40cm diep moet gaan. Het tuinhuis zou liefst gelijk met de gazon moeten komen maar aangezien we een verval hebben van 15cm zal ik aan de achterzijde 10cm onder de gazon willen beginnen en vooraan 5cm hoger willen uitkomen. achter en langs het tuinhuis komt nog een pad van een meter breed die ik dan met drainagebuis en grind afwerk (is het idee)

bedoel een betonmixer laten leveren ;). vaste grond kan je graven en zoeken he. Hier is dat een 50cm diep

Terug
Bovenaan