Houten treden op metalen spanten lijmen

• Tags Aannemer binnenschrijnwerk maatwerk schrijnwerk trappen
  • Lid geworden
    6 jan 2016
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo
    Ik wil nieuwe eikenhouten treden op twee metalen zijspanten lijmen. De spanten hangen niet aan elkaar. De treden moeten ze dus samenhouden, zodat de trap (de linkse en rechtse spant) niet opengaat.
    Ik probeerde gisteren met Soudal Fix All High Tack, maar 24 uur later kan ik de geprobeerde trede nog gewoon lostrekken... Dit vertrouw ik dus niet.
    Heeft er iemand een idee hoe dit te fiksen valt zonder bouten en moeren?
    Alvast bedankt!

Bijlagen

• Trap.jpg
      Trap.jpg
      59,2 KB · Weergaven: 48
    spanten en hout ontvet?

zonder bouten en moeren?
    Mag ik vragen waarom?

Houtdraadbouten lijken mij hier met 10 lengtes voorsprong dé oplossing.

Als het met soudal fix all niet lukt, vrees ik dat er niet echt een betere lijmoptie gaat zijn.

Hey
    Ik heb de spanten ontvet, het hout heb ik een paar dagen geleden geolied.
    Ik wil liefst geen bouten gebruiken om werk te sparen, haha... Dan moet ik al gaan boren in die mooie nieuwe plankjes, de koppen infrezen enz... Ook zou het mooier zijn, als het gewoon gelijmd kan worden. Maar als het niet anders kan, zal het inderdaad met bouten moeten gebeuren. De vorige treden waren ook op die manier bevestigd.

Koppen infrezen?

Ik dacht aan houtdraadbout langs onder door de stalen draagplaat (die voor zover ik kan zien al gaten geeft) tot in het hout van de trede. Niet door en door he.
    Bv houtdraadbout M8x30, M8x40, M8x50 (afhankelijk van de dikte van de trede en stalen draagplaat) en carroserierondel (DIN9021).
    Enkel voorboren in hout voor de houtdraadbout nodig.
    Goedkoop in materiaal en toch niet veel werk? Koppen enkel zichtbaar aan onderzijde, maar het ziet er al niet een al te net kiekentrapke uit, dus die koppen lijken me dan ook niet uit de toon te vallen...

Ah zo? Dit is misschien inderdaad een oplossing. Het is inderdaad niet echt moeders mooiste trapje. Haha...
    De treden zijn 21mm dik. De ligplaatjes 4mm.

Je maakt u zorgen qua verlijmen, maar de eiken aantreden heeft maar 21mm dikte.
    Geef ons even mee hoe breed deze zoldertrap is.
    Uw veiligheid bij het belopen met een last in uw handen + uw eigen gewicht.

Ik ben echt gigantisch slecht in inschatten maar dat lijkt me toch meer te zijn dan 21mm?

Foto van voordien/hoe het was, gezien de drie laatste/bovenste treden nog geschroefd zijn onderaan.
    De TS zou graag treden gebruiken van eikenhout dat 21mm dikte heeft.
    Vandaar zijn idee om deze te verlijmen.

MAAR, met een aantrede die maar 21mm dikte heeft, zal de trede bij het belopen/stampen steeds de verlijming lostrekken doordat de trede gaat veren/doorbuigen.

Dank!
    Maar..., de treden zijn slechts 45 centimeter breed. Ik dacht dat 21mm dan wel genoeg was?
    Ze zijn trouwens even dik als de oude... En die hebben toch wel een vijftigtal jaar dienst gedaan, denk ik (en eigenlijk nog, want er is maar één trede kapot, maar uit veiligheidsoverwegingen wou ik ze allemaal vervangen). Wij wonen hier nu tien jaar, maar het trapje staat er al van de jaren zeventig van vorige eeuw.

Vrij simpel uitgedrukt ... er gebeurd niets tot er iets gebeurt.
    De vorige treden waren geschroefd en jullie willen verlijmen, klein verschil in jullie ogen.
    Maar ga je iedere trede controleren voordat je deze gaat belopen/betreden met of zonder extra gewicht in uw handen of deze nog vasthangen?
    Als jullie vinden dat de trede dikte voldoende is en dat verlijmen voldoende is dan doe jullie het gewoon.

De breedte heeft geen invloed op de sterkte van een plank, het is de dikte die belangrijk is.
    Met een dikte van 21mm kan je 42 cm zonder probleem overbruggen

Dus wat is de afstand tussen de 2 wangen ? Deel dit door 20 en dit geeft de MINIMUM dikte van je plank.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan