• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

houten meubels herschilderen

Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
364
Waarderingsscore
0
Punten
0
graag zou ik mijn meubels (allemaal in het zelfde hout en kleur) herschilderen. (nieuwe bouw nieuw mebels) ze zijn nu volgens mij alleen vernist en zou er graag een sober kleurtje op zetten , beetje cottage stijl licht grijze/beige.

daar er nogal veel rondingen aan de meubels zijn en het zijn veel meubels ben ik op zoek naar een soort van sopje om de vernis te verwijderen want schuren zal niet evident zijn (dressoir, vitrinekast, kleine dressoir, bed, commode...)

bestaat dit? en hoe gaat zoiets in zijn werk?
 
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
364
Waarderingsscore
0
Punten
0
niemand dat een wondermiddel voor mij heeft?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoek eerst eens met welk middel de vernis oplost! Thinner;alcohol etc...

Lukt het met een simpel oplosmiddel kunnen de meubels snel worden afgewassen en herschilderd. Lukt dit niet dan wordt het schuren .
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
0
er bestaan toch genoeg afbijtmiddelen voor vernis? en je hebt ook speciale verf voor houten meubelen, bvb de merken les ébinistes en les décoratives, te koop bij de brico.



met die merken hoef je zelfs niet de vernis weg te schuren dacht ik.
 
Lid geworden
25 mrt 2006
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb ik ook gedaan maar heb de vernislaag enkel grof geschuurd beetje dof en dan de meubels opnieuw gegrond met levis resultaat is verbazend mooi
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ikea verkoopt trouwens "lazuur" van het merk behandla, je hebt het in verschillende kleuren. dit weekend een potje gekocht, kost maar 4 euro.
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Om de meubels te schilderen (met dekkende lak) hoef je de vernis niet te verwijderen. Het volstaat dan de vernis licht op te schuren, goed te ontstoffen en ontvetten (gewoon met water en een scheutje Ajax ofzo, geen chemisch spul nodig).



Daarna zet je eert een laag grondverf (primer) voor hout en vervolgens de lak.

Heel goede houtprimer vind ik die van Dulux op waterbasis, o.a. te koop bij Brico.
 

gaudi

Lid
Lid geworden
7 sep 2006
Berichten
238
Waarderingsscore
0
Punten
16
opletten met verf op vernis en omgekeerd. Het één heeft een andere trekkracht dan het ander en dan gaat de bovenlaag afpellen of kraken.

Het beste is zoveel mogelijk afschuren en herbeginnen van in het begin!
 
Lid geworden
30 okt 2006
Berichten
596
Waarderingsscore
0
Punten
0
verfafbijter..

en het bestaat ook in een milieuvrienderlijke versie, die mag je zelf zonder handschoenen gebruiken en werkt perfect, werkt zelf perfect op metaalverf met verharder 8)
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
441
Waarderingsscore
0
Punten
0
Yuuw,



Die vernis is op olie-basis. Gewoon licht opruwen met fijn schuurpapier, ontstoffen en ontvetten en dan lak (ook op olie-basis) naar keuze opverven.
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ook als je de vernis eraf haalt, zal je veel schuurwerk hebben (nog meer dan anders zelfs), want van alle afbijtmiddelen gaan de poriën van het hout open staan.



Als je toch overschildert met een dekkende lak, laat je de vernis beter zitten.



Je moet dan:



- meubels goed afwassen en ontvetten,

- licht opschuren en ontstoffen

- goede primer aanbrengen, eventueel nogmaals lichtjes gladschuren en ontstoffen

- deklaag aanbrengen
 

wdm

Lid geworden
7 apr 2006
Berichten
792
Waarderingsscore
1
Punten
0
Moet die lak op oliebasis zijn?

Ik zou graag iets schilderen met de acrylverf waar de muren mee gedaan zijn :?:
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
441
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als er vernis (=oliebasis) opzit, kan je er alleen olie-basis verf overzetten. Wil je er wat anders op moet je alles afbijten tot op blank hout.
 
G

Guest

Guest
wij hebben net hetzelfde gedaan: alle vernis er met de hand afgeschuurd, tot het blanke hout. en daarna heeft de schilder voor ons de meubels gebeitst in een donkere wenge achtige kleur., en dan vernist.

we hadden bleek eiken meubels.

aan elke stoel hebben we 2 u gezeten, en hebben 8 stoelen.

de tafel in totaal een uur of 5, en we hebben 4 dezelfde kleine kastjes, elk een uur of 2. En dat waren allemaal meubels met vlakke stukken, waar we dus met vlkschuurmachien konden werken. enkel de randen, en de stoelen waren met de hand....



we zijn super content met onze nieuwe meubels!!
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gebruik nooit acrylverf voor muren om meubels en houtwerk mee te schilderen. Daar dient deze verf niet voor. je gaat veel werk doen voor een teleurstellend resultaat!



Bovendien moet je meubels toch kunnen afstoffen / afwassen en daar is deze verf echt niet op voorzien.



Koop liever een potje lakverf in dezelfde tint. Mits je de juiste primer gebruikt, mag je gerust een lak op waterbasis nemen.
 
Lid geworden
12 sep 2006
Berichten
264
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vermoed dat het hier gaat over massieve houten meubelen.



Mijn dochtertje heeft een eenvoudige jeugdslaapkamer.

De typische materialen: een soort van geperst hout met daarop een plastiekachtige houtlook. Kan je zoiets eveneens overschilderen?



Echt opschuren gaat hier niet.
 

gaudi

Lid
Lid geworden
7 sep 2006
Berichten
238
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nogi, ik denk dat de verf meer zal kosten dan wat de jeugdkamer waard is. Voor enkel een literke verf betaal je al gauw 10 euro denk ik en ver zal je er niet mee geraken. Daarbij komt het risico dat de verf zal afbladeren want ontvetten van een hele kamer is bijna niet te doen.

met andere woorden: zinloze energie
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Daar ben ik het toch niet mee eens hoor.



Er is sprake van een eenvoudige jeugdkamer, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de meubelen uit elkaar vallen!



Je kan meubelen in plaatmateriaal inderdaad overschilderen met mooi resultaat. Maar dan moet je ze wel eerst grondig afwassen, ontvetten en ontstoffen en er vervolgens een geschikte primer op aanbrengen. Je hebt speciale primers voor kunststofoppervlakken (vraag evt. raad in de vakhandel). Kies vervolgens een degelijke, geschikte lak.



Houd er wel rekening mee dat deze lak niet zo krasbestendig en oneindig afwasbaar is als de oorspronkelijke afwerking.
 
Lid geworden
18 aug 2013
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
allemaal totaal overbodig.

je meubels moeten niet vooraf behandeld worden.

met kalkverf en verfwaxen, bekom je een fantastisch resultaat.

afwerken kan met boenen of een matte transparante vernis.

je meubels krijgen een tweede leven en ogen zelfs beter dan voorheen.

de kalkverf is wit en doet dienst als eerste deklaag.

daarna komt de kleurwax erop - meestal is dit een combinatie van 2 kleuren.

alle tinten zijn mogelijk - grijs, beuge, bruin, koffie, creime.

de typische cottage stijl.

je mag me steeds contacteren op 0479 71 45 58

ik heb dit al meerdere malen gedaan.

foto's ter beschikking zodat je het resultaat kan zien.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan