• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Houten trap berekenen

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Waarderingsscore
14
Punten
18
Hallo,

wij hebben een gat laten zagen in het gewelf van de zolder 1mx 2m
Nu willen wij daar een vaste houten steektrap insteken om naar zolder te gaan.
Ik had er al een paar gezien op 2de hands maar hoe bereken ik dit? Hoe lang deze mag zijn?
Het begin van de trap beneden zou moeten zijn daar waar het trap gat start dus zo hebben we 2 m en kunnen we dus met het hoofd niet stoten tegen het plafond.
Heb al wat opgezocht op het internet maar geraak er niet uit.

Wie weet juist berekening?

Dat is een aantrede van maar 16.7cm...

Oplopen zal wel gaan, maar het grote probleem gaat het aflopen zijn waarbij je niks aan die neus hebt.

Heb je al gekeken naar de optie van een trap met verspringende treden?
1713508761016.png
@disco stu Deze bedoel je?
Vind ik ook niet niets. Moet al nadenken om te gebruiken zeker als een mens eens 🍻
maar je zegt aantrede 167 maar ik heb toch 200 met deze open trap. De totale breedte van trede is 367
200 is toch genoeg voor voet1713508761016.png1713508954513.png
1713508954513.png

Oplopen zal wel gaan, maar het grote probleem gaat het aflopen zijn waarbij je niks aan die neus hebt.

Ja zoiets.

Vind ik ook niet niets. Moet al nadenken om te gebruiken zeker als een mens eens 🍻
Dat snap ik. Maar een trap van 50° zonder verspringende treden is evenzeer een risico bij🍻
maar je zegt aantrede 167 maar ik heb toch 200 met deze open trap. De totale breedte van trede is 367
200 is toch genoeg voor voetBekijk bijlage 101839

Nee de 200mm is de inclusief 3.3cm dat de bovenliggende trede uitsteekt boven de trede daaronder. Dat is 3.3cm die je wel degelijk kan benutten bij het oplopen maar niet bij het aflopen!

Bij het oplopen kan je je tenen (en meer) onder de neus van de bovenliggende trede steken.
Bij het aflopen kan je je hiel niet onder de neus van de bovenliggende trede steken omdat de achterkant van je onderbeen dat verhindert. Je hebt dus maar 167mm nuttig om je voet op te steunen bij het aflopen waarbij de bal van je voet (waar je de druk voornamelijk op laat komen bij aflopen) dreigt onvoldoende ondersteund te worden.

Ja zoiets.

Dat snap ik. Maar een trap van 50° zonder verspringende treden is evenzeer een risico bij🍻
200 is toch genoeg voor voetBekijk bijlage 101839

Nee de 200mm is de inclusief 3.3cm dat de bovenliggende trede uitsteekt boven de trede daaronder. Dat is 3.3cm die je wel degelijk kan benutten bij het oplopen maar niet bij het aflopen!

Bij het oplopen kan je je tenen (en meer) onder de neus van de bovenliggende trede steken.
Bij het aflopen kan je je hiel niet onder de neus van de bovenliggende trede steken omdat de achterkant van je onderbeen dat verhindert. Je hebt dus maar 167mm nuttig om je voet op te steunen bij het aflopen waarbij de bal van je voet (waar je de druk voornamelijk op laat komen bij aflopen) dreigt onvoldoende ondersteund te worden.
Inderdaad nu zie ik het

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan