• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten roostering

Lid geworden
18 apr 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb 2 kamers met houten roostering.

1) Kamer 1 opbouw (slaapkamer, niet boven het woongedeelte): houten roostering, osb 22 mm, ondervloer, laminaat (contactgeluid maakt niet veel uit).
* Maar 1 balk van de roostering zit halve cm lager dan de andere balken. Snelste oplossing? Plank tegen de balk gelijk met hoogste punt? Of zou zo akoestische strip (0,6cm) dat ook opvangen? OSB vijzen/lijmen of zwevend?

2)  Kamer 2 opbouw (badkamer, boven eetplaats): houten roostering, osb 22 mm, ontkoppelingsmat, tegels.
** Leg ik hier bij opbouw nog ergens iets tussen (qua geluidsisolatie)?
*** Ook hier een balk die een 3 mm onder de rest zit, 3 mm ophogen met plank? Lijkt me moeilijk om dat exact te krijgen?

3) Ytong op OSB in een profiel of lijmen op den OSB? Mij lijkt profiel beter? Muur zal beide kanten verankerd zitten, 1,5 m breed/2,9 m hoog.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
latje tegen zijkant balk om hoogte verschil op te vangen makkelijkste manier

osb vastvijzen (niet los en lijmen ook niet nodig)

beetje afhankelijk van je hart-hart afstand maar ik zou ipv 1 plaat osb 22mm 2 platen geschranst nemen waar er tegels op komen (minste doorbuiging zullen je tegels scheuren)

cellenbeton op osb??? maak een houten wand of metalstuds wand
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
j.borloo zei:
Ik heb 2 kamers met houten roostering.

1) Kamer 1 opbouw (slaapkamer, niet boven het woongedeelte): houten roostering, osb 22 mm, ondervloer, laminaat (contactgeluid maakt niet veel uit).
* Maar 1 balk van de roostering zit halve cm lager dan de andere balken. Snelste oplossing? Plank tegen de balk gelijk met hoogste punt? Of zou zo akoestische strip (0,6cm) dat ook opvangen? OSB vijzen/lijmen of zwevend?

2)  Kamer 2 opbouw (badkamer, boven eetplaats): houten roostering, osb 22 mm, ontkoppelingsmat, tegels.
** Leg ik hier bij opbouw nog ergens iets tussen (qua geluidsisolatie)?
*** Ook hier een balk die een 3 mm onder de rest zit, 3 mm ophogen met plank? Lijkt me moeilijk om dat exact te krijgen?

3) Ytong op OSB in een profiel of lijmen op den OSB? Mij lijkt profiel beter? Muur zal beide kanten verankerd zitten, 1,5 m breed/2,9 m hoog.

 

1) Gemakkelijkste en snelste manier is om een paar afstandsblokjes (glaslatjes, spietjes) te plaatsen.

OSB vijzen, zal extra stijfheid aan de vloer geven. Lijmen niet nodig als je vijst.

 

2) Extra isolatie: lijkt me niet nodig aangezien je weinig in de badkamer bezig bent terwijl je eet, maar als je daar echt gevoelig aan bent kan jenog een extra laag plaatsen (denk we aan opbouwhoogte!).

3) Metalstud of houten kader lijkt me makkelijker werken. Eventueel accoustisch ontkoppelen ook.
 
Lid geworden
18 apr 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Merci

 

Ivm vraag 3: betreft douchewand (waar leidingen achter lopen) met cementpleister en getegeld achteraf. 

Nu welk soort platen gebruik ik om de wand te maken dan? 

Gyplat? Fermacell? Er is zoveel.. :) 
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
voor tegels in badkamer groene gipslaat gebruiken werkt makkelijkst of cementvezelplaten ala aqua panel ... niet nodig eerst nog een cementpleister aan te brengen

wel niet vergeten een waterdichte bariere te maken (doek of pasta)

 
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Wat Jan zegt! Cementvezelplaat lijkt me veel gemakkelijker dan pleisteren...

In principe kan je ook gewoon OSB wanden plaatsen voor je douche, mits je die waterdicht maakt met vloeibare rubber of doek (kerdimat en gelijkaardigen). Daar kan je dan over tegelen.
 
Lid geworden
18 apr 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Er komt sowieso iemand pleisteren. Daar waag ik me zelf niet aan.. :) 

 

Er was een offerte opgemaakt met de cementpleister in de douchezone daarom het origineel plan. 

 

Maar ik kan idd die wand met cementvezelplaat maken en dan mss onmiddellijk die hele muur op die manier (waar douche komt) zo afwerken zodat hij nergens met cementpleister moet werken. 

 

Bedankt! 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan