• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten terras op hoogte 80 cm

Lid geworden
8 apr 2013
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo allemaal,
Aansluitend aan woonkamer en keuken (op 80 cm boven grondpeil - splitlevelwoning) zou ik graag een verhoogd terras willen.

Nu ligt er op grondhoogte al een terras in klinkers, goed afwaterend, zonder putjes, ...
Zou ik die ondergrond kunnen gebruiken om grondankers op vast te zetten? En van daaruit de boel op te bouwen in hout?
Paaltjes om de 40 cm, daar dwarslatten aan bevestigen en terrasplanken erop?

Of moet het toch echt in de grond/zijn er betere/budgetvriendelijkere manieren? Alle tips welkom!

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
ken je de opbouw van het terras er onder? Wat zit er onder de klinkers? Want je gaat een constructie plaatsen die x-aantal kg/m² weegt... De fundering van het terras in klinkers is daar misschien niet op voorzien waardoor je verzakkingen kunt krijgen op het houten terras... Dus als dat onderste terras den boel niet kan dragen, dan heb je een probleempje hé :).

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Klinkers die liggen voor een terras ? Daar is de fundering maar cc 15 cm stabilisé.
Te zwak voor een puntbelasting van een houten terras.

Je werkwijze vraagt heeeeeeel veel werk.
Paaltjes om de 40 cm verankeren op al een slechte fundering?
Dat is dus 9 negen neuf, nine ankers per vierkante meter !!!!
Gatenkaas dus voor die klinkerfundering.

Ik zou het volgende doen want volgens mij houd je geen knijt rekening met de overspanning die een plank balk in hout mag hebben zonder door te buigen.
Die viuistregel is 20 x de hoogte van de plank/balk is de overspanning maximum. Dus een balk van 4 cm hoog kan tot 80 cm zonder probleem overspannen.

Berekening van boven naar beneden .
-Dikte beplanking tussen de 21mm en de 24 mm.
Wil dus zeggen dat om de 42 of 48 cm een ondersteuning (balk) van de plank moet komen.
-Draagbalken kan je in verschillende diktes nemen. Maar standaart zijn die 45x75 mm. We leggen ze 75 mm in de hoogte . Wat dus neerkomt dat deze draagbalken ondersteunt moeten worden om de 1.50 metre.
- deze draagbalken ( 1ste roostering ) kan je natuurlijk best op moerbalken plaatsen . Deze moerbalken liggen dus 1.50 hart op hart.
Voor moerbalken nemen we standart 50x100 mm . 100mmx20 = 2 meter . Even uitrekenen want soms nemen we een hoogte van 150mm ( 3 meter uit elkaar ) of zelfs nog hogere moerbalken.

Als je nu al die hoogtes optel dan krijg je dus :
beplanking 21 mm + 75mm +150mm = 246 mm of te wel 24,6 cm.
Vertrekkend van 80 cm hoogteverschil kom je dus alleen al met de beplanking en balken en moerbalken 24,6 cm lager oftewel 55.60 cm
Als je nu die moerbalken plaatst op een metselwerk van betonblokken 19x19x39 dan moet je even uitrekenen met 3 rijen zit je 60 cm dieper is dus 5 cm onder bovenkant klinkers.
Mmm kiele kiele

Dus beter mets je 4 lagen zo dat je 25cm onder BD klinkers zit.

Misschien heb je al door dat je best even alles eens uitreken.

Lid geworden
8 apr 2013
Waarderingsscore
1
Punten
3
Merci beiden. Ik heb er allemaal geen knijt verstand van 😉. Maar dat hoef ik wellicht niet uit te leggen 😅.

Ik ga inderdaad nog wat rekenwerk doen. Je helpt me goed op weg, Lukanar!
Wellicht volgen er nog meer onervaren/ondoordachte vragen. Ik leer gelukkig graag bij 😊.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan